handdator

Visa fullständig version : Nu har fanimej aftonhoran gjordt det igen!


TommyBoy
2009-06-30, 16:55
http://www.aftonbladet.se/debatt/article5451494.ab

stafh
2009-06-30, 16:57
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3751156

rooz
2009-06-30, 16:58
Ja, mår folk dåligt börjar de ju knarka*mini

Pejij
2009-06-30, 16:58
För de som inte vill in på sidan:


Unga tycker att doping är okej

Undersökning: Vuxna måste ta ett större ansvar

Bristande självkänsla hos såväl tjejer som killar, trådsmala ideal och föreställningen om att muskler gör killar mer populära, gör ungdomar mer benägna att ta kosttillskott. Det visar en undersökning som Ren idrott gjort. Faran är att ungdomar inte känner till, eller bryr sig om preparatens negativa effekter.

Under maj månad 2009 svarade 1 008 ungdomar i åldrarna 12–25 år på en webbaserad enkät om sin syn på dopning och kosttillskott på uppdrag av stiftelsen Ren idrott. I åldersgruppen 15–25 år svarade hälften att de kunde tänka sig att använda sig av kosttillskott för att förbättra sina resultat vid träning eller tävling. Över 70 procent av killarna i den åldersgruppen uppgav att de inte ser kosttillskott som dopning. Den uppfattningen delas av 60 procent av de tillfrågade tjejerna inom samma åldersgrupp.

Ren idrott, Bris och Idéer för livet, möter många unga människor varje dag och vi ser hur de påverkas av medias bild av trådsmala kvinnor eller välpumpade män. Men i takt med att toleransen för kosttillskott och andra preparat ökar, minskar kunskapen om de negativa bieffekter som preparaten kan medföra.

I dag finns mängder av preparat och kosttillskott tillgängliga på internet. Men handeln ställer inga som helst krav på preparatet eller säljaren och inte heller finns det någon åldersgräns för köp.

När ungdomars självbild sviktar är genvägar svaret. Till Bris hör framförallt många unga tjejer av sig som kämpar med en dålig självbild och självkänsla. En del mår så dåligt att de dövar känslorna med destruktiva beteenden, som ätstörningar eller självskadebeteenden.

Unga människor behöver närvarande och engagerade vuxna för att kunna utvecklas i en positiv riktning. Här har såväl media, politiker och alla vuxna som möter barn och ungdomar ett stort ansvar. Media måste ta ansvar för den ensidiga idealbild som de förmedlar och politiker måste ta ansvar för och reglera den fria kosttilläggsbranschen som i dag finns på internet.

Och framförallt måste alla vuxna som möter barn och unga arbeta långsiktigt och förebyggande i att stärka ungas självbild, och ge information om hur dopning och kosttillskott påverkar den mänskliga kroppen.

Ren idrotts webbenkät kommer att redovisas i sin helhet under Almedalsveckan.
Mia Sparrow,verksamhetschef Ren idrott
Göran Harnesk,generalsekreterare Bris
Hans G Svensson,ordförande Skandia stiftelse – Idéer för livet

joriice
2009-06-30, 17:07
Kosttillskott = doping? Lol.

LindaS
2009-06-30, 17:10
Inte den mest genomtänkta artikeln minst sagt.

hendrong
2009-06-30, 17:11
För de som inte vill in på sidan:

Tack, PJ. Orka med folk som är för lata för att quota.

mangemani
2009-06-30, 17:14
aftonbladet har väl alltid varit puckat och efter.
var det inte aftonbladet föresten som ville att man genom internet skulle skriva in och berätta om man hade strömavbrott en gång?
det säger allt om aftonbladet enligt mej=/

krellik
2009-06-30, 17:17
Jag gillar verkligen inte aftonbladet men här är det väll rimligtvis de som har skrivit debattartikeln som vi får klaga på.

Själv gör detta att jag tycker den här organisationen "ren idrott" ser jävligt suspekt ut, jag rotade fram deras hemsida men antingen är jag dum i huvudet eller så finns det inte någon form av kontaktinformation på sidan?

Håller man på med ett sånt här ämne där man bedriver opinionsbildning så borde man ju rimligtvis vara lätta att få kontakt med...

Jag skulle vilja ställa några frågor om den här debattartikeln till dem...

mini
2009-06-30, 17:18
Kan någon förklara det dumma med debattinlägget signerat Ren Idrott, Bris och Skandias stiftelse Idéer för livet?

LindaS
2009-06-30, 17:20
Jag skulle vilja ställa några frågor om den här debattartikeln till dem...Förslag: skriv en egen debattartikel i ämnet och skicka till rätt avdelning på Aftonbladet.

Ps. Du har rätt Ds.

krellik
2009-06-30, 17:22
Jag tycker det är ett jävligt klumpigt skriven artikel, ska den multivitamin jag tar (som är ett kosttillskott) räknas som en genväg i stil med "doping"?

mini
2009-06-30, 17:22
Själv gör detta att jag tycker den här organisationen "ren idrott" ser jävligt suspekt ut, jag rotade fram deras hemsida men antingen är jag dum i huvudet eller så finns det inte någon form av kontaktinformation på sidan?

Håller man på med ett sånt här ämne där man bedriver opinionsbildning så borde man ju rimligtvis vara lätta att få kontakt med...

Jag skulle vilja ställa några frågor om den här debattartikeln till dem...

Jag är ledsen, men eftersom jag hittade en länk till kontaktinfo på första sidan gissar jag att det är du som är dum i huvudet.

http://www.renidrott.se/kontakt.html

Trance
2009-06-30, 17:22
Kan någon förklara det dumma med debattinlägget signerat Ren Idrott, Bris och Skandias stiftelse Idéer för livet?

Du skojar?

"Över 70 procent av killarna i den åldersgruppen uppgav att de inte ser kosttillskott som dopning. Den uppfattningen delas av 60 procent av de tillfrågade tjejerna inom samma åldersgrupp."

krellik
2009-06-30, 17:24
Jag är ledsen, men eftersom jag hittade en länk till kontaktinfo på första sidan gissar jag att det är du som är dum i huvudet.

http://www.renidrott.se/kontakt.html

Slutsatsen är klar och tydlig, jag är inte bara dum i huvudet, jag är även blind. (tack)

mini
2009-06-30, 17:24
Du skojar?

"Över 70 procent av killarna i den åldersgruppen uppgav att de inte ser kosttillskott som dopning. Den uppfattningen delas av 60 procent av de tillfrågade tjejerna inom samma åldersgrupp."

Ja. 30-40% är lite för många, men de redovisade resultaten av enkäten?

Trance
2009-06-30, 17:28
Ja. 30-40% är lite för många, men de redovisade resultaten av enkäten?

Läs artikeln vid namn "Unga tycker doping är ok" igen. Vad tror du de vill förmedla när de redovisar resultaten som de gör? Vad vill de ha ut när de ställer frågorna som de gör?

...

mini
2009-06-30, 17:35
Läs artikeln vid namn "Unga tycker doping är ok" igen. Vad tror du de vill förmedla när de redovisar resultaten som de gör? Vad vill de ha ut när de ställer frågorna som de gör?

...

Självklart har de en agenda. Det är poängen med debattinlägg. De bedriver såklart en lobbyverksamhet.

Jag tycker att det är intressant att inte någon har reagerat på resultaten utan bara attackerat både AB och Ren Idrott.

Rockhard
2009-06-30, 17:41
Självklart har de en agenda. Det är poängen med debattinlägg. De bedriver såklart en lobbyverksamhet.

Jag tycker att det är intressant att inte någon har reagerat på resultaten utan bara attackerat både AB och Ren Idrott.

Jo det är intressant att 30% tycker att kostillskott är doping. Hela frågan är ju felaktig. "Är kostillskott doping"? Vad man själv anser är doping är ointressant då det finns en lista som klart och tydligt talar om vad som är doping. Kostillskott är per definition inte doping då hade det inte hetat kostillskott utan...doping. Sen om vissa utländska "kostillskott" innehåller doping har inget med saken att göra.

mini
2009-06-30, 17:44
Ja, det är ju snorisarna som är obildade, typ som att säga att godkänd tävlingsutrustning är "fusk". Det är synd att antidopinglobbyister inte kan hålla sig till rimligheter, men så länge det kommer så starka påtryckningar från än större organisationer så kan jag förstå det.