handdator

Visa fullständig version : Konditionsschema, frågor om upplägg och förenlighet med styrketräning


Halldin
2009-06-30, 16:25
Har snubblat över följande träningsschema: http://www.coolrunning.com/cgi-bin/moxiebin/bm_tools.cgi?print=181;s=2_3;site=1

Frågor:


1. Ser det vettigt ut, eller är det någon/några faktorer som känns ogenomtänkta?

2. Har någon erfarenhet av en dylik arbetsbelastning för konditionen och hur har det isåfall fungerat ihop med tung styrketräning? Får man smaka bajs i böjställningen sen osv?

Halldin
2009-06-30, 21:41
Bümp

Halldin
2009-07-01, 18:52
Bümpchen

Halldin
2009-07-02, 15:10
Le Bymp

forslund
2009-07-02, 15:21
1. Ja, det ser ut som ett schema för någon som ska gå från en dålig kondition till en bättre. Den ökar inte för fort, vilket är bra. För vissa kan den ses som väldigt lätt, för andra helt lagom. Testa vecka ett och utvärdera sen?

2. Det är ju ingen tvekan om det. Konditionsträning är negativt för styrketräningen. Sedan om du märker någon skillnad pga. lite lätt jogging tre gånger i veckan är ju omöjligt att säga. Testa och utvärdera. Det är ju inte direkt så att 9 veckor är en jättelång tid.

Nu pratar jag inte på cellnivå, utan jag själv upplever att orken i gymmet dalar när mängden konditionsträning ökar. Ju mer konditionsträning, desto svagare i gymmet. Missar jag konditionsträningen av någon anledning upplever jag direkt att jag är starkare i gymmet. Placebo eller ej är svårt att svara på, men jag upplever en klar skillnad.

Halldin
2009-07-02, 18:05
Gött med ett svar :thumbup:

Ja, det får väl eventuellt bli ett test helt enkelt när nuvarande träningscykel är över.


Kan ju passa på att fråga kroppsbyggarna också: den här typen av konditionsträning vid en viktnedgång, upplever ni en orimlig muskelförlust jämfört med att köra vanliga promenader och dyl.?

Eller brukar konditionsträning på den här nivån eller högre bedrivas även av er?

Halldin
2009-07-04, 10:20
Kan ju passa på att fråga kroppsbyggarna också: den här typen av konditionsträning vid en viktnedgång, upplever ni en orimlig muskelförlust jämfört med att köra vanliga promenader och dyl.?

Eller brukar konditionsträning på den här nivån eller högre bedrivas även av er?
Bamp