handdator

Visa fullständig version : Aftonbladet gör det igen!


Olaaa
2009-06-30, 14:41
Den här gången har de tagit det lite längre än vanligt dock.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5451494.ab

clinteastwood
2009-06-30, 14:47
Den här gången har de tagit det lite längre än vanligt dock.

http://www.aftonbladet.se/debatt/article5451494.ab

Fy fn vilken pucko tidning!

sundvall
2009-06-30, 14:47
Hahahaha

sundvall
2009-06-30, 14:48
En 55 bastare har kommenterat:

Nästintill alla Proteinpreparat eller sk kosttillskott är orena och innehåller otillåtna medel däribland Stanozolol. 80% av unga män som tillbringar sin tid på styrketräningslokaler använder sig av kosttillskott. Okunniga föräldrar handlar dessa medel till sina barn i tron att detta skall förbättra prestationsförmågan på styrketräningsanläggningen. Att nedbrytningstiden sedan uppgår till ca 20 år är inte angivet på förpackningarna. Dessa kosttillskott skulle kunna ersättas med en banan och yoghurt.

Hahahhaa

Ganymedes
2009-06-30, 14:48
Aftonbladet... vägra klicka.

Ostknäcket
2009-06-30, 14:56
Vem här har skrivit bland kommentarerna? xD

Sniggel
2009-06-30, 14:58
Vem här har skrivit bland kommentarerna? xD
sundvall är "55-bastaren" :p

patrikjo
2009-06-30, 14:59
Någon som kan sammanfatta artikeln för oss som inte vill klicka på aftonbladet-länkar?

clinteastwood
2009-06-30, 15:02
Unga tycker doping är okej

Acceptansen bland unga för olika typer av prestationshöjande preparat har ökat.




Undersökning: Vuxna måste ta ett större ansvar
Bristande självkänsla hos såväl tjejer som killar, trådsmala ideal och föreställningen om att muskler gör killar mer populära, gör ungdomar mer benägna att ta kosttillskott. Det visar en undersökning som Ren idrott gjort. Faran är att ungdomar inte känner till, eller bryr sig om preparatens negativa effekter.

Under maj månad 2009 svarade 1 008 ungdomar i åldrarna 12–25 år på en webbaserad enkät om sin syn på dopning och kosttillskott på uppdrag av stiftelsen Ren idrott. I åldersgruppen 15–25 år svarade hälften att de kunde tänka sig att använda sig av kosttillskott för att förbättra sina resultat vid träning eller tävling. Över 70 procent av killarna i den åldersgruppen uppgav att de inte ser kosttillskott som dopning. Den uppfattningen delas av 60 procent av de tillfrågade tjejerna inom samma åldersgrupp.

Ren idrott, Bris och Idéer för livet, möter många unga människor varje dag och vi ser hur de påverkas av medias bild av trådsmala kvinnor eller välpumpade män. Men i takt med att toleransen för kosttillskott och andra preparat ökar, minskar kunskapen om de negativa bieffekter som preparaten kan medföra.

I dag finns mängder av preparat och kosttillskott tillgängliga på internet. Men handeln ställer inga som helst krav på preparatet eller säljaren och inte heller finns det någon åldersgräns för köp.

När ungdomars självbild sviktar är genvägar svaret. Till Bris hör framförallt många unga tjejer av sig som kämpar med en dålig självbild och självkänsla. En del mår så dåligt att de dövar känslorna med destruktiva beteenden, som ätstörningar eller självskadebeteenden.

Unga människor behöver närvarande och engagerade vuxna för att kunna utvecklas i en positiv riktning. Här har såväl media, politiker och alla vuxna som möter barn och ungdomar ett stort ansvar. Media måste ta ansvar för den ensidiga idealbild som de förmedlar och politiker måste ta ansvar för och reglera den fria kosttilläggsbranschen som i dag finns på internet.

Och framförallt måste alla vuxna som möter barn och unga arbeta långsiktigt och förebyggande i att stärka ungas självbild, och ge information om hur dopning och kosttillskott påverkar den mänskliga kroppen.

Ren idrotts webbenkät kommer att redovisas i sin helhet under Almedalsveckan. ....

Nitrometan
2009-06-30, 15:03
Någon som kan sammanfatta artikeln för oss som inte vill klicka på aftonbladet-länkar?
Edit: Tack clintan.

Ostknäcket
2009-06-30, 15:04
Jag blir ärligt talat arg, faktiskt (jag kanske är lite för känsloladdad när det gäller aftonbladet, men men). Jag funderar på att skicka ett mail men jag tvivlar ju på att det kommer hjälpa mot något.

Ostknäcket
2009-06-30, 15:05
sundvall är "55-bastaren" :p

Jag ser ingen av dom som har skrivit kommentarer som heter det. Hmm.

Nitrometan
2009-06-30, 15:14
http://www.renidrott.se/aktuellt.html

Det verkar vara lite PR-kampanj från Ren Idrott (Magnus "jag dopar mig aldrig medvetet" Hedman och hans kompisar).

Under rubriken: ”Ungdomars bristande Självkänsla – är doping svaret?” kommer bl a. nedan frågeställningar att diskuteras:



Kosttillägg - den enda oreglerade branschen.
Ökad tolerans bland ungdomar gällande användning av doping. - Speciellt bland tjejer.
Killar, den glömda gruppen som inte vågar och frågar.



Samt Ren Idrotts Opinionsundersökning 2009 kommer att rapporteras.

Vad stoppar barn och ungdomar i sig egentligen? Handlar det om doping i sport eller ser vi en helt ny trend där dopingpreparat används till att uppnå snabba resultat på ett förväntat kroppsideal, snabbt och med genvägar?

Nya skrämmande siffror att vänta.

De vill väl kratta manegen.

Men i AB artikeln som clintan kopierade in så saknar jag ett svar på en fråga. Frågan ställs i artikeln:
Faran är att ungdomar inte känner till, eller bryr sig om preparatens negativa effekter.
Men ingenstans nämns vilka dessa kosttillskottens farliga effekter är. :confused:

På Almedalens sida hittar jag detta:
30/6 2009, 13:00 - 14:30 Högskolan på Gotland, Cramérgatan 3,
Debatt Barn/ungdom , Rättsväsende/brott

Ungdomars Bristande Självkänsla – Är doping svaret?

Ren Idrotts Opinionsundersökning 2009. Kalla fakta presenteras och ifrågasätts. Vikten av förebyggande arbete och regelverk som begränsar handel av dopingpreparat och kosttillägg i debatt. Vart går gränsen? Ren Idrott och Bris inleder samarbete.

Idag alltså. Inget sammanträffande.

Ren Idrott - som verkar inom idrottsrörelsen ska alltså ge sig ut i samhället tillsammans med BRIS.

Andy.da.wohoo
2009-06-30, 15:22
Tror detta kommer lite från hysterin med att det är konstgjorda pulver.

Min mamma och jag har flera gånger haft diskussioner om huruvida konstgjorda kosttilskott är nyttiga eller ej. Hon hävdar t ex att multivitamin tabletter är onyttiga just för att de är konstgjorda.

Nitrometan
2009-06-30, 15:26
Hon hävdar t ex att multivitamin tabletter är onyttiga just för att de är konstgjorda.
Och alla blommor och svampar är nyttiga för de växer fritt ute i naturen...

Sniggel
2009-06-30, 15:35
Tror detta kommer lite från hysterin med att det är konstgjorda pulver.

Min mamma och jag har flera gånger haft diskussioner om huruvida konstgjorda kosttilskott är nyttiga eller ej. Hon hävdar t ex att multivitamin tabletter är onyttiga just för att de är konstgjorda.

Ta upp välling, blåbärssoppa och pulvermos, fråga henne om det är ok?

Fordon
2009-06-30, 15:39
Äh, ni har väl viktigare saker för er än att bli förbannade? Tvivlar starkt på att ni kommer bli påhoppade verbalt av någon för att ni dricker er lilla gainer.
Och risken att det skulle komma nån sorts förbud mot kosttillskott är lika med noll.

a n d a s lite nu så mår vi bättre imorgon.

Ostknäcket
2009-06-30, 15:41
Äh, ni har väl viktigare saker för er än att bli förbannade? Tvivlar starkt på att ni kommer bli påhoppade verbalt av någon för att ni dricker er lilla gainer.
Och risken att det skulle komma nån sorts förbud mot kosttillskott är lika med noll.

a n d a s lite nu så mår vi bättre imorgon.

Det är ju inte kul när man försöker övertala sin mor om kostillskott och så kommer sånt här nonsent upp som får henne att tro ännu mer på det. :P

Fetknoppen
2009-06-30, 16:19
Men man kan ju alltid fråga sig varför i h-vete folk äter så mycket kosttillskott? Mig veterligen är det vetenskapliga stödet något sämre än uselt för mer än 99% av allt som säljs, och fungerar preparaten bör man ta sig en funderare över om de innehåller något olagligt!

Senast jag gjorde en djupdykning i litteraturen var det endast kreatinmonohydrat som bevisligen fungerade, och allt annat gav bara dyr avföring. Det är nog oftast bättre att köpa riktig mat för pengarna. Då blir det en slant över till ett antal biobesök varje månad också:)

kalajset
2009-06-30, 16:24
Det här var faktiskt riktigt dåligt, t om för något som blir publicerat i aftonblaskan.

Det mesta ger ordentliga "tveksamhets-vibbar", men det absolut värsta är självklart att kosttillskott i praktiken likställs med doping. "Över 70 procent av killarna i den åldersgruppen uppgav att de inte ser kosttillskott som dopning". Det skrämmande här är snarare att 30% faktiskt tycker vanliga kosttillskott bör ses som doping, mycket p ga kampanjer som denna kan man tänka sig.

De ansvariga för debattartikeln tycks köra med riktigt fula knep.

young_george
2009-06-30, 17:16
Har man inget bättre för sig kan man alltid kontakta de ansvariga för artikeln och ge sin syn på saken.

mia.sparrow@renidrott.se
hans.g.svensson@skandia.se
goran.harnesk@bris.se

Fordon
2009-06-30, 17:50
george har en poäng där.. Använd all den här energin till att öpnna inkorgen, skriva ner det där istället för på kolo, och tryck sen på "Sänd" med rätt adress! :D

MrBulk
2009-06-30, 18:49
Dom borde lägga mer engagemang på att få dom unga sluta röka, snusa och dricka. Det är betydligt farligare och osundare.

Fredrik_S
2009-06-30, 19:36
Men man kan ju alltid fråga sig varför i h-vete folk äter så mycket kosttillskott? Mig veterligen är det vetenskapliga stödet något sämre än uselt för mer än 99% av allt som säljs, och fungerar preparaten bör man ta sig en funderare över om de innehåller något olagligt!

Senast jag gjorde en djupdykning i litteraturen var det endast kreatinmonohydrat som bevisligen fungerade, och allt annat gav bara dyr avföring. Det är nog oftast bättre att köpa riktig mat för pengarna. Då blir det en slant över till ett antal biobesök varje månad också:)

Du ska nog skilja åt supermegamass-matrix-revoutionary-blend preparaten från proteintillskotten.
Jag äter in i helvete mycket kosttillskott men det gör jag mest för att spara pengar.
Det blir mer pengar över till biobesök om man håller sin proteinöverdosering i pulverform jämfört med massa nötstekar.

Eddie Vedder
2009-06-30, 20:38
Artikeln är bedrövlig, det är ett lågvattenmärke även för att vara Aftonbladet i mina ögon. Överdrifter och sensationsjournalistik tycker jag ofta man kan fnysa åt och helt enkelt strunta i men här gör det ju mer skada än nytta i mina ögon.

Man skriver medvetet en enda sörja av doping, kosttillskott, doping, skönhetsideal, ungdomars syn på doping, ungdomar mår dåligt, ungdomar tar tillskott, tillskott är doping, bla bla bla. En förvirrande gröt av budskap bara för att skappa associationer. Vi publicerade precis en kommentar om det:

http://traningslara.se/blogg/i-aftonbladet-far-man-publicera-precis-vad-som-helst/

Trance
2009-06-30, 20:41
Ja, nu är det visserligen ett debatt-inlägg men man tycker väl de borde ha lite högre krav.

saab900
2009-06-30, 20:49
Artikeln är bedrövlig, det är ett lågvattenmärke även för att vara Aftonbladet i mina ögon. Överdrifter och sensationsjournalistik tycker jag ofta man kan fnysa åt och helt enkelt strunta i men här gör det ju mer skada än nytta i mina ögon.

Man skriver medvetet en enda sörja av doping, kosttillskott, doping, skönhetsideal, ungdomars syn på doping, ungdomar mår dåligt, ungdomar tar tillskott, tillskott är doping, bla bla bla. En förvirrande gröt av budskap bara för att skappa associationer. Vi publicerade precis en kommentar om det:

http://traningslara.se/blogg/i-aftonbladet-far-man-publicera-precis-vad-som-helst/

Bra skrivet på bloggen :thumbup:

Är det förresten bara för mig det tar en halv dag att öppna en sida på bloggen?

Sniggel
2009-06-30, 20:49
Har man inget bättre för sig kan man alltid kontakta de ansvariga för artikeln och ge sin syn på saken.

mia.sparrow@renidrott.se
hans.g.svensson@skandia.se
goran.harnesk@bris.se

Ska nog faktiskt göra det och ta upp alla faktafel och felaktiga associationer de gjort i artikeln och frågat dem var de hittat den fakta de använder som underlag för sina påståenden.
Hoppas fler gör det. Inte för att jag vet om det får någon effekt, men om man är påstridig och fler här på kolo börjar ge kritik på artiklarna kanske de kan tänka sig för innan de hittar på grejer till höger och vänster.

erikkarlsson
2009-06-30, 20:59
Väldigt dålig artikel.

Men asså jag måste ändå säga att den här kostillskotts-hysterin är lite oroande.
Nu för tiden verkar ju folk tro att man måste inta protein i pulver form för att kunna bli stor.
Man kan ju läsa om unga killar som bara gymmat en kort period men som ändå äter typ: proteinpulver till frukost, prestationshöjande (wtf) innan träning, gainer efter träning, proteinpulver som mellanmål och vissa tar protein över natten.

Visst är det överdrivet?

Sniggel
2009-06-30, 21:08
Jo, jag håller med. Att direkt (direkt=första året) börja med kosttillskott som om det "tillhör" träningen.

Det mest frustrerande jag varit med om var en kille på mitt förra jobb på ca 75 kg med 25-30% bf som uttryckte sig "Man måste ta kosttillskott (proteinpulver) för att få muskler".
Hur sorgligt är inte det?

Ostknäcket
2009-06-30, 21:09
Väldigt dålig artikel.

Men asså jag måste ändå säga att den här kostillskotts-hysterin är lite oroande.
Nu för tiden verkar ju folk tro att man måste inta protein i pulver form för att kunna bli stor.
Man kan ju läsa om unga killar som bara gymmat en kort period men som ändå äter typ: proteinpulver till frukost, prestationshöjande (wtf) innan träning, gainer efter träning, proteinpulver som mellanmål och vissa tar protein över natten.

Visst är det överdrivet?

Det är onödigt och lite löjligt, ja. Knappast farligt.

erikkarlsson
2009-06-30, 21:27
Jag har aldrig påstått att det är farligt, och att jämföra det med dopning är jäkligt korkat.

AJO
2009-06-30, 21:38
Det tråkigaste är att folk som inte har koll och läser det får en skev verklighetsuppfattning. Sorgligt att de i princip publicerar rena lögner.

Asdf
2009-06-30, 23:15
Jag tänker printa ut bloggens artikel och sätta upp det över hela stan! Nu får det vara nog med aftonblaskan!!

Guddi
2009-06-30, 23:25
Bra skrivet på bloggen :thumbup:

Är det förresten bara för mig det tar en halv dag att öppna en sida på bloggen?Kul du gillade inlägget.

Angående sidans hastighet så är det en kombination av att vi har en hel del besökare online samtidigt och vi kör på den billiga privatversionen av loopias webhotell som dessutom varit ovanligt långsamt den senaste månaden. Begränsningen ligger med andra ord i våra finanser :(

Om du har cache aktiverat i din webbrowser så bör återkommande besök på sidan gå betydligt fortare då man i detta fall endast behöver ladda ~120 kb jämfört med 450 kb som gäller vid nybesök. För att jämföra så är kolo på över 800 kb vid nybesök.

Jag jobbar hela tiden på att försöka snabba upp sidan och förhoppningsvis så ska jag kunna minska laddningstiden lite ytterligare de kommande veckorna, men ärligt talat så har jag börjat få slut på ideér...

saab900
2009-06-30, 23:28
Kul du gillade inlägget.

Angående sidans hastighet så är det en kombination av att vi har en hel del besökare online samtidigt och vi kör på den billiga privatversionen av loopias webhotell som dessutom varit ovanligt långsamt den senaste månaden. Begränsningen ligger med andra ord i våra finanser :(

Om du har cache aktiverat i din webbrowser så bör återkommande besök på sidan gå betydligt fortare då man i detta fall endast behöver ladda ~120 kb jämfört med 450 kb som gäller vid nybesök. För att jämföra så är kolo på över 800 kb vid nybesök.

Jag jobbar hela tiden på att försöka snabba upp sidan och förhoppningsvis så ska jag kunna minska laddningstiden lite ytterligare de kommande veckorna, men ärligt talat så har jag börjat få slut på ideér...

OK, då är det lugnt. Det är ju på ideell basis, så då kan jag leva med väntetiden ;)
Tänkte bara så att det inte var så att sidan gynnade vissa webläsare mer än andra och att man kunde komma runt det på den vägen.

Nitrometan
2009-07-01, 09:09
Här finns hela rapporten om ni vill läsa den: http://renidrott.se/arkiv/Unga_och_doping_12-25_2009.pdf

Chaan
2009-07-01, 09:28
Jo, jag håller med. Att direkt (direkt=första året) börja med kosttillskott som om det "tillhör" träningen.


För min del var det första året jag behövde prottepulver

Guddi
2009-07-01, 10:29
Här finns hela rapporten om ni vill läsa den: http://renidrott.se/arkiv/Unga_och_doping_12-25_2009.pdfTack. Va skönt att läsa att endast 8 % tycker att kosttillskott borde klassas som doping även om man tycker att siffran borde vara ännu lägre. Jag va rädd att den låg på 30 % med tanke på hur man skrev upp det i debattartikeln.

simpan89
2009-07-01, 10:43
Ganska sjukt hur de vinklar till att kosttillskott är doping. Då borde de ju skriva att flytande "mat" som nutrilette å sånt också är doping! :D

Då skulle nog fler förstå hur det ligger till med aftonbladets artiklar ;)

saab900
2009-07-01, 15:53
Deras "försöksgrupp" till det statistiska underlaget kan ju uppenbarligen inte veta till 100 % vad undersökningen handlar om ens *grr*

Vi tar en beståndsdel utvunnen ur mjölkprodukter eller äggprodukter, och dopingklassar den. Då kan vi lika gärna dopingklassa mjölk eller ägg ju. Hur fan kan man lyckas göra en sådan logisk tankevurpa? Det känns som om emo-Göran 16 år, förkämpe för djurens rättigheter och aktiv miljöpartist har svarat.

Den här artikeln var bara så otroligt dum. Morsan, som tidigare gått på det mesta i det här ämnet innan jag astte mig ned och gick igenom vad det är jag äter, ringde mig t om på jobbet och frågade: - Nu är de väl ute och cyklar, jag såg ju på burkarna att det bara är mat?

Nyback
2009-07-01, 17:35
asså fyfan...finner inte ord för hur patetiskt aftonbladets artikel är.

kalajset
2009-07-01, 17:53
Tack. Va skönt att läsa att endast 8 % tycker att kosttillskott borde klassas som doping även om man tycker att siffran borde vara ännu lägre. Jag va rädd att den låg på 30 % med tanke på hur man skrev upp det i debattartikeln.

Håller helt med, (och även från mig - en mycket bra artikel på er blogg!).

Vän av ordning måste ju även påpeka att rubriksättningen i den länkade rapporten på sidan 39 och 40 ser misstänkt likadan ut, trots olika innehåll i övrigt, proffsigt. ;)

Morty
2009-07-01, 20:29
Detta upprör till och med mig, och jag är aldrig upprörd. Förutom på mamma.

Fordon
2009-07-01, 22:00
Heja Morty!

Cerberus
2009-07-01, 22:02
Tror detta kommer lite från hysterin med att det är konstgjorda pulver.

Min mamma och jag har flera gånger haft diskussioner om huruvida konstgjorda kosttilskott är nyttiga eller ej. Hon hävdar t ex att multivitamin tabletter är onyttiga just för att de är konstgjorda.

blir sjukt arg av folks okunskap!


och folk som klagar på konstgjorda pulver hur NATURLIGT är socker och vete? Är det doping då eftersom det är pulveriserat? Folk har ingen aning.

Troll
2009-07-01, 23:09
Sen när blev kostillskott doping!!??? :laugh:

Tolkia
2009-07-01, 23:11
Deras "försöksgrupp" till det statistiska underlaget kan ju uppenbarligen inte veta till 100 % vad undersökningen handlar om ens *grr*

Vi tar en beståndsdel utvunnen ur mjölkprodukter eller äggprodukter, och dopingklassar den. Då kan vi lika gärna dopingklassa mjölk eller ägg ju. Hur fan kan man lyckas göra en sådan logisk tankevurpa? Det känns som om emo-Göran 16 år, förkämpe för djurens rättigheter och aktiv miljöpartist har svarat.
Det handlar ju om hur man har ställt frågorna också. Nu vet jag inte om det framgår av länken ovan hur frågeformulären var formulerade, men jag är ju inte sjukt förvånad om fler än noll ungdomar gissar att kapslar i vad som ser ut som nåmgot flashigare medicinburkar, med namn som "Cyperol", "Duravol" eller "Anabolic halo" inte är mat. Observera åldersspannet på de tillfrågade; hur bra koll har tolv-trettonåringar?

ErikWrestlingFreaket
2009-07-01, 23:19
Nu får jag genast sluta med mitt kreatin, jag som trodde jag var ren! :insane:

gymrat
2009-07-02, 05:51
Det handlar ju om hur man har ställt frågorna också. Nu vet jag inte om det framgår av länken ovan hur frågeformulären var formulerade, men jag är ju inte sjukt förvånad om fler än noll ungdomar gissar att kapslar i vad som ser ut som nåmgot flashigare medicinburkar, med namn som "Cyperol", "Duravol" eller "Anabolic halo" inte är mat. Observera åldersspannet på de tillfrågade; hur bra koll har tolv-trettonåringar?

Jag kan inte se av sammanställningen av undersökningen att det yngre åldersspannet (12-14), har fått frågorna om kosttillskott. Denna grupps åsikter om kosttillskott särredovisas inte iaf, vilket görs för 15-25-åringarna.

Fetknoppen
2009-07-02, 06:43
Du ska nog skilja åt supermegamass-matrix-revoutionary-blend preparaten från proteintillskotten.
Jag äter in i helvete mycket kosttillskott men det gör jag mest för att spara pengar.
Det blir mer pengar över till biobesök om man håller sin proteinöverdosering i pulverform jämfört med massa nötstekar.

Men behöver man så "in i helvete" mycket protein? Fråga en dietist så får du veta. Jag är ganska säker på att man aldrig någonsin behöver komma upp i 2g/kg kroppsvikt och dygn, och den mängden fixar du enkelt utan en massa nötstekar.

Jag har under mina lite drygt 20 träningsår legat på ca 1,5g/kg kroppsvikt och tycker faktiskt det är svårt att inte överdosera proteinet. Har dessutom lyckats ganska bra med träningen under dom åren.

Tolkia
2009-07-02, 11:33
Jag kan inte se av sammanställningen av undersökningen att det yngre åldersspannet (12-14), har fått frågorna om kosttillskott. Denna grupps åsikter om kosttillskott särredovisas inte iaf, vilket görs för 15-25-åringarna.
Om man har justerat frågebatteriet inom undersökningsgruppen, beroende på de tillfrågades ålder, verkar det märkligt att man använder hela åldersspannet för att beskriva gruppen när man sammanfattar resultaten (vilket man ju gör i texten i Aftonbladet). Jag är iofs inte så förvånad över att det finns folk som tror att kosttillskott är doping i någon ålder (särskilt inte om vi inkluderar kapslar med exotiska namn och inte bara proteinpulver), men jag är förvånad över hur man väljer att hantera data och jag förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma.

Nitrometan
2009-07-02, 12:15
Om man har justerat frågebatteriet inom undersökningsgruppen, beroende på de tillfrågades ålder, verkar det märkligt att man använder hela åldersspannet för att beskriva gruppen när man sammanfattar resultaten (vilket man ju gör i texten i Aftonbladet). Jag är iofs inte så förvånad över att det finns folk som tror att kosttillskott är doping i någon ålder (särskilt inte om vi inkluderar kapslar med exotiska namn och inte bara proteinpulver), men jag är förvånad över hur man väljer att hantera data och jag förstår inte riktigt vad man vill åstadkomma.

Jag tycker att de gör sig skyldiga till flera fel i hur de tolkar och presenterar undersökningen.

Men vad de vill åstadkomma är väl nån slags opinion mot kosttillskott och doping på samma gång.

http://www.renidrott.se/aktuellt.html

De sammanfattar rapporten såhär:
Ökad tolerans för användande av doping och en naiv inställning till kontaminerat kosttillägg.

Rubriken på deras seminarium i Almedalen var:
”Ungdomars bristande Självkänsla – är doping svaret?”

En sak de ville diskutera som de verkar hänga upp sig på är:
Kosttillägg - den enda oreglerade branschen.

Stämmer det? Är det en oreglerad bransch?

Uppfattningen jag har fått är att regler finns men att det är upp till kommunerna att övervaka dem och de bryr sig inte eller skyller på bristande resurser.


På deras nyhetssida står det:
http://www.renidrott.se/nyheter.html



Magnus Hedman tar Time out från Ren Idrott
Igår tog Magnus Hedman i samråd med Ren Idrotts styrelse beslutet att ta en time out från sitt uppdrag och ambassadörsskap i Ren Idrott. Hedman säger följande:

"Av respekt för mina kollegor och för situationen jag hamnat i så har jag i samråd med Ren Idrotts styrelse beslutat mig för att ta en time out från mitt uppdrag. Jag vill understyrka att jag fortfarande står bakom alla de värderingar Ren Idrott förmedlar och lever efter samt att jag ej tagit något preparat i vetskap om att det ska ha varit dopingklassat medel."

kalajset
2009-07-02, 12:52
De sammanfattar rapporten såhär:

"Ökad tolerans för användande av doping och en naiv inställning till kontaminerat kosttillägg. "

Jag läste igeom hela rapporten igår, men kan inte dra mig till minnes att jag läste några specifika frågeställningar om "kontaminerat kosttillägg" överhuvudtaget, missade jag dessa kanske?


En sak de ville diskutera som de verkar hänga upp sig på är:

"Kosttillägg - den enda oreglerade branschen".

Stämmer det? Är det en oreglerad bransch?

Uppfattningen jag har fått är att regler finns men att det är upp till kommunerna att övervaka dem och de bryr sig inte eller skyller på bristande resurser.


Den uppfattningar delar jag, och dessutom kan man fråga sig vad det egentligen är de vill lyckas ändra på?. Just nu tycker åtminstone jag det korståg de verkar föra mot kosttillskottsindustrin mest verkar basera sig på någon slags vag, moralistisk syn om att det är "fel" att söka höja individers prestationförmåga på "onaturlig" väg. Hela frågan om kontaminerade tillskott/gråzonspreparat är däremot väldigt komplex, men jag tvivlar på att det är så mycket mer man kan göra lagmässigt. Torde vara omöjligt att förbjuda tillskott för att de möjligen kan vara kontaminerade t ex. Bättre då att kommunerna tar sitt jobb gällande övervakning/kontroll mer på allvar.

I övrigt anser jag att organisationen Ren Idrott har ungefär noll och inget förtroende kvar.

Sniggel
2009-07-02, 12:55
Det handlar ju om hur man har ställt frågorna också. Nu vet jag inte om det framgår av länken ovan hur frågeformulären var formulerade, men jag är ju inte sjukt förvånad om fler än noll ungdomar gissar att kapslar i vad som ser ut som nåmgot flashigare medicinburkar, med namn som "Cyperol", "Duravol" eller "Anabolic halo" inte är mat. Observera åldersspannet på de tillfrågade; hur bra koll har tolv-trettonåringar?

Jag vågade inte använda beställa kreatin första gången jag såg en tidning jag kunde beställa det ifrån. Jag var då 20 och var väldigt skeptisk (hade hört talas om det förut men visste inte om det var lagligt eller ej).
Visserligen är det mer information cirkulerande nu för tiden än för 8 år sen och kreatin är mer känt nu, men ja, hur bra koll har ungar?

Nitrometan
2009-07-02, 15:20
Jag läste igeom hela rapporten igår, men kan inte dra mig till minnes att jag läste några specifika frågeställningar om "kontaminerat kosttillägg" överhuvudtaget, missade jag dessa kanske?

Det närmaste man kommer av de frågor som redovisas är väl:

Kosttillskott ses inte som doping

Fråga: Vilken är din åsikt om användandet av kosttillskott i samband med träning eller tävling?

Svarsalternativ:
Användning av kosttillskott borde klassificeras som doping

Användning av kosttillskott borde inte klassificeras som doping

Tveksam/Vet ej

Men som du säger - frågeställningen om kontaminerade tillskott tas inte upp i denna presentation.



Sen får man känslan av en "powerpoint" som ska dras för journalister och politiker i Almedalen. Inte nån "riktig" undersökning/resultat/redovisning.

Sverker
2009-07-02, 16:20
Jag

Stämmer det? Är det en oreglerad bransch?

Uppfattningen jag har fått är att regler finns men att det är upp till kommunerna att övervaka dem och de bryr sig inte eller skyller på bristande resurser.


Den är inte alls oreglerad. Kostillskott faller under livsmedelslagstiftningen och det är kommunernas Miljö- och hälsoskydd eller Livsmedelsverket som utövar tillsynen. Markandsför produkterna som läkemedel är det Läkemedlesverket som har tillsynen.


Gör du en anmälan att Bosses Hälsokost & Kraftprodukter säljer prohormoner så får livsmedelsinspektören i kommunen inspektera och ev. omhänderta produkterna.

Nitrometan
2009-07-02, 16:50
Den är inte alls oreglerad. Kostillskott faller under livsmedelslagstiftningen och det är kommunernas Miljö- och hälsoskydd eller Livsmedelsverket som utövar tillsynen. Markandsför produkterna som läkemedel är det Läkemedlesverket som har tillsynen.
Ja. Det var det jag trodde.

Var har de fått sitt påstående om att branschen är oreglerad ifrån?

Vad vill de åstadkomma med det?

Guddi
2009-07-02, 23:44
Faran med kosttillskott är att det ibland tillverkas i samma fabrik som andra tillskott som är lagliga i andra längder men inte i sverige eller som kanske är lagliga för "svensson" men inte för idrottare. Det kan även vara så att det tillverkas läkemedel i samma fabrik och att det hamnar spår av det i produkten.

Sen ska man inte glömma att även om siffran "15 % av alla kosttillskott innehåller olagliga preparat" stämmer, så handlar det om spårämnen av de olagliga produkterna i en väldigt stor majoritet av fallen och det finns inga risker för hälsan. De produkterna som jag sett i studier som innehållit ordentliga mängder steroider eller liknande har varit prohormon-preparat. Fast risken finns ju där...

Jag hittade förresten en siffra på hur många i den Holländska truppen i Athen OS som tog kosttillskott, 83 %. Lite fler än Svenskarna :)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17957017

Guddi
2009-07-02, 23:49
Ja. Det var det jag trodde.

Var har de fått sitt påstående om att branschen är oreglerad ifrån?

Vad vill de åstadkomma med det?De har inga krav på sig att följa tex GMP när de tillverkar sina produkter vilket gör att risken finns att produkterna blir kontaminerade.

Sen syftar de nog också på att att det inte behöver finnas någon forskning bakom produkter innan de börjar säljas. Finns ju minst sagt tvivelaktiga påståenden på mängder utav kosttillskottsburkar. Det finns också många produkter i tex hälsokostbutikerna som ingen har någon aning om ifall de fungerar och ännu mindre ifall de ger några biverkningar.

Tolkia
2009-07-02, 23:59
Vissa regler angående vilka under man får påstå att kosttillskotten gör finns dock, som jag uppfattar det: http://www.reklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=860

Om än jag måste säga att jag får intrycket att de inte följs i någon större utsträckning. Det har väl dock hänt att undermedelsförsäljare har fått backa, om än inte så ofta.

gymrat
2009-07-03, 04:31
Elisabeth Lindbäck, skribent på Skånskan menar att "Ren Idrott på djupt vatten (http://www.skd.se/article/20090702/SPORTBLOGG03/502520729)":

Det stora felet ligger i att Ren idrott har, precis som Mia Sparrow förklarar i artikeln här intill (http://www.skd.se/article/20090702/SPORT/519010856), antagit ett helhetsspektrum på definitionen av kosttillskott. Det berättigar motfrågan - Vem tycker att en proteinshake från gymmet eller ett mineraltillskott, typ järntablett, från apoteket är dopning? Troligtvis inte många.

[...]

Det kan låta löjligt att haka upp sig på en bred definition av kosttillskott om man, som jag, ändå delar stiftelsens grundläggande ambitioner. Men om Ren idrott vill mötas med respekt av den tilltänkta målgruppen finns det inte utrymme för några definitioner som riskerar att lägga en präktig och icke verklighetsbaserad stämpel på deras arbete. Ingen som ligger i riskzonen för att medvetet dopa sig eller få i sig något farligt kosttillskott lyssnar till en stiftelse som drar anabola steroider och proteinshakar över samma kam.

Sverker
2009-07-03, 06:39
De har inga krav på sig att följa tex GMP när de tillverkar sina produkter vilket gör att risken finns att produkterna blir kontaminerade.



GMP säger inte så mycket. GMP är God tillverkningssed och speciellt anpassat för läkemedel. Kosttillskott är livsmedel och behöver inte följa GMP-kraven.

HACCP säger inte så mycket heller. All livsmedelstillverkning från malning av säd, till bakning av tekakor och beredning av äggmackor ska ske enligt HACCP.

Det finns ett antal olika kvalitetsledningssystem för tillverkning av livsmedel ( och kosttillskott ). I Sverige och europa dominerar BRC.

Är de certifierade enligt BRC har vi först en tydligt bestämd organsiation och ett tydliga regler för all dokumentation.

Hade jag fått en felaktig produkt i mig skulle jag riva himmel och jord. Det SKA finnas dokumentation bakom varje tillverkad sats där man ska kunna se i vilken maskin varan är tillverkad i , från vilken sats råvarorna kommer, vem som gjorde blandningen och vem som senast kontrollerade att utrustningen var ren.

Nitrometan
2009-07-03, 10:00
Relaterat till det här. En artikel i dagens DN.
Ebba Nyberg har kommit tillbaka från sin avstängning och hela tiden hävdat att det var ett kontaminerat tillskott var boven. Nu har hon utbildat sig till kostrådgivare och vill få folk att låta bli tillskott. Stefan Nystrand å andra sidan har inte åkt dit och förespråkar tillskott.

http://www.dn.se/sport/simning-kosttillskott-1.904092

– Det är naivt att tro att en banan och smörgåsmacka räcker, säger han.

När Neptunsimmaren Ebba Nyberg på torsdagen bröt vattenytan i försöket på 50 m fjäril var det en start hon väntat på i över två år.

– Jättekul, men lite ovant att vara här. Man tappar så lätt tävlingsnerver och rutiner, säger 27-åringen som inte avancerade från försöken i sin SM-comeback i Linköping.

Det var i december 2006 hon stämplades som dopad.

Prov visade spår av det förbjudna ämnet androstriendion, men Nyberg själv – som menade att hon av misstag fått i sig ämnet via ett kosttillskott – vände den två år långa avstängningen till något positivt, utbildade sig till kostrådgivare och föreläser numera om riskerna att använda kosttillskott.

Hennes nysatsning i tävlingsbassängen har fått debatten om vad simmare ska äta och inte äta att återigen blomma upp.

– Kosttillskotten kan ju vara spetsade och det är klart att man ska ha koll på vad man stoppar i sig. Men det har väl inte alla fullt ut. Och har man väl börjat ta något, är det lätt att man fortsätter och provar något annat, säger före detta förbundskaptenen Hans Chrunak som rakt av kallar Nybergs positiva provsvar för ett fall av misstagsdopning.

Hans har varit väldigt snabb att komma med dopinganklagelser mot simmare från andra länder.

Och Nyberg själv vet vilket budskap hon vill föra fram vid sidan av bassängen: ”Upprepa inte mitt misstag”.

– Jag är emot alla typer av kosttillskott nu, säger hon.

– Som jag ser det visar forskningen inga garantier alls och jag skulle aldrig känna mig trygg om jag använde det i dag.

Stefan tillhör Team Fairing:
http://www.fairing.se/?p=714

Simmaren Stefan Nystrand är Sveriges nu främste manlige simmare och är en av Sveriges mest välkända idrottsmän, och det i en sport med global spridning och hög OS-status. Stefan och hans personlige tränare Magnus Ågren har använt Fairing sedan länge men nu är det officiellt.

De produkter Stefan främst använder är Recovery R2 , Rapid Hydro Blend och Omega-3. Dessa produkter hjälper Stefan att återhämta sig maximalt mellan träningspassen.

De har inte hunnit få in honom på "Team-sidan" än.
http://www.fairing.se/?page_id=41

Tolkia
2009-07-03, 10:53
Om man åker dit för doping p.g.a. ett kontaminerat kosttillskott är det iofs inte så konstigt om man blir lite paranoid och inte vill ta risken igen, respektive inte tycker att andra idrottare bör göra det heller. Man har ju gjort den ganska dyrköpta erfarenheten att fördelen inte var värd priset. För de allra flesta är nog en avstängning p.g.a. positiva dopingtest duktigt skamligt, både gentemot andra idrottare/kollegor och gentemot "mannen på gatan", fans etc., och skammen får man ju lida även om det skulle råka vara så att ett kontaminerat kosttillskott var boven i dramat. Vi är ju generellt snabba att döma och säga "ingen rök utan eld" osv. osv.

Sebbe_H
2009-07-03, 11:52
Sen så kan hon ju ta reda på vilket kosttillskott som fick henne att testa positivt. Om det nu var så att hon fick i sig det därifrån. Lite onödigt att få folk att låta bli svenska produkter, t.ex protein, kreatin omega3 osv.

Eddie Vedder
2009-07-03, 12:01
Om man åker dit för doping p.g.a. ett kontaminerat kosttillskott är det iofs inte så konstigt om man blir lite paranoid och inte vill ta risken igen, respektive inte tycker att andra idrottare bör göra det heller.

Alternativt om man medvetet dopat sig men skyllt på kontaminerade tillskott och därefter försöker röja undan misstankarna ännu mer genom att prata om hur lätt man blir lurad, hur oreglerad kosttillskottsmarknaden är o.s.v.;)

Jag har för egen del oerhört svårt för det här med alla idrottares påstådda "Jag fick i mig det genom tillskott" som upprepas om och om igen. Men jag kanske överdriver min misstänksamhet, vidare kanske min dos KCG R2 och min proteindrink förut innehöll hutlösa mängder doping.:D

Nitrometan
2009-07-03, 12:03
Om man åker dit för doping p.g.a. ett kontaminerat kosttillskott är det iofs inte så konstigt om man blir lite paranoid och inte vill ta risken igen, respektive inte tycker att andra idrottare bör göra det heller.
Visst är det så.

Sen så kan hon ju ta reda på vilket kosttillskott som fick henne att testa positivt. Om det nu var så att hon fick i sig det därifrån. Lite onödigt att få folk att låta bli svenska produkter, t.ex protein, kreatin omega3 osv.
Det kunde hon tydligen inte.

http://www.svd.se/import_np/import_np_sport/artikel_706223.svd

Inför Riksidrottsnämnden har Ebba Nyberg förklarat att hon ätit sju olika kosttillskott och att hon måste ha fått i sig ämnet den vägen.

Neptunsimmerskan Ebba Nyberg stängs av från all tävling i två år för dopingbrott. Riksidrottsnämnden ändrar därmed simförbundets tidigare dom på sex månaders avstängning. Förbundets beslut överklagades av Riksidrottsförbundets dopingkommission - som nu får sin vilja igenom.

– Jag tycker det är ett fegt och märkligt beslut, säger Ebba Nybergs juridiska ombud, advokat Thomas Dahlin. Nämnden har enbart vågat gå på regelverket trots att det finns utrymme för en allmän sannolikhetsbedömning.

Nyberg, som bland annat tog silver på 50 m bröstsim vid ute-SM 2006, lämnade ett positivt dopingprov i mitten av november förra året. Provet visade spår av det förbjudna ämnet androstriendion. Inför Riksidrottsnämnden har Ebba Nyberg förklarat att hon ätit sju olika kosttillskott och att hon måste ha fått i sig ämnet den vägen.

– Hon har fört noggrann dagbok över allt hon ätit och den förklaring hon lämnat är högst sannolik, säger Thomas Dahlin. Därför tycker jag det är oskäligt att nu döma henne till det strängaste straffet.

I sin dom konstaterar RIN att "den utredning hon lagt fram inte med någon grad av säkerhet visar att hon skulle fått i sig ämnet via kosttillskott överhuvudtaget och än mindre, om så vore fallet, vilket kosttillskott det varit fråga om". Nämnden hänvisar också till intyg utfärdat av Karolinska sjukhuset som pekar på att koncentrationen av androstriendion var "mycket hög".

Enligt Thomas Dahlin kan det förbjudna ämnet vara en "nedbrytning" av ett ämne i kosttillskottet.

– Det måste ha kommit via kosttillskott. Man ska också komma ihåg att ämnet inte är prestationshöjande och att hon frivilligt anmälde sig till dopingtestet.


Nåja.

Vi får väl se vad de här utspelen leder till.

Nitrometan
2009-07-03, 12:05
Jag har för egen del oerhört svårt för det här med alla idrottares påstådda "Jag fick i mig det genom tillskott" som upprepas om och om igen.
Jag håller med dig. Känns som att alla använder det som en undanflykt.

Tomas Johansson erkände iallafall.

Men han är väl den ende svensk som åkt dit och erkänt.

Sebbe_H
2009-07-03, 12:16
Alltid samma sak när det kommer till dopinganklagelser "Nån form utav amerikanskt tillskott". Jävla bullshit, dom ska inte ta ut sina misstag på resten av omvärlden genom att göra en aftonbladet och säga att allt kosttillskott är doping.

saab900
2009-07-03, 12:23
Om man åker dit för doping p.g.a. ett kontaminerat kosttillskott är det iofs inte så konstigt om man blir lite paranoid och inte vill ta risken igen, respektive inte tycker att andra idrottare bör göra det heller. Man har ju gjort den ganska dyrköpta erfarenheten att fördelen inte var värd priset. För de allra flesta är nog en avstängning p.g.a. positiva dopingtest duktigt skamligt, både gentemot andra idrottare/kollegor och gentemot "mannen på gatan", fans etc., och skammen får man ju lida även om det skulle råka vara så att ett kontaminerat kosttillskott var boven i dramat. Vi är ju generellt snabba att döma och säga "ingen rök utan eld" osv. osv.

Eller så ljuger hon sig blå och har medvetet dopat sig. Hur vet du att det inte är så? Många, nästan alla idrottare som åker dit ljuger in i det sista, och kosttillskott är en bra faktor att skylla på, så att man kan framställa sig som ett offer istället för att stå för vad man gjort. Vi är så naiva i våra tankar om de svenska idrottarna.

saab900
2009-07-03, 12:28
Nåja.

Vi får väl se vad de här utspelen leder till.

Inte mycket får vi väl hoppas.

Så, hon har fört en noggrann dagbok över allt hon ätit, och det skulle då räcka som bevis på hennes renhet åt Dopingkommissionen :laugh:

Undrar om de som dopar sig skriver upp "kl. 8.00 en spruta steroider" ;)

Tolkia
2009-07-03, 12:33
Eller så ljuger hon sig blå och har medvetet dopat sig. Hur vet du att det inte är så? Många, nästan alla idrottare som åker dit ljuger in i det sista, och kosttillskott är en bra faktor att skylla på, så att man kan framställa sig som ett offer istället för att stå för vad man gjort. Vi är så naiva i våra tankar om de svenska idrottarna.
Jag vet inte hur det är, vet du? Inlägget var dock inte ett försvarsinlägg för Ebba Nyberg specifikt, utan en personoberoende kommentar angående beteendet att ta starkt avstånd från något. Vad Nyberg har gjort och inte har gjort är jag personligen tämligen ointresserad av, och jag är således även ointresserad av t.ex. att gotta mig i hur dåliga hennes ursäkter är, hur hon garanterat dopat sig på sätt xyz, hur godtrogna svenskar är, whatever.

Eddie Vedder
2009-07-03, 12:33
Eller så ljuger hon sig blå och har medvetet dopat sig. Hur vet du att det inte är så? Många, nästan alla idrottare som åker dit ljuger in i det sista, och kosttillskott är en bra faktor att skylla på, så att man kan framställa sig som ett offer istället för att stå för vad man gjort. Vi är så naiva i våra tankar om de svenska idrottarna.

+1

Det var samma poäng i mitt inlägg. Det fetstilta du nämner tycker jag är ytterligare ett väldigt bra påpekande och sjukt nog känns det som Ren Idrott i sitt propagerande mot tillskott och ogrundade påstående snarare bidrar till att man även i fortsättningen kan använda sig av den bortförklaringen.

Ju mer man förknippar kosttillskott med doping och placerar dom i samma fack desto mer trovärdig blir nog en individ bland allmänheten om nu alla "vet" att det typ handlar om 50/50 för om ett tillskott är olagligt/otillåtet eller ej.

Sverker
2009-07-03, 12:34
Alltid samma sak när det kommer till dopinganklagelser "Nån form utav amerikanskt tillskott". Jävla bullshit, dom ska inte ta ut sina misstag på resten av omvärlden genom att göra en aftonbladet och säga att allt kosttillskott är doping.

Speciellt när FDA, som är tillsynsmyndigeheten i USA, är kända för att vända på varenda sten.

Vilken tillverkare skulle våga chansa eller slarva USA och få en stämning på halsen från någon drabbad känd stjärna:D

Guddi
2009-07-03, 12:39
Vissa regler angående vilka under man får påstå att kosttillskotten gör finns dock, som jag uppfattar det: http://www.reklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=860

Om än jag måste säga att jag får intrycket att de inte följs i någon större utsträckning. Det har väl dock hänt att undermedelsförsäljare har fått backa, om än inte så ofta.Regler finns, men om de återföljs så sker det retroaktivt efter det att försäljarna sålt en hel del produkter och böterna är mer eller mindre inräknad som en eventuell utgift. Den ökade försäljningen från överdriven reklam överväger den eventuella böter man kan få.

GMP säger inte så mycket. GMP är God tillverkningssed och speciellt anpassat för läkemedel. Kosttillskott är livsmedel och behöver inte följa GMP-kraven.
Det va just det jag syftade på. Om kostillskottsbranchen blivit tvingade att följa GMP så hade riskerna för oavsiktlig kontaminering minskat otroligt mycket (nästan försvunnit helt?).

Det finns ett antal olika kvalitetsledningssystem för tillverkning av livsmedel ( och kosttillskott ). I Sverige och europa dominerar BRC.

Är de certifierade enligt BRA har vi först en tydligt bestämd organisation och ett tydliga regler för all dokumentation.I Holland har man tagit fram ett eget system för sina idrottare där man har väldigt stora krav på tillverkarna och dessutom testar man alla produkter innan de ges till idrottarna. Man skulle kunna göra precis samma sak här i Sverige och gett det till våra elitidrottare istället för att dogmatisera allting tycker jag.

Sen så kan hon ju ta reda på vilket kosttillskott som fick henne att testa positivt. Om det nu var så att hon fick i sig det därifrån. Lite onödigt att få folk att låta bli svenska produkter, t.ex protein, kreatin omega3 osv.Nu känner jag inte till någon svensk produkt som man hittat olagliga ämnen i, men det är verkligen ingen garanti bara för att man köper produkten i Sverige. De flesta köper in produkterna från andra länder, finns flera som tex säljer kreatin från kina.

När det gäller produkter så finns det inte heller några garantier. En väldigt stor majorietet utgörs av prohormonpreparat men även i produkter så som, vitamintillskott, proteinpulver, kreatin mm har man funnit dopingämnen.
http://images.upload2world.com/get-7-2009-upload2world_com_jwnxl.png (http://www.upload2world.com) Från Analysis of Non-Hormonal Nutritional Supplements for Anabolic-Androgenic Steroids - Results of an International Study

Sverker
2009-07-03, 12:54
Nederländerna har ett eget kvalitetsledningssystem motsvarande BRC. BRC är ett engelskt påhitt och används i större delen av europa.

GMP är inriktat mot läkemedel. Kraven på livsmedelsindustrin är redan där eller är snart ikapp.
Men det spelar ingen roll. Är företaget certifierat så kan inte något sådant som kontaminering inträffa. Speciellt inte när vi pratar rester av läkemedel i ett kosttillskott. Ämnena ska inte ens kunna finnas i samma fabrik.

Guddi
2009-07-03, 13:19
Nederländerna har ett eget kvalitetsledningssystem motsvarande BRC. BRC är ett engelskt påhitt och används i större delen av europa.

GMP är inriktat mot läkemedel. Kraven på livsmedelsindustrin är redan där eller är snart ikapp.
Men det spelar ingen roll. Är företaget certifierat så kan inte något sådant som kontaminering inträffa. Speciellt inte när vi pratar rester av läkemedel i ett kosttillskott. Ämnena ska inte ens kunna finnas i samma fabrik.Holländarna har ändå tagit det ett steg längre. De kallar det för "Netherlands Security System Nutritional Supplements Elite Sports" (‘‘Nederlands Zekerheidssysteem Voedingssupplementen Topsport’’ or NZVT) och går ut på att det köper in produkter från tillverkare som följer ordentliga standarder och därefter så testar man dessutom varje batch innan de säljs vidare till idrottaren. Fast det kanske va NZVT som du syftade på?

Trots att de köper in produkterna från seriösa återförsäljare så ligger antalet produkter med olagliga preparat kring 1-4 % varje år.
The second type of contamination is more subtle and more difficult to detect, and thus more of a concern to athletes with good intentions. The nature of the origin of such contaminations (mostly cross-contamination from other products, frequently not in the facility where the end-product is made and packed and therefore always unexpected) makes it very difficult to pick up such contaminations, even for well intentioned producers who follow strict quality procedures. Experience shows that such supplements can contain doping substances despite these extra efforts.
Generally speaking, any system that ensures that the particular product is produced in a ‘‘doping -free environment’’, meaning that all parts of the production process are free of any substances prohibited by WADA, will provide an athlete with a trustworthy product. But as the NZVT experience has shown, even quality systems that are foolproof on paper cannot prevent contaminations with doping substances.
http://bjsm.bmj.com/cgi/content/abstract/41/11/800

Nitrometan
2009-07-03, 13:20
Det var samma poäng i mitt inlägg. Det fetstilta du nämner tycker jag är ytterligare ett väldigt bra påpekande och sjukt nog känns det som Ren Idrott i sitt propagerande mot tillskott och ogrundade påstående snarare bidrar till att man även i fortsättningen kan använda sig av den bortförklaringen.
Japp. De hjälper fuskarna med argument. Kanske inte det de vill.

Sverker
2009-07-03, 19:02
Guddi !
Nej. Holländarnas idé är att testa alla tillskotten. Det blir lite livrem och hängslen på en gång. Men visst, då vet man vad som kommer in. Men analyserna måste bli omfattande och dyra.


Jag tittade på din lista. Säger inte så mycket om vilka mängder som finns med i tillskotten. Vi kan titta lite på listan

- Chrysin i ALC är allvarligt. En aromatasinhibitor i ett anligt tillskott. Hur den kommit med är inte lätt att veta.
- Melatonin i kreatin luktar fusk lång väg. Precis som i kinesisk välling kan melatonin ge ett falskt, högt, värde på kväve i produkten. Analys av ett oberoende laboratorium hade upptäckt bristen direkt.-
- Vad NAC gör i i ribos är inte lätt att veta. Kanske kontaminering.
- Vad glukosamin gör i vitamintillskott är inte lätt att veta. Kontaminering ?
- Lyso-foasfatidylkolin i proteinhydrolysat är jag inte alls förvånad över. Säkert har ingen letat efter lyso-PC i hydrolysat tidigare. Vassle innehåller redan från början en viss mängd PC så att det finns med lyso-PC är naturligt, för mig. Mängderna är intressant eftersom lyso-PC är ytaktivt och kan irritera magsäcken.
- Samma sak med inositol i olja. Inositol är en naturlig del av lecithinet i oljan och att det finns spårmängder kvar förvånar mig inte.
- Kolin i konditroin är säkert också rester av lecithin i produkten.
- Lecithin i koffein. Kan vara rester av kaffelecithin ifall koffeinet kommer från kaffebönor. Annars kan det vara rester från någon annnan agglomelerad produkt. Här kan det vara kontaminering.:confused:
- Inosin i pyruvat är inte lyckat. Jag gissar att pyruvatet är fermenterat och inosinet är en restprodukt från jästcellerna som jäste pyruvat. Det ska inte vara med men frågan är hur mycket som finns kvar. Taskig råvara ?
- Metylsulfonylmetan i mineraler låter som lösningsmedelsrester. Taskig råvara alltså.
- Enzymer i ett extrakt låter rätt naturligt. Ett extrakt är inte rent och att enzymer följer med från råvaran är säkert något man får ta. Blir av med eländet ifall man upprenar extraktet.


Alltså. Några kontamineringar men de mesta kan ha mer naturliga förklaringar.
Med ett fungerande kvalitetsledningssystem hade det säkert inte inträffat.

Guddi
2009-07-03, 21:24
Guddi !
Nej. Holländarnas idé är att testa alla tillskotten. Det blir lite livrem och hängslen på en gång. Men visst, då vet man vad som kommer in. Men analyserna måste bli omfattande och dyra.


Jag tittade på din lista. Säger inte så mycket om vilka mängder som finns med i tillskotten. Vi kan titta lite på listan

.............

Alltså. Några kontamineringar men de mesta kan ha mer naturliga förklaringar.
Med ett fungerande kvalitetsledningssystem hade det säkert inte inträffat.Jag håller med dig om att det är kaka på kaka, men det är en säkerhet för deras elitidrottare. Över 75 % av alla deras OS-idrottare som tog tillskott köpte det från NZVT. Mitt förslag är att man gjort det samma i Sverige för våra elitidrottare.

Listan var inte från samma artikel utan den är från en studie av IOC. I artikeln om systemet i Hollands så redogör de tyvärr inte får någon mer statistik än procenten positiva fynd per år. Slutsatsen citerade jag ovan och de är av samma åsikt som dig i princip fast de påpekar även att de hittat kontaminering i produkter där leverantörerna, på pappret, haft ett väldigt bra kvalitetsledningssystem.

För att sammanfatta skulle jag säga att för någon som inte tränar för att tävla så är risken näst intill obefintlig att man ska få i sig något skadligt eller dåligt för hälsan genom kosttillskott om man väljer sina produkter väl. För elitidrottare finns det en liten risk (någon procent) att man kan få ett tillskott med spårämnen av olagliga preparat som kan göra att man åker fast i den dopingkontroll om man testas väldigt nära inpå det senaste intaget av tillskottet och kontamineringen är tillräckligt hög.

Håller du med eller tror du risken är obefintlig att man åker fast i en dopingkontroll om man väljer sina produkter väl? Jag har ingen erfarenhet av produktion själv (miljöledningsystem är så nära jag kommer) utan kör på det jag läst. Du har bättre koll än mig på detta.

Sverker
2009-07-04, 06:25
Väljer man produkter som är tillverkade av certifierade producenter är det säkert.
Hela systemet med certifiering är att det bara ska finnas säkra produkter. Inträffar något så är orsakerna spårbara bakåt i tillverkningen. Tillverkaren har gjort fel och den aktive har inte gjort något uppsåtligt.


Vad kan man göra som aktiv ?
Köp från tillverkare som anger att de är certifierade. Köp varor med tydligt tillverkningsdatum / batch nr. Köp inget som är ommärkt eller där etiketterna sitter över varandra. Köp inget där plomberingen är bruten. Spara orginalemballaget så länge du använder produkten ( och rimlig tid efteråt ).

Sverker
2009-07-04, 08:44
Här finns lite:
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_677/scope_128/ImageVaultHandler.aspx
Det är den aktive som har ansvaret för vad den stoppar i sig. RFs uppfattning är tydlig i länken.

Jag skulle fortfarande riva himmel och jord. I texten nämns att tysk som via en stämning av tillverkaren fick juridiskt rätt. Idrottsligt skulle man troligen förlora eftersom ansvaret ligger på den aktive:(

Fairing
2009-07-05, 20:18
Flikar in lite här angående GMP

Den enda gången som jag vet att en produkt av en Svensk tillverkare har blivit kontaminerad var när han tillverkade i en Läkemedelsanläggning som naturligtvis jobbar efter GMP

Jobbar man med Läkemedel i fabriken kan faktiskt risken vara större att få en kontaminerad produkt. Tillverkar man i en BRC certifierad anläggning som bara hanterar livsmedel och analyserar alla sina råvaror tror jag att risken för kontaminering är nästan obefintlig. Var skulle produkten bli kontaminerad ?

Om man dessutom har certifikat från tillverkaren att dom ansvarar till 100% på att produkten dom tillverkar är säker samtidigt som dom analyserar varje batch så kan man vara säker.

Viktigt att köpa plomberade burkar osv