handdator

Visa fullständig version : Golfrunda


austria
2009-06-30, 13:16
Undrar om ni har några bra tips på kost när man går en golfrunda?
En runda tar ungefär 4,5 timmar, man går eller står alltså under 4,5 timmar i streck.
Tycker det är svårt att hitta på något att ta med i bagen som man kan gå och små äta på. Frukt är ju ganska givet, men jag vill helst ha något mer proteinrikt också.

Helst inga "drinkar" eftersom man hinner bli jäkligt hungrig under en runda känns det bättre att tugga på något.

Eddie Vedder
2009-06-30, 13:23
Kolla matlagningsdelen och sök på "bars". Där hittar du bra recept på egna bars. En burk med makrill i tomatsås eller annan konservmat med kött/fisk kommer ju hålla i bagen men kanske kommer vara mindre gott om det blir väldigt varmt.

Men annars kommer ju inte några skivor knäckebröd och två burkar makrill i tomatsås väga så mycket extra OM du nu kan tänka dig att äta det. Då får du i dig bra fett och protein och så har du lite kakor eller något med dig utöver det.;)

austria
2009-06-30, 13:27
Kolla matlagningsdelen och sök på "bars". Där hittar du bra recept på egna bars. En burk med makrill i tomatsås eller annan konservmat med kött/fisk kommer ju hålla i bagen men kanske kommer vara mindre gott om det blir väldigt varmt.

Men annars kommer ju inte några skivor knäckebröd och två burkar makrill i tomatsås väga så mycket extra OM du nu kan tänka dig att äta det. Då får du i dig bra fett och protein och så har du lite kakor eller något med dig utöver det.;)


Egna bars.....det måste jag testa....tackar.

Trance
2009-06-30, 13:49
Nötter?

mikaelj
2009-06-30, 13:56
Du kan inte äta mer innan? (annars plusett på Trance)

Salle
2009-06-30, 14:23
Käkar du en ordentlig frukost innan du åker iväg till banan så klarar du dig lätt med en proteindrink, äpplen och nötter.

Degpekka
2009-06-30, 17:20
Kan du inte vara utan mat i 4,5h? :S Någon smörgås kan väl annars vara bra att ha med sig?

Pontus H
2009-07-01, 04:25
Kolla matlagningsdelen och sök på "bars". Där hittar du bra recept på egna bars. En burk med makrill i tomatsås eller annan konservmat med kött/fisk kommer ju hålla i bagen men kanske kommer vara mindre gott om det blir väldigt varmt.

Men annars kommer ju inte några skivor knäckebröd och två burkar makrill i tomatsås väga så mycket extra OM du nu kan tänka dig att äta det. Då får du i dig bra fett och protein och så har du lite kakor eller något med dig utöver det.;)

fy fan, spelar mycket golf på fritiden, det skulle vara vidrigt att ha med 2 burkar makrill + knäckebröd i bagen och framförallt otympligt. det är nog inte vikten som är den avgörande faktorn utan smidigheten då man under en golfrunda sällan står stilla så länge så att man hinner duka upp ett minibord öppna makrillsburkarna, ta fram knäckebrödet, föra över makrillen från burken till knäckebrödet, sen äta upp den innan nästa slag (om du inte har något att lägga mackan på) :P

jag skulle nog hålla mig till en hemmagjord protein-bar. smidigt och enkelt.

austria
2009-07-01, 06:03
Kan du inte vara utan mat i 4,5h? :S Någon smörgås kan väl annars vara bra att ha med sig?

Jo, visst KAN jag vara utam mat i 4,5 timmar, men då kommer det antagligen påverka mitt humör och därmed spelet. Tror man förbränner en hel del av att släpa runt på en bag som väger runt 10 kg. i kuperad terräng i 4,5 timmar, ibland mer. Sen tar det ju kanske 90 min att ta sig till och från golfbanan.

Då är man helt plötsligt uppe i 6 timmar.

Eddie Vedder
2009-07-01, 06:05
fy fan, spelar mycket golf på fritiden, det skulle vara vidrigt att ha med 2 burkar makrill + knäckebröd i bagen och framförallt otympligt. det är nog inte vikten som är den avgörande faktorn utan smidigheten då man under en golfrunda sällan står stilla så länge så att man hinner duka upp ett minibord öppna makrillsburkarna, ta fram knäckebrödet, föra över makrillen från burken till knäckebrödet, sen äta upp den innan nästa slag (om du inte har något att lägga mackan på) :.

Jo om man är så ineffektiv är det ju inget bra alternativ. Men det var ett tips i alla fall. Jag skulle inte ha problem med det.

Pontus H
2009-07-01, 08:16
Jo om man är så ineffektiv är det ju inget bra alternativ. Men det var ett tips i alla fall. Jag skulle inte ha problem med det.

vore smaskens dock om man kunde göra så. :/ du har 40 sekunder innan du måste slå när det är din tur, då lär du vara effektiv som en hamster! ursäkta för förra inlägget, när jag läste det nu så lät det oerhört drygt, det var inte meningen att det skulle vara det!

annars så brukar man ju kunna köpa någon najs kycklingbaguette eller liknande efter 9hål.. då har man ju bara varit utan mat halva av de 4.3 h

Icefire
2009-07-01, 09:00
Mackor med ägg eller kyckling + nån banan, tar inte så mkt plats och är en del protein i alla fall.

mystic[-_-]
2009-07-01, 09:17
Ät innan du går ut sen något efter 9 hål sen efter = sweet success

Aimbert
2009-07-01, 11:28
vore smaskens dock om man kunde göra så. :/ du har 40 sekunder innan du måste slå när det är din tur, då lär du vara effektiv som en hamster! ursäkta för förra inlägget, när jag läste det nu så lät det oerhört drygt, det var inte meningen att det skulle vara det!


Drive:ar man ut de andra, och går och käkar samtidigt, så har man ofta gott om tid. När man själv ska slå, kan man lägga ner mackan, slå, och sedan fortsätta gåäta.

Alfred Nobel
2009-07-01, 12:51
Standard är Gott & Blandat eller ahlgrens bilar i bagen.. Det är inte speciellt nyttigt, men gott, smidigt och enkelt att äta under golfrundan. En del polare har med sig proteinshakes och fyller på med vätska efter 9, antingen med mjölk (om cafét har det) annars oftast vatten.

Pontus H
2009-07-01, 13:36
Drive:ar man ut de andra, och går och käkar samtidigt, så har man ofta gott om tid. När man själv ska slå, kan man lägga ner mackan, slå, och sedan fortsätta gåäta.

ska man lägga ner mackan på gräset? ushhhhhhh! men gåäta =:thumbup:

själv brukar jag få slå ut först, för att sedan spela in mot green sist, (då jag slår ganska långt $$) så gåäta funkar fint, ägg&kycklingbaguette *drool**cupid*

Aimbert
2009-07-04, 17:38
ska man lägga ner mackan på gräset? ushhhhhhh! men gåäta =:thumbup:

själv brukar jag få slå ut först, för att sedan spela in mot green sist, (då jag slår ganska långt $$) så gåäta funkar fint, ägg&kycklingbaguette *drool**cupid*

Jag vet inte, jag drive:ar alltid ut alla. *whatever*

Nä, men du kan väl lägga den på bagen, be någon hålla osvosv.

Chrilli
2009-07-04, 18:13
När jag spelar något äter jag bra innan och avslutar självklart med en god lunch/middag på golfkrogen.

Men i bagen är det alltid bra för energin och humöret, typ en kexchokald, energibar eller liknande. Du behöver ju inget "protien" för hantera gå och slå i 4.5 timme. jag brukar ta en kaffe och kaka ibland vid vändingen (UT/IN)

Flykt
2009-07-04, 18:33
Kan du inte vara utan mat i 4,5h? :S Någon smörgås kan väl annars vara bra att ha med sig?
Ehm, du har aldrig spelat golf va

Jag tar med macka, banan och saft i bagen.

Pontus H
2009-07-04, 19:05
Jag vet inte, jag drive:ar alltid ut alla. *whatever*

Nä, men du kan väl lägga den på bagen, be någon hålla osvosv.

utom mig dårå :) >300 meter (dock in i skogen)

jesse
2009-07-04, 19:18
utom mig dårå :) >300 meter (dock in i skogen)

haha så du snittar dina drivar över 300 m?

ceejay
2009-07-04, 19:48
spelar en hel del golf själv. Banan, nötter, mackor, bars och energidrycker är favoriter.


Btw, jag drivar nog ut er alla här :)

kelk
2009-07-04, 20:35
Jag brukar köra på vitargo, koffein och tuggummi. Jag driver längst.

Stjärnstopp

kavalen
2009-07-06, 11:59
Jo, visst KAN jag vara utam mat i 4,5 timmar, men då kommer det antagligen påverka mitt humör och därmed spelet. Tror man förbränner en hel del av att släpa runt på en bag som väger runt 10 kg. i kuperad terräng i 4,5 timmar, ibland mer. Sen tar det ju kanske 90 min att ta sig till och från golfbanan.

Då är man helt plötsligt uppe i 6 timmar.


Skulle vara kul att veta vad du har för Bag som väger 10 kilo, du går väl inte och släpar på en tourbag i buffelskinn, isåfall skulle jag skaffa en vagn till? Själv kör jag med en bärbag, klubborna i, möjligtvis regnställ om det känns ostadigt men 10 kilo, no way jag kommer upp i.

90 minuter till golfbanan. låter lång tid, själv har jag bara max 15 minuter dit men beror ju på vart man är medlem.

Det brukar finnas en kiosk på 9an, iaf där jag spelar och käkar man frukost klarar man utan problem 9 hål ta en macka eller nått på 9an och sen köra resterande 9. Klarar man inte det bör man nog träna upp konditionen.

Sen brukar det ju finnas golfrestaurang också så om du är hungrig efteråt är det bara att släpa in dig dit, då står du dig sen tills du kommer hem.

austria
2009-07-06, 12:29
Skulle vara kul att veta vad du har för Bag som väger 10 kilo, du går väl inte och släpar på en tourbag i buffelskinn, isåfall skulle jag skaffa en vagn till? Själv kör jag med en bärbag, klubborna i, möjligtvis regnställ om det känns ostadigt men 10 kilo, no way jag kommer upp i.

90 minuter till golfbanan. låter lång tid, själv har jag bara max 15 minuter dit men beror ju på vart man är medlem.

Det brukar finnas en kiosk på 9an, iaf där jag spelar och käkar man frukost klarar man utan problem 9 hål ta en macka eller nått på 9an och sen köra resterande 9. Klarar man inte det bör man nog träna upp konditionen.

Sen brukar det ju finnas golfrestaurang också så om du är hungrig efteråt är det bara att släpa in dig dit, då står du dig sen tills du kommer hem.

Bagen, Klubbor, massa extra golfbollar, 1,5 liters flaska med vatten m.m. Blir nog närmare 10 kilo?

90 minuter fram och tillbaka från golfbanan= 45 min. enkel resa. Bor på Södra sidan och spelar oftast på norra sidan, alla polare håller till där.

Visst finns det oftast kiosk efter 9:an, men dels är det oftast jäkligt dyrt, dom tar bara kontanter, och utbudet är verkligen begränsat.

Visst kan jag äta på restaurang varje gång jag golfar, men då får jag nog leva på vatten och bröd resten av dagarna den månaden.

Känns som du fokuserat på fel saker. Jag frågade efter bra kost att ha med sig under rundan, men du kom inte med värst många bra förslag. Att det finns resaurang och kiosk på banan vet jag redan.

kavalen
2009-07-08, 19:37
Bagen, Klubbor, massa extra golfbollar, 1,5 liters flaska med vatten m.m. Blir nog närmare 10 kilo?

90 minuter fram och tillbaka från golfbanan= 45 min. enkel resa. Bor på Södra sidan och spelar oftast på norra sidan, alla polare håller till där.

Visst finns det oftast kiosk efter 9:an, men dels är det oftast jäkligt dyrt, dom tar bara kontanter, och utbudet är verkligen begränsat.

Visst kan jag äta på restaurang varje gång jag golfar, men då får jag nog leva på vatten och bröd resten av dagarna den månaden.

Känns som du fokuserat på fel saker. Jag frågade efter bra kost att ha med sig under rundan, men du kom inte med värst många bra förslag. Att det finns resaurang och kiosk på banan vet jag redan.


Ja men faktum är att du ska göra det så jäkla svårt, ta med nån powerbar, banan, äpple eller liknande, något mer lär du knappast behöva på en 18 håls runda. Äter du för mycket kommer du bli loj istället och ofokuserad.

Jag bär min bag (helset) och brukar för det mesta inte dra i mig mer än frukost och ett par koppar kaffe, sen behöver jag inget mer, och nej jag blir inte ofokuserad under sista nio. Jag ser faktiskt heller inget problem med kiosken då man alltid har lite småpengar på sig, har man inte det är det bara att fylla på vatten och försöka hålla fokus uppe. Annars tar du med alt köper någon energidryck, powerade, gatorade. Om du har Viasat Golf vilket jag har så har jag sett att Tiger Woods dricker Gatorade, det är väl ungefär samma som Powerade plus att han trycker i sig nån powerbar.

Ett tips är också att spela bra golf, det är jävligt lätt att bli irriterad och trött om man måste gå och leta bollar hela tiden, detta hände mig då jag var nybörjare för flera år sedan. Eftersom jag i dagsläget har stabilt spel oc hbra handicap blir jag inte irriterad, trött och vill försvinna från banan. Ja det tar hur som helst otroligt mycket på krafterna att spela dåligt, spelar man bra kan man i princip gå hur många rundor man vill utan att behöva käka, så känns det iaf.

Pontus H
2009-07-08, 22:58
Skulle vara kul att veta vad du har för Bag som väger 10 kilo, du går väl inte och släpar på en tourbag i buffelskinn, isåfall skulle jag skaffa en vagn till? Själv kör jag med en bärbag, klubborna i, möjligtvis regnställ om det känns ostadigt men 10 kilo, no way jag kommer upp i.

90 minuter till golfbanan. låter lång tid, själv har jag bara max 15 minuter dit men beror ju på vart man är medlem.

Det brukar finnas en kiosk på 9an, iaf där jag spelar och käkar man frukost klarar man utan problem 9 hål ta en macka eller nått på 9an och sen köra resterande 9. Klarar man inte det bör man nog träna upp konditionen.

Sen brukar det ju finnas golfrestaurang också så om du är hungrig efteråt är det bara att släpa in dig dit, då står du dig sen tills du kommer hem.


kommer du inte upp i 10kg är du ju nybörjare.. har du en bär-bag med fullt set, vattenflaskor, bollar, peggar, regnställ etc så kommer du lätt upp i 10-15kg..

ska du köra med under 10kg så är det nog bara pencilbag som gäller..

jag snittar runt 300 om jag får ca 20-30 meters rull vilket man bör få om det är normaltorrt.. slår mellan 270-280 meter carry när det är vindstilla :p spoonen slog jag idag 250 m carry.. :/

Flykt
2009-07-08, 23:04
jag snittar runt 300 om jag får ca 20-30 meters rull vilket man bör få om det är normaltorrt.. slår mellan 270-280 meter carry när det är vindstilla :p spoonen slog jag idag 250 m carry.. :/

Fint det, har inte ett skvatt med tråden att göra dock.

Min penis är 30 cm.

nickodemus
2009-07-08, 23:16
kommer du inte upp i 10kg är du ju nybörjare..

jag snittar runt 300 om jag får ca 20-30 meters rull vilket man bör få om det är normaltorrt.. slår mellan 270-280 meter carry när det är vindstilla :p spoonen slog jag idag 250 m carry.. :/



grattis kompis, du verkar vara ett riktigt golfproffs.
det är verkligen otroligt viktigt att slå långa drivar när man vanligtvis slår max 3 drivar per 18 hål.

2 mackor vid 9;an och nötter runt var 3dje, det får du t.om plats med i det lilla facket över det stora.

jesse
2009-07-08, 23:59
kommer du inte upp i 10kg är du ju nybörjare.. har du en bär-bag med fullt set, vattenflaskor, bollar, peggar, regnställ etc så kommer du lätt upp i 10-15kg..

ska du köra med under 10kg så är det nog bara pencilbag som gäller..

jag snittar runt 300 om jag får ca 20-30 meters rull vilket man bör få om det är normaltorrt.. slår mellan 270-280 meter carry när det är vindstilla :p spoonen slog jag idag 250 m carry.. :/

vet du inte vad stjärnstopp betyder?

Nu när du ändå har brutit det så, jag slår min j3 250 m carry med backspinn.

OnT: Lite nötter, enkla mackor, shaker med russin o havregryn är smidiga saker att ha med sig. Att T.W sedan dricker gatorade kan bero på att han har en egen gatoradesmak uppkallad efter sig...

kavalen
2009-07-09, 02:25
vet du inte vad stjärnstopp betyder?

Nu när du ändå har brutit det så, jag slår min j3 250 m carry med backspinn.

OnT: Lite nötter, enkla mackor, shaker med russin o havregryn är smidiga saker att ha med sig. Att T.W sedan dricker gatorade kan bero på att han har en egen gatoradesmak uppkallad efter sig...


hahah , ja lycka till och glöm inte att ta med dig smörgåsbordet. Säg bara till när du sätter puttarna och vinner masters jävla troll. Nä klart Woods är sponsrad av Gatorade men han hade druckit annan energidryck även om han inte vore det.

Vad är svårigheten, jag sa att han skulle ta med sig en energidryck och en powerbar, nä men du får ju plats med en pastasallad också pajas.

jesse
2009-07-09, 09:20
hahah , ja lycka till och glöm inte att ta med dig smörgåsbordet. Säg bara till när du sätter puttarna och vinner masters jävla troll. Nä klart Woods är sponsrad av Gatorade men han hade druckit annan energidryck även om han inte vore det.

Vad är svårigheten, jag sa att han skulle ta med sig en energidryck och en powerbar, nä men du får ju plats med en pastasallad också pajas.

Vilken värld lever du i? Nötter kräver noll förberedelse och är lika enkelt som att ta med sig en bar. Havregryn och russin i en shaker är lika lätt men du kanske inte riktigt vet vad det är?

kavalen
2009-07-11, 10:35
Vilken värld lever du i? Nötter kräver noll förberedelse och är lika enkelt som att ta med sig en bar. Havregryn och russin i en shaker är lika lätt men du kanske inte riktigt vet vad det är?

Men din förbannade jävla nolla, du behöver inte ha med dig nån jävla shaker eller powerbar, du klarar dig på det du äter innan rundan. Du ska gå en golfrunda inte bestiga mount everest. Du kommer få en dipp i spelet vilket fall som helst, om det sen innebär en bogey eller ett par skiter jag fullständigt i.

Havreryn och russin låter ju jävligt gott, man undrar ju om majoriteten på forumet kommit över studiebidragsåldern. Seriöst hur svårt är det att köpa något på nian, alla gör det.

Pontus H
2009-07-11, 10:51
vet du inte vad stjärnstopp betyder?

Nu när du ändå har brutit det så, jag slår min j3 250 m carry med backspinn.

OnT: Lite nötter, enkla mackor, shaker med russin o havregryn är smidiga saker att ha med sig. Att T.W sedan dricker gatorade kan bero på att han har en egen gatoradesmak uppkallad efter sig...

fan va nice, är det du som är victor johansson? :)

oh, 3 drives på en runda? det beror på vilken bana du spelar, testa spela black tee på bro hof utan att slå 14 drives.

OnT: drick mycket vatten också :) och det som jesse sa, russin och havregryn :thumbup:

jesse
2009-07-11, 11:01
Men din förbannade jävla nolla, du behöver inte ha med dig nån jävla shaker eller powerbar, du klarar dig på det du äter innan rundan. Du ska gå en golfrunda inte bestiga mount everest. Du kommer få en dipp i spelet vilket fall som helst, om det sen innebär en bogey eller ett par skiter jag fullständigt i.

Havreryn och russin låter ju jävligt gott, man undrar ju om majoriteten på forumet kommit över studiebidragsåldern. Seriöst hur svårt är det att köpa något på nian, alla gör det.

Hur gammal är du?
Jag har aldrig skrivit att man ska ta med sig någon powerbar det var du som gjorde...

tigerofsweden
2009-07-11, 11:52
Vilka riktiga troll som samlats i denna tråden, sluta nu med ert trams, ni skämmer ut oss golfare *gah!*

Till trådskaparen; Kör på någon bar, frukt, nötter etc, de räcker utmärkt. Glöm inte dricka mkt vatten nu i värmen! Hoppas du gör många birdies nu ;)

tp_88
2009-07-11, 11:54
Nu slutade jag iofs spela golf innan jag drabbades av opti-nojan (tur det) men mackor och proteinpulver i en shaker som man fyller med vatten vid behov hade jag nog kört på.

Chrilli
2009-07-11, 12:48
Det jag inte fattar är protienet om ni får en dipp i koncentrationen, bättre med något snabbare som frukt, russin, bulle, energidricka, bar eller liknande. För inte hinner ni bli hunriga om ni äter ordentligt innan och protienet på dygnet borde ni kunna fördela på maten innan och efter.

Pontus H
2009-07-11, 14:32
om du är sjukt seriös med golfen så ska du ta en resorb innan rundan om det är varmt och om du ska spela 36 hål.. väldigt många elit-spelare kör med det för prestationens skull.. det ska vara bra för vätske och saltbalansen har jag fått förklarat för mig.

Degpekka
2009-07-11, 19:38
Ehm, du har aldrig spelat golf va



Nej, men man brukar klara dem flesta aktiviteter i 4,5h utan mat.