handdator

Visa fullständig version : Dream Theater - Black Clouds and Silver Linings


skaparn
2009-06-30, 10:44
Jag har inte sett någon tråd om Dream Theaters nya skiva. Det tycker jag är en nyhet som ändå förtjänar lite uppmärksamhet och diskussion. Vi var ett gäng som hade stålsatt oss och inte lyssnat på den förr än igår vid en samling med kaffe, texthäften och de sex spåren på nya skivan som tema. Sådant görs för sällan, för det var riktigt kul att koncentrera sig på hela albumet.

Vad tycker ni om skivan?

Jag återkommer efter några fler genomlyssningar. DT är inget man hör en gång och sedan är nöjd och viss i sin uppfattning. De är mer än så.

Nordenator
2009-06-30, 10:55
Tackar! Hade missat att det kommit en ny platta :)

stevebc
2009-06-30, 11:11
Jag återkommer efter några fler genomlyssningar. DT är inget man hör en gång och sedan är nöjd och viss i sin uppfattning. De är mer än så.Sant.

Har "lyssnat igenom" lite sådär snabbt på spotify och det verkar lovande, inte deras bästa album, men massa godbitar. Det ligger på to-do-list.

MasterChief
2009-06-30, 11:17
...taken as a whole, this is Dream Theater’s finest and most balanced album in a decade. If Systematic Chaos helped them to partially lose the cult band tag, then Black Clouds & Silver Linings with surely take them to the next level.
(http://www.metalhammer.co.uk/news/dream-theater-album-review-black-clouds-and-silver-linings-track-by-track/) - Metal Hammer

mikaelj
2009-06-30, 11:48
Lite off-topic... Kan någon förklara Dream Theater i några ord för mig? Jag har lyssnat på albumet ett par gånger, men blir bara förvirrad.

skaparn
2009-06-30, 11:50
Lite off-topic... Kan någon förklara Dream Theater i några ord för mig? Jag har lyssnat på albumet ett par gånger, men blir bara förvirrad.

"Förklara"?

Det är musik. Gitarr, bas, trummor, keyboard och sång. Vad finns det att förklara?

mikaelj
2009-06-30, 12:01
"Förklara"?

Det är musik. Gitarr, bas, trummor, keyboard och sång. Vad finns det att förklara?

Mer vad de vill? Jag förväntar mig en rockande Dave Weckl men möts av Deep Purple med en assisterande Mike Stern. Får inte rätsida på dem.

Nordström
2009-06-30, 12:33
Mer vad de vill? Jag förväntar mig en rockande Dave Weckl men möts av Deep Purple med en assisterande Mike Stern. Får inte rätsida på dem.

Vilka likheter har Mike Stern ock John Petrucci? :smash:

<Mike>
2009-06-30, 12:38
Lite off-topic... Kan någon förklara Dream Theater i några ord för mig? Jag har lyssnat på albumet ett par gånger, men blir bara förvirrad.

Om du vill börja lyssna på Dream Theater, börja INTE med att lyssna på Black Clouds And Silver Linings. Jag har nu lyssnat på skivan säkert 10 gånger och det finns bara en låt som jag tycker om: A Nightmare to Remember. Resten av låtarna är riktigt dåliga tycker jag vilket är synd eftersom Dream Theater är ett av mina absoluta favoritband.

Du borde börja med att lyssna på "Scenes from a Memory", "Six Degrees of Inner Turbulence", "Images and Words", "Awake" och "A Change of Seasons". Inte nödvändigtvis i den ordningen men "Scenes from a Memory" är nog mitt favoritalbum.

Förvänta dig inte att du kommer fastna direkt dock för det tar ett tag innan man kommer in i det men när man väl gjort det så är musiken helt sjukt bra.

Vilken genre frågar du? Jag antar att man skulle kunna kalla det progressiv melodisk metal? Bra som tusan är det iaf.

skaparn
2009-06-30, 12:42
Om du vill börja lyssna på Dream Theater, börja INTE med att lyssna på Black Clouds And Silver Linings. Jag har nu lyssnat på skivan säkert 10 gånger och det finns bara en låt som jag tycker om: A Nightmare to Remember. Resten av låtarna är riktigt dåliga tycker jag vilket är synd eftersom Dream Theater är ett av mina absoluta favoritband.


Så du gillade den inte? Jag tycker väl inte den skiljer så väldigt mycket från en del tidigare alster, men helt klart så är det inte bara de sex osläppta spåren från Metropolis pt. 2 som de förpackat. Det finns några nyheter i deras sound. Spexandet med att låta Portnoy sjunga tycker jag de kunde ha förpassat till någon av de extraskivor deluxepaketet innehöll.

<Mike>
2009-06-30, 13:12
Så du gillade den inte? Jag tycker väl inte den skiljer så väldigt mycket från en del tidigare alster, men helt klart så är det inte bara de sex osläppta spåren från Metropolis pt. 2 som de förpackat. Det finns några nyheter i deras sound. Spexandet med att låta Portnoy sjunga tycker jag de kunde ha förpassat till någon av de extraskivor deluxepaketet innehöll.

Nope jag gillade inte skivan. Jag blev dock inte så besviken eftersom jag inte hade några förväntningar efter Systematic Chaos som jag inte heller tyckte om. Att portnoy "sjunger" emellanåt gör väl inte så mycket tycker jag även fast dom kunde ha skippat det, i ANTR gör det ju inte så mycket. (Den låten är för övrigt riktigt bra... förstår inte hur dom kunde göra den så bra och resten så dåligt)
A Rite of Passage går väl att lyssna på, det långa instrumentala stycket mot slutet är faktiskt bra också.
Wither tycker jag är skitdålig helt enkelt. Sämsta låten på skivan imo.
The Shattered Fortress... Vad ska man säga... Med Instrumedley så var det coolt hur dom drog in massa låtar i samma låt men med TSF så låter det bara dåligt... riktigt dåligt.
The Best of Times tävlar med Wither om sämsta låten på cd skivan.
The count of Tuscany är väl helt ok antar jag. Jag vet att många gillar den, vissa tycker till och med att den är i samma klass som "Octavarium" men det tycker jag är att överdriva något enormt. Den funkar men inte mer.

Osten80
2009-06-30, 13:35
Jag har försökt och försökt att tycka om Dream Theater, men det vill sig inte.
Visst, fantastiskt duktiga musiker, med det lossnar inte för mig.

Yes
2009-06-30, 20:50
Jag tycker skivan är riktigt tråkig, t.om. tråkigare än Chaos in Motion som ändå hade två bra låtar(Forsaken och In the Presence of Enemies). Det är framförallt de extremt torftiga melodierna som gör det. Sen verkar det tyvär som att LaBrie's röst är långt ifrån vad den har varit.

oath5
2009-06-30, 21:34
Skivan var kass enligt mig. Images And Words håller jag fortfarande som den bästa skivan som någonsin släppts i musikvärlden.

Hardrocker
2009-07-01, 15:47
Jag gillar plattan skarpt. En av deras bättre. Härlig tyngd och mörker.

skaparn
2009-07-05, 14:10
Nu har jag lyssnat igenom denna säkert 15 gånger, och börjar ha bildat mig en uppfattning.

Den är bra. Otrolig kvalitet rakt igenom och som vanligt melodiska arrangemang och nästan ännu mer hårdhet än förr. Men den är inte i närheten av till exempel Awake och Scenes from a Memory. Framför allt är de flesta gitarrsolon betydligt mer Yngwiee än förr. Pettruchi bara mal på i högsta fart utan den finess som gör honom unik i metalvärlden. Och även om Portnoy håller stilen rätt bra så är hans sorligt tafatta försök till blastbeat i Nightmare to Remember något som ligger honom till last vid en helhetsbedömning. Dels hörde det inte hemma i låten, dels gjorde han det inte bra. Fanken, Charlie Benante körde cirklar runt honom redan på 80-talet.


Den får tre krabbor av fem möjliga.

Hades
2009-07-05, 15:02
Mitt tidiga intryck är att det inte är en av deras bättre skivor. Det innebär dock inte att den är dålig, bara att det inte är något speciellt som sticker ut. Men Systematic Chaos tog också ett tag innan jag uppskattade så jag ska inte sätta något betyg ännu.

Jakeshorty
2009-07-05, 18:50
Jag gillar plattan grymt mycket! och detta kan jag säga även fast jag lyssnat på plattan ända sen den läckte. Som skaparn skriver så håller den en otrolig kvalitet rakt igenom, varenda låt på plattan är starkare än hela Systematic Chaos. Jag håller med om att Mike borde hålla sig borta från rap och growl (ja han gör ju ett vrål i ANTR ;) )

Håller dock inte med skaparn då det gäller Petruccis solon, på BC&SL så lyckas hålla en perfekt balans mellan snabbt och inte så snabbt och när han väl shreddar loss så känns det ändå smakfullt till skillnad mot t ex SC eller ToT.

Detta kanske låter som en släng fanboyism:D, men faktum är att jag under de senaste åren blivit så kritisk till DT att övervägde att inte köpa plattan:)