handdator

Visa fullständig version : Snack på restaurangjobb? Öka i vikt!


MrDiet
2009-06-30, 10:06
Har precis påbörjat mitt sommarjobb som diskplockare på en restaurang och har problem med att ladda upp med käk och få i mig mig ordentlig mat. Igår t ex käkade jag frukost kl. 9 och lunch (om man nu kan kalla det så) 16.00. Det var visserligen i extremaste laget, men det dröjer i vanliga fall till strax efter 15 innan jag kan käka lunch. Har ni något tips på något behändigt mellanmål som man diskret kan trycka i sig innan dess? Helst inte frukt utan något mer energirikt typ nötter. Vill minnas att jag läste om någon LCHF-kaka för några dagar sedan, alltså något man bakat i förväg. Den lät iaf hyfsat god och nyttigt. Kan tänka mig att baka något liknande och skulle gärna vilja ta del av några recept. Tips på kosttillskott är också välkommet.

Hur som helst, jag är mån om att äta tillräckligt mycket inte minst då jag joggar ett antal mil i veckan och kör styrketräning utöver det. Mitt mål är att på sikt gå upp i vikt. Idealet vore att öka omkring ett halvt kilo i månaden. Det är inte bb som avses utan att helt enkelt uppnå en vikt och muskelmassa som jag är tillfreds med. Havregryn, potatis, pasta, bulgur, mathavre etc. utgör största delen av mitt matintag. Under dagen käkar jag även lätta, fettsnåla såser med reservation för godare och mer kaloririka såser typ béarnaisesås när jag känner för det. Äter även en hel del fisk och kött. Aldrig halvfabrikat. Använder också smör och olivolja att steka i. Rapsolja i sallader som jag f ö äter mycket av. På kvällen vid 21 smäller jag gärna i mig fullkornsbröd med smör, ost, leverpastej och ägg, förutsatt att jag är hungrig då.

Jag anser mig inte vara särskilt kunnig vad gäller styrketräning och tränar alla muskelgrupper med maskiner de gånger jag tränar (ca 3 ggr i veckan). Har endast fått en slags introduktion och vissa grundläggande, kanske för er självklara kunskaper om teknik, träningsmängd, kost. Försöker att hålla träningen och kosten på en seriös men ändå relativt avslappnad nivå.

mikaelj
2009-06-30, 10:16
http://callerobertsson.blogspot.com/2008/09/pemmikan-till-en-lnglparindian.html

roosm
2009-06-30, 10:20
Restuarangjobb brukar oftast (iaf i min erfarenhet) innebära tillgång till just gratis nötter? Eller? Bjuder inte arbetsgivarn på det?
Om du vill snåla lite mer så brukar det (återigen i min erfarenhet) bjudas även på mjölk.
Jag har själv jobbat som bartender i sportbar och där var ju nötter ganska givet, även ölkorv som ölleverenatörerna bjöd på och just mjölk som dryck. Klockrent när man ville få upp energiintaget.
När jag ville hålla energiintaget på en lägre nivå (under deff) och ändå få i mig näring, framförallt protein, vid regelbundna tider brukade jag ta med mig protein-pulver i en shaker eller en plastpåse (som bartender har man ju i regel tillgång till shaker... =) ). Oftast har man någon gång tid att skaka en protein-drink och hälla i sig den även om det generellt är stressigt på jobbet.

Ett annat tips är att köpa en flaska yoggi. Gärna med högre fett-procent. 2 % finns ju åtminstone. Yoggi blir valet eftersom de har skruvkork (smidigt). Det kan man också hälla i sig under arbetspassets gång. Sen funkar det ju att göra mackor och ta med till jobbet. En macka kan du ju lägga någonstans i diskrummet och trycka i dig när du har någon minut över eller under tiden du jobbar.

Olika power-bars funkar ju ganska bra också. De är djävulskt sega bara, vilket lätt leder till mjölksyra i käkmusklerna när man har brottom med att få sig dem... :P

MrDiet
2009-06-30, 13:38
Tusen tack för svaren, ffa Roosms mer ingående.

Pemmikan låter onekligen intressant. Ska iaf testa receptet och provsmaka. Är dock rädd för att köttet blir för dyrt i längden. Det var väl nio portioner på 750g? Om inte annat så kan jag bjuda på delikatessen vid andra tillfällen :thumbup:

Ska checka huruvida jag kan fixa mjölk el nötter. Tror inte på mjölk, men yoghurt + proteindrink kan jag ju alltid förbereda. Powerbars går däremot bort direkt, det är onödigt dyrt och inte särskilt välsmakande, i synnerhet inte i jämförelse med riktig mat.

mikaelj
2009-06-30, 13:44
Pemmikan låter onekligen intressant. Ska iaf testa receptet och provsmaka. Är dock rädd för att köttet blir för dyrt i längden. Det var väl nio portioner på 750g? Om inte annat så kan jag bjuda på delikatessen vid andra tillfällen :thumbup:

Mycket fett i. Blir kr/kcal så hög?

MrDiet
2009-06-30, 13:58
Mycket fett i. Blir kr/kcal så hög?

Kanske inte. Får testa mig fram, ev med viss modifikation ;)