handdator

Visa fullständig version : Proteintillskott och tandvård?


Playmate
2009-06-30, 08:01
Jo, nu är det så här att jag aldrig haft några speciella anmärkningar hos tandläkare innan. Men på mitt senaste besök konstaterade tandläkaren att min emalj blivit sliten och dålig. Han frågade om jag åt mycket godis/läsk o.s.v. och poängterade även att lightläsk är lika dåligt för tänderna som vanlig sockrad läsk.

Då kom jag att tänka på att proteinpulvret är sötat med aspartam, som skadar emaljen likaväl som socker. Detta intar jag som de flesta här på forumet dagligen, vilket mycket väl kan förklara min dålig emalj.

Hur gör ni? De flesta häver både i sig protein (Gainer antar jag inte är speciellt bra heller), funlight i kvargen, lightläsk o.s.v? För mig känns det nästan som det är dags att lägga allt med sötningsmedel på hyllan eller i alla fall minska intaget av dessa väsentligt.

King Grub
2009-06-30, 08:24
Lightläsk är inte lika dåligt för tänderna som vanlig sockrad läsk. Även om påverkan på emaljen från syrorna är lika stor, blir det naturligtvis ingen påverkan av sockret som inte finns.

Aspartam påverkar inte tänderna. Det är inte sötningsmedlen i lightläsk som påverkar tänderna, som sagt, utan syrorna.