handdator

Visa fullständig version : Jag ger mig...


Robban
2009-06-30, 07:54
Har kört ca 11 månader efter en 4-split där jag kört igenom kroppen en gång i veckan. Nu är nästa växel ilagd. Har kört de åtta passen jag ska köra i ett
4-1-4 upplägg nu Känns skitbra! Innan detta klassiska byggarupplägg körde jag helkroppspass med tunga vikter, få reps, låg volym och med övningar min skadade rygg fixade. Då jag bytte till spliten var jag som starkast i mina helkroppsövningar. Nu har jag kört böj, mark, hantelpressar osv. Är inte stark i dessa övningar ännu men jag känner mig numer frisk och ökar sakta men säkert. Jag kör 10-15 reps i allt utom böj å mark som jag ibland går så tungt som till 2reps. Jag är övertygad och jag ger mig, jag hade fel. Den här typen av träning ger mig mer massa! ;)

Resultat

ö.arm: +2,5cm
u.arm: +1,5cm
bröst: +5cm med latsen ute, +7cm avslappnad
midja: -6,5cm
lår: +2,5cm
rumpa: +4cm
vikt: +4kg (84kg->88kg)

Tycker inte om att ha fel men i det här fallet gynnade det ju mina mål så...:)

/simma lugnt

mikaelj
2009-06-30, 08:05
Relaterat till http://www.criticalbench.com/muscle-fiber-type.htm månne? Förvisso bygger du massa på 10-15, men inte samma maxstyrka, vad jag förstår.

Jag är nyfiken på ditt träningsupplägg. Vilka övningar & set/rep?

Danny Devito
2009-06-30, 09:31
Sjukt att gå upp 4 kg och tappa så mycket runt midjan på så "kort tid". Muskelminne eller bra träning?

Slartibartfast
2009-06-30, 11:09
jag har läst ditt inlägg flera gånger nu, men förstår ändå inte. Vilket upplägg gav dig mest massa?

spange
2009-06-30, 11:26
det nya, mer konventionella gav mer.

Humbucker
2009-06-30, 11:34
Vad trevligt!

Hur har ditt upplägg sett ut då?

Guddi
2009-06-30, 11:39
Det handlar ju om en variation. Att endast köra som du gör nu kommer att leda till att du få en dålig styrkökning i längden vilket kommer hindra din hypertrofii. Det du har gjort är att öka maxstyrkan för att därefter lägga till sarcoplasmatisk hypertrofi vilket går klart snabbare är myofibrill. Tyvärr så finns det ett tak när det gäller sarkoplasmatisk och du kommer behöva öka din styrka efter ett tag för att fortsätta lägga på dig massa.

Att köra helkroppspass när man tränat ordentligt i något-några år gör det nästan omöjligt att komma upp i tillräckligt höga volymer för att fortsätta lägga på muskler. Det kan också vara en trolig orsak till att du nu fått så mycket bättre ökningar. En ökad volym helt enkelt..

Humbucker
2009-06-30, 11:44
Att köra helkroppspass när man tränat ordentligt i något-några år gör det nästan omöjligt att komma upp i tillräckligt höga volymer för att fortsätta lägga på muskler. Det kan också vara en trolig orsak till att du nu fått så mycket bättre ökningar. En ökad volym helt enkelt..

Intressant uttalande! Jag tror att det stämmer till en stor grad, men jag bara väntar på påhopp ifrån helkropps-sympatisörer och vad de har att säga om saken.

mikaelj
2009-06-30, 11:46
Att köra helkroppspass när man tränat ordentligt i något-några år gör det nästan omöjligt att komma upp i tillräckligt höga volymer för att fortsätta lägga på muskler.

Varför?

Kauppi
2009-06-30, 11:59
hur ser ditt schema ut då? =)

Slartibartfast
2009-06-30, 12:26
Intressant uttalande! Jag tror att det stämmer till en stor grad, men jag bara väntar på påhopp ifrån helkropps-sympatisörer och vad de har att säga om saken.

Helkroppare och lågvolymare har ju sällan annat än studier att hänvisa till. Dom ser alla ut som räkor i praktiken. Så dom har ju inte speciellt mycket trovärdighet. Dom e mest högljudda.

Nordström
2009-06-30, 12:27
Helkroppare och lågvolymare har ju sällan annat än studier att hänvisa till. Dom ser alla ut som räkor i praktiken. Så dom har ju inte speciellt mycket trovärdighet. Dom e mest högljudda.

Källa på det?

Medusa
2009-06-30, 12:37
Källa på det?

Verkligheten...

Sniggel
2009-06-30, 13:02
Helkroppare och lågvolymare har ju sällan annat än studier att hänvisa till. Dom ser alla ut som räkor i praktiken. Så dom har ju inte speciellt mycket trovärdighet. Dom e mest högljudda.

Kryllar av spetor på gymmet som kör typiska volym-5-splitar också. Att de inte "whinar" lika mycket beror nog på att de aldrig får pikar om hur de tränar eftersom 5-splitar med många övningar och set är allmännt vedertaget "ok" att träna och folk tror inte att det funakr och prövar aldrig.

Men du har en poäng i att det ser ut som de flesta som är "något" kör mer åt volymhållet. Frågan är om det inte beror mer på genetik och att volymupplägg är vanliga att träna. För det finns som sagt riktigt stora grabbar som inte började växa förrän de switchade till lågvolym. Men de är inte lika vanliga, troligen för att lågvolym inte är lika vanligt/populärt att träna.

Nu hoppas jag inte jag låter tjatig men exempelvis tränare som IA har erfarit att majoriteten av hans klienter (och han har tränat mååånga) får resultat på lågvolymupplägg medans det är en minoritet som får resultat på volymupplägg. Detta gäller nog främst nybörjare och "intermediate", antagligen lättare att stimulera hypertrofi (mestadels sarkoplasmisk som Guddi nämnde) när man faktiskt kan lyfta tunga grejer, och gör det många gånger.

Hoppas jag inte låter högljudd :P

Guddi
2009-06-30, 13:11
Om vi ska jämföra helkropp med en klassisk BB split med 2 muskelgrupper per dag och en frekvens på typ var 9e dag så hade jag valt helkropp för 99 % av befolkningen. Men efter ett tag så orkar väldigt få komma upp i tillräckligt hög volym med rätt intensitet om de kör helkropp och det är därför bättre att gå över till 2split eller möjligen 3split, men man ska fortfarande försöka köra igenom varje muskel mer frekvent än vad som blir fallet om man kör en för stor split.

Helkroppare och lågvolymare har ju sällan annat än studier att hänvisa till. Dom ser alla ut som räkor i praktiken. Så dom har ju inte speciellt mycket trovärdighet. Dom e mest högljudda.Det beror ju på vad man menar med lågvolym. Doggcrapp är mycket lägre volym än det som de flesta bodybuilders kör och det fungerar väldigt bra.

Sen finns ju alltid faktorn som Sniggel tar upp. Det finns långt fler som kör högvolym med dåliga resultat än med bra resultat. Man kan inte bara titta på de som lyckas.

Sniggel
2009-06-30, 13:17
Men efter ett tag så orkar väldigt få komma upp i tillräckligt hög volym med rätt intensitet om de kör helkropp

Så sant. Innan har man kunnat köra 3 set 6 reps till failure i "allt" 3 ggr i veckan. Men för att göra det nu måste man (jag) skära ner på antingen volym eller frekvens, eller så skär man ner på intensiteten (t ex ej failure i allt / kör stegrande vikt upp till sista setet).
Återhämtningsförmågan blir bättre när man tränar, men den utvecklas inte lika mycket som förmågan att stressa kroppen.

Nordström
2009-06-30, 13:18
Men du har en poäng i att det ser ut som de flesta som är "något" kör mer åt volymhållet. Frågan är om det inte beror mer på genetik och att volymupplägg är vanliga att träna.


Ska väl tillägga att dem som är "något" ofta är dopade också, inte fan tränar man lågvolym när man är "på"

Sniggel
2009-06-30, 13:21
Ska väl tillägga att dem som är "något" ofta är dopade också, inte fan tränar man lågvolym när man är "på"

Varför inte? "Tar man" kan man ju gå till failure (på tunga vikter) oftare och ändå återhämta sig bra.
Varför funkar DC så bra annars för de byggare som anlitat Dante t ex?

edit: Men visst, man kan spekulera att det i en kropp med artificellt förhöjda hormoner, är mer gynnsamt att träna på ett visst sätt.

King Grub
2009-06-30, 13:31
Helkroppare och lågvolymare har ju sällan annat än studier att hänvisa till. Dom ser alla ut som räkor i praktiken. Så dom har ju inte speciellt mycket trovärdighet. Dom e mest högljudda.

Trådstartaren här tog sig i alla fall till tävlingsscenen med ett helkroppspass i veckan som träning.

Mats J
2009-06-30, 13:38
Ja, det tycker jag man ska observera - han körde 1(!!!) helkropps pass i veckan förut. Ingen vet hur hans resultat blivigt om han började köra 4 dagar i veckan men halvkropps pass och längre volym. Kanske ännu bättre?

Nordström
2009-06-30, 13:45
Varför inte? "Tar man" kan man ju gå till failure (på tunga vikter) oftare och ändå återhämta sig bra.
Varför funkar DC så bra annars för de byggare som anlitat Dante t ex?


Jo det finns vad jag vet inga bevis på hög frekvens/volym skulle vara mer optimalt än låg frekvens/volym. Grejen är väl att lägger man ut 10000 på en kur så känns nog vilodagar som bortkastade pengar.

DC är väl inte direkt ett lågvolymprogram? med tanke att på att man tränar igenom halva kroppen per pass, även om det bara är ett set så krävs det nog ett antal åtminstånde halvtunga uppvärmingsset + strechövningarna som borde räknas in i volymen.

maRRtin
2009-06-30, 13:53
Så det är alltså bättre att träna 4 gånger i veckan än 1 gång i veckan. Det kunde väl ingen tro!? :D

Robban
2009-06-30, 14:05
Jag har tränat vanlig byggarträning. Inget hokus pokus bara hård ihärdig träning. Fått bra pump och ätit bra mat överlag. Haft jävligt skoj och svettats mycket under tiden.
Det jag gjorde tidigare var nog väldigt bra för att köra ett pass i veckan men då jag hela tiden siktat mot massa så har jag nu konstaterat att detta är vad jag behöver. ;)

Sniggel
2009-06-30, 14:07
Jo det finns vad jag vet inga bevis på hög frekvens/volym skulle vara mer optimalt än låg frekvens/volym. Grejen är väl att lägger man ut 10000 på en kur så känns nog vilodagar som bortkastade pengar.

DC är väl inte direkt ett lågvolymprogram? med tanke att på att man tränar igenom halva kroppen per pass, även om det bara är ett set så krävs det nog ett antal åtminstånde halvtunga uppvärmingsset + strechövningarna som borde räknas in i volymen.

Ok, om man ser det så (nybörjar-roidare) så har du säkert rätt eftersom skillnaden blir så markant så man kan öka både volym, intensitet och frekvens om man så vill (tror jag :P). Täntke mest på de som kurat ett bra tag (det brukar vara de som är stora) hur mycket av och hur mycket på de är har jag inte den blekaste om.

Ok, "lower volume" brukar väl beskrivningen vara. Men jag personligen räknar in DC som lågvolym men det är klart det är skillnad på lågvolym och lågvolym.
Fast oavsett hur lite volym man har måste man ju ändå ha uppvärmning. Ska man bara köra ett set 3 reps knäböj per vecka så måste man ju nog ändå ha en rejäl uppvärmning för att våga göra detta.

Sniggel
2009-06-30, 14:09
Jag har tränat vanlig byggarträning. Inget hokus pokus bara hård ihärdig träning. Fått bra pump och ätit bra mat överlag. Haft jävligt skoj och svettats mycket under tiden.
Det jag gjorde tidigare var nog väldigt bra för att köra ett pass i veckan men då jag hela tiden siktat mot massa så har jag nu konstaterat att detta är vad jag behöver. ;)

Jag tror också att det är vad du behöver (obviously), just nu, om du inte kört någon liknande träning på ett bra tag. Men om det alltid är bättre, är en annan fråga.

Commando1980
2009-06-30, 14:18
Om vi ska jämföra helkropp med en klassisk BB split med 2 muskelgrupper per dag och en frekvens på typ var 9e dag så hade jag valt helkropp för 99 % av befolkningen. Men efter ett tag så orkar väldigt få komma upp i tillräckligt hög volym med rätt intensitet om de kör helkropp och det är därför bättre att gå över till 2split eller möjligen 3split, men man ska fortfarande försöka köra igenom varje muskel mer frekvent än vad som blir fallet om man kör en för stor split.

Det beror ju på vad man menar med lågvolym. Doggcrapp är mycket lägre volym än det som de flesta bodybuilders kör och det fungerar väldigt bra.

Sen finns ju alltid faktorn som Sniggel tar upp. Det finns långt fler som kör högvolym med dåliga resultat än med bra resultat. Man kan inte bara titta på de som lyckas.

lite missvisande jämförelse då de flesta 'klassiska' BB split har en högre frekvens än var 9e dag.

sen angående DC. tycker att det är ett klart överskattat program av flera anledningar.

helkropp skulle jag aldrig rekommendera till ngn förutom en totalnybörjare. att hoppa på en 2-split efter några veckor på helkropp är nog det bästa för majoriteten (iaf om man är byggare/hobbybyggare). sen när man kommit vidare i sin träning kan man börja fundera på andra alternativ.

Commando1980
2009-06-30, 14:24
Jag har tränat vanlig byggarträning. Inget hokus pokus bara hård ihärdig träning. Fått bra pump och ätit bra mat överlag. Haft jävligt skoj och svettats mycket under tiden.
Det jag gjorde tidigare var nog väldigt bra för att köra ett pass i veckan men då jag hela tiden siktat mot massa så har jag nu konstaterat att detta är vad jag behöver. ;)

nja, att köra ett helkroppspass i veckan är helt klart suboptimalt ur ett byggarperspektiv.

imponerande att du tagit dig upp på tävlingsscen med ett sådant upplägg. det tyder på att du tränat seriöst (om än suboptimalt) under en ganska lång tid...samt att du har hyffsade gener.

jwzrd
2009-06-30, 14:52
Jo det finns vad jag vet inga bevis på hög frekvens/volym skulle vara mer optimalt än låg frekvens/volym. Grejen är väl att lägger man ut 10000 på en kur så känns nog vilodagar som bortkastade pengar.

DC är väl inte direkt ett lågvolymprogram? med tanke att på att man tränar igenom halva kroppen per pass, även om det bara är ett set så krävs det nog ett antal åtminstånde halvtunga uppvärmingsset + strechövningarna som borde räknas in i volymen.

Inga bevis? Förutom att ingen som blivit bra tränar så :)

Nordström
2009-06-30, 15:04
Inga bevis? Förutom att ingen som blivit bra tränar så :)

Det finns faktiskt några stycken.

Guddi
2009-06-30, 16:29
lite missvisande jämförelse då de flesta 'klassiska' BB split har en högre frekvens än var 9e dag.Du kan dra ner siffran till en gång i veckan om du vill det. Slutsatsen blir den samma.

Scratch89
2009-06-30, 21:04
Inga bevis? Förutom att ingen som blivit bra tränar så :)

Tränar inte många styrkelyftare varianter av helkroppspass med (hyfsat) låg volym per pass?

C.E.J.
2009-06-30, 21:22
Tränar inte många styrkelyftare varianter av helkroppspass med (hyfsat) låg volym per pass?

Hmm nu får du nog läsa en gång till.

manekin
2009-07-01, 09:26
Robban postar du ditt träningsupplägg? Skulle gärna vilja jämföra med mitt...

Robban
2009-07-01, 21:04
Robban postar du ditt träningsupplägg? Skulle gärna vilja jämföra med mitt...

Kör de fyra passen Coleman kör i unbelievable, vilar en dag å kör de fyra passen från cost of redemption. Utförande, reps osv finns på filmerna.:)

Trytter
2009-07-01, 23:21
Det skulle inte vara så att colemans upplägg finns att tillgå i pdf eller annat skriftligt format för dem som inte har lärt sig konsten att se på BB-filmer?:em:

Danny Devito
2009-07-01, 23:26
Det skulle inte vara så att colemans upplägg finns att tillgå i pdf eller annat skriftligt format för dem som inte har lärt sig konsten att se på BB-filmer?:em:

Han skriker mest en massa "yeah buddy, light weights!" och kör basövningnar, inte så mycket svårare än så. :D

Doctor Snuggles
2009-07-02, 00:00
Helkroppare och lågvolymare har ju sällan annat än studier att hänvisa till. Dom ser alla ut som räkor i praktiken. Så dom har ju inte speciellt mycket trovärdighet. Dom e mest högljudda.

Var Yates liten? (F'låt, var bara tvungen.)

Dan S
2009-07-02, 00:33
3 split 2 gånger i veckan bygger 500 tusen gånger mer massa än helkroppspass för mig. 3-4 dagar helkropp varje vecka räknar jag på då.

Robban
2009-07-02, 05:53
Var Yates liten? (F'låt, var bara tvungen.)

Visst körde väl Yates, om jag inte minns fel, en pyramid i varje övning som ledde honom till ett "all-out-set"?
Det är en definitionsfråga vad som är hög/lågvolym tycker jag. Det är ju så Coleman kör också isf. Han kör ju lätt i alla set utom det sista. Dock går han oftast inte till fail. Dessutom kör han oftast 12 reps. Det verkar som de flesta som ser Coleman bara ser att han är stark och missar att han tränar "lätt" och smart.

Man får inte glömma att Coleman kör lite tyngre å färre reps än normalt också för att kameran rullar... ;)

Doctor Snuggles
2009-07-02, 09:38
Visst körde väl Yates, om jag inte minns fel, en pyramid i varje övning som ledde honom till ett "all-out-set"?
Det är en definitionsfråga vad som är hög/lågvolym tycker jag. Det är ju så Coleman kör också isf. Han kör ju lätt i alla set utom det sista. Dock går han oftast inte till fail. Dessutom kör han oftast 12 reps. Det verkar som de flesta som ser Coleman bara ser att han är stark och missar att han tränar "lätt" och smart.

Man får inte glömma att Coleman kör lite tyngre å färre reps än normalt också för att kameran rullar... ;)

Nu var det mer ett skämt, men visst, det handlar i grunden om hur mycket volym/intensitet man klarar för att sedan superkompensera optimalt.
Coleman kör kanske inte en massiv volym, men ändå så blir det nog relativt mycket arbete de sista setten, inte bara det absolut sista. Sen så är det ju ett par övningar per muskelgrupp. Sen är det väl återigen inte enormt relevant att jämföra med folk som har monster-gener/receptorer. ;)

Leifallan
2009-07-05, 16:52
Inga bevis? Förutom att ingen som blivit bra tränar så :)

Totalt taget ur luften. Många stora byggare har byggt sin grund liknande det Dante förespråkar. Coleman och Jackson t.ex. Doggcrappträning är särskilt riktad till mer avancerade byggare med bra återhämtningsförmåga.

Robban
2010-04-26, 09:37
Hittade min bok med mått och så och kollade upp läget till 100% rätt nu.


4/10 2008 började jag köra efter colemans filmer ist för mitt gamla helkroppspass.


Resultat sen dess t om igår den 25/4 2010

ö.arm +4,5cm
u.arm +2cm
bröst +9cm
midja +6cm (ökat en hel del i ländryggen så de gör nog sitt till på måttet)
lår +7,5cm
vader +4cm
rumpa +7cm
vikt +14kg

Var inte i mitt livs form då jag bytte träningsform men var som starkast hittills i mina styrkeövningar jag använde i mitt helkroppsupplägg.

Bodybuilding 4-life

Kimball
2010-04-26, 10:48
Hittade min bok med mått och så och kollade upp läget till 100% rätt nu.


4/10 2008 började jag köra efter colemans filmer ist för mitt gamla helkroppspass.


Resultat sen dess t om igår den 25/4 2010

ö.arm +4,5cm
u.arm +2cm
bröst +9cm
midja +6cm (ökat en hel del i ländryggen så de gör nog sitt till på måttet)
lår +7,5cm
vader +4cm
rumpa +7cm
vikt +14kg

Var inte i mitt livs form då jag bytte träningsform men var som starkast hittills i mina styrkeövningar jag använde i mitt helkroppsupplägg.

Bodybuilding 4-life

Damn, fortf. såna ökningar "trots att du tränat såpass länge"?! Får en ju att börja undra hur länge man egentligen kan öka, säkert blivit lite skadad själv av allt snack om att man bara kan öka x antal år på gymmet för att sedan stagnera ordentligt i utvecklingen.
Bara att gratulera kan man ju säga :)

Slartibartfast
2010-04-26, 11:01
Robban, hur har styrkeutvecklingen sett ut? Hur mycket av toppstyrkan har du tappat? Hur är det med volymtoleransen? Sjunker styrkan snabbt med antalen set?

johanw
2010-04-26, 11:07
Helkroppare och lågvolymare har ju sällan annat än studier att hänvisa till. Dom ser alla ut som räkor i praktiken. Så dom har ju inte speciellt mycket trovärdighet. Dom e mest högljudda.

Vem bryr sig i resultat. Det handlar om ideologi! :)

joasimo
2010-04-26, 11:28
Du kan inte posta hur ditt tränings upplägg ser ut i veckan? Vore intressant och se :)

Robban
2010-04-26, 12:09
Damn, fortf. såna ökningar "trots att du tränat såpass länge"?! Får en ju att börja undra hur länge man egentligen kan öka, säkert blivit lite skadad själv av allt snack om att man bara kan öka x antal år på gymmet för att sedan stagnera ordentligt i utvecklingen.
Bara att gratulera kan man ju säga :)

Har väl egentligen haft kassa ökningar hela min karriär förrutom nu då. :)

Kanske fel att tro att man skulle hävda sig på ett sm med 1,5 pass i veckan också. Nu kör jag väl som alla andra. Inget speciellt egentligen.

Robban
2010-04-26, 12:18
Robban, hur har styrkeutvecklingen sett ut? Hur mycket av toppstyrkan har du tappat? Hur är det med volymtoleransen? Sjunker styrkan snabbt med antalen set?

Kör som Coleman säger, light weight, alltså långt från fail. Helt tvärtemot hur jag körde förut. Pumpar 10-15 reps på vikter som ej är max. Jag trodde att proffsen gjorde fel per automatik eftersom de var dopade men iaf Colemans träning är den rätta vägen för mig.

Jag tränar jättelätt egentligen men väldigt, väldigt rätt, vad det verkar...

Dagen pass som sitter i kroppen skönt nu:

benspark 30x30, 40x30, 50x30, 60x30, 70x30, 75x30
böj 20x20, 40x20, 60x15, 80x15, 100x12
benpress 60x20, 140x15, 170x15
stående kabelcurl 25x15, 30x15, 30x15, 30x15
raka marklyft 20x20, 30x20, 40x20

mage ca 10min

De tunga vikterna jag kan hantera i helkroppspassen jag körde förut tar mig tre veckor att komma till igen. Körde det i januari senast. Kom upp på schyssta vikter då. Det är bara nervbaning! Tappade massa som satan den månaden...;)

Robban
2010-04-26, 12:22
Du kan inte posta hur ditt tränings upplägg ser ut i veckan? Vore intressant och se :)

Kör 4-1-4, tränar fyra dgr vilar en osv.

Kör de fyra passen Coleman kör i "unbelievable"-filmen, vilar en dag. Kör de fyra passen han kör i "Cost of redemption"-filmen, vilar en dag. Inga konstigheter. Just hard, intense, training, hahahahahaha.

joasimo
2010-04-26, 12:37
Kör 4-1-4, tränar fyra dgr vilar en osv.

Kör de fyra passen Coleman kör i "unbelievable"-filmen, vilar en dag. Kör de fyra passen han kör i "Cost of redemption"-filmen, vilar en dag. Inga konstigheter. Just hard, intense, training, hahahahahaha.

Hur ser dom passen ut mer ingående? Eller kan man se filmen och få en bra översikt av passen?
Jag kör själv mellan 8-15reps och nästan aldrig till failure, kan hända ibland att jag failar i sista sett, men det är väldigt sällan. Vore intressant och jämföra med mitt upplägg, om det är snarlikt i alla fall :D Jag antar att det är de.. hur är muskelgrupperna uppdelade i veckan?

Slartibartfast
2010-04-26, 12:53
benspark 30x30, 40x30, 50x30, 60x30, 70x30, 75x30
böj 20x20, 40x20, 60x15, 80x15, 100x12
benpress 60x20, 140x15, 170x15
stående kabelcurl 25x15, 30x15, 30x15, 30x15
raka marklyft 20x20, 30x20, 40x20


Wow. Detdär går faktiskt mot all logik. Borde ju inte gå att öka på detdär. Men som sagt. Resultaten är det som avgör, inte teorier.

Robban
2010-04-26, 12:54
Hur ser dom passen ut mer ingående? Eller kan man se filmen och få en bra översikt av passen?
Jag kör själv mellan 8-15reps och nästan aldrig till failure, kan hända ibland att jag failar i sista sett, men det är väldigt sällan. Vore intressant och jämföra med mitt upplägg, om det är snarlikt i alla fall :D Jag antar att det är de.. hur är muskelgrupperna uppdelade i veckan?

Jag kör som filmerna, ja.

jag kör:

axlar och vader
rygg biceps och mage
bröst triceps och vader
framsida lår baksida lår och mage

Robban
2010-04-26, 12:58
Wow. Detdär går faktiskt mot all logik. Borde ju inte gå att öka på detdär. Men som sagt. Resultaten är det som avgör, inte teorier.

Jag kör med T.U.T också, det är nog det viktigaste egentligen. Alltså time under tension. Jag låser aldrig ut i slutlägena(kontraktion) och jag lämnar aldrig belastningen i muskeln i förmån för ligament och leder i det utsträckta läget. Jag lovar att det är sjukt mycket jobbigare att träna så. det blir alltså inga momentum som flyttar vikterna och man vilar aldrig... Gör säkert 40kg i t ex böj.

joasimo
2010-04-26, 13:01
Jag kör som filmerna, ja.

jag kör:

axlar och vader
rygg biceps och mage
bröst triceps och vader
framsida lår baksida lår och mage

Okej, och sedan vila 1 dag och sedan rullar du samma splitt igen? Kör du mycket fokus på den excentriska fasen också?

Robban
2010-04-26, 13:16
Okej, och sedan vila 1 dag och sedan rullar du samma splitt igen? Kör du mycket fokus på den excentriska fasen också?
Japp de rullar...
Som sagt. T.U.T. Då är man i fasen hela tiden liksom.

von huff
2010-04-26, 16:49
Vad är din max tolva i böj som du gjorde 100x12 som mest och var långt från fail?

Sniggel
2010-04-26, 16:54
Om det kommer från dig så måste jag säga att du har väckt intresse.

+14 kg med +7 i midja (varav nån cm kanske är muskulatur) visar ju på att du inte bara "bulkat upp dig" i storlek utan faktiskt byggt en hel del muskler på de kilona.

Måste säga att jag är imponerad. Har du några nya bilder? :D

Robban
2010-04-26, 17:00
Om det kommer från dig så måste jag säga att du har väckt intresse.

+14 kg med +7 i midja (varav nån cm kanske är muskulatur) visar ju på att du inte bara "bulkat upp dig" i storlek utan faktiskt byggt en hel del muskler på de kilona.

Måste säga att jag är imponerad. Har du några nya bilder? :D

Kommer bilder då jag hårdnat lite till. Deffar för fullt. *flex*

Robban
2010-04-26, 17:01
Vad är din max tolva i böj som du gjorde 100x12 som mest och var långt från fail?

Brukar ofta göra en sån 15-reppare på 120kg. ;)

Folke50
2010-04-26, 17:07
Har sett ditt träningsutförande från filmer från förr och jag tror definitivt du har mycket att vinna på genom att träna såsom du gör nu gentemot din helvetesträning från förr :)

Slartibartfast
2010-04-26, 17:07
Jag tror jag ska testa lite pumpträning för benen. Mest för att mina knän håller på att ge upp. Sämre kan dom ju inte bli av det :)

Robban
2010-04-26, 17:37
Har sett ditt träningsutförande från filmer från förr och jag tror definitivt du har mycket att vinna på genom att träna såsom du gör nu gentemot din helvetesträning från förr :)


Vet att det låter konstigt men anledningen till att gjorde så var att jag hade haft ett diskbråck. :D

Gjorde allt för att bygga utan att kunna köra några andra övningar än de jag körde då. Fick skitont av att kontrahera ryggmusklerna också så alla övningar utfördes med mycket momentum.

Jag har nog ökat lika mycket nu på 1,5 år som på mina tidigare 14 år i branschen. Hahaha, jo jag har mycket att vinna på det. Du har helt rätt. Nästa gång jag kliver upp på scenen tränar jag dessutom som de andra...

SE UPP! :D

Robban
2010-04-26, 18:02
Kommer bilder då jag hårdnat lite till. Deffar för fullt. *flex*

Idag vägde jag 93kg. Var uppe som mest på 100-101kg...

50cent
2010-04-26, 18:10
kör du fortfarande högreps nu när du deffar??
isf hur bra funkar det jämfört med att köra lågreps under deff?

Robban
2010-04-26, 18:53
kör du fortfarande högreps nu när du deffar??
isf hur bra funkar det jämfört med att köra lågreps under deff?

Mindre träning=lika med mindre glykogen=mindre muskler

Så tänker jag...

50cent
2010-04-26, 19:10
men under deff är väl glykogeninlagringen väldigt begränsad?
och btw behöver lågreps inte betyda mindre volym, istället för att tex köra 3x10 kan man köra 10X3.

uppdatera gärna med hög frekvens, det här är väldigt intressant imo.
lycka till med deffen:thumbup:

Nelson81
2010-04-26, 19:25
ungefär så jag tänkt träna nu när jag börjar igen (varit borta från gymmet i 4-5år). Fast med 2 dagars vila mellan.

Robban
2010-04-26, 19:33
ungefär så jag tänkt träna nu när jag börjar igen (varit borta från gymmet i 4-5år). Fast med 2 dagars vila mellan.

Mycket tv-spel emellan är bra för återhämtningen! :D

joasimo
2010-04-26, 19:39
Japp de rullar...
Som sagt. T.U.T. Då är man i fasen hela tiden liksom.

Jaha okej! Brukar själv kör TUT ibland, muskeln får ju aldrig riktigt vila under övningen då.. kan du inte starta en journal så man får följa dig? :D

50cent
2010-04-26, 20:21
jaha okej! Brukar själv kör tut ibland, muskeln får ju aldrig riktigt vila under övningen då.. kan du inte starta en journal så man får följa dig? :d

+1

Robban
2010-04-27, 07:33
Journal känns väldigt, väldigt avlägset.

Nelson81
2010-04-27, 08:05
Mycket tv-spel emellan är bra för återhämtningen! :D

haha ska köra den ursäkten till min fru när hon gnäller att jag spelar för mkt :D

z_bumbi
2010-04-27, 10:09
men under deff är väl glykogeninlagringen väldigt begränsad?

Den är snarare bättre än vid bulk och om man sköter kosten finns det inget som säger att man ska ha mindre glykogen utom möjligen i den senare delen då totalintaget av kalorier minskar så pass mycket.

King Grub
2010-04-27, 10:16
men under deff är väl glykogeninlagringen väldigt begränsad?

Som sagt, det är under bulk den är begränsad. Vid deff är den synnerligen effektiv. Vid bulk, överätning, kan fettsyntes av kolhydrat ske i stället, på bekostnad av glykogeninlagringen.

Robban
2010-04-27, 11:37
Kul att höra att man gör ngt rätt iaf. :)

jikajd
2010-04-27, 11:48
Jag som just fallit pladask för Bill Starr's 5x5... Så kommer du med detta. Blir väl att pula in 5-6 veckor med "mAxiMum PumP adVanced RaG3 10000"-träning mellan 5x5 cyklerna för att testa på det med!

Robban
2010-04-27, 11:56
Jag som just fallit pladask för Bill Starr's 5x5... Så kommer du med detta. Blir väl att pula in 5-6 veckor med "mAxiMum PumP adVanced RaG3 10000"-träning mellan 5x5 cyklerna för att testa på det med!

Eller som Coleman själv säger.

- Light weight!

Det är hela grejen. Att köra lätt med "tunga vikter"...

tigerofsweden
2010-04-27, 12:21
Eller som Coleman själv säger.

- Light weight!

Det är hela grejen. Att köra lätt med "tunga vikter"...

Hur kör man lätt med tunga vikter? :)

frong
2010-04-27, 13:05
Eller som Coleman själv säger.

- Light weight!

Det är hela grejen. Att köra lätt med "tunga vikter"...

Hur är det möjligt...?

Medusa
2010-04-27, 13:50
Hur är det möjligt...?

ex Justin Harris som gör 10 reps på 165 kg i bänkpress..
när den absoluta vikten är hög men antalet repetitioner fortfarande är högre..

eller när en annan lyftare gör 104 reps i benpress med 250 kg, 20 reps + i marklyft med 200 kg + osv..

tigerofsweden
2010-04-27, 13:57
ex Justin Harris som gör 10 reps på 165 kg i bänkpress..
när den absoluta vikten är hög men antalet repetitioner fortfarande är högre..

eller när en annan lyftare gör 104 reps i benpress med 250 kg, 20 reps + i marklyft med 200 kg + osv..

Men är det fortfarande tunga vikter då? Tunga för vem?

Medusa
2010-04-27, 14:04
Men är det fortfarande tunga vikter då? Tunga för vem?

i absolut vikt är det tungt för en normal människa, 100 kg i bänkpress klarar dom flesta (män) av med träning, 165 kg+ inte alls lika många, en person som klarar av något av ovanstående i mitt föregående inlägg kommer knappast vara liten dock, tvärtom. förmodligen en riktig best.. men det är tunga vikter oavsett repstal, relativt normen.. och även för lyftarens kropp, det är min uppfattning iallafall.. om man jämför med vad kroppen utan träning skall klara av och vad man utsätter den för med höga repstal på absolut höga vikter..

såg nu att texten blev ganska förvirrande, det får jag stå för :D

men 10 reps på 165 kg i bänkpress ex är tungt fast ändå lätt..

az49UMdY1h0

qZEgKXsAk0U

Mats J
2010-04-27, 15:35
Medusa

Ja, men tror knappast någon som endast kör relativt lätta 12-15 reppare kommer att bli så stark.. Skulle du säga att detta också är det bästa för muskeltillväxt

Böj: 20x20, 40x20, 60x15, 80x15, 100x12

jikajd
2010-04-27, 16:24
Finns det någon sammanfattande text om din/Colemans träning? Det har nämnts något om filmer här i tråden, är det youtube eller?

* T.U.T.
* Högt repsantal, jobba från ~30 reps i ett första set till ett sista set med ~12 reps beroende på övning.
* Fyra träningsdagar, en vilodag, fyra träningsdagar, en vilodag osv.

Finns det fler riktlinjer man bör tänka på om man vill testa träna på det här sättet?

Känns inte dumt att kombinera perioder av högrepsträning med ett 5x5 (som också innefattar 3x3). Då får man jobba inom alla olika intervaller!

4-6 veckor 2-5x30-12 reps
4-6 veckor 5x5
4-6 veckor 3x3

Gott mos.

Doctor Snuggles
2010-04-27, 16:29
Men är det fortfarande tunga vikter då? Tunga för vem?

Tunga för dig.

GolvMupp
2010-04-27, 16:38
Ta det lugnt i byxan pojkar. Tänk på att det fungerar bra för honom (och Coleman). Det kanske är världssämst för just dig.

jikajd
2010-04-27, 16:52
Men det kan även vara så att det passar världsbäst också. Vet man ej förens man provat!

Timme
2010-04-27, 17:14
hög fekvens och relativt hög volym pissar på alla andra upplägg. det är helt enkelt överlägset om man orkar följa det.

von huff
2010-04-27, 17:24
Det är självklart att ju högre frekvens man kan ha dessto bättre, utan att man måste dra ner antalet set till minimum.

Sniggel
2010-04-27, 18:09
Förstår Medusas resonemang. Med det i åtanke, bör man vara så pass stark att man kan köra tunga vikter på höga reps (tunga för Jan Banan, "lätta" för Ivan Krustofski) innan man ens försöker sig på ett sådant här upplägg? (jag tror det)

En nybörjare eller halvamatör kan ju knappast köra på några stora vikter om man ska upp i 20-30 reps.
Jag misstänker att det är det stora arbetet som uträttas som skapar denna hypertrofi.
Även om det är "lätta vikter" för en stark person, så är det stort uträttat arbete på kort tid för denne person.
Återhämtningsförmågan utvecklas ju inte i samma takt som styrkan och denna form av träning kan vara ett sätt för kroppen att skapa en anpassning för att orka med stressen som skapas av alla de ton som lyfts på ett pass. Något som en nybörjares kropp inte kan utsätta sig för pga lägre styrka:återhämtnings-ratio.

Man kan filosofera vidare om det kanske är mestadels sarkoplasmisk hypertrofi som skapas av detta upplägg, men som sedan kan lägga grunden för även myofibrillisk hypertrofi (större glykogendepåer ska tydligen underlätta för även kontraktil muskeltillväxt).

Slartibartfast
2010-04-27, 18:58
hög fekvens och relativt hög volym pissar på alla andra upplägg. det är helt enkelt överlägset om man orkar följa det.

Jag testade köra högre volym idag, och fick ge upp och åka hem 3/4 in in passet. Fyfan, aldrig mer.

von huff
2010-04-27, 19:10
Sen kan man fundera på att hur stor betydelse har det om man lallar runt lite dom sista 15 minuterna bara för att köra högvolym.Jag säger inte att högvolym är dåligt men jag tycker att man bör fokusera på varje set och detblir svårt att hålla bra vikter hela passet igenom med högvolym.Koncentrationen försvinner ochså.Fast vad är egentligen högvolym?

stevebc
2010-04-27, 19:47
Jag testade köra högre volym idag, och fick ge upp och åka hem 3/4 in in passet. Fyfan, aldrig mer.Högvolym is the shit. Kroppen anpassar sig. Håll ut!

Halldin
2010-04-27, 19:48
Jag testade köra högre volym idag, och fick ge upp och åka hem 3/4 in in passet. Fyfan, aldrig mer.

http://mypetjawa.mu.nu/archives/doing-it-wrong.jpg

ekmanc
2010-04-27, 19:52
Är det motsatsen till max-ot detta? ;)

Torsk_ole
2010-04-27, 20:50
Var drar man gränserna för högvolym/lågvolym, hög- och lågfrekvens.

Generella riktlinjer efterfrågas

50cent
2010-04-27, 21:07
Var drar man gränserna för högvolym/lågvolym, hög- och lågfrekvens.

Generella riktlinjer efterfrågas

under ca 40 reps totalt per vecka per muskelgrupp räknas som lågvolym av vad jag har läst

Robban
2010-04-27, 21:23
Jag körde t ex 15 reps benspark/vecka då jag körde helkropp. De va lågvolym iaf...

Benen va ok iaf på sm cbb 2006 men lovar att de är bättre nu.

Robban
2010-04-27, 21:29
ex Justin Harris som gör 10 reps på 165 kg i bänkpress..
när den absoluta vikten är hög men antalet repetitioner fortfarande är högre..

eller när en annan lyftare gör 104 reps i benpress med 250 kg, 20 reps + i marklyft med 200 kg + osv..

:thumbup:

Medusa
2010-04-27, 21:37
detta citat från DC passar bra i diskussionen..

"Remember there isnt a magically rep range per se....its what you feel comfortable in doing by and large.....its gaining 50-200lbs in that same rep range progressively over months and months of time thats going to do the magic"

antalet reps är trots allt bara ett sätt att mäta tut, att bara jämföra reps mellan olika personer är ganska lönlöst, tempo är viktigt, skillnad på 15 reps 2 sek positiv och 4 sek negativ mot 1-1 ..

jag tror dessutom att en stor del av sanningen ligger i vad DC skriver, att det handlar inte så mycket om vilken reprange du egentligen bestämmer dig för, det är dom 50-100 kg ökningarna över tid inom den reprangen som kommer ge den brutala massiva dötsmassan.. om det sedan är 5-10 reps eller 10-15 spelar ingen större roll, grofv är resultatet..

Doctor Snuggles
2010-04-27, 21:37
Det kan ju också vara så att potentierade muskeltillväxten genom att först jobba upp styrkan med lågvolym. Kanske i framtiden kommer du platåa och blir tvungen att byta till mer styrkeinriktat igen?
Eller så bara handlar det om vanlig stagnation; många verkar pinna på bra ett bra tag om de byter upplägg efter ha kört på ett visst sätt en längre tid (x antal år). I vilket fall, kul att det går bra.

Robban
2010-04-27, 21:38
Förstår Medusas resonemang. Med det i åtanke, bör man vara så pass stark att man kan köra tunga vikter på höga reps (tunga för Jan Banan, "lätta" för Ivan Krustofski) innan man ens försöker sig på ett sådant här upplägg? (jag tror det)

En nybörjare eller halvamatör kan ju knappast köra på några stora vikter om man ska upp i 20-30 reps.
Jag misstänker att det är det stora arbetet som uträttas som skapar denna hypertrofi.
Även om det är "lätta vikter" för en stark person, så är det stort uträttat arbete på kort tid för denne person.
Återhämtningsförmågan utvecklas ju inte i samma takt som styrkan och denna form av träning kan vara ett sätt för kroppen att skapa en anpassning för att orka med stressen som skapas av alla de ton som lyfts på ett pass. Något som en nybörjares kropp inte kan utsätta sig för pga lägre styrka:återhämtnings-ratio.

Man kan filosofera vidare om det kanske är mestadels sarkoplasmisk hypertrofi som skapas av detta upplägg, men som sedan kan lägga grunden för även myofibrillisk hypertrofi (större glykogendepåer ska tydligen underlätta för även kontraktil muskeltillväxt).

;)

Robban
2010-04-28, 06:47
Det ska bli skoj att se hur mått och vikt är när midjan är nere på +-0. Tar väl ett tag att ta bort de 6cm som återstår men det är extra intressant då, i syftet att se hur mycket massa jag pumpat dit.

Deffen rullar och jag har aldrig någonsin varit mer seriös eller mer taggad så, ain´t nothing but a peanut! :cool:

Kanske får bli en ny journal snart iaf då jag märker att jag har tid att skriva lite...

Nelson81
2010-04-28, 08:08
Journal känns väldigt, väldigt avlägset.

bump :D

Halldin
2010-04-28, 08:31
Har du inte före- och efterpics?

Robban
2010-04-28, 10:04
Har du inte före- och efterpics?

Inte de obligatoriska poserna men de finns nog nån bild som jag kan jämföra med då midjan e på +-0. ;)

Kan även jämföra med gamla bilder från sist jag tävlade och så, så småningom.

Slartibartfast
2010-04-28, 11:28
_http://mypetjawa.mu.nu/archives/doing-it-wrong.jpg

Jo, antagligen. Jag kör så jag ser stjärnor redan i första set och jag har en väldigt stark psykologisk spärr mot att köra fjollset långt från fail. Känns mest som om man slösar bort tid och energi, speciellt när man ligger och sågar kring energibalans som jag.

stevebc
2010-04-28, 11:29
Ah det förklarar saken. När jag kör högvolym kör jag aldrig till fail utan sparar 2-3 reps. Mot slutet 0-1.

Annars blir volymen drastiskt avkortad.

Robban
2010-05-19, 15:28
Kör som Coleman säger, light weight, alltså långt från fail. Helt tvärtemot hur jag körde förut. Pumpar 10-15 reps på vikter som ej är max. Jag trodde att proffsen gjorde fel per automatik eftersom de var dopade men iaf Colemans träning är den rätta vägen för mig.

Jag tränar jättelätt egentligen men väldigt, väldigt rätt, vad det verkar...

Dagen pass som sitter i kroppen skönt nu:

benspark 30x30, 40x30, 50x30, 60x30, 70x30, 75x30
böj 20x20, 40x20, 60x15, 80x15, 100x12
benpress 60x20, 140x15, 170x15
stående kabelcurl 25x15, 30x15, 30x15, 30x15
raka marklyft 20x20, 30x20, 40x20

mage ca 10min

De tunga vikterna jag kan hantera i helkroppspassen jag körde förut tar mig tre veckor att komma till igen. Körde det i januari senast. Kom upp på schyssta vikter då. Det är bara nervbaning! Tappade massa som satan den månaden...;)

Här verkar det ganska lämpligt att knyta an. Hela tråden samt hela min träningsdagbok belyser iof ämnet bäst, ger hela bilden.

Ett inlägg i min träningsdagbok idag:

Bombplanen på ingång, nu ska jag släppa bomben som jag sakta men säkert byggt ihop under de senaste två åren. Som jag "tok-hintade" om tidigare.

Jag har inte byggt ett skit med min helkroppsträning! Det var som sagt en rehab. Då jag, som jag skrev om tidigare bulkade upp mig till 98kg byggde jag på mig en hel del muskler. Många trodde jag var dopad och det var en redig komplimang tyckte jag. På den vikten hade jag ett midjemått, under uppgången, på 97cm! Jag såg antydan till sexpacket då med. Det finns ögonvittnen. Tyvärr inga bilder. Efter skadad axel traskade det iväg en bit över 100cm då jag försökte äta lika mycket och hoppades på att behålla muskler och snart vara bra igen. Något som alltid har stämt för mig då jag deffar, förrutom de sista kanske två kilona som ska bort, är att -1cm i midja går hand i hand med -1kg på vågen. Det har alltså alltid stämt. Jag har alltid haft nånstans runt 75cm i midja då jag varit färdigdeffad. Om vi kollar upp det här nu:

98kg och midjemått 97cm, som ska ned på 75cm, via en minskning av 22kg(cirkus iaf). Vad hamnar jag då på för slutvikt? Jo, 98-22=76kg
Detta är vad jag skulle gissa på att jag hade vägt deffad då, superrippad kanske 74kg.

Sorry som jag sagt tidigare, jag hade fel, lågvolym suger. Jag har inte ökat ett skit!

19 år 69kg rippad(hårdaste jag varit)
21 år 76kg deffad, typ AF(var ej deffad, men realistiskt antagen vikt)
22 år diskbråck(försökte länge med stretching och träning, inget hjälpte)
26 år började helkroppsrehab(muskelminnet satte sakta igång, trots värk)
28 år Sm-kval AF 75-76kg lite för slät...
30 år Sm-CBB 74kg lite hårdare än AF

Bättre sent än aldrig. Nu bygger jag igen, sen runt ett och ett halvt år tillbaka. Då jag blev helt säker var runt jul. Jag provade då två månader helkropp igen trots att jag redan "visste" att det sög. Detta för att en gång för alla bevisa för mig själv att det var så det låg till. Jag ökade på vikterna till mina gamla rekord under den tiden, gav mig fan på det, gick ganska lätt att komma dit faktiskt. Hur gick det då?
Sorry ljög visst lite om överarmens minskade mått idag då jag tog det muntligt på gymmet med några bekanta. Fast betänk att armarna(hela jag, blev fetare samtidigt, det ökar ju måtten då ådrorna totalt försvinner)

Resultatet på detta:

ö.arm -1cm
u.arm -1cm
bröst -3cm
midja +9cm
lår +1,5cm(jag lagrar lätt fett i låren)
vader +-0
rumpa +4(daller)
vikt: +5,5kg

Jag tappade allt jag ökat. Med samma uträkning som tidigare, midja/vikt hade jag hamnat runt 75kg, igen....

Körde två pass helkropp i veckan, gick skitbra, alla på gymmet tyckte jag var mycket stark! Några bytte till helkroppsträning...

Tänk om jag hade fortsatt med detta längre ändå, tänkte köra tre månader, pallade inte, blev fan deppig...


Detta är inte någon bibel eller så, bara mina egna studier, framförallt för egen vinning. Jag kommer aldrig träna som jag gjorde förut igen om jag inte skadar mig vill säga, grym rehab.

to be continued...

Doctor Snuggles
2010-05-19, 15:31
Jo, antagligen. Jag kör så jag ser stjärnor redan i första set och jag har en väldigt stark psykologisk spärr mot att köra fjollset långt från fail. Känns mest som om man slösar bort tid och energi, speciellt när man ligger och sågar kring energibalans som jag.

Då borde du snarare köra mer i stil med DC eller myo-reps eller dyl och inte köra flera set till fail efter det första riktiga failsettet (+ eventuell RP).

RobbanColeman
2011-08-13, 07:28
Oki Robban, jag hjälper dig rapportera vidare i denna tråd... Numer behöver vi inte gissa heller med ökade midjemått osv.

Resultat sen oktober 2008:

överarm +4cm
underarm +2cm
bröst +8cm
midja -5cm
lår +2,5cm
vader +2cm
rumpa +3cm
vikt +4,8kg

Rätt bra för en 34-åring, tror inte jag nått genetiskt max, tänker inte läsa ngt som säger det heller, jag blir hellre större så finns ingen vits. :D

Angående progression så har jag backat till gymnasienivå gällandes vikterna men är aningen större än så. Light weight...

z_bumbi
2011-08-14, 18:06
Så att gå från ett träningsprogram med ett pass i veckan med minst två timmar på gymmet under det enda passet och där de flesta övningarna utförs med usel teknik med alldeles för tunga vikter till något annat ger bättre resultat?
Det kunde jag aldrig ha gissat.

Stefan J
2011-08-14, 18:11
Oki Robban, jag hjälper dig rapportera vidare i denna tråd... Numer behöver vi inte gissa heller med ökade midjemått osv.

Resultat sen oktober 2008:

överarm +4cm
underarm +2cm
bröst +8cm
midja -5cm
lår +2,5cm
vader +2cm
rumpa +3cm
vikt +4,8kg

Rätt bra för en 34-åring, tror inte jag nått genetiskt max, tänker inte läsa ngt som säger det heller, jag blir hellre större så finns ingen vits. :D

Angående progression så har jag backat till gymnasienivå gällandes vikterna men är aningen större än så. Light weight...

Pratar du om dig själv i 3:e person? :)

RobbanColeman
2011-08-14, 19:46
Pratar du om dig själv i 3:e person? :)

We wants it, my precious! :D

RobbanColeman
2011-08-14, 19:48
Så att gå från ett träningsprogram med ett pass i veckan med minst två timmar på gymmet under det enda passet och där de flesta övningarna utförs med usel teknik med alldeles för tunga vikter till något annat ger bättre resultat?
Det kunde jag aldrig ha gissat.

Menar du att mitt övningsutförande numer är bra och med lagom tunga vikter då?

mikaelj
2011-08-14, 23:22
Menar du att mitt övningsutförande numer är bra och med lagom tunga vikter då?

mer att du tränade helt dumpuckat tidigare och nu tränar mindre dumpuckat.
Postat via en mobil enhet

Zoidy
2011-08-14, 23:30
Så att gå från ett träningsprogram med ett pass i veckan med minst två timmar på gymmet under det enda passet och där de flesta övningarna utförs med usel teknik med alldeles för tunga vikter till något annat ger bättre resultat?
Det kunde jag aldrig ha gissat.

+1... precis min tanke

entropy
2011-08-15, 00:13
Är det verkligen dina erfarenheter av att köra ett helkroppspass i veckan du använder som referens när du förkastar alla råd om att träna tungt och progressivt? Jag hoppas verkligen att du även tränat på annat vis än så, när du har mage att uttala dig på det vis du brukar göra.

RobbanColeman
2011-08-15, 06:21
Känns som jag inte bryr mig om skeptikernas åsikter, alls....

Slartibartfast
2011-08-15, 07:45
Känns som jag inte bryr mig om skeptikernas åsikter, alls....

Men nu trollar du ju bara.

Du har ju gått från att träna på ett helt värdelöst sätt, till att träna på ett mindre värdelöst sätt. Inser du inte att dina observationer under dom premisserna bara visar det självklara?

Hade du under ett års tid eller så, tränat på en "normal" byggarsplit med tunga vikter och jämfört dessa resultat med dom du får nu, så hade det varit informativt.

filmjölk
2011-08-15, 08:29
Känns som jag inte bryr mig om skeptikernas åsikter, alls....

hehe det känns mer som att du har en barnslig förtjusning i att reta folk för att du har större muskler än genomsnittet.

Såhär går en typisk robbancolemandiskussion på kolozzeum.

noob: Hur blir jag grov?

skeptik: För att få stora muskler skall du försöka bli starkare

robbancoleman: TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii!

noob: va? skall jag imitera en glassbil när jag tränar? förstår inte?

skeptik: Det där är ganska diffust, jag tror mer på att försöka öka styrkan.

robbancoleman: Skeptik du har fel! Jag tränade sådär, nu kör jag TUT TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii! numera, jag har 0,5cm större biceps än dig! Hur kan det komma sig? På vilken vikt kommer volymen egentligen? vavavavavaa? 130 i böj är tyngre om man kör som jag än om man kör som du! Skulle jag lyft 200kg hade jag haft ben som Tom Platz! TUT!

skeptik: Nu hänger jag inte med riktigt.

robbancoleman: Näe nu skriver inte jag i tråden mer, jag bryr mig inte om er åsikt. TUT TUT over and out.

Mycket underhållande, men en smula repetitivt. Lycka till på sm i cbb. Lugn och fin, inga konstiga ideer i slutet av deffen så tror jag det här blir riktigt bra.

pialia
2011-08-15, 08:33
hehe det känns mer som att du har en barnslig förtjusning i att reta folk för att du har större muskler än genomsnittet.

Såhär går en typisk robbancolemandiskussion på kolozzeum.

noob: Hur blir jag grov?

skeptik: För att få stora muskler skall du försöka bli starkare

robbancoleman: TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii!

noob: va? skall jag imitera en glassbil när jag tränar? förstår inte?

skeptik: Det där är ganska diffust, jag tror mer på att försöka öka styrkan.

robbancoleman: Skeptik du har fel! Jag tränade sådär, nu kör jag TUT TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii! numera, jag har 0,5cm större biceps än dig! Hur kan det komma sig? På vilken vikt kommer volymen egentligen? vavavavavaa? 130 i böj är tyngre om man kör som jag än om man kör som du! Skulle jag lyft 200kg hade jag haft ben som Tom Platz! TUT!

skeptik: Nu hänger jag inte med riktigt.

robbancoleman: Näe nu skriver inte jag i tråden mer, jag bryr mig inte om er åsikt. TUT TUT over and out.

Mycket underhållande, men en smula repetitivt. Lycka till på sm i cbb. Lugn och fin, inga konstiga ideer i slutet av deffen så tror jag det här blir riktigt bra.

can i has ur babies?

Kimkay
2011-08-15, 08:42
hehe det känns mer som att du har en barnslig förtjusning i att reta folk för att du har större muskler än genomsnittet.

Såhär går en typisk robbancolemandiskussion på kolozzeum.

noob: Hur blir jag grov?

skeptik: För att få stora muskler skall du försöka bli starkare

robbancoleman: TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii!

noob: va? skall jag imitera en glassbil när jag tränar? förstår inte?

skeptik: Det där är ganska diffust, jag tror mer på att försöka öka styrkan.

robbancoleman: Skeptik du har fel! Jag tränade sådär, nu kör jag TUT TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii! numera, jag har 0,5cm större biceps än dig! Hur kan det komma sig? På vilken vikt kommer volymen egentligen? vavavavavaa? 130 i böj är tyngre om man kör som jag än om man kör som du! Skulle jag lyft 200kg hade jag haft ben som Tom Platz! TUT!

skeptik: Nu hänger jag inte med riktigt.

robbancoleman: Näe nu skriver inte jag i tråden mer, jag bryr mig inte om er åsikt. TUT TUT over and out.

Mycket underhållande, men en smula repetitivt. Lycka till på sm i cbb. Lugn och fin, inga konstiga ideer i slutet av deffen så tror jag det här blir riktigt bra.

:laugh:

jovas
2011-08-15, 08:44
hur tycker ni då att man ska träna för att få bra volym på musklerna?
kommer enbart kunna träna gym 2 gånger i veckan...
då det blir thaiboxning 3 ggr i veckan.

hur bör jag lägga upp det?

Toby Asp
2011-08-15, 08:48
hehe det känns mer som att du har en barnslig förtjusning i att reta folk för att du har större muskler än genomsnittet.

Såhär går en typisk robbancolemandiskussion på kolozzeum.

noob: Hur blir jag grov?

skeptik: För att få stora muskler skall du försöka bli starkare

robbancoleman: TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii!

noob: va? skall jag imitera en glassbil när jag tränar? förstår inte?

skeptik: Det där är ganska diffust, jag tror mer på att försöka öka styrkan.

robbancoleman: Skeptik du har fel! Jag tränade sådär, nu kör jag TUT TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii! numera, jag har 0,5cm större biceps än dig! Hur kan det komma sig? På vilken vikt kommer volymen egentligen? vavavavavaa? 130 i böj är tyngre om man kör som jag än om man kör som du! Skulle jag lyft 200kg hade jag haft ben som Tom Platz! TUT!

skeptik: Nu hänger jag inte med riktigt.

robbancoleman: Näe nu skriver inte jag i tråden mer, jag bryr mig inte om er åsikt. TUT TUT over and out.

Mycket underhållande, men en smula repetitivt. Lycka till på sm i cbb. Lugn och fin, inga konstiga ideer i slutet av deffen så tror jag det här blir riktigt bra.

hahaha!

entropy
2011-08-15, 10:33
Känns som jag inte bryr mig om skeptikernas åsikter, alls....

Jag tror att även de som tror på din träningsmetodik är intresserade av att du svarar på den fråga jag ställde. Tack på förhand.

RobbanColeman
2011-08-15, 10:46
Jag tycker snarare att det alltid ska hackas på mig, jag menar jag levererar en tråd om mina ökningar. Snabbare än gamar är skeptikerna framme.

Jag har tränat efter all världens splittar, jag har tränat på gym i 17 år.

Per N
2011-08-15, 10:47
Jag tycker snarare att det alltid ska hackas på mig, jag menar jag levererar en tråd om mina ökningar. Snabbare än gamar är skeptikerna framme.

Jag har tränat efter all världens splittar, jag har tränat på gym i 17 år.

Haters gonna hate!

Krogbyggaren
2011-08-15, 10:58
Jag tycker snarare att det alltid ska hackas på mig, jag menar jag levererar en tråd om mina ökningar. Snabbare än gamar är skeptikerna framme.

Jag har tränat efter all världens splittar, jag har tränat på gym i 17 år.


IFBB-Pro Jason Huh tränar som dig, fast med ännu kortare ROM. Fyfan vilket liv det vart när MD filmade honom under en vecka.

yax1rrTsG28

Zoidy
2011-08-15, 11:58
hehe det känns mer som att du har en barnslig förtjusning i att reta folk för att du har större muskler än genomsnittet.

Såhär går en typisk robbancolemandiskussion på kolozzeum.

noob: Hur blir jag grov?

skeptik: För att få stora muskler skall du försöka bli starkare

robbancoleman: TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii!

noob: va? skall jag imitera en glassbil när jag tränar? förstår inte?

skeptik: Det där är ganska diffust, jag tror mer på att försöka öka styrkan.

robbancoleman: Skeptik du har fel! Jag tränade sådär, nu kör jag TUT TUT-TUT-kontakt TUT lajjt TUT weight TUT bejjjbiii! numera, jag har 0,5cm större biceps än dig! Hur kan det komma sig? På vilken vikt kommer volymen egentligen? vavavavavaa? 130 i böj är tyngre om man kör som jag än om man kör som du! Skulle jag lyft 200kg hade jag haft ben som Tom Platz! TUT!

skeptik: Nu hänger jag inte med riktigt.

robbancoleman: Näe nu skriver inte jag i tråden mer, jag bryr mig inte om er åsikt. TUT TUT over and out.

Mycket underhållande, men en smula repetitivt. Lycka till på sm i cbb. Lugn och fin, inga konstiga ideer i slutet av deffen så tror jag det här blir riktigt bra.

:laugh: Filmjölk, du är min favorit på kolozzeum! Lämna oss aldrig, snälla :D

Zoidy
2011-08-15, 12:04
Jag tycker snarare att det alltid ska hackas på mig, jag menar jag levererar en tråd om mina ökningar. Snabbare än gamar är skeptikerna framme.

Jag har tränat efter all världens splittar, jag har tränat på gym i 17 år.

Ta inte det här som att jag försöker hacka på dig nu, men tycker du inte att du provocerar fram ett sånt beteende från övriga i tråden lite grann? Du vet ju själv att du brukar skriva ganska retsamt och provocerande, och då är det väl inget konstigt om vissa till slut blir lite trötta/irriterade på det?

Du kör ju alltid med konstiga liknelser och säger massa BS om hur svag du är osv för att du inte kan lyfta 300 kg i marklyft med det utförandet du använder. Det blir liksom helt irrelevant för trådarna du skriver i, och det blir lätt irriterande när du bara försöker dumma dig i varannat inlägg du skriver

Det har liksom ingenting med din träning att göra, jag tror själv att det kan funka jättebra. Uppenbarligen gör det ju det för dig iaf

RobbanColeman
2011-08-15, 12:12
Trollar, provocerar, retas, det får jag ofta höra. Det stämmer dock inte, jag tycker bara väldigt annorlunda, tydligen.

Jag säger bara hur jag gör och jag rår inte mycket mer än 150kg i marklyft hur mycket jag än försöker, oavsett utförande.

Jag skriver knappt alls längre förresten och mindre och mindre lär det bli.

Alzie
2011-08-15, 13:14
Ah det förklarar saken. När jag kör högvolym kör jag aldrig till fail utan sparar 2-3 reps. Mot slutet 0-1.

Annars blir volymen drastiskt avkortad.

Alltså jag förstår mig inte på varför man inte väljer en vikt som man kör EXAKT så många reps man klarar av (inte failar dock)? Vad är grejen med att sluta när man hade klarat typ 2-3 reps till? Varför gör man så? Kan någon vänlig själ förklara det för mig?

Ronn
2011-08-15, 13:24
Alltså jag förstår mig inte på varför man inte väljer en vikt som man kör EXAKT så många reps man klarar av (inte failar dock)? Vad är grejen med att sluta när man hade klarat typ 2-3 reps till? Varför gör man så? Kan någon vänlig själ förklara det för mig?

För att man ska orka fler än ett set.

Määng
2011-08-15, 13:25
Alltså jag förstår mig inte på varför man inte väljer en vikt som man kör EXAKT så många reps man klarar av (inte failar dock)? Vad är grejen med att sluta när man hade klarat typ 2-3 reps till? Varför gör man så? Kan någon vänlig själ förklara det för mig?

Det har diskuterats massvis med gånger men en kort sammanfattning av alla trådar är att man kan träna mer frekvent och med högre volym om man håller tillbaks lite.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

ceejay
2011-08-15, 13:26
Trollar, provocerar, retas, det får jag ofta höra. Det stämmer dock inte, jag tycker bara väldigt annorlunda, tydligen.

Jag säger bara hur jag gör och jag rår inte mycket mer än 150kg i marklyft hur mycket jag än försöker, oavsett utförande.

Jag skriver knappt alls längre förresten och mindre och mindre lär det bli.

Helt allvarligt har jag väldigt svårt att se detta som sanning. Vet du inte hur man tar i, pojk? Du måste ju vara explosiv som agda, 80 bast, om du inte är mkt starkare.

Zoidy
2011-08-15, 13:40
Har också rätt svårt att tro att Robban har ett 1RM i mark på 150 kg om han får ha helt vanlig SL-teknik i mark...

Slartibartfast
2011-08-15, 13:46
Det har diskuterats massvis med gånger men en kort sammanfattning av alla trådar är att man kan träna mer frekvent och med högre volym om man håller tillbaks lite.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Samtidigt är "du måste träna hårdare" det första som basuneras ut när någon klagar på dåliga resultat.

Att hålla sig två reps från fail i varje set är inte hård träning.

StampChamp
2011-08-15, 14:00
Samtidigt är "du måste träna hårdare" det första som basuneras ut när någon klagar på dåliga resultat.

Att hålla sig två reps från fail i varje set är inte hård träning.

Nej men att köra två reps ifrån fail i varje set, runt 15set per muskelgrupp och 3 ggr i veckan måste väl anses som rätt hård träning i alla fall? Min volym framför allt har ökat riktigt bra sen jag började träna så här, men jag kör gärna igenom kroppen 3ggr och återhämtar mig bättre nu än någonsin!

Ronn
2011-08-15, 14:01
Samtidigt är "du måste träna hårdare" det första som basuneras ut när någon klagar på dåliga resultat.

Att hålla sig två reps från fail i varje set är inte hård träning.

Nej inte i varje set men om du planerar köra 3-5 set med fast repsantal på en vikt så kan du ju inte börja med att knappt klara första setet.

Visst kan man ha ett pyramidupplägg från set till set men det är ju inget måste för att det ska anses vara hård träning..

Fugly
2011-08-15, 14:04
Deja vu.

Crocker
2011-08-15, 14:13
Helt allvarligt har jag väldigt svårt att se detta som sanning. Vet du inte hur man tar i, pojk? Du måste ju vara explosiv som agda, 80 bast, om du inte är mkt starkare.
Tränar man inte explosivitet ett jota så.. Ser faktiskt inget konstigt i det, man blir bra på det man gör.

Mart|n
2011-08-15, 14:39
Har också rätt svårt att tro att Robban har ett 1RM i mark på 150 kg om han får ha helt vanlig SL-teknik i mark...

Vad är SL-teknik i marklyft för något?

Crocker
2011-08-15, 15:01
Vad är SL-teknik i marklyft för något?
Men, det är stor skillnad att se randoms på gymmet utföra marklyft jämfört med en veteran SL:are.
(Till viss del, generalisa ska vi inte göra. :D)

Alzie
2011-08-15, 15:02
Så anledningen till att man kör några reps från fail är för att kunna klara av samma antal reps under hela den övningen?
T.ex. om man skall köra 5 set på någon övning:
Set 1: 3 från fail
Set 2: 2 från fail
Set 3: 2 från fail
Set 4: 1 från fail
Set 5: Hade man kört 1 till rep hade man inte klarat av den.

Typ så eller? Och detta gör man för att inte behöva minska vikten vilket man hade behövt göra för att klara av samma antal repsantal om man hade kört t.ex. 1 från fail det första setet?
Har jag förstått det rätt eller är jag efterbliven?:smash:

Matsa
2011-08-15, 15:09
IFBB-Pro Jason Huh tränar som dig, fast med ännu kortare ROM. Fyfan vilket liv det vart när MD filmade honom under en vecka.


Jason är dock löjligt stark.

GPTSbSo9Jto

RobbanColeman
2011-08-15, 15:18
Den där Jason e väl aningen grövre än vad jag e, huh? :D

Mart|n
2011-08-15, 15:28
Men, det är stor skillnad att se randoms på gymmet utföra marklyft jämfört med en veteran SL:are.
(Till viss del, generalisa ska vi inte göra. :D)

Det är det säkert. Jag syftade mest på just "SL-teknik" i just marklyft. Bänkpressen har ju sin "uttalade" SL-teknik, och knäböj har sin. Medans marklyft har jag inte direkt hört talas om någon utstuderad markteknik (räknar inte med sumo här).

Den där Jason e väl aningen grövre än vad jag e, huh? :D

Huh?

I see what you did there! :)

Ronn
2011-08-15, 15:38
Så anledningen till att man kör några reps från fail är för att kunna klara av samma antal reps under hela den övningen?
T.ex. om man skall köra 5 set på någon övning:
Set 1: 3 från fail
Set 2: 2 från fail
Set 3: 2 från fail
Set 4: 1 från fail
Set 5: Hade man kört 1 till rep hade man inte klarat av den.

Typ så eller? Och detta gör man för att inte behöva minska vikten vilket man hade behövt göra för att klara av samma antal repsantal om man hade kört t.ex. 1 från fail det första setet?
Har jag förstått det rätt eller är jag efterbliven?:smash:

Jo exakt, och man vet ju inte heller exakt hur många reps från fail man är utan det bygger ju på progression från pass till pass eftersom man ökar vikterna.

Alzie
2011-08-15, 15:39
Jo exakt, och man vet ju inte heller exakt hur många reps från fail man är utan det bygger ju på progression från pass till pass eftersom man ökar vikterna.

Tack chompiz, då förstår jag!

Krogbyggaren
2011-08-15, 15:54
Den där Jason e väl aningen grövre än vad jag e, huh? :D


Han har kört den stilen sen han var ung, påstår han. Sen spelar ju hans medicinering inn. Men jag tror att om kroppen behöver ett visst sätt att träna för att växa, så är det samma sak trotts tonvis med godis.

Matsa
2011-08-15, 15:57
Den där Jason e väl aningen grövre än vad jag e, huh? :D

Oh ja, ganska så mycket grövre. Riktigt bra ben och i böj är det få ens i samma storleksklass som matchar honom, med den böjstyrkan skulle han förmodligen stå sig rätt bra även i SL eller strongmansammanhang.

Coolt att han fortfarande kan göra vacuumpose, sällan man ser bland proffsen.

Zoidy
2011-08-15, 16:10
Vad är SL-teknik i marklyft för något?

Menade egentligen inget särskilt. Skrev mest SL-teknik för att särskilja från det utförandet han använder just nu när han tränar. Han har ju ett utförande som är till för att "göra vikten tung", yada yada, du har säkert hört det hela tio ggr förr

hurril
2011-08-15, 16:15
Han är alltså större och starkare? Starkare och större?

RobbanColeman
2011-08-15, 16:39
Han är alltså större och starkare? Starkare och större?

Coleman med, t ex. ;)

Medusa
2011-08-15, 21:20
STARKARE och STÖRRE? Hmmmm, det var ju oväntat, styrka är muskler..

RobbanColeman
2011-08-15, 21:42
STARKARE och STÖRRE? Hmmmm, det var ju oväntat, styrka är muskler..

Fast du måste ju ändå se att detta inte riktigt stämmer. Det finns ju
t ex bilder och filmer på forumet liksom...

Matsa
2011-08-15, 21:44
Fast du måste ju ändå se att detta inte riktigt stämmer. Det finns ju
t ex bilder och filmer på forumet liksom...

Visa (eller beskriv om du inte vill peka ut) exempel?

RobbanColeman
2011-08-15, 21:46
Visa exempel?

Ta vad du vill!

Det kryllar av folk som lyfter på tyngre än 110-120kg i knäböj med kassa ben t ex. Jag har bra ben, trots att jag är "svag". Eller förresten, det får domarna så klart avgöra den 1a oktober.

Xtronal
2011-08-15, 21:51
Varför är alla så emot Robban hela tiden? , tycker folk går runt och ser ner på honom när han faktiskt försöker hjälpa folk.

Varje gång Robban skriver en mening om vad han tycker så ska direkt halva kolos SL elit komma och hacka ner på honom, ni är styrkelyftare inte bodybuilders..

krubkungen
2011-08-15, 21:53
Men man vill ju vara stark också! Styrka är bra grejer!

mikaelj
2011-08-15, 22:01
Men för tusende gången, -vem- är det som säger att du är svag? Lägg av att tönta dig, Robban.
Postat via en mobil enhet

Crocker
2011-08-15, 22:02
Jämfört med SL-eliten på forumet är han svag, jämfört med byggare är han inte svag. Det är kanske så du tänker?

Matsa
2011-08-15, 22:04
Ta vad du vill!

Det kryllar av folk som lyfter på tyngre än 110-120kg i knäböj med kassa ben t ex. Jag har bra ben, trots att jag är "svag". Eller förresten, det får domarna så klart avgöra den 1a oktober.

Visst, olika personer är olika duktiga på knäböj beroende på talang, anlag och så vidare. Dessutom är det givetvis en skillnad på någon som specialiserar sig på att lyfta tungt jämfört med någon som inte gör det, jag säger inte emot detta och jag tänker inte låtsas veta vilket träningssätt som är optimalt för bygge. Dock tycker jag att ofta när du eller någon annan pratar om dessa starka tunnisar så visar det sig ändå vara lite av skitvikter i slutändan. Finns det många på forumet som gör 5 snygga reps på t.ex 200kg och som har dåliga ben? Något sådant har jag själv nästan enbart sett på youtubeklipp och då är det typ tyngd/styrkelyftare på elitnivå i lätta viktklasser. Mer normalt folk brukar ha rätt grova ben när de kommer upp på den styrkenivån.

Böjer du lite för att du är svag eller för att du är dålig på böj? Jag tror som sagt inte att du är så svag som du tror/låtsas. Lägg 2-3 månader på att optimera teknik, få viktvana etc så skulle du nog vara uppe på rätt respektabla vikter. Det är dock bara vad jag själv tror, det blir ju liksom lite svårt att motbevisa dig där. ;)

RobbanColeman
2011-08-15, 22:07
Visst, olika personer är olika duktiga på knäböj beroende på talang, anlag och så vidare. Dessutom är det givetvis en skillnad på någon som specialiserar sig på att lyfta tungt jämfört med någon som inte gör det, jag säger inte emot detta och jag tänker inte låtsas veta vilket träningssätt som är optimalt för bygge. Dock tycker jag att ofta när du eller någon annan pratar om dessa starka tunnisar så visar det sig ändå vara lite av skitvikter i slutändan. Finns det många på forumet som gör 5 snygga reps på t.ex 200kg och som har dåliga ben? Något sådant har jag själv nästan enbart sett på youtubeklipp och då är det typ tyngd/styrkelyftare på elitnivå i lätta viktklasser. Mer normalt folk brukar ha rätt grova ben när de kommer upp på den styrkenivån.

Böjer du lite för att du är svag eller för att du är dålig på böj? Jag tror som sagt inte att du är så svag som du tror/låtsas. Lägg 2-3 månader på att optimera teknik, få viktvana etc så skulle du nog vara uppe på rätt respektabla vikter. Det är dock bara vad jag själv tror, det blir ju liksom lite svårt att motbevisa dig där. ;)

Jag snittar kanske 120x10 i böj, halva reps enligt SL-stuket. Långt från en djup femma på 200kg, jag har hyfsade ben, sträcker jag mig till att våga påstå nu iaf, med säkerhet. Jag skulle gå av om jag försökte på 200kg!

mikaelj
2011-08-15, 22:08
Jämfört med SL-eliten på forumet är han svag, jämfört med byggare är han inte svag. Det är kanske så du tänker?

neh, jag tänker att han med 1-2v teknikträning med lätthet skrämmer upp 180+ i böjen med de låren. Stegra upp till maxtunga tvåor varje pass så skall du få se på andra bullar. Om inte, så sluta iaf yla om att du är svag, för det är du per definition inte med den tvärsnittsytan.

Ändring: Vad Matsa skrev.
Postat via en mobil enhet

stevebc
2011-08-15, 22:10
Ja, 5x200 i djup böj är starkt. Då har man stora lår men framför allt en stor rumpa. Kanske därför förkärleken för halvböj?


neh, jag tänker att han med 1-2v teknikträning med lätthet skrämmer upp 180+ i böjen med de låren.
Postat via en mobil enhetJa, kanske om en månad eller så tror jag, men jag vet inte med lätthet. Halva 120 kg-böjar är jättelångt från en djup 180-böj, men massan och vinklarna för 180 "ser väl ut" att finnas där. Det hade varit kul att se resultatet av renodlad styrketräning!

RobbanColeman
2011-08-15, 22:11
neh, jag tänker att han med 1-2v teknikträning med lätthet skrämmer upp 180+ i böjen med de låren.
Postat via en mobil enhet

Jag har aldrig lyft på tyngre än 130kg och jag har byggt de låren. Baklåren matchar mycket bra framsidan. Jag curlar på vanligtvis 25-35kg max, liggandes.

Det viktiga är kontakten, pumpen och tillväxten. Byggning är målet.

RobbanColeman
2011-08-15, 22:13
Sov gott nu gott folk, reta er inte mer på mig nu, inte värt det, hahahaha. Natti-natti! :)

mikaelj
2011-08-15, 22:14
Ja, 5x200 i djup böj är starkt. Då har man stora lår men framför allt en stor rumpa. Kanske därför förkärleken för halvböj?


Ja, kanske om en månad eller så tror jag, men jag vet inte med lätthet. Halva 120 kg-böjar är jättelångt från en djup 180-böj, men massan och vinklarna för 180 "ser väl ut" att finnas där. Det hade varit kul att se resultatet av renodlad styrketräning!

Kanske något överdrivet från min sida, men som du styrde upp: massan finns där.

Ja, djup böj ger massiv gump. Kanske Robban är rädd att får Kwon efter sig? ;-)
Postat via en mobil enhet

krellik
2011-08-15, 22:15
Är väl kul med folk som går sina egna vägar, i slutändan säger resultaten det mesta.

stevebc
2011-08-15, 22:27
Empiri är fett, men det är svårt när det blir så här godtyckligt. Varför är så många byggare godtyckliga i sina utläggningar? Det är alltid massa hårda ord snarare än typ kvantitativa analyser. "Brologic" som det kallas. Det gäller iofs för många amerikanska styrkelyftare med.

Matsa
2011-08-15, 22:32
Jag snittar kanske 120x10 i böj, halva reps enligt SL-stuket. Långt från en djup femma på 200kg, jag har hyfsade ben, sträcker jag mig till att våga påstå nu iaf, med säkerhet. Jag skulle gå av om jag försökte på 200kg!

För sakens skull kan jag ju säga att jag inte tror att det är nödvändigt att vara tokstark i böj för att ha hyfsade ben*, jag tycker bara att det blir fel när det pratas om "vrålstarka stickor" och så visar det sig vara någon som har runt 160kg i 1rm. Det är liksom inte mycket till vikt för någon som går in för att bli stark i böj. Det tillsammans med folk som pekar på freaks som har fått fullbingo i lyftatungtsomsatangenen (typ Tom Martin) är två saker som stör mig i den här diskussionen helt enkelt.

* Däremot tror jag att om vi skulle mäta benen på alla som verkligen är "skitstarka" i böj så är det fler som skulle ha stora ben än som skulle ha små.

Edit: Sov gott nu gott folk, reta er inte mer på mig nu, inte värt det, hahahaha. Natti-natti! :)

Gonatt Robban.

Zoidy
2011-08-15, 22:34
Visst, olika personer är olika duktiga på knäböj beroende på talang, anlag och så vidare. Dessutom är det givetvis en skillnad på någon som specialiserar sig på att lyfta tungt jämfört med någon som inte gör det, jag säger inte emot detta och jag tänker inte låtsas veta vilket träningssätt som är optimalt för bygge. Dock tycker jag att ofta när du eller någon annan pratar om dessa starka tunnisar så visar det sig ändå vara lite av skitvikter i slutändan. Finns det många på forumet som gör 5 snygga reps på t.ex 200kg och som har dåliga ben? Något sådant har jag själv nästan enbart sett på youtubeklipp och då är det typ tyngd/styrkelyftare på elitnivå i lätta viktklasser. Mer normalt folk brukar ha rätt grova ben när de kommer upp på den styrkenivån.

Böjer du lite för att du är svag eller för att du är dålig på böj? Jag tror som sagt inte att du är så svag som du tror/låtsas. Lägg 2-3 månader på att optimera teknik, få viktvana etc så skulle du nog vara uppe på rätt respektabla vikter. Det är dock bara vad jag själv tror, det blir ju liksom lite svårt att motbevisa dig där. ;)

Det här alltså. I alla trådar där det här tas upp så är det alltid någon som länkar till en video av Tom Martin eller något annat freak of nature som kan lyfta enorma vikter trots att de inte ser alls tillräckligt muskulösa ut för att fixa vikterna. Men det funkar inte att hänvisa till den yttersta eliten i lätta viktklasser, när en helt vanlig person når upp till 5 djupa böjar på 200 kg så kommer vederbörande ha riktigt rejäla stockar till lår, och detta oavsett utförande skulle jag vilja påstå.

Med det sagt så tror jag att Robbans träningssätt kan funka utmärkt, vilket det ju faktiskt gör för honom. Jag tror att byggning handlar väldigt mycket mer om att anpassa kroppen till en stor arbetsmängd, snarare än den högsta intensiteten. Det är dock rätt ofrånkomligt att man blir ganska stark om man klarar av en riktigt stor arbetsmängd också

Carcer
2011-08-15, 22:40
Eftersom byggning inte har en prestations gren så är det svårt att säga vad som är bäst.
Vad gäller muskeltillväxt så handlar det väl mycket om förutsättningar och tid?

hurril
2011-08-15, 22:51
Coleman med, t ex. ;)

Lustigt det där. FörBANNAT starka människor som tränar precis just så tungt är även just löjligt stora. Mycket konstigt.

Eddie Vedder
2011-08-16, 09:11
Varför är alla så emot Robban hela tiden?

Ingen är emot honom. Det handlar inte om att vara emot person utan sak. Om en duktig byggare anser sig veta bäst, ha funnit den heliga graalen och är allvetande så kommer vederbörande få mothugg. Med all rätt.

Hur mycket kritik man får står alltid i proportion till vad man hävdar och hur provokativ man är. Robban älskar ju att ta sig själv som exempel på att hans träning är den allra bästa och drar till med egensnickrade teorier om hutlösa proteinmängder som bästa energikälla med mera. Och han älskar att dra till med subtila angrepp på mig och andra som inte är lika stora men som ifrågasätter han broscience. Bara för att man har stora muskler har man inte rätt om man påstår att jorden är platt och månen gjord av ost.

För egen del hoppas jag vara på plats i oktober och då kommer jag heja stenhårt på Robban, jag önskar honom all lycka. Men jag köper inte hans kvasivetenskapliga förklaringsmodeller även om han vinner (vilket jag hoppas att han gör).

Crocker
2011-08-16, 13:00
Vad är det för tävling i Oktober?

Medusa
2011-08-16, 13:06
vad är det för tävling i oktober?

SM i brunkräm och tanga.

Crocker
2011-08-16, 13:12
Cbb?

Pintan
2011-08-16, 13:31
yes

RobbanColeman
2011-08-16, 17:45
Prova dig fram, bli självgående och funkar det funkar det. Bra tips av en bra kille, Johan O! *flex*

De bästa tipsen jag fått!

Angående CBB så har jag hört mer än en gång att Fotiadis är oslagbar och totalt överlägsen allt motstånd. :)