handdator

Visa fullständig version : Luta fram överkroppen i knäböj - farligt?


skunkvid
2009-06-29, 22:17
Brukar bli så att jag lutar fram överkroppen när jag kör knäböj för att komma ner djupare, och det tar bra i ryggen. Brukar få träningsvärk i korsrygg dagen efter knäböj.

Problemet är bara det att jag har hört nånstans att det skulle vara skadligt/dåligt på något sätt... Hur är det med det?

Spene
2009-06-29, 22:24
Hur mycket lutar du (i grader)?

skunkvid
2009-06-29, 22:30
Som mest ca 45 grader.

Martin Löwgren
2009-06-29, 22:32
Allt beror på vad som sker med din kurvatur i ländryggen (skaderisk).

Ju mer du lutar frammåt ju mer kommer ryggens djupa muskulatur aktiveras. Jämför t ex en styrkelyfts böj från en "olympisk" böj.

Mvh

ceejay
2009-06-29, 22:36
klart d e jobbigt för ryggen ;)

man kan väl inte ha helt lodrät rygg? :/

skunkvid
2009-06-29, 22:43
Alltså, så länge jag inte tappar svanket behöver jag inte oroa mig för att luta mig för långt fram?

mini
2009-06-29, 22:49
Problemet är väl att det blir en ländryggsövning istället för en benövning. Du kommer aldrig komma lika bra i djup om du lägger dig framåt som när du är mer upprätt. Dessutom blir belastningen troligen mindre då du begränsas av ryggen och inte benen.

maRRtin
2009-06-30, 08:05
Prova med lite lättare vikter på stången, så brukar det vara lättare att hålla in rumpan.

Personligen börjar jag skjuta bak rumpan och får mer framlutad ställning mot slutet av övningen när jag börjar bli trött i benen, eller om jag har tyngre last på.

elo_
2009-06-30, 08:16
hmm. Kom att tänka på Ed Coan här, om någon hade brytböjar så var det väl han.. Håller dock med att en rakare ställning är att föredra, om inte annat så för att lättare få bättre djup..

hih, bara för att det är roligt:

6UxaJRuTtDY

sorry för oft.

firarjulen
2009-06-30, 10:42
Jag själv klarar mer vikt med stången långt ner på ryggen och mycket framåtlutning. Inbillar mig att det ger mer kroppsutveckling än att köra tekniska böjar med mindre vikt.

Martin Löwgren
2009-06-30, 10:42
klart d e jobbigt för ryggen ;)

man kan väl inte ha helt lodrät rygg? :/

Nej men 10-15graders frammåtlutning som de olympiska tyngdlyftarna tränar med går alldeles utmärkt.

Louisee
2009-06-30, 13:24
det är väl inte så att du ligger som en fällkniv?

för mycket framåtlutning blir väl mest träning för korsrygg och rumpan va?

Guddi
2009-06-30, 13:37
Ju mer man fäller ryggen desto större belastning på ryggen. Givetvis ökar skaderisken för ryggen med ökad belastning. Troligtvis är skaderisken liten oavsett, men den blir större ju mer man fäller. Om det är farligt eller inte bestämmer man själv ;)

för mycket framåtlutning blir väl mest träning för korsrygg och rumpan va?Det blir någon slags blandning av good mornings och knäböj så ja, det blir mer träning för rygg och rumpa ju mer man fäller.

Mr_T
2009-06-30, 17:48
En orsak kan vara begränsad fotledsrörlighet, vilket kan vara något att titta på ifall du kommer fram till att lutningen är för mycket. En del väljer att köra en planka eller liknande bakom hälarna för att komma djupare.

nyrjoh
2009-06-30, 20:12
Det är inte farligt att luta fram så länge du inte tappar svanken.

Rockhard
2009-06-30, 20:22
hmm. Kom att tänka på Ed Coan här, om någon hade brytböjar så var det väl han.. Håller dock med att en rakare ställning är att föredra, om inte annat så för att lättare få bättre djup..

hih, bara för att det är roligt:

6UxaJRuTtDY

sorry för oft.


Får ont i ljumskarna bara av att titta på det där :Virro