handdator

Visa fullständig version : Bra kosttillskott för mig?


AndyJ
2009-06-29, 22:03
Tjena, jag undrar om ni kan rekommendera något bra kosttillskott till mig.

Jag styrketränar 3 dagar i veckan(5 om man räknar med att jag cyklar/springer)

Bara för att kolla upp lite hur mycket jag får i mig och sånt så kollade jag hur mycket kcal, protein och fett jag fått i mig idag(förövrigt har jag ätit mycket skräp och lite "riktigt" mat.

Mitt reslutat landade på 1200kcal, 40g protein, 24g fett. Detta låter ju helt jävla fjolligt enligt mig. Dock åter jag mer om jag tränar, vilket jag inte gjorde idag.

Jag har även räknat hur mycket kcal jag fick på en vecka, det låg runt 1500-2100kcal.

Jag tror att mitt intag av kalorier ska ligga på 2800(dock mer nu när jag bygger)

Jag är 17år väger 78kg och 192cm lång. Jag rör mig heller inte så mycket om jag inte tränar.

Jag har tänkt lite på whey 80 eller 100. Vilket av dom skulle passat mig bäst? Finns det något bättre?

Blandol
2009-06-29, 22:13
Mitt reslutat landade på 1200kcal, 40g protein, 24g fett. Detta låter ju helt jävla fjolligt enligt mig. Dock åter jag mer om jag tränar, vilket jag inte gjorde idag.



Ät mer kött och lite större portioner skulle nog inte sitta fel heller. Om du vill bygga så borde du inte äta under 2.5k kcal även på en vilodag och borde vara mycket mer av både protein och fett. Men det säger väl egentligen sej självt att bygga och samtidigt ligga på 2k kcal underskott.. *screwy*

Ifall du ökar portionerna så skulle väl whey 80 vara bra men om du fortsätter med små portioner kör gainer.

young_george
2009-06-29, 22:43
Är du säker på att du räknat rätt?

1200kcal är nästan ingenting. 2 Big Macs typ

Kosttillskott kan du börja tänka på först när du ordnat upp kosten

AndyJ
2009-06-29, 23:34
Är du säker på att du räknat rätt?

1200kcal är nästan ingenting. 2 Big Macs typ

Kosttillskott kan du börja tänka på först när du ordnat upp kosten

Jag är inte riktigt säker om jag räknat rätt, tog bara ungefär vad jag trodde.

Okej ska försöka fixa bättre kost först, men när det är fixat, vad tycker ni då?

Alltså det känns som att man måste äta hela tiden eller väldigt mycket på en gång för att komma upp i dom mängderna

AndyJ
2009-06-29, 23:42
Jag ska räkna imorgon också så får vi se hur mycket det blir då

Fordon
2009-06-30, 08:07
Du räknar nog fel, annars hade du vägt mindre än 78kg (Om du nu inte har börjat äta mycket mindre).
Allt du stoppar i dig får du ju räkna ihop. mjölk, margarin, pålägg, läsk, socker med mera. sås till maten~

Alfred Nobel
2009-06-30, 09:45
Det du söker är en gainer som du dricker före och efter träning.

Skillnaden är ganska liten mellan whey 80 och 100 förutom att whey 100 innehåller mindre laktos. Det du kan göra är att blanda whey(vassleprotein) med maltodextrin/dextropur eller dricka ihop med en banan efter träning så har du en bra "gainer" eller så blandar du med mjölk.

Sniggel
2009-06-30, 11:06
Om det stämmer (det är vanligt att man räknar fel om man inte väger allt i gram) så måste du fixa dina kostvanor för det är absolut inte att rekommendera att fixa dåliga kostvanor med kosttillskott.

AndyJ
2009-06-30, 14:07
Du räknar nog fel, annars hade du vägt mindre än 78kg (Om du nu inte har börjat äta mycket mindre).
Allt du stoppar i dig får du ju räkna ihop. mjölk, margarin, pålägg, läsk, socker med mera. sås till maten~

Jag har mätt mer noggrant idag, men det känns lite onödigt att räkna med pålägg? t.ex. en skinka som väger 1-5g? kan ju inte innehålla speciellt mycket...

Eddie Vedder
2009-06-30, 14:13
t.ex. en skinka som väger 1-5g?

Där har du räknat rejält fel. En normal skiva ost brukar uppskattas till ca 12-15 gram, jag gissar att en skiva skinka i normalstorlek är ca 10 gram. Fortfarande är en skinksvkiva givetvis inte mycket kcal men struntar man i ett livsmedel här och ett där, missbedömer storlek här och energitäthet där så kan felmarginalen slutligen bli ganska rejäl.

Många bäckar små.:)

Sniggel
2009-06-30, 14:39
Jag har mätt mer noggrant idag, men det känns lite onödigt att räkna med pålägg? t.ex. en skinka som väger 1-5g? kan ju inte innehålla speciellt mycket...

Hade jag struntat i att räkna osten på mina 4 mackor som jag ibland haft till kvällsmål hade jag gått miste om 1344 kcal, men det är ju jag det :D

quickeee
2009-06-30, 17:39
du kan lätt komma upp i 1000++ kcal på morgonen genom att mixxa ner 2 ½ dl havre, 1-2 bananer, 3-4dl mjölk, kanske 1-2 dl juice om det finns och ett par ägg, släng i 1 dl whey80 på det så har du en kanon frulle och fort går det ner också, och det är enbart på frukosten, tänk hur lätt du kommer upp i 2500kcal om du drar i dig över 1000 på morgonen:thumbup:

AndyJ
2009-06-30, 19:33
du kan lätt komma upp i 1000++ kcal på morgonen genom att mixxa ner 2 ½ dl havre, 1-2 bananer, 3-4dl mjölk, kanske 1-2 dl juice om det finns och ett par ägg, släng i 1 dl whey80 på det så har du en kanon frulle och fort går det ner också, och det är enbart på frukosten, tänk hur lätt du kommer upp i 2500kcal om du drar i dig över 1000 på morgonen:thumbup:

ojoj, det där låter ju väldigt bra. Vet dock inte om vi har någon mixer men får kolla upp det.

AndyJ
2009-06-30, 19:34
Jag har räknat hur mycket jag har ätit denna dagen.

Jag kom upp i 2056kcal, 78,1g protein, 211,5g kolhydrater, 99,4g fett.
jag vet inte riktigt om detta ser bra eller dåligt ut men det kan ju ni säga.
Sen tror jag att jag iallafall kommer äta 500kcal till, men frågan är då; är detta fortfarande för lite?

Jag tycker att jag får i mig för lite protein kanske lite för mycket fett, stämmer detta?
Om vi säger att jag kommer upp i 2600kcal, 100g protein, 250g kolhydrater och 110g fett, Skulle jag då behöva en gainer/protein drink? isåfall vilken rekommenderar du?

quickeee
2009-06-30, 20:52
Jag har räknat hur mycket jag har ätit denna dagen.

Jag kom upp i 2056kcal, 78,1g protein, 211,5g kolhydrater, 99,4g fett.
jag vet inte riktigt om detta ser bra eller dåligt ut men det kan ju ni säga.
Sen tror jag att jag iallafall kommer äta 500kcal till, men frågan är då; är detta fortfarande för lite?

Jag tycker att jag får i mig för lite protein kanske lite för mycket fett, stämmer detta?
Om vi säger att jag kommer upp i 2600kcal, 100g protein, 250g kolhydrater och 110g fett, Skulle jag då behöva en gainer/protein drink? isåfall vilken rekommenderar du?

om du kommer upp i 2500 kcal på en dag där du styrketränar och motionerar på en och samma dag ligger du på tok för lite. Plus att du behöver 2xVikt proteinmässigt för att öka också, dvs 78x2 = 156g protein/dag för din del

på denna hemsida http://www.markazits.com/diet/tmp.php#fett kan du räkna ut på ett ungefär vad ditt dagsbehov av kcal är om du tittar längst ner på hemsidan och om du vill öka i vikt bör du ju ligga på ~500 kcal överskott, du måste inte äta enormt mycket mat till måltiderna, men se till att du får i dig energirik mat och ofta. Jag vet inte om man får reklamera men jag köper min gainer från ************, priserna där passar mig utmärkt och du får absolut valuta för pengarna, sen kan jag rekomendera dig att köpa protein kakor, då dom ger ca 200kcal, det är perfekt som ett mellanmål eller godnatt mål i samband med ett glas mjölk och en banan-swe bars smakar gott och kostar inte för jävligt 16kr per styck-.

hoppas du fått svar på det du söker efter, annars är mitt förslag att läsa på lite näringslära, där hittar du garanterat allt du söker om du inte är för lat*slap*

Blandol
2009-06-30, 21:01
Försök komma upp till 160 g protein, vilket också är lättfixat, mer kött på tallriken, eller fisk fågel. Eller prova keso / kesella.

Om jag räknade rätt har du ett basbehov på 1984 kcal och räknar vi med en aktivitetsnivå med 1.4 = 2778 kcal. Dvs vore jag du och ville bli större skulle jag nog lägga mej mellan 2800 kcal och 3000 kcal.

AndyJ
2009-06-30, 22:13
om du kommer upp i 2500 kcal på en dag där du styrketränar och motionerar på en och samma dag ligger du på tok för lite. Plus att du behöver 2xVikt proteinmässigt för att öka också, dvs 78x2 = 156g protein/dag för din del

på denna hemsida http://www.markazits.com/diet/tmp.php#fett kan du räkna ut på ett ungefär vad ditt dagsbehov av kcal är om du tittar längst ner på hemsidan och om du vill öka i vikt bör du ju ligga på ~500 kcal överskott, du måste inte äta enormt mycket mat till måltiderna, men se till att du får i dig energirik mat och ofta. Jag vet inte om man får reklamera men jag köper min gainer från ************, priserna där passar mig utmärkt och du får absolut valuta för pengarna, sen kan jag rekomendera dig att köpa protein kakor, då dom ger ca 200kcal, det är perfekt som ett mellanmål eller godnatt mål i samband med ett glas mjölk och en banan-swe bars smakar gott och kostar inte för jävligt 16kr per styck-.

hoppas du fått svar på det du söker efter, annars är mitt förslag att läsa på lite näringslära, där hittar du garanterat allt du söker om du inte är för lat*slap*


Jag hörde att proteinmässigt låg jag för lågt, men då sa dom att jag kunde ta whey80 och mixa det med lite banan och mjölk så får jag mitt proteinbehov.

Sedan mitt dagliga intag av kalorier ska vara 2777~ har jag räknat ut med den matematiska uträkningen.

Måste bara få rätt på detta; om jag äter 2770kcal så kommer jag alltså inte öka i muskelmassa utan jag måste äta över detta, dock inte över 3300kcal?

AndyJ
2009-06-30, 22:17
Försök komma upp till 160 g protein, vilket också är lättfixat, mer kött på tallriken, eller fisk fågel. Eller prova keso / kesella.

Om jag räknade rätt har du ett basbehov på 1984 kcal och räknar vi med en aktivitetsnivå med 1.4 = 2778 kcal. Dvs vore jag du och ville bli större skulle jag nog lägga mej mellan 2800 kcal och 3000 kcal.

Okej, jag har precis köpt hem keso och kesella och ska se om jag tycker om det.

Ja, okej, jag ska försöka äta mer. Alltså jag går ju upp 1 på dagarna, jag kanske ska börja gå upp tidigare för att kunna äta mer så jag kommer upp i mitt behov

quickeee
2009-06-30, 22:49
Okej, jag har precis köpt hem keso och kesella och ska se om jag tycker om det.

Ja, okej, jag ska försöka äta mer. Alltså jag går ju upp 1 på dagarna, jag kanske ska börja gå upp tidigare för att kunna äta mer så jag kommer upp i mitt behov

kesella och keso finns i olika smaker, personligen tycker jag det är svingott att äta ren vanilj eller jordgubb lime kesella, eller blanda ut neutrala smakan med bär, keson är paprika jävligt god, dock funkar vanlig keso på macka tillsammans med skinka, ett annat tips är att käka pasta med keso i, det smakar gudomligt;)

3300-3400kcal för dig bör räcka om du ska ligga i kcalöverskott

om du vaknar 1 lär du vara vaken längre än till 12 antar jag också? Dock är sömn väldigt viktigt för den som verkligen vill ta tag i träningen då man får en mycket längre dag av att vara vaken från 07-22:00 än 13.00-03.00

AndyJ
2009-06-30, 23:15
kesella och keso finns i olika smaker, personligen tycker jag det är svingott att äta ren vanilj eller jordgubb lime kesella, eller blanda ut neutrala smakan med bär, keson är paprika jävligt god, dock funkar vanlig keso på macka tillsammans med skinka, ett annat tips är att käka pasta med keso i, det smakar gudomligt;)

3300-3400kcal för dig bör räcka om du ska ligga i kcalöverskott

om du vaknar 1 lär du vara vaken längre än till 12 antar jag också? Dock är sömn väldigt viktigt för den som verkligen vill ta tag i träningen då man får en mycket längre dag av att vara vaken från 07-22:00 än 13.00-03.00

Okej, låter ju väldigt trevligt :D

okej, om jag ligger på kcalöverskott, det är alltså då man bygger muskelmassa, eller har jag fel?

Ja, jag ska börja gå upp tidigare för det känns som man missar stor del av dagen när man tränar.

Ashenshugar777
2009-07-01, 00:15
Mitt tips skulle vara att ligga på ett lägre kcal-överskott

500 kcal per dag blir 2kg per månad, dvs 24kg på ett år och majoriteten av massan blir förmodligen fett.

Då är det bättre att ligga på ca 250 kcal-överskott. Sen en annan grej för att hålla koll på viktuppgången är att väga dig varje dag efter du har pissat på morgonen och sen sammanställa din vikt med hjälp av medelvärde - Mån+tis+ons+tors+fre+lör+söndags-vikterna / 7.

Med hjälp av vågen kan man se om man ligger på för stort eller för litet kcal-överskott.

AndyJ
2009-07-01, 20:32
Mitt tips skulle vara att ligga på ett lägre kcal-överskott

500 kcal per dag blir 2kg per månad, dvs 24kg på ett år och majoriteten av massan blir förmodligen fett.

Då är det bättre att ligga på ca 250 kcal-överskott. Sen en annan grej för att hålla koll på viktuppgången är att väga dig varje dag efter du har pissat på morgonen och sen sammanställa din vikt med hjälp av medelvärde - Mån+tis+ons+tors+fre+lör+söndags-vikterna / 7.

Med hjälp av vågen kan man se om man ligger på för stort eller för litet kcal-överskott.

Okej, ska tänka på det.

Alltså är lite förvirrad. Det var en kille på ett annat forum som sa:

"Den formel du kan räkna på för kcal är: 10×kroppsvikt i kg + 6.25×längd i cm - 5×ålder + 5

När du styrketränar (hårt pass) lägger du till ca 500kcal."

Då får jag att mitt intag ska vara 2400

jag har ju alltid räknat på denna:

MÄN: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder) och sen resultatet gånger 1.2-2.2 beroende på hur mycket man rör sig och då fått nästan 2800 + 250-500. Vilket stämmer?