handdator

Visa fullständig version : pump!


obbe
2003-08-18, 20:51
Undrar en liten sak bara! Det är så att jag får inte pump så lätt! ingen till i princip! Är det ett problem eller? "måste" man få pump när man tränar för att få bra resultat eller är det helt individuellt?:em:
Hade säkert kunnat leta upp det bland hundratals trådar men jag orkar inte!:angel:

ugly_kid
2003-08-18, 20:55
tror inte det är så viktigt, om du har som mål att bli stark så behövs absolut ingen pump.

Officer
2003-08-18, 21:03
Du måste absolut inte alls få den så kallade pumpeffekten i musklerna för att kunna få muskelutveckling.
Jag får pump enbart i vissa muskelgrupper medans jag inte får det alls i någon annan, men det betyder inte att den muskelgruppen inte växer.
Pump är ju då blodet forsar ut till muskeln som tränas och visst pumpas blod ut till alla muskler som tränas men vi känner av det mer eller mindre på vissa muskelgrupper.
Muskeltillväxt sker då du krossar muskelfibrerna inte när du pumpar blod till muskelgruppen.

Pontus
2003-08-18, 21:03
Originally posted by ugly_kid
tror inte det är så viktigt, om du har som mål att bli stark så behövs absolut ingen pump.
Men om man vill ha volym behövs det eller?


Tror svaret finns i nån anann tråd, kan leta upp den istället.

ugly_kid
2003-08-18, 21:17
Originally posted by Pontus

Men om man vill ha volym behövs det eller?


Tror svaret finns i nån anann tråd, kan leta upp den istället.

vet inte exakt då jag enbart är ute efter styrka och minimal volym.
men är det inte så att pumpen beror på att man får mjölksyra, eller är det endast att det samlas mer blod i musklen?
om det beror på mjölksyra då är det ju inte bra för muskeltillväxten

palme
2003-08-18, 21:39
Pump är blod som pumpas in i muskeln inte mjölksyra och det finns inget skönare än så hård pump att man tror huden ska spricka.

Officer
2003-08-18, 21:41
Originally posted by palme
Pump är blod som pumpas in i muskeln inte mjölksyra och det finns inget skönare än så hård pump att man tror huden ska spricka.


Som att komma, eller hur? Som att vara i himmelriket.

Fridolf
2003-08-18, 21:42
tror inte heller pump är så jävla viktigt.
men tex ett tag fick jag nästan aldrig pump i biceps så en dag upptävkte jag att ja förde arbågarna väldigt mycket bakåt å att ja svingade med ryggen när jag körde.
Men när ja gjort upptäckten började ja genast köra mer strikt o fick genast mer pump.
kan också säga att mina biceps inte växte alls när ja körde på de ostrikta viset men när ja började köra strikt så växte dom så ini helvete.
så pump kan väl vara ett bra sätt att få reda på om man kör övningen strikt i alla fall för mig

palme
2003-08-18, 21:47
Originally posted by AnabolicProtein



Som att komma, eller hur? Som att vara i himmelriket.

Nja det är ju som att få stånd iaf :D

Pretender
2003-08-18, 22:02
Originally posted by AnabolicProtein



Som att komma, eller hur? Som att vara i himmelriket.

Du kan din arnold du AP ;)

Officer
2003-08-18, 22:11
Originally posted by Pretender


Du kan din arnold du AP ;)

Muhah, självklart ;-)
Om du kunde se mig nu så skulle du se mig immitera Arnolds ansiktsuttryck när han uttrycker sig med dessa ord i PI :love:

Jon2
2003-08-18, 22:21
Tycker bara pump är jobbigt inte alltid med offtast. Kännns mer som man tröttar ut muskeln än överbelastar den

kellarsp0ket
2003-08-18, 22:56
"I think the greatest feeling you can get in the gym, or the most satisfying, is the pump. Lets say you train your biceps, blood is rushing into your muscles, and that is what we call the pump. Your muscles get a really tight feeling, like it's going to explode any minute, like if someone's blowing air into your muscles. It blows up and it feels different. It feels fantastic.
It's as satisfying to me as cumming. You know, as having sex with a woman and cumming. Can you believe that I'm in heaven? I'm getting the feeling of cumming in the gym, I'm getting the feeling of cumming at home, I'm getting the feeling of cumming backstage when I pump up, when I pose out in front of 5000 people. I get the same feeling, so I'm cumming day and night. I mean that's terrific! Right? So you know, I'm in heaven!" - Arnold i Pumping Iron. :bpump: :kickass: :bpump:

Sen på frågan om pumpen är nödvändig.. jag vet inte.. men för mig är den iaf nödvändig för att jag ska känna att jag gjort ett bra jobb. :) Inte på alla muskler.. men biceps, triceps, rygg och bröst iaf. Har jag inte fått nog med pump i slutet av passet så avslutar jag alltid med ett dropset. såå skönt. :D
Sen så ska väl pumpen vara ett tecken både på att du äter tillräckligt med mat (man får t.ex. mer pump om man laddar med mat innan träningen. iaf min erfarenhet.) och att du får kontakt med muskeln du tränar.

Fartman
2003-08-18, 23:10
om inte annat så är det roligt att flexa när man har pump, och hemskt aatt flexa igen när pumpen avtagit..

Fridolf
2003-08-18, 23:13
ja håller med arnold pump är faktist underbart man får ju känna sig lite grövre än vanligt

Ozz
2003-08-19, 11:12
Ett ökad blodflöde till muskelgruppen borde vara en fördel eftersom transport av aminosyror och kolhydrater till muskeln ökar då.
Pump = :thumbup:

Herkulez
2003-08-19, 11:20
jag tror han mena en penis pump


:D

Nils
2003-08-19, 12:32
Originally posted by Ozz
Ett ökad blodflöde till muskelgruppen borde vara en fördel eftersom transport av aminosyror och kolhydrater till muskeln ökar då.
Pump = :thumbup:
Om ökat blodflöde är bra, varför är då strypt blodflöde så att blodet stannar kvar i musklerna och ger pump bra?
Jag undrar om det inte snarare är så att den strypta blodtillförseln från muskeln är det som ger effekt. det görs för övrigt studier på att även strypa blodtillförseln TILL muskeln genom att även strypa artärerna till del då det finns indikationer på att man bygger snabbare då trots mindre vikter.
Nils

Ladd
2003-08-19, 13:44
Det är fan pumpen som driver en...................skulle jag inte få pump när jag tränade skulle jag se det som ett misslyckande....

kontakt "pump" är ju kärnan....så anser jag det i alf.........

men det beror kanske på vad man är ute efter..........

träningen skulle verkligen suga om jag inte fick TRYCK...

// Ladd

Ozz
2003-08-19, 15:22
Om ökat blodflöde är bra, varför är då strypt blodflöde så att blodet stannar kvar i musklerna och ger pump bra? Jag undrar om det inte snarare är så att den strypta blodtillförseln från muskeln är det som ger effekt. det görs för övrigt studier på att även strypa blodtillförseln TILL muskeln genom att även strypa artärerna till del då det finns indikationer på att man bygger snabbare då trots mindre vikter.

Om blodet innehåller byggstenar så gör det ju ingenting om det stannar kvar. Stryper du blodtillförseln från muskeln borde det leda till ett ökat blodtryck vid muskeln och då är det väl troligt att mera byggstenar pumpas in i muskeln. Men syretillförseln borde bli lidande!?
Har du nån studie att hänvisa till? Skulle vara intressant.

Nils
2003-08-19, 18:11
Originally posted by Ozz
Om ökat blodflöde är bra, varför är då strypt blodflöde så att blodet stannar kvar i musklerna och ger pump bra? Jag undrar om det inte snarare är så att den strypta blodtillförseln från muskeln är det som ger effekt. det görs för övrigt studier på att även strypa blodtillförseln TILL muskeln genom att även strypa artärerna till del då det finns indikationer på att man bygger snabbare då trots mindre vikter.

Om blodet innehåller byggstenar så gör det ju ingenting om det stannar kvar. Stryper du blodtillförseln från muskeln borde det leda till ett ökat blodtryck vid muskeln och då är det väl troligt att mera byggstenar pumpas in i muskeln. Men syretillförseln borde bli lidande!?
Har du nån studie att hänvisa till? Skulle vara intressant.

Ja, poängen med att strypa tillförseln är att skapa syreunderskott. Jag har inte tid att kolla efter studier just för tillfället. Det var lite seminarier om det i Göteborg för några veckor sedan som jag tyvärr missade.
Nils

loboman
2003-08-20, 07:40
Pump och tryck är allt!!!