handdator

Visa fullständig version : Hur vanligt är "naturligt" sänkt/förhöjd ämnesomsättning (utöver det "normala")


sumialic
2009-06-29, 20:03
Ofta hör man hur folk säger att de har lätt att gå upp i vikt eller tvärtom att de inte kan. Hade en diskussion med mina föräldrar idag och de känner tydligen till 5 personer som äter svinmycket och aldrig går upp i vikt. Jag hävdar att de äter för lite och det blev en livlig diskussion. Jag hävdar att det vore sjukt osannolikt att känna 5 personer som har fel på ämnesomsättningen.

Men osäker som man blir så frågar jag er här på kolozzeum hur vanligt det är? Alltså hur vanligt det är att ämnesomsättning varierar kraftigt, utan att detta beror på någon sjukdom som borde kollas upp hos läkaren?

LindaS
2009-06-29, 20:06
Menar du att dom skulle ha fel på ämnesomsättningen för att dom kan äta mkt utan att gå upp i vikt?

Människor har olika ämnesomsättning, vet vad som är "fel" eller "rätt", men den är svår att påverka. Förbränningen däremot går lätt att påverka för de flesta.

King Grub eller någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

sweetkarolina
2009-06-29, 20:21
Om personerna som äter svinmycket faktiskt också rör på sig svinmycket så är det rätt logiskt att de inte går upp i vikt (eller att "någon" överdriver såklart)


I mina papper från patofysiologin, så hävdas att sköldkörtelsjukdomar har en prevalens på 5-10%, vilket om jag kommer ihåg rätt innebär att 5-10% av befolkning i dagsläget lider av antingen för hög ämnesomsättning (tyreotoxikos), för låg ämnesomsättning (hypothyreos), sköldkörtelförstoring (struma) eller inflammerad sköldkörtel (tyreoidit).


Din fråga är lite diffus. Du menar att ämnesomsättningen ska variera kraftigt, men inte såpass att det kräver läkartillsyn. För de allra flesta människor torde "kalori in, kalori ut"-ekvationen gälla, utan möjligen dem med en allvarligare ämnesomsättningsrubbning.

Beepfaaarp
2009-06-29, 20:24
Folk som äter för lite proppar gärna i sig lite extra när det finns publik. Feta gör tvärt om. Sen skyller dom sitt utseende på ämnesomsättningen.

Rumsren
2009-06-29, 20:28
Tror snarare det handlar om att "de 5 bekanta" ofta intagit större mängder mat vid sammanträffar, t.ex. kalas. Detta är vad dina föräldrar har sett och inte riktigt förstått sig på. Men ser man på det hela dagsintaget så jämnar det ut sig.

Får själv ofta frågan hur jag kan vara såpass smal när jag trycker i mig så stora måltider, vilket dock balanseras ut genom att jag är mätt länge och äter mindre resterande tider och mål på dygnet.

Bara mina trötta tankar :Virro

tsp
2009-06-29, 20:32
folk som äter för lite proppar gärna i sig lite extra när det finns publik. Feta gör tvärt om. Sen skyller dom sitt utseende på ämnesomsättningen.

word!

King Grub
2009-06-29, 21:00
http://www.fao.org/DOCREP/MEETING/004/M2845E/M2845E18.gif

BMR plotted against body weight for adult men.

http://www.fao.org/DOCREP/MEETING/004/M2845E/M2845E19.gif

BMR plotted against body weight for adult women

Joint FAO/WHO/UNU Expert Consultation on Energy and Protein Requirements. BASAL METABOLIC RATE IN MAN, data från Aub & Du Bois, 1917; Benedict, Emmes, Roth & Smith, 1914; Benedict & Garven, 1936; Boothby & Sandiford, 1922; Chitre, Mobsby, Thein & Hla Pe, 1959; Hamberger & Lundgren, 1965; Harris & Benedict, 1919; Hori, Ohnaka, Shiraki, Tsujita, Yoshimura, Saito & Panata, 1977; Keys, Taylor & Grande, 1973; Krishnan & Vareed, 1932 resp Benedict, Emmes, Roth & Smith, 1914; Boothby & Sandiford, 1922; Dakshayani & Ramana Murthy, 1964; de Guzman & Florentino, 1968; Hamberger & Lundgren, 1965; Harris & Benedict, 1919; Khan & Belavady, 1973; Krishnan & Vareed, 1932; Mason & Benedict, 1931.

mikaelj
2009-06-29, 21:27
Hypotyreos - brist på sköldkörtelhormon (http://www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp?CategoryID=25794&AllChap=True&PreView=)

sweetkarolina
2009-06-29, 22:16
Förresten inte så sjukt konstigt att känna 5 pers med ämnesomsättningsrubbning, jag känner 4 st som har eller har haft tyreotoxikos. Samtliga har då fått eller får läkarbehandling för det.


Intressanta diagram! Jag tolkar det som så att två olika personer med samma kroppsvikt kan variera som mest ca 600 kcal i basalmetabolism.
En teoretiskt skillnad borde kunna vara personernas fettfria massa? Skulle vara intressant med ett liknande diagram fast fettfri kroppsvikt ist för kroppsvikt.

sumialic
2009-06-29, 22:29
Om personerna som äter svinmycket faktiskt också rör på sig svinmycket så är det rätt logiskt att de inte går upp i vikt (eller att "någon" överdriver såklart)


I mina papper från patofysiologin, så hävdas att sköldkörtelsjukdomar har en prevalens på 5-10%, vilket om jag kommer ihåg rätt innebär att 5-10% av befolkning i dagsläget lider av antingen för hög ämnesomsättning (tyreotoxikos), för låg ämnesomsättning (hypothyreos), sköldkörtelförstoring (struma) eller inflammerad sköldkörtel (tyreoidit).


Din fråga är lite diffus. Du menar att ämnesomsättningen ska variera kraftigt, men inte såpass att det kräver läkartillsyn. För de allra flesta människor torde "kalori in, kalori ut"-ekvationen gälla, utan möjligen dem med en allvarligare ämnesomsättningsrubbning.

Det är just det jag undrar. Hur många som har en kraftigt förhöjd/försänkt ämnesomsättning utan att det skulle vara något allvarligt fel på dem.

Aimbert
2009-06-29, 22:29
Förresten inte så sjukt konstigt att känna 5 pers med ämnesomsättningsrubbning, jag känner 4 st som har eller har haft tyreotoxikos. Samtliga har då fått eller får läkarbehandling för det.

Hur mycket förändrar en allvarlig resp. lindrig tyreotoxikos BMR?

sumialic
2009-06-29, 22:32
Förresten inte så sjukt konstigt att känna 5 pers med ämnesomsättningsrubbning, jag känner 4 st som har eller har haft tyreotoxikos. Samtliga har då fått eller får läkarbehandling för det.


Intressanta diagram! Jag tolkar det som så att två olika personer med samma kroppsvikt kan variera som mest ca 600 kcal i basalmetabolism.
En teoretiskt skillnad borde kunna vara personernas fettfria massa? Skulle vara intressant med ett liknande diagram fast fettfri kroppsvikt ist för kroppsvikt.

Måste man få läkarbehandling för tyreotoxikos? Eller borde man få läkarbehandling?

600kcal är en del, men ändå inte så mycket. Äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt är löjligt att påstå även om basmetabolismen varierar med 600kcal.

sumialic
2009-06-29, 22:35
Är inte så bra på att utläsa diagram. Hur vanligt är det att folk har en förhöjd/försänkt basmetabolism på 600kcal?

mikaelj
2009-06-29, 22:51
Måste man få läkarbehandling för tyreotoxikos? Eller borde man få läkarbehandling?

Ja, har du tyreotoxikos (hypERtyreos, Grave's, överaktiv ämnesomsättning) har du en överaktiv sköldkörtel och kommer förlora muskelmassa, riskera benskörhet, vara konstant trött, m.m. Vissa äter medicin som stänger av sköldkörteln, vissa tar bort den.

Har du Hashimoto's (autoimmun attack) pendlar du mellan överfunktion och underfunktion, med nytt bottenläge varje gång, tills du fått en atrofisk sköldkörtel och måste äta ersättningshormoner (Levaxin=syntetiskt T4 och ibland Liotyronin=syntetiskt T3, alt. kombinationspreparat, syntetiskt/naturligt). Vid Hashimoto's har du antikroppar, och en hög dos Levaxin verkar undertrycka mängden antikroppar, och gör att folk mår bättre.

600kcal är en del, men ändå inte så mycket. Äta hur mycket som helst utan att gå upp i vikt är löjligt att påstå även om basmetabolismen varierar med 600kcal.

Beror på om det bara är variation mellan friska individer, eller om du talar om en hormonrubbning.

Sverker
2009-06-30, 06:30
En teoretiskt skillnad borde kunna vara personernas fettfria massa? Skulle vara intressant med ett liknande diagram fast fettfri kroppsvikt ist för kroppsvikt.

Tittar du på diagrammet för män är den linjär för kroppsvikter mellan 40 - 70 kg, sedan planar den ut.

Damernas diagram ser likadant ut mellan 40 - 55 kg.
Jag tolkar diagrammen som om personerna blir "lite" fetare i de högre viktklasserna, med aningen mindre musklemassa som följd.

Guddi
2009-06-30, 06:52
Är inte så bra på att utläsa diagram. Hur vanligt är det att folk har en förhöjd/försänkt basmetabolism på 600kcal?Det är extremt ovanligt. Det är inte förhöjd eller sänkt basmetabolism på 600 kcal som vi snackar om utan en skillnad på 600 kcal från den som har högst och den som har lägst. Så även om du ligger i extremen på grafen så kommer du "endast" att förbränna ungefär 300 kcal extra än "normalpersonen".

Om du vill hitta en förklaring till varför vissa personer inte verkar gå upp i vikt så är nog det faktum att de äter lite när ingen tittar och en hög NEAT en mycket bättre förklaring.
Tittar du på diagrammet för män är den linjär för kroppsvikter mellan 40 - 70 kg, sedan planar den ut.

Damernas diagram ser likadant ut mellan 40 - 55 kg.
Jag tolkar diagrammen som om personerna blir "lite" fetare i de högre viktklasserna, med aningen mindre musklemassa som följd.Generellt sett så brukar energiförbrukningen per kilo vara den samma hos överviktiga som hos smala så din tolkning är troligen helt korrekt.

austria
2009-06-30, 07:08
Folk undrade alltid hur jag kunde äta så mycket utan att bli tjock när jag var yngre, dom var så avundsjuka på att jag kunde äta vad jag ville utan att gå upp i vikt.

Det dom inte tänkte på var att jag spelade fotboll 6 dagar i veckan, samt alltid idrottade med polare på fritiden. Man sprang, gick eller cyklade alltid dit man skulle m.m.

Har flera polare som folk sagt samma sak om,

Nu när vi är 10 år äldre, slutat med fotboll, tar bilen överallt och har fru och barn är bilden inte riktigt likadan. Helt plötsligt började vi lägga på oss kilon, både här och där. Konstigt, vi som kunde äta vad vi ville :)

Sniggel
2009-06-30, 07:31
Förresten inte så sjukt konstigt att känna 5 pers med ämnesomsättningsrubbning, jag känner 4 st som har eller har haft tyreotoxikos. Samtliga har då fått eller får läkarbehandling för det.


Intressanta diagram! Jag tolkar det som så att två olika personer med samma kroppsvikt kan variera som mest ca 600 kcal i basalmetabolism.
En teoretiskt skillnad borde kunna vara personernas fettfria massa? Skulle vara intressant med ett liknande diagram fast fettfri kroppsvikt ist för kroppsvikt.

Jag vet att jag har sett ett sånt nånstans och det diagrammet visade ett mycket starkare samband.

mangs
2009-06-30, 14:01
Självklart att den fettfria massan avgör en hel del. Intressanta diagram i övrigt.

Många är de som beklagar sig över sin över/undervikt och säger att de gjort allt för att förändra sig. Hade en kompis som var naturligt smal som skulle bulka upp sig. han åt så jävla mycket enligt egen utsago men i verkligheten åt han typ en en Billys-pizza till lunch och en stadig middag. Att han sedan cyklade och gick mycket samt hade ett fysiskt jobb lär ju även det inverka.

Har även en tjockis på jobb som klagar men han tränar aldrig, tar bilen överallt och äter glass/godis på varje fika. Visst finns det personer som har en störning men för de allra flesta handlar det om hur de lever sitt liv.

Samma sak gäller för muskelbygge.

Ronnie Coleman är ingen poet men han har sagt en sak som är jävligt sann.

"Everyone wants to be a Bodybuilder but onone wants to lift heavyass weights"

Jag tror det ligger mcyket i det påståendet. Alla vill ha en fin och bra kropp men få är såpass dedikerade att de faktiskt gör uppoffringen som krävs.

shut teh face
2009-06-30, 14:26
Folk som äter för lite proppar gärna i sig lite extra när det finns publik. Feta gör tvärt om. Sen skyller dom sitt utseende på ämnesomsättningen.
Jag tror de flesta förstår att någon fet person som äter nyttigt hela tiden, sitter hemma och äter onyttiga saker istället ( om de just då inte blivit nyttiga och håller på gå ned i vikt). Men jag har aldrig hört någon skylla på sin ämnesomsättning förutom 40-50 åriga tanter. De skjuter sig ju i foten bara.

sweetkarolina
2009-06-30, 17:28
Okej, en människa med sjukdomen tyreotoxikos kan äta hur mycket som hellst utan att gå upp.

En människa som INTE har en ämnesomsättningsrubbning kan INTE äta hur mycket som hellst utan att gå upp i vikt. Däremot kan den äta så mycket som den förbrukar.

Människor kan förbruka himla olika mycket kalorier på en dag framförallt beroende på saker som kroppsvikt, fettfri vikt, aktivitetsnivå osv. Det har inte med någon "suspekt" förhöjd ämnesomsättning utan göra att man förbrukar mer kalorier.
Det är antagligen som austria påpekar att tränar man 6 ggr/vecka kan man äta mer än en soffpotatis. Dock aldrig "hur mycket som hellst"
Uttrycket "hur mycket som hellst" kommer nog snarare från omgivningen som inte förbrukar lika mycket och får nöja sig med en sallad till lunch.


Jag skulle tippa, att om man jämförde två personer i samma ålder, samma vikt, samma fettprocent osv så skulle inte basalmetabolismen skilja speciellt mycket. Skulle man utföra exakt samma saker under en dag skulle nog inte heller förbrukningen skilja så mycket. Några hundra kcal max.

Trance
2009-06-30, 17:33
Okej, en människa med sjukdomen tyreotoxikos kan äta hur mycket som hellst utan att gå upp.


Har man den sjukdomen har man massa andra besvär som är tydliga, fall i fall någon sitter och funderar om de har den menar jag. Nästan alltid handlar det "bara" om att äta mer.

mangs
2009-07-01, 16:15
Jag skulle tippa, att om man jämförde två personer i samma ålder, samma vikt, samma fettprocent osv så skulle inte basalmetabolismen skilja speciellt mycket. Skulle man utföra exakt samma saker under en dag skulle nog inte heller förbrukningen skilja så mycket. Några hundra kcal max.



Finns diagram angående just detta en bit upp i tråden. +-300kcal per dag var väl de största variationerna från normalen.

Detta gör ju dock 600kcal totalt mellan en med hög och en på låg. På en vecka är det 4200kcal vilket ändå är rätt mycket mat extra. Sedan tycker jag mig se ett samband i att de som har en bättre förbränning även har mer energi och därmed bränner mer kalorier därav medan att folk med redan dålig basal metabolism väljer soffan. Därför är skillnaderna i verkligheten ibland ännu större.

sumialic
2009-07-01, 17:33
Finns diagram angående just detta en bit upp i tråden. +-300kcal per dag var väl de största variationerna från normalen.

Detta gör ju dock 600kcal totalt mellan en med hög och en på låg. På en vecka är det 4200kcal vilket ändå är rätt mycket mat extra. Sedan tycker jag mig se ett samband i att de som har en bättre förbränning även har mer energi och därmed bränner mer kalorier därav medan att folk med redan dålig basal metabolism väljer soffan. Därför är skillnaderna i verkligheten ibland ännu större.

Hade ju inte kallat 300kcal extra i basmetabolism mycket. Säg att en arbetande svensson har en aktivitetsfaktor på 1.5 så blir det 450kcal extra personen kan äta. Detta är ungefär 3-4 mackor. Så att kunna slänga i sig hur mycket som helst och jag känner han och han äter hamburgare hela tiden och går inte upp för han har snabb ämnesomsättning är ju bara rent skitsnack.

sweetkarolina
2009-07-02, 15:11
Finns diagram angående just detta en bit upp i tråden. +-300kcal per dag var väl de största variationerna från normalen.



Nej, de diagrammen tog bara hänsyn till kroppsvikt.
Inte de faktorer som jag räknade upp således.