handdator

Visa fullständig version : EAA och proteinsyntes


sundvall
2009-06-29, 19:56
Tjena. Man ska ju ta EAA direkt före och direkt efter sin styrketräning då det höjer proteinsyntesen. Men det sägs ju även att proteinsyntesen efter träning inte är förhöjd förens 60-90minuter efteråt, eller hur? Brukar alltid då käka ungefär en timme efter träning men har nu inhandlat EAA, betyder det att den blir förhöjd direkt efter träningspasset och att jag då ska försöka få i mig käk så snabbt som möjligt, eller skall jag fortsätta som vanligt?

AmericanDragon
2009-06-29, 20:12
EAA stimulerar proteinsyntesen under passet och så att direkt efter ditt pass så är den förhöjd, men bara tillfälligt. Jag skulle inte rekommendera att du väntade en timma med att äta efter passet. Utan försöka äta så fort så möjligt.

btw, varför väntar du 60-90 minuter efter träning med att äta bara för att proteinsyntesen inte är förhöjd förens det (om det stämmer vet jag inte)?? Jag förstår verkligen inte varför. Det är ju inte "dåligt" att få i sig mat bara för att proteinsyntesen inte är stimulerad. För det är väl just därför man bör äta? För att inte vara katabol allt för länge.

sundvall
2009-06-29, 20:18
EAA stimulerar proteinsyntesen under passet och så att direkt efter ditt pass så är den förhöjd, men bara tillfälligt. Jag skulle inte rekommendera att du väntade en timma med att äta efter passet. Utan försöka äta så fort så möjligt.

btw, varför väntar du 60-90 minuter efter träning med att äta bara för att proteinsyntesen inte är förhöjd förens det (om det stämmer vet jag inte)?? Jag förstår verkligen inte varför. Det är ju inte "dåligt" att få i sig mat bara för att proteinsyntesen inte är stimulerad. För det är väl just därför man bör äta? För att inte vara katabol allt för länge.

Tack för svaret, sitter å plöjjer igenom EAA tråden nu för att få svar.

Jag brukar vanligtvis proppa i mig en gainer efter träning (dvs kolhydrat + protein), sedan vänta ungefär en timme innan jag äter mat (proteinsyntes förhöjd 60-90min efter träning), proteindrink 2h efter träning, proteindrink 3h efter träning, då proteinsyntesen är som störst 1h, 2h, 3h efter träning om jag fattat det rätt. Har för mig att gruben skrev det förut någon gång.

Nu är det ju dock så att man inte borde blanda EAA med vassle eller sin gainer så därmed har jag plockat bort gainern och tar då enbart EAA efter träning.

King Grub
2009-06-29, 20:30
EAA stimulerar proteinsyntesen under passet och så att direkt efter ditt pass så är den förhöjd, men bara tillfälligt. Jag skulle inte rekommendera att du väntade en timma med att äta efter passet. Utan försöka äta så fort så möjligt.

EAA före passet stimulerar proteinsyntesen efter passet, men den första timmen efter avslutad träning är proteinsyntesen kvar på basnivåer. Det är först därefter den uppregleras.

It appears that when muscle protein synthesis is measured by incorporation of tracer into the protein there is a latency of about 90 min after exercise when the synthetic rate is similar to that at rest, but afterwards there is a very substantial increase, possibly up to 4–5 times the basal rate by 12 h, this rate being maintained for a further 12 h before falling over the subsequent 48 h.

Experimental Physiology 90.4 pp 427-436.

Den muskulära proteinsyntesen kan inte uppregleras så länge dynamiska kontraktioner sker eller nyligen har skett.

sundvall
2009-06-29, 20:39
King Grub, så jag gör rätt i att vänta kanske en timme innan jag börjar trycka i mig mat när jag har tränat, när jag använder mig av EAA före samt efter träning?

oddyboll
2009-06-29, 21:13
EAA före passet stimulerar proteinsyntesen efter passet, men den första timmen efter avslutad träning är proteinsyntesen kvar på basnivåer. Det är först därefter den uppregleras.



Experimental Physiology 90.4 pp 427-436.

Den muskulära proteinsyntesen kan inte uppregleras så länge dynamiska kontraktioner sker eller nyligen har skett.

så vad händer om jag går å gymmar på morgonen och sen går å jobbar (fysiskt arbete)? förlorar jag min förhöjda proteinsyntes?

Kischen
2009-06-29, 21:20
King Grub, så jag gör rätt i att vänta kanske en timme innan jag börjar trycka i mig mat när jag har tränat, när jag använder mig av EAA före samt efter träning?

Jag skulle äta så fort jag kan, det du äter ger energi/protein under en lång tid så varför vänta?

Det är ju inte som att "boom nu går proteinsyntesen upp, dags att äta! Men vänta nu, det jag äter går ju ganska långsamt ut i kroppen, kanske bättre att äta direkt efter så matsmältningen redan är i gång" ;)

AmericanDragon
2009-06-30, 19:15
Ah, okej grub. Man lär sig något nytt varje dag! :)

-Englund
2009-07-05, 21:54
Tycker fortfarande inte att sundvall har fått svar på sin fråga.
Jag har inte heller fattat det här:(
Om man tar EAA direkt efter träning, är det värdefullt på något vis att vänta kanske 30-60 minuter, för att EAA:t ska få sin egen tid att smältas och tas upp? (tom mage)

King Grub
2009-07-06, 09:30
Om det blandas med mat i magsäcken blir upptaget naturligtvis mycket långsammare och effekten mindre.

BobaFett
2009-07-06, 13:39
Den muskulära proteinsyntesen kan inte uppregleras så länge dynamiska kontraktioner sker eller nyligen har skett.

Så det mest optimala för muskeltillväxt är att förutom träning vara ganska stillasittande, eller?

Torsk_ole
2009-07-06, 13:45
Så det mest optimala för muskeltillväxt är att förutom träning vara ganska stillasittande, eller?

Nej. Rör på dig, men arbeta inte fysiskt hårt så att du mer sliter på kroppen. Att sitta framför datorn 12 h om dygnet och träna 1 h varje dag är inte så optimalt om du förstår vart jag vill komma.

King Grub
2009-07-06, 13:57
Så det mest optimala för muskeltillväxt är att förutom träning vara ganska stillasittande, eller?

Stillasittande dödar effektivt anabolism.

Det måste (skall) inte vara 0 eller 100 %.

Stillasittande i allmänhet är dåligt, för nära nog alla hälsomarkörer.

http://bjsm.bmj.com/cgi/rapidpdf/bjsm.2008.055269v1

-Englund
2009-07-06, 15:04
För att glida tillbaka till frågan, du svarade att om det blandas med med maten i magsäcken så blir det långsammare och effekten mindre... Nu är det väl individuellt men finns det någon riktlinje någon kunnig skulle kunna uttala om ca hur länge man bör hålla sig för att det inte ska blanda sig? Hur länge vore smartast helt enkelt att vänta mellan EAA-intaget direkt efter träningen och den stora portionen mat efter?

A.Steinbach
2009-07-06, 15:56
För att glida tillbaka till frågan, du svarade att om det blandas med med maten i magsäcken så blir det långsammare och effekten mindre... Nu är det väl individuellt men finns det någon riktlinje någon kunnig skulle kunna uttala om ca hur länge man bör hålla sig för att det inte ska blanda sig? Hur länge vore smartast helt enkelt att vänta mellan EAA-intaget direkt efter träningen och den stora portionen mat efter?

Högst 15-30 min borde räcka om man ser till koncentrationen av fenylalanin i den femorala artären i denna studie.

Exogenous amino acids stimulate human muscle anabolism without interfering with the response to mixed meal ingestion
Am J Physiol Endocrinol Metab 288: E761–E767, 2005

-Englund
2009-07-07, 00:33
Hmm ok. Har försökt att söka lite, både på kolo och efter studier, utan givande resultat. Nån mer?

-Englund
2009-07-09, 18:23
Bump

-Englund
2009-07-13, 15:06
En sista Bumpish, sen ger jag upp

King Grub
2009-07-13, 15:15
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3759457&postcount=15

Har du läst den studien?

-Englund
2009-07-13, 15:50
Eftersom den är i denna tråd har jag läst den ja, 2 gånger, plus en gång till nu eftersom jag antar att du menar att den svarar bra på frågeställningen, men jag får knappast ut så mycket information angående tiden i den studien. Förklara gärna i sådana fall hur den gör det för då förstår jag inte.

King Grub
2009-07-13, 15:52
Det står ju "Peak femoral artery phenylalanine concentrations occurred 15–45 min after ingestion".

Efter den tiden är maximalt upptag i blodet av aminosyrorna nått.

Halldin
2009-07-13, 16:56
Trådkapar lite halvt: ifall man vill hålla proteinsyntesen välstimulerad under en deff där t.ex frukost inte ingår (eller man intar EAA mellan målen) gör det då stor skillnad för varaktigheten/toppen på denna stimulans, om man tar EAA ihop med kolhydrater till? (d.v.s druvsocker, maltrodextrin eller dyl.)

Hade gärna sökt men det är galet mycket att plöja igenom isåfall.

King Grub
2009-07-13, 17:58
Aminosyror stimulerar proteinsyntesen maximalt helt utan kolhydrat.

Slaszk
2009-07-13, 20:26
Jag trodde de bästa va o va stillasittande när man inte tränade, för maximal vila? Är det inte det, hur ska man då annars göra? :p

King Grub
2009-07-13, 20:29
Ett normalt, aktivt, liv.

Liven
2009-07-13, 21:54
Nej. Rör på dig, men arbeta inte fysiskt hårt så att du mer sliter på kroppen. Att sitta framför datorn 12 h om dygnet och träna 1 h varje dag är inte så optimalt om du förstår vart jag vill komma.

Det var ju jäkligt synd för oss arbetare.

Liven
2009-07-13, 21:56
Jag har förresten aldrig använt mig av EAA, jag dricker mjölk efter passet och äter en normalstor portion tallrik mat och fått bra resultat.
Men om jag tar EAA och min proteinsyntes höjs med 150% eller vad det nu var, kommer jag då ha möjlighet att bli 150% större än när jag inte tar EAA?

Är det värt pengarna och besväret?

Scratch89
2009-07-13, 21:57
Jag har förresten aldrig använt mig av EAA, jag dricker mjölk efter passet och äter en normalstor portion tallrik mat och fått bra resultat.
Men om jag tar EAA och min proteinsyntes höjs med 150% eller vad det nu var, kommer jag då ha möjlighet att bli 150% större än när jag inte tar EAA?

Är det värt pengarna och besväret?

Hur stor skillnad kommer det bli jämfört med vassleprotein, eller jämfört med inget tillskott alls?
- Om du letar efter ett svar liknande "Du kommer bygga x antal gram muskelmassa på y dagar", så finns det inget sånt. Det är alldeles för många faktorer som påverkar.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=127561

Anders The Peak
2009-07-13, 22:19
Liven det är klart att det är värt pengarna. Oavsett om du köper ett BCAA eller EAA så kommer du få fördelar av det. Om man ser till studier så ska 3 gr leucin räcka för att maximera möjligheterna till optimal muskeltillväxt. Ev egen erfarenhet kan jag säga att jag skulle skippa proteinpulver nu när EAA/BCAA finns att köpa till en betydligt mindre penning jämfört med en stor del av de här vassleprodukterna med vackra och häftiga etiketter som lovar guld och anabolism...

Om jag säger så här om man är seriöst tränande så tycker jag att man ska få minst 36-48 gr EAA dagligen för att vara föräkrad om att man har tillgodoset behovet av aminosyror och maximerat MPS(muskelproteinsyntesen).

Men det räcker inte bara med det här utan du måste också träna smart och progressivt för att kunna nyttja de här fördelarna av tillskotten.

Scratch89
2009-07-13, 22:24
Sen får jag väl tillägga att jag har upplevt mindre/ingen muskelförlust nu på kaloriunderskott. Jag tror att det ger ett betydligt bättre skydd än bara vanlig träning+mat.

Nordström
2009-07-13, 22:30
Sen får jag väl tillägga att jag har upplevt mindre/ingen muskelförlust nu på kaloriunderskott. Jag tror att det ger ett betydligt bättre skydd än bara vanlig träning+mat.

Hur mycket använder du per dag?

Anders The Peak
2009-07-13, 22:30
Sen får jag väl tillägga att jag har upplevt mindre/ingen muskelförlust nu på kaloriunderskott. Jag tror att det ger ett betydligt bättre skydd än bara vanlig träning+mat.
Jag skulle vilja tillägga att man(jag) får bättre fettreducering med EAA/BCAA (Leucin) vid energirestriktion.

Slaszk
2009-07-13, 22:47
Ett normalt, aktivt, liv.

Varför skulle de va bättre? Säg att du tränar gym 5 dagar i veckan kombinerat med ett jobb där rygg,ben,biceps mm får stryk i hela tiden och kan så göra i flera timmar utan käk som t.ex. byggnadsarbetare etc. De måste ju va för jävla dåligt, o sen träna de senare lr ha tränat de kvällen innan så de får dåligt med vila och långa stunder fastande när man lyfter tunga grejjer som kan va som maxlyft ibland när jag jobbade på ett sånt ställe.

Stilla sittande kan ju musklerna vila totalt, och ansträngas på gymmet. Menar du vanligt aktivt liv, som att vara ute o gå, gå runt i huset, gå runt i skolan, gå mellan kök o toa osv eller jobba fysiskt? Varför skulle de ena va bättre än de andra?

Liven
2009-07-13, 22:50
Tror han menar det sistnämnda då fysiskt krävande arbeten alltid kräver mer vila eftersom alla muskler blir mer ansträngda. Som lagerarbetare kan du göra marklyft-liknande lyft i flera timmar i sträck.

Så det krävs ju mer återhämtning helt klart, men att bara sitta still är ju inte heller bra, det är väl ungefär som att ligga i sängen en hel dag och det är väl det värsta för muskler.

Liven
2009-07-13, 22:52
Tack för svaren om EAA förresten, kanske ska ta och prova. Vad kostar det samt hur länge räcker ett inköp?

Hejnomax
2009-07-13, 22:57
Priset letar du på en internetshop, studerar du så kan CSN kortet nog ge bra erbjudanden. Där hittar du priset.

Hur länge räcker burken? Dela burkens storlek (tex 750g) med en portionsstorlek(tex 6g anses väl vara lagom). Då får du antalet portioner.

Scratch89
2009-07-13, 23:02
Hur mycket använder du per dag?
10-20 gram på träningsdagar bara.


Hur länge räcker burken? Dela burkens storlek (tex 750g) med en portionsstorlek(tex 6g anses väl vara lagom). Då får du antalet portioner.

10 gram är en bra dosering.

Slaszk
2009-07-13, 23:14
Tror han menar det sistnämnda då fysiskt krävande arbeten alltid kräver mer vila eftersom alla muskler blir mer ansträngda. Som lagerarbetare kan du göra marklyft-liknande lyft i flera timmar i sträck.

Så det krävs ju mer återhämtning helt klart, men att bara sitta still är ju inte heller bra, det är väl ungefär som att ligga i sängen en hel dag och det är väl det värsta för muskler.

Jo de på lager har jag vart med om, man är helt slut i ryggen redan vid lunch likadant på en däckfirma. De är ju inte så att biccarna växer när man går ut me hunden t.ex., så jag ser inte varför att låta dom va stilla när dom inte tränas är dåligt, då får de ju vila. Jag brukar sitta vid datorn för de mesta hela dagarna o de trodde jag var bra, då de e lätt att räkna kcal och musklerna får vila. Men sen gör man ju lite andra sysslor med t.ex. ut lite med hunden, lagar mat, går till nån polare. Att gå runt o "småträna" t.ex. lyfta däck som jag sa eller vissa jobb där muskler får jobba statiskt som t.ex. målare där man kan bli ganska duktigt trött i axlar o armar bara av o stå i en viss ställning eller dylikt kan ju inte va bra när musklerna ska byggas upp under vilan

-Englund
2009-07-13, 23:57
Har bara skummat igenom de som folk har skrivit under kvällen och det verkar inte ha med det som det handlade om förut så jag halvkapar tillbaka tråden till tidigare ikväll.

Det står ju "Peak femoral artery phenylalanine concentrations occurred 15–45 min after ingestion".

Efter den tiden är maximalt upptag i blodet av aminosyrorna nått.

Då menas det väl att NÅGONSTANS mellan 15 och 45 minuter så nådde halterna av fenylalanin sin topp? Det är därför jag frågar efter mer, om det finns någon studie eller annat som visar på andra siffror.

Säg att det finns en annan undersökning som visar siffrona 20-50 och en tredje som visar siffrorna 10-40. Då kan man ju räkna ut medelvärdet och kanske ange 30 min som en fingervisande siffra. Inte för att jag har så stor praktisk nytt av svaret, men jag är intresserad, Kolozzeum är ju till för det eviga sökandet efter Opti-svar, det vet ju alla;)

Eddie Vedder
2009-07-14, 06:03
Stilla sittande kan ju musklerna vila totalt, och ansträngas på gymmet. Menar du vanligt aktivt liv, som att vara ute o gå, gå runt i huset, gå runt i skolan, gå mellan kök o toa osv eller jobba fysiskt? Varför skulle de ena va bättre än de andra?

ja det där är ett ganska normalaktivt liv. man knallar till affären, man duschar, lagar mat, klär på sig och klär av sig cyklar till jobbet o.s.v.

Att däremot ligga stilla i all övrig tid bortsett från styrketräning är en extremsituation. Då får ju inte kroppen göra ett dugg, att styrketräna en timme fyra gånger i veckan kommer ju inte kompensera för den inaktiviteten.

men det är som sagt extrema exempel. Du nämner fysiskt tunga arbeten och där måste träningen antagligen anpassas för att man inte skall kollapsa.

King Grub
2009-07-14, 08:39
Då menas det väl att NÅGONSTANS mellan 15 och 45 minuter så nådde halterna av fenylalanin sin topp?

Ja, det var ett antal deltagare. Den toppen nås inte på sekunden efter intag för alla.

Så här kan fenylalaninkoncentrationerna se ut efter intag av EAA:

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970003.gif

Femoral artery (A) and vein (B) phenylalanine concentrations before and after ingestion of 15 g of EAA.

Och fenylalaninbalansen:

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970004.gif

Phenylalanine net balance across the leg before and after ingestion of 15 g of EAA.

Och proteinsyntesen:

http://ajpendo.physiology.org/content/vol286/issue3/images/medium/zh10030415970005.gif

Mixed muscle fractional synthetic rate (FSR) in young and elderly before and after ingestion of 15 g of EAA.

Allt från Am J Physiol Endocrinol Metab 286: E321-E328, 2004.

Sniggel
2009-07-14, 12:21
Jo de på lager har jag vart med om, man är helt slut i ryggen redan vid lunch likadant på en däckfirma. De är ju inte så att biccarna växer när man går ut me hunden t.ex., så jag ser inte varför att låta dom va stilla när dom inte tränas är dåligt, då får de ju vila. Jag brukar sitta vid datorn för de mesta hela dagarna o de trodde jag var bra, då de e lätt att räkna kcal och musklerna får vila. Men sen gör man ju lite andra sysslor med t.ex. ut lite med hunden, lagar mat, går till nån polare. Att gå runt o "småträna" t.ex. lyfta däck som jag sa eller vissa jobb där muskler får jobba statiskt som t.ex. målare där man kan bli ganska duktigt trött i axlar o armar bara av o stå i en viss ställning eller dylikt kan ju inte va bra när musklerna ska byggas upp under vilan

Skulle tro att det ser ut så här, bäst till sämst för träningen:

Styrketräning + normalaktivt liv (tar cykeln när man ska handla, går och träffar sina kompisar, undviker att ta bilen överallt)
Styrketräning + fysiskt krävande jobb (ex lagerarbetare)
Styrketräning + inaktivt liv (wow-nörd)

JoeyP
2009-07-14, 12:52
Hum, asså... kan man inte käka typ direkt efter man har tagit eaa för det tas väl upp dirr?!

King Grub
2009-07-14, 13:59
Magsäckstömning är inte ögonblicklig.

-Englund
2009-07-14, 14:57
Tack för att du letade, har nu själv hittat lite andra undersökningar och svar på mina funderingar efter ännu mer letande.

JoeyP
2009-07-14, 23:33
Vet du hur lång tid det tar för 10EAA att tas upp från tom mage?

King Grub
2009-07-15, 09:31
Det finns diagram i tråden över när aminosyrekoncentrationerna i plasma når max...

pontus.pw
2009-07-16, 16:06
Om man ser till studier så ska 3 gr leucin räcka för att maximera möjligheterna till optimal muskeltillväxt. .

Jag använder Rapid BCAA som per dosering innehåller:
L-Leucin:1600 mg

L-Isoleucin:800 mg

L-Valin:800 mg

men enligt sudier så räcker detta då inte för att upprätthålla maximal tillväxt?
Får så fall öka till dubbel dos mot vad det står på burken.

mvh