handdator

Visa fullständig version : Byte av sport Fotboll>Thaiboxning eller UFC


Halfhigh1
2009-06-29, 19:10
Jag har funderat på att sluta med fotbollen då jag har tröttnat (Har hållt på sedan 6 års ålder).

Jag är mycket sugen på att börja i UFC eller Thaiboxning. Vad har ni för erfarenheter av det?

För tillfället så tränar jag vanlig styrketräning, alla muskler. Bör mitt schema se annorlunda ifall jag övergår till en kampsport?


LÄGG ERA SYNPUNKTER PLEASE =)

Humbucker
2009-06-29, 19:18
Lycka till med att börja i "UFC" ;)


Skämt åsido - UFC är själva turneringens/organisationens namn. Den största, bästa och mest berömda av de flera. Ordet du är ute efter är MMA (Mixed Martial Arts).

Jag själv kör MMA fast inte särskilt seriöst.
Mindre styrketräning, dock mer explosiv, och så mycket konditionsträning.

Halfhigh1
2009-06-29, 19:21
Lycka till med att börja i "UFC" ;)


Skämt åsido - UFC är själva turneringens/organisationens namn. Den största, bästa och mest berömda av de flera. Ordet du är ute efter är MMA (Mixed Martial Arts).

Jag själv kör MMA fast inte särskilt seriöst.
Mindre styrketräning, dock mer explosiv, och så mycket konditionsträning.

Ah ok, aah det var MMA jag menade, jag vill lära mig allt ifrån sparkar,slag,grepp m.m, inte ute efter att tävla utan för att träna. Jag tränar just nu 9 gånger i veckan så träning är de inga problem med.

Mr.Sarkastisk
2009-06-29, 21:06
Ah ok, aah det var MMA jag menade, jag vill lära mig allt ifrån sparkar,slag,grepp m.m, inte ute efter att tävla utan för att träna. Jag tränar just nu 9 gånger i veckan så träning är de inga problem med.

Hur gammal är du?
Jag som fighter skulle rekommendera dig att börja på en eller två sporter som du håller dig fast vid ett tag. När du blivit grym på det du hållit på med så ska du därefter börja på MMA och lära dig det övriga du inte har tränat. Varför? Jo för att det är bra om du har "grenar" du verkligen kan (en grund.) Enligt mig är det bättre att vara stark på ena sidan och svag på andra än 50/50 just när det gäller mixade kampsporter.
Lycka till.

Peter.B
2009-06-29, 21:38
Jag skulle snarare rekommendera dig att börja med just MMA eller thai om det är det du vill pyssla med, i en klubb där de har nybörjarkurser såklart :) Mina synpunkter och erfarenheter är att det är typ den roligaste och mest mångsidiga träning man kan hitta! Gällande träning utöver detta ska du ta det lugnt i början, kampsport är mer krävande än man kan tro. Skulle inte köra mer än 2 pass styrka och 2 pass kondition utöver kampsportsträningen i veckan (max). Styrkan fokusera på basövningar med fria vikter, få övningar och konditionen kanske variera från långdistans till lite mer intervallartat.

Är det något speciellt du undrar över är det bara att fråga :)

Halfhigh1
2009-06-29, 21:53
Hur gammal är du?
Jag som fighter skulle rekommendera dig att börja på en eller två sporter som du håller dig fast vid ett tag. När du blivit grym på det du hållit på med så ska du därefter börja på MMA och lära dig det övriga du inte har tränat. Varför? Jo för att det är bra om du har "grenar" du verkligen kan (en grund.) Enligt mig är det bättre att vara stark på ena sidan och svag på andra än 50/50 just när det gäller mixade kampsporter.
Lycka till.

Jag skulle snarare rekommendera dig att börja med just MMA eller thai om det är det du vill pyssla med, i en klubb där de har nybörjarkurser såklart :) Mina synpunkter och erfarenheter är att det är typ den roligaste och mest mångsidiga träning man kan hitta! Gällande träning utöver detta ska du ta det lugnt i början, kampsport är mer krävande än man kan tro. Skulle inte köra mer än 2 pass styrka och 2 pass kondition utöver kampsportsträningen i veckan (max). Styrkan fokusera på basövningar med fria vikter, få övningar och konditionen kanske variera från långdistans till lite mer intervallartat.

Är det något speciellt du undrar över är det bara att fråga :)

1. Jag är 19 år, fyllde för 3 veckor sen.
2. Jag vill träna varje dag (trivs med det), sen om det är mma,styrketräning eller kondition spelar ingen roll.
3. Ja, dom har både en Thaiboxningsklubb och en MMA klubb här.
4. Bör jag träna färre repetioner när jag kör?
5. Jag har deffad kropp nu, vill inte gå upp i vikt, bara slimma mig mer.

skunkvid
2009-06-29, 22:13
Jag kör runt 5 reps och lägger fokus på basövningar. Mark, böj osv. Jag försöker även köra mycket för bålen då det ger hårdare slag/sparkar, samt tränar jag hals och nacke.

Är det MMA du bestämmer dig för att börja träna så börja träna det på nybörjarnivå på något ställe du gillar. Brukar vara 2-3 pass i veckan. Vill du köra fler kampsportspass i veckan rekommenderar jag att du börjar träna thaiboxning och/eller boxning som komplement, alternativt konditionsträning.

Kör på det som känns rätt för dig.

Aggarn
2009-06-30, 07:09
Jag kör runt 5 reps och lägger fokus på basövningar. Mark, böj osv. Jag försöker även köra mycket för bålen då det ger hårdare slag/sparkar, samt tränar jag hals och nacke.

Är det MMA du bestämmer dig för att börja träna så börja träna det på nybörjarnivå på något ställe du gillar. Brukar vara 2-3 pass i veckan. Vill du köra fler kampsportspass i veckan rekommenderar jag att du börjar träna thaiboxning och/eller boxning som komplement, alternativt konditionsträning.

Kör på det som känns rätt för dig.

Vore riktigt roligt varifrån du har fått att bålen ger hårdare slag och sparkar? :S

Peter.B
2009-06-30, 07:21
Vore riktigt roligt varifrån du har fått att bålen ger hårdare slag och sparkar? :S

Jag skulle säga sanning med modifikation. Starka bål och ryggmuskler är det viktigaste för att kunna slå och sparka hårt, då själva momentum i slagen och sparkarna kommer från höften, benen och mycket bålen. Dessutom är båltryck väldigt viktigt för att kunna ta emot attacker mot kroppen. En stark bål är liksom centret på kroppen som förbinder styrkan från benen till överkroppen och på så vis till axlarna och armarna (slagen :))

skunkvid
2009-06-30, 10:03
Vore riktigt roligt varifrån du har fått att bålen ger hårdare slag och sparkar? :S

Det är allmänt vetande när det gäller kampsport. Rotationsmomentet i överkroppen är det som är mest betytande när det gäller slagkraft. Prova själv att slå ett slag utan att rotera överkroppen så märker du nog skillnaden ;)

firarjulen
2009-06-30, 10:38
Armarna är väl bara till för att överföra kraft i ett slag. Inte skapa kraft.

hangatyr
2009-06-30, 12:15
det du behöver göra är att masa dig iväg till din lokala kampsportsklubb och helt enkelt börja träna :)

Halfhigh1
2009-06-30, 17:53
det du behöver göra är att masa dig iväg till din lokala kampsportsklubb och helt enkelt börja träna :)

Givetvis, men funderar på börja efter sommaren när man har kommit tillbaks till skolan o så. Har mycket sommarjobb just nu, så jag sticker direkt till gymmet och antingen springer på rullbandet eller gymmar så jag kommer hem så fort som möjligt. Vill ha lite fritid trots att jag sommarjobbar.

Förövrigt så är jag redan i god form så att börja träna kampsport tror jag inte jag har några problem med, jag tror det är med vighet och teknik som saknas. Tränar skalle har jag och motivation, kondition och styrka har jag.

Stryc9
2009-06-30, 23:26
MMA skulle jag välja. Allt annat är för endimensionellt tycker jag.

Pjotor
2009-07-01, 07:38
Har du inte tränat kampsport tidigare så håller jag med Mr.Sarkastisk om att träna thaiboxning, kyokushin karate, judo eller boxning (eller någon annan fullkontaktsport)i något år innan du börjar med MMA.

Jag kan varmt rekommendera sportjujutsu, som är en slags "MMA light" -- inte fullkontakt i slag och sparkar, men i allt annat. Se http://www.dynamixfighting.com

Christyle
2009-07-01, 07:59
Jag har funderat på att sluta med fotbollen då jag har tröttnat (Har hållt på sedan 6 års ålder).

Jag är mycket sugen på att börja i UFC eller Thaiboxning. Vad har ni för erfarenheter av det?

För tillfället så tränar jag vanlig styrketräning, alla muskler. Bör mitt schema se annorlunda ifall jag övergår till en kampsport?


LÄGG ERA SYNPUNKTER PLEASE =)

Jag själv tränar ju Thaiboxning och det är en mycket bra sport som bygger på smidighet och styrka och kondistion i ett och UFC kan du glömma att du kommer med i jag tror dock du menar MMA och där blandar du kampsporten men ganska lika pass