handdator

Visa fullständig version : Kall mat?


Nordström
2009-06-29, 15:51
Hej

Jag verkligen hatar att stå vid spisen när det är så här varmt *gah!*
Är det någon som har några idèer på mat som kan ätas kall?
Tacksam för svar.

Snobbe
2009-06-29, 15:52
Finns mycket mat som går att äta kall dock kanske du behöver stå vid spisen för att laga den först och sen låta den svalna.

LadyG
2009-06-29, 16:08
Potatissallad? Tonfisk? Keso? Kassler? Diverse olika sorters sallad? Makrill på burk i tomatsås? Har du pasta över kan du göra pastasallad.

Baboom
2009-06-29, 17:05
All mat. Levde på "kall" mat hela dieten till Lucia 2004.

Men köp dig en kokbok med sallader, så har du hur många recept som helst att testa.

LadyG
2009-06-29, 17:32
Räknas det som "stå vid spisen" att kasta in något i ugnen och ta ut det efter en halvtimma? För om du står ut med det (du behöver ju de facto inte ens vara i köket undertiden) har du ju en uppsjö av alternativ där också, allt från färdigpizza från frysen till ugnsrostade grönsaker, grillad kyckling, kassler i ugn etc.

Trance
2009-06-29, 17:35
Baguetter (typ subway) är inte helt fel i värmen.

Cilia
2009-06-29, 18:51
Jag brukar ta kall kokt färskpotatis och blanda med matjesill, gräddfil, gräslök och ägg. Sen har jag det på 2 falu rågrut. Himelskt gott. Börjar vattna sig i munnen bara jag skriver det *L*.

Skär sillbitarna i mindre bitar, liksom potatis och ägg. Sen bara blandar jag ihop.


Sen kan man göra ganska matiga sallader med som funkar. Blanda ner böner och linser så mättar det bra.

Jockefoten
2009-06-29, 18:57
Kvarg!

kjell33
2009-06-29, 18:58
Pastasallad. Tonfisk, skinka, kokta ägg och oliver blandas med kokt, kall pasta, tomater och skivad röd paprika. Gör en dressing på olja/vinäger eller en hemgjord rhode island baserad på creme fraiche, chilisås, salt och peppar.

tommie-92
2009-06-29, 19:11
Gravad lax, oslagbart med en fin sallad
Grillad kyckling, är förvisso varm men den kommer ju direkt från butik så man slipper laga själv.
Det mesta går nog att äta kallt1

Nordström
2009-06-29, 21:15
Räknas det som "stå vid spisen" att kasta in något i ugnen och ta ut det efter en halvtimma? För om du står ut med det (du behöver ju de facto inte ens vara i köket undertiden) har du ju en uppsjö av alternativ där också, allt från färdigpizza från frysen till ugnsrostade grönsaker, grillad kyckling, kassler i ugn etc.

Köpa färdiglagat är ju ett alternativ ja. Bra förslag.

Baguetter (typ subway) är inte helt fel i värmen.

:thumbup:

Jag brukar ta kall kokt färskpotatis och blanda med matjesill, gräddfil, gräslök och ägg. Sen har jag det på 2 falu rågrut. Himelskt gott. Börjar vattna sig i munnen bara jag skriver det *L*.

Skär sillbitarna i mindre bitar, liksom potatis och ägg. Sen bara blandar jag ihop.



Går det att byta ut sillen mot nånting annat? jag äter inte sill tyvärr.



Tack för alla svar..

Chrilli
2009-06-29, 21:25
[QUOTE=Nordström;3749882]
Går det att byta ut sillen mot nånting annat? jag äter inte sill tyvärr.
QUOTE]

Finns massa goa röror,

Byt ut sillen i receptet ovan mot gravad lax.

Tonfisk, majonäs/kvar/cremefraisch (bestäm själv) purjolök och lite curry (jag kör ibland lite chilisås i också)
Kyckling, majonäs/kvarg/creme fraisch, avokado och citronpeppar

Kyckling, curry, äpple, saltgurka och majonäs/kvarg/creme fraisch.

Köp en brie, paket salami och skiva en tomat. bara ha på vilken macka som helst och du kommer älska och bli älskad av den du bjuder på :)