handdator

Visa fullständig version : OK att höra av sig?


burre
2009-06-29, 12:47
Hur creepy är det att höra av sig till nån man fått nummret till av en tredje part?
Bakgrund: Vi pratade kortare stunder på en fest vi båda jobbade på i helgen.

Kabuto
2009-06-29, 12:49
Ganska så creepy..

Slartibartfast
2009-06-29, 12:49
Jag hade inte gjort det.

Taragon
2009-06-29, 12:49
Creepy

young_george
2009-06-29, 12:51
Det är helt okej.

coxie
2009-06-29, 12:52
Creepy men vad har du att förlora?

Cilia
2009-06-29, 12:56
Så träffade min syrra sin kille och dom har varit ihop i flera år. Nu var dom på samma fest och pratade och så men han fick numret genom att söka tror jag.

Tigerkotten
2009-06-29, 12:57
Troligen bättre att höra av sig, än att inte höra av sig alls.

Ignatius72
2009-06-29, 12:58
Så länge du inte tänker börja stalka så är det väl inga problem. Allt och vinna och inget att förlora.

Larsson85
2009-06-29, 12:59
Det beror sig ju på. Om man verkligen har ett ärende så är det inte creepy alls, men nu antar jag att det handlar om att du vill ragga.

Det enklaste är väl att skicka iväg något oskyldigt sms först så att hon inte blir helt helt ställd om du ringer.

time3
2009-06-29, 13:01
lägg till som vän på facebook lr nått... =)

Racso
2009-06-29, 13:05
Jag hade inte sett det som negativt om någon gjorde så mot mig, men jag skulle inte göra så själv.

Om du inte kan kontakta tjejen på annat sätt har du ju inget att förlora...?

Racso
2009-06-29, 13:08
Sen beror det ju på hur du gör det.

Fel: Hej! Vi pratade i 1 minut på Berns, sen frågade jag din kompis om ditt nummer för jag...


Bättre: Hej, några av oss som jobbade i lördags ska ut och blabla, tänkte kolla om du ska med?

Baan
2009-06-29, 13:08
Inte särskilt. Beror på vad som sägs.

Bahir
2009-06-29, 13:24
Jag antar att det handlar om att fixa en dejt med en tjej. Då är det inte creepy att ringa upp och försöka fixa till det, så länge man för det första är "normal" (snarare charmig) på telefonen och inte "creepy" när man snackar, för det andra är villig att acceptera ett nej och för det tredje inte ringer tillbaka om man får ett nej. Man hör ju ofta att svenska män aldrig tar för sig, aldrig vågar ta första steget osv. Detta är din chans.

Shajjn
2009-06-29, 13:26
Bakgrunden låter tillräcklig tycker jag. Men allt "beror ju på", tex syftet, anledningen att man "hör av sig"?

dojjan
2009-06-29, 13:49
Det blir creepy beroende på vad du skriver. Tänker du vara vänlig så kör hårt :thumbup:

edit: jag antar att du tänker skicka sms

joriice
2009-06-29, 13:54
"Nä så kan man ju ba inte göööööö!!!!!" -_-

Ape3
2009-06-29, 14:04
Klart man kan höra av sig. Ge förslaget att ta en fika en dag eller så, sen bygga vidare där. Då får den andra personen chans att känna efter tacka nej eller ja.

Bahir
2009-06-29, 14:06
edit: jag antar att du tänker skicka sms

Mesigt. Med ett meddelande kommer man ingen vart, såtillvida inte tjejen inte redan är helt sugen på killen. På sätt och vis så handlar det om att "övertala" tjejen att träffas innan det kan kicka igång på riktigt, och det blir jävligt svårt att göra med ett sms, eller ens ett email för den delen.

sundvall
2009-06-29, 14:48
Hör av dig :)

Solros
2009-06-29, 14:50
Är du snygg är det OK, om inte så är det creepy.

Jpn
2009-06-29, 14:58
Jag hade nog inte tagit kontakt på det sättet, men eftersom du säger att ni pratade korta stunder under en fest som ni båda jobbade på så kanske chansen finns att ni kommer jobba tillsammans igen inom kort? Och då kan du ju försöka snacka lite mer med henne då och ta det vidare därifrån?


Men när jag tänker efter så hade jag nog blivit lite smickrad ifall en tjej ringde upp mig och ville träffas eller liknande även om hon hade fått nummret från någon annan, det betyder ju bara att hon har observerat mig och blivit intresserad, fast omständigheterna just då kanske inte medgav att ta personlig kontakt, eller lite blyg men endå intresserad. Men visst lite underligt hade jag nog ändå tyckt att det hade varit.

tumme
2009-06-29, 15:24
Svårt att säga utan att veta hur länge ni pratade osv, men bra grundregel jag har är att tänka sig i den andra personens situation. Skulle du tycker det var creepy om hon ringde eller skulle du bli glad?

Donner
2009-06-29, 17:01
Självklart ska du höra av dig! Och sedan ska du berätta för oss på kolo hur det gick :)

L-Sami
2009-06-29, 17:48
Det är okej att höra av sig. Det är mer creepy när man startar tråd på kolo och frågar folk om det är okej eller inte :D

Yes
2009-06-29, 18:55
I all min vishet tror jag det kan uppfattas åt båda hållen.

Jag hade inte ringt, men det är mest för att jag för feg.

Frågan är vad det spelar för roll hur hon uppfattar det. Tar hon det på fel sätt säger det ju mer om henne än dig. Plus att det är då verkligen inte hela världen att råka göra bort sig ibland.

Sebbe_H
2009-06-29, 19:29
Kör på, som någon skrev, allt att vinna och inget att förlora. Vart hade man varit om man aldrig tagit små risker.

LindaS
2009-06-29, 19:48
Alt 1. Be personen du fick numret av att "kolla läget". Om det är okej att ge dig numret t ex. Halvfjotis men helt normalt.

Alt 2. Skicka ett sms och tala om vem du fick numret av och fråga om det är okej att du ringer. Ganska vuxet och helt normalt.

dojjan
2009-06-29, 21:18
Mesigt. Med ett meddelande kommer man ingen vart, såtillvida inte tjejen inte redan är helt sugen på killen. På sätt och vis så handlar det om att "övertala" tjejen att träffas innan det kan kicka igång på riktigt, och det blir jävligt svårt att göra med ett sms, eller ens ett email för den delen.

Nej, men ringer du blir det genast mer på och creepy. Det är bra att inleda med ett litet diskret sms.

hendrong
2009-06-29, 21:33
Ring inte - enligt en undersökning som nyligen utfördes på brädan så är det många som inte svarar när okända nummer ringer.

Skicka SMS, men det är viktigt att hålla det på en väldigt lättsam nivå i början för att det inte ska bli creepy. Hade jag varit du hade jag skrivit:

"Tjena [tjejens namn]! Hur är läget?"

Det är viktigt att få med tjejens namn. Annars tror hon nog bara att du skickat fel.

Om hon inte har en pinne i röven kommer hon svara med något i stil med "Bara bra! Vem är du då?"

Sen kan du t ex dra till med "Åh, bara en hemlig beundrare!"

För mer tips, maila mig på cyrano_de_bergerac@wannabe.com

Pepparkakssmurfen
2009-06-29, 21:37
Nu hjälper jag inte dig så mycket,men varför i h-e gjorde du inget när du hade henne framför dig?

Kebab-Arne
2009-06-29, 21:38
Är du snygg är det OK, om inte så är det creepy.

Haha, qftw eller vad man säger.

Som alltid gäller att bättre försöka och få nobben än att inte veta alls. Vågar man inte tar man alkohol till hjälp.

LindaS
2009-06-29, 21:39
Sen kan du t ex dra till med "Åh, bara en hemlig beundrare!"

Nej för helvete! Värsta ever. Tala om vem du är istället. Är hon en vettig tjej så har hon inte tid med sånt trams.

Edit: Jag HAR "en pinne i röven" när det gäller sådana saker.,

hendrong
2009-06-29, 21:55
Nej för helvete! Värsta ever. Tala om vem du är istället. Är hon en vettig tjej så har hon inte tid med sånt trams.

Edit: Jag HAR "en pinne i röven" när det gäller sådana saker.,

Men erkänn: första halvan av inlägget var bra? Snälla, säg ja. Jag ser upp till dig och lite bekräftelse skulle göra min kväll.

LindaS
2009-06-29, 21:58
Men erkänn: första halvan av inlägget var bra? Snälla, säg ja. Jag ser upp till dig och lite bekräftelse skulle göra min kväll.Hehe, det tror jag vad jag vill om, men ja. Det såg bra ut i början. "The story of my life."

Yes
2009-06-29, 22:00
För mer tips, maila mig på cyrano_de_bergerac@wannabe.com
Även fast du bara är en wannabe borde du kunna lägga orden bättre än sådär. Jag efterlyser en mer poetisk framtoning.

Graffman
2009-06-29, 22:01
Jag har varit med om att en tjej kontaktade mig på det sättet och jag uppskattade det, men det är klart det kan variera från situation till situation. Om ni klickade bra när ni pratade så ser jag inga problem med det, gav du henne ett smeknamn när ni konversera så är det att föredra att använda det så hon förstår vem det är direkt.

hendrong
2009-06-29, 22:07
Hehe, det tror jag vad jag vill om, men ja. Det såg bra ut i början. "The story of my life."

The story of my life too. Vi verkar ha mycket gemensamt. Vad sägs om att diskutera det här över en fika, kanske gå på bio sen?

Även fast du bara är en wannabe borde du kunna lägga orden bättre än sådär. Jag efterlyser en mer poetisk framtoning.

Du får ju bedöma det hela i tidsandans kontext. Jämför med "tja läget" var det där rena poesin.

mattilainen
2009-06-29, 22:47
jag tycker att det låter bättre med att skicka ett sms och förklarar lite snabbt hur du fått numret så det inte blir creepy för henne :p

Dan S
2009-06-29, 23:28
Nyckeln är väll att hon måste veta vem fan du är, vet hon det och tycker du är trevlig så ser jag inte varför hon ens skulle tänka på hur du fick numret. Är du en random hon aldrig lagt märke till, då hamnar du nog långt ner.

Snobbe
2009-06-30, 00:44
Svårt att säga utan att veta hur länge ni pratade osv, men bra grundregel jag har är att tänka sig i den andra personens situation. Skulle du tycker det var creepy om hon ringde eller skulle du bli glad?

Är ju en rätt skum regel eftersom han funderar på o ringa henne så skulle han nog bli glad om hon ringde honom?:)

hultman
2009-06-30, 01:04
Vi verkar ha mycket gemensamt. Vad sägs om att diskutera det här över en fika, kanske gå på bio sen?

// eN hEmLiG bEuNdRaRe *tihi*

Lelle Pelle
2009-06-30, 01:21
Jag har gjort 3 samtal av den karaktären(dvs ringa personer som jag aldrig pratat med), och jag har då bara fått positiva reaktioner som "modigt, spontant, vad kul att du ringde" etc.

Första samtalet: Satt två platser ifrån henne på en bio och tyckte att hon var sjukt snygg. Det tog mig 3 dagar att stalka reda på vem hon var samt att få tag i nummer, och det resulterade i ett förhållande som varade i 3,5år.

Andra samtalet: Var på samma nyårsfest(under tiden jag var tillsammans med ovan, så detta samtal kom väl 7-8mån efter det), och hon kom ihåg mig. Tog numret av en gemensam polare, fick mig ett par dejter och :mallan::kinky:, men det resulterade i att vi blev vänner.

Trejde samtalet: Såg henne ute på krogen, men hon gick precis när jag samlat mod att gå fram till henne. Fråga runt bland vänner och bekanta vem hon var och ringde. Hon gick med på att träffas, och det var då jag insåg att även snygga tjejer måste ha något bakom pannbenet för att jag ska falla pladask för dem.

Kontenta: Ring för bövelen!:)

Edit: Och jag är inte speciellt snygg. Dock ganska charmig, trots min blekfethet.

petah
2009-06-30, 20:48
Jävla fjantar som säger att det är creepy, vafan har han att förlora?

Seriöst, alla är så jävla rädda o göra bort sig.

Donner
2009-06-30, 21:06
Första samtalet: Satt två platser ifrån henne på en bio och tyckte att hon var sjukt snygg. Det tog mig 3 dagar att stalka reda på vem hon var samt att få tag i nummer, och det resulterade i ett förhållande som varade i 3,5år.


Måste gå OT och fråga hur fan du lyckades med detta? Hyrde du in en privatdetektiv eller något? Mäktigt imponerad är jag i vart fall :)

Lelle Pelle
2009-06-30, 22:45
Måste gå OT och fråga hur fan du lyckades med detta? Hyrde du in en privatdetektiv eller något? Mäktigt imponerad är jag i vart fall :)
Gick tungt första dagen, kom inget vart. Tog kontakt med bion som jag var på, och då hon köpte sina biljetter över nätet fick jag tag i vad hennes vän hette. Skyddat nummer på eniro såklart, fick tag i hennes fars nummer som jag ringde för att få tag i polarens nummer, fick det och fick den snygga tjejens nummer av henne i sin tur. Ganska rolig historia såhär i efterhand.

JMRA
2009-06-30, 22:50
Att fatta tycke för någon och på något vis vilja få kontakt med personen är väl rätt normalt?

Är väl skitsamma om du får numret från eniro eller av en polare, det är ju numret du vill ha. Har själv fått något sms nån gång att - bla bla jag fick tag i ditt nummer och undrar... Tycker det är jättekul :)

Donner
2009-07-01, 08:48
Gick tungt första dagen, kom inget vart. Tog kontakt med bion som jag var på, och då hon köpte sina biljetter över nätet fick jag tag i vad hennes vän hette. Skyddat nummer på eniro såklart, fick tag i hennes fars nummer som jag ringde för att få tag i polarens nummer, fick det och fick den snygga tjejens nummer av henne i sin tur. Ganska rolig historia såhär i efterhand.


Haha, fan inte dåligt! Krävs mod för det där alltså :)

mattilainen
2009-07-01, 09:19
Lelle Pelle, det var grymt gjort!

Har en liknande berättelse men det resulterade tyvärr inte i ett förhållande men vi är bra vänner, vilket räcker på långa vägar!

Var på polisintagningsprovet till polishögskolan och skulle göra svenska provet. När jag var där satte jag mig direkt bredvid en tjej som jag direkt fick bra kontakt med och vi pratade konstant tills testet började och direkt efter fick man sitta och vänta ca 30 - 60 minuter på att testet var rättat. Vi hade mycket gemensamt och när vi båda missat testat med 1 poäng så gick vi och pratade lite mer.

Jag glömde fråga vad hon hette men jag visste att hon bodde i samma stad som mig. Jag visste vad hon körde för bil men glömde kolla regnumret. När jag sedan kommer hem så började jag kolla i skolkatalogen från gymnasiet då jag visste att hon var ett år äldre än mig. Gick inget vidare..

2 dagar efter så pratar jag med en kompis och säger att jag träffade en tjej som jag så gärna skulle vilja prata mer med och förklarade lite om henne. Direkt säger han "Det är ju fan "namnet"!" och frågade om vilken bil hon körde, allt stämde. Jag fick hennes telefonnummer och började skicka lite sms och sa att jag bara slumpmässigt fick tag i hennes nummer. Vi började prata mer och mer och nu ca 2 år efteråt vet hon ju hela sanningen och tyckte det var jättebra att jag gjorde som jag gjorde.

Så om det inte blir fail så kan det resultera i både det ena och det andra. Tycker att du ska ta chansen!

shovit
2009-07-01, 10:45
Jävla fjantar som säger att det är creepy, vafan har han att förlora?

Seriöst, alla är så jävla rädda o göra bort sig.

+1

Vågar man inte ringa direkt så kan man skicka några sms innan, så får man fundera ostört på vad man vill säga.

Oj vad många "man" det blev i en mening :)

hendrong
2009-07-01, 10:49
Urk, hyfsat läskigt. Verkar som du har dra till sig skummisar looken.

Kan stämma, jag känner mig faktiskt lite dragen till henne.