handdator

Visa fullständig version : Statusjobb


Ignatius72
2009-06-29, 11:24
Vilka jobb är status?
Vilka är det absolut inte?
Vilka ligger på gränsen?

Mourten
2009-06-29, 11:33
Kung av Sverige - Status.
President av USA - Status.

Ambulansförare - Gränsen (coolt jobb men ganska usel betalning med medelmåttiga studier bakom)
Polis - Gränsen (dom gör ett bra jobb men vem fan vill ärligt talat vara polis? dålig betalning oxå)

Sitta i kassa på random butik - Inte status.
Köra lastbil/buss - Inte status.

1911
2009-06-29, 11:35
Stridspilot är ett jävligt coolt statusjobb. Desto svårare att bli/desto färre som är det = desto mer status. Typ.

MasterChief
2009-06-29, 11:37
Är man duktig på sitt jobb och sköter det med engagemant så ger det status i mina ögon. Vad stureplansbrats eller en sur bonde i Västergötland tycker skiter jag i.

Yip_man
2009-06-29, 11:40
Stå som flottig säljare på valrit företag som man hittar på köpcenter (elgiganten, telia mm) inte status. Bra betald på ett lite företag - gränsfall. Regionschef projektledare mm -status

jakke
2009-06-29, 11:40
Är man duktig på sitt jobb och sköter det med engagemant så ger det status i mina ögon. Vad stureplansbrats eller en sur bonde i västergötland tycker skiter jag i.

+1

shut teh face
2009-06-29, 11:43
Status: Domare, åklagare, advokat, läkare
Coolt: Programmerare (spelindustrin)

Finns mycket arbeten som har ej-status men det kan vara förolämpande att skriva dem här, känner många (och det finns nog många här) som har lågstatusyrken och vill inte påstå att deras jobb är skit.

Men annars är det som Master skriver, om man har ett arbete som man är bra på så är det ändå riktigt häftigt. Min pappa till exempel är mekaniker, och det anses inte vara något fint yrke. Men jag tycker ändå han har mycket status för han är så otroligt grym på detta, bygger ihop bilar och gör mycket arbeten åt samlare i Norden som besitter ovanliga gamla bilar som de endast låter honom röra. Sen är min mor vårdare av mentalt sjuka och hennes arbete är förmodligen mycket lägre än mekaniker statusmässigt men hon är bra på sitt arbete och trivs med det och när man är nöjd med sitt yrke så är det kanske status, vad vet jag. Det handlar mycket om att utstråla sitt yrke. Jag har mycket bönder i min släkt och de är väldigt stolta.

coxie
2009-06-29, 11:53
Så länge som personen utmanas, utvecklas och är driven så spelar yrket ingen större roll. Så yrken där man intek an utvecklas eller komma någonvart är väl lågstatusyrken för mig.

Pengar spelar en väldigt liten roll, läkare imponerar mycket mer på mig än 50 miljoner i årslön.

Bahir
2009-06-29, 11:57
Status:
Management Consultant
Finanshaj
Chefsjobb
Läkare
Advokat, jurist, domare osv inom den kategorin


Inte:
Blåkrage

sz0
2009-06-29, 12:23
Vilka jobb är status?
Forskare, läkare, brandman, lärare

Vilka är det absolut inte?
Ekonom,Tandläkare,Något relaterat till reklam

Vilka ligger på gränsen?
Snickare, polis, målare

Cilia
2009-06-29, 12:35
Har inte statusen till stor del att handla om vad man tjänar? Där faller t ex sz0s jobb då flera ekonomer har riktigt hög lön medan redovisningsekonomer än så länge ligger lägre. Men eftersom så få utbildar sig till det är min gissning att det snart ändrar sig på den fronten. Man måste redan börja betala mer för dom.

över huvud taget var sz0s def konstig enligt mig men det visar ju på hur individuellt det är och ingen exakt sanning.

Baan
2009-06-29, 12:36
Kommunaljobb känns inte status. In your face, LOAAAAAAAWL!

Cilia
2009-06-29, 12:40
Kommunaljobb känns inte status. In your face, LOAAAAAAAWL!
Precis, jag är kommunalarbetare och jävligt nöjd med det men någon hög status är det inte.

Fd_Megatuttarna
2009-06-29, 12:43
Status: Matematiskt jävla geni som räknar ut tal genom att fylla en hel krittavla med en massa grekiska bokstäver och därigenom finner en lösning på någonting som man inte ens förmår att fråga.

Status: Affärsmän som startat från noll och kommit långt.

Icke status: Arkivarie, LSS-handläggare, gode män, konsult (jävla tönt-epitet egentligen, jag ryser när jag hör någon kalla sig själv konsult, typ: "hej, jag är konsult, jag är skitgrym, jag tycker saker och ger råd men oftast är det rena gissningar, hihi.") och goth.

JMRA
2009-06-29, 12:44
För mig blir det på måfå.

Status: Polis, ambulans, brandman, utlands styrka, volontärsarbete, arbeten i krisområden, viss del inom läkaryrket, viss del inom forskning.

Tycker de flesta arbeten där man arbetar för människor ger status.

Absolut inte status: Yrken där man arbetar för ekonomisk vinning åt sig själv eller andra. Kan vara ekonomer, ingenjörer, många tekniska arbeten, data, finans mm.

Sedan kan en programmerare vara guld värd om han finner lösningar inom medicin, sjukdomar osv. Likaså kan en ekonom eller annan finansiellt kunnig person göra under vad gäller att hjälpa till ur ekonomiska kriser osv.

Likaså kan samma personer med samma kunskap vara botten om de arbetar för att ha råd med nya bilar och en dyrare livsstil.

Summan av kardemumman är väl att alla yrken kan vara bra eller dåliga och ge olika status beroende på vad man arbetar för.

Shajjn
2009-06-29, 12:46
Astronaut.

Att inom ett område ha "unik kompetens, yrkesskicklighet och högt ansvar" är status.

Cilia
2009-06-29, 12:47
För mig blir det på måfå.

Status: Polis, ambulans, brandman, utlands styrka, volontärsarbete, arbeten i krisområden, viss del inom läkaryrket, viss del inom forskning.

Tycker de flesta arbeten där man arbetar för människor ger status.
Fast du har inte med ett enda yrke som av tradition är kvinnoyrken såsom barnskötare, sjuksköterska m.m.

coxie
2009-06-29, 12:48
Att folk ogillar unga finansvalpar med månadslöner högre än en normal årslön kan jag förstå men hur kan man se ingenjörer som lågstatus?

Racso
2009-06-29, 12:53
Att folk ogillar unga finansvalpar med månadslöner högre än en normal årslön kan jag förstå men hur kan man se ingenjörer som lågstatus?

Personen vet uppenbarligen inte vad han pratar om. Folk skulle dö som flugor om man inte hade: rent vatten, medicinsk utrustning, säkra bilar, bra vägar...

JMRA
2009-06-29, 12:54
Fast du har inte med ett enda yrke som av tradition är kvinnoyrken såsom barnskötare, sjuksköterska m.m.

Finns mängder med sådana som du säger och jag arbetar själv inom ett. Polis och ambulans är väl yrken som idag håller på att bli jämställda.

Var kanske lite väl linjär då det är yrken jag själv haft eller skulle kunna tänka mig.

Vidare på statuslistan får bli, förskolelärare, sjuksköterska, lärare mm mm mm :D

Ignatius72
2009-06-29, 12:55
Hög status är för mig dels klassiska yrken som överläkare, domare, forskare, företagsledare etc. Yrken där det som regel krävs både utbildning och yrkesskicklighet och där det medföljer ett ansvar.

Men en duktig yrkesman är också lite status. Eller kanske handlar det om pondus, det är coolt med en bra snickare eller mekaniker som kommer och styr upp grejer som andra inte har en susning om.

Icke status är helt enkelt yrken som man lär sig på 15 minuter, där skillnaden på en oerhört erfaren och en nybörjare är försumbar.

coxie
2009-06-29, 12:55
Personen vet uppenbarligen inte vad han pratar om. Folk skulle dö som flugor om man inte hade: rent vatten, medicinsk utrustning, säkra bilar, bra vägar...

Hade samma tanke, vart skulle läkare, kemister, brandmän, poliser vara utan yrkesredskapen som väldigt ofta är utvecklade av ingenjörer.

JMRA
2009-06-29, 12:59
Att folk ogillar unga finansvalpar med månadslöner högre än en normal årslön kan jag förstå men hur kan man se ingenjörer som lågstatus?

Beror för mig på vad de arbetar för. Att framställa en ny schysst mobiltelefon för att aktieägarna ska få så hög utdelning som möjligt tycker inte jag är status. Att konstruera ett armbandsur där prislappen hamnar på några miljoner är inte heller status hur bra klockan än.

Att konstruera en lösning för att förse världen med vatten är status.

Shajjn
2009-06-29, 13:00
Att folk ogillar unga finansvalpar med månadslöner högre än en normal årslön kan jag förstå men hur kan man se ingenjörer som lågstatus?

De som inte ser ingenjör som statusyrke har helt enkelt en annan syn på vad status ska inbegripa jämfört med den som ser ingenjör som statusyrke.

Om man i allmänhet finner livsvetenskap och andra "mjuka" ämnen intressanta så uppfattas inte ingenjörsyrket, där man ex kanske räknar på hur man skall utveckla en optimal cement för bygg- och vägindustri, som högstatus.

coxie
2009-06-29, 13:00
Kvantare är ett annat yrke som jag tycker har hög status.

coxie
2009-06-29, 13:03
De som inte ser ingenjör som statusyrke har helt enkelt en annan syn på vad status ska inbegripa jämfört med den som ser ingenjör som statusyrke.

Om man i allmänhet finner livsvetenskap och andra "mjuka" ämnen intressanta så uppfattas inte ingenjörsyrket, där man ex kanske räknar på hur man skall utveckla en optimal cement för bygg- och vägindustri, som högstatus.

Humanister är konstiga.

JMRA
2009-06-29, 13:07
Personen vet uppenbarligen inte vad han pratar om. Folk skulle dö som flugor om man inte hade: rent vatten, medicinsk utrustning, säkra bilar, bra vägar...

Helt sant det du säger, angående dina exempel då förståss :D

Vad jag skrev i slutet av inlägget var att alla yrken i mina ögon kan ha bra eller dålig status beroende på vad man arbetar för.

Sakerna du nämnde är ju klockrena exempel på bra ingenjörsarbete och då är det ju självklart toppen! En ingenjör som arbetar för att framställa medicinsk utrustning kan ju inte vara annat än ett bra statusexempel. Det tycker både du och jag :)

Shajjn
2009-06-29, 13:11
Humanister är konstiga.

Edit: Jag skrev "så uppfattas inte" när jag egentligen borde skrivit "så kan det vara så att man inte uppfattar .... som status i lika hög grad". :thumbup:

Imni
2009-06-29, 13:30
Kvantare är ett annat yrke som jag tycker har hög status.

Utveckla gärna. :)

Racso
2009-06-29, 13:30
Yrken som får min respekt är sådana som för mänsklighten frammåt och bidrar till ökad livskvalitet för människor.

Exempel: forskare, läkare, ingenjörer, fysiker, kemister, biologer...


Yrken jag ser som helt förkastliga är sånna vars enda syfte är att skapa förmögenheter. Sen finns det jobb som jag tror att inte någon vill ha, utan att de finns för att de måste finnas. Typ städare, sophämtare...

Exempel: skivbolagschefer, jurister, säljare, de flesta sorters spekunlantyrken (mäklare), reklamare...

coxie
2009-06-29, 13:36
Utveckla gärna. :)

Kvantanalytiker, viktigt jobb som kräver rejält med hjärnkraft men som tyvärr har kassa löner (för att vara finans).

Racso
2009-06-29, 13:37
*Jurister i skepnad av samhällsordnare är bra. Jurister för att hitta kryphål i lagar för egen eller kunds vinning är dåligt.

JMRA
2009-06-29, 13:42
*Jurister i skepnad av samhällsordnare är bra. Jurister för att hitta kryphål i lagar för egen eller kunds vinning är dåligt.

Vi tänker ju precis likadant till och med :D

Rockhard
2009-06-29, 13:42
Låg: Advokat, pokerspelare, stand-up-komiker, fastighetsmäklare.

Hög: Sjuksköterska, brandman.

D Andersson
2009-06-29, 13:42
Statusjobb är i mina ögon sådana med en svår och/eller gedigen utbildning som utför avgörande/kvalificerade funktioner i samhället. Exempelvis ingenjör, officer/elitsoldat, läkare, advokat etc.
Medan "säljare", lärare, sjuksköterska, städare, sopåkare etc. definitivt inte är några statusjobb.

Sedan finns det statusjobb som inte borde vara statusjobb, exempelvis pilot, och tvärt om.

Men vad som egentligen är status ligger i betraktarens ögon.

Imni
2009-06-29, 13:47
Kvantanalytiker, viktigt jobb som kräver rejält med hjärnkraft men som tyvärr har kassa löner (för att vara finans).

Jasså, vad är det för löner vi pratar om? Själv har jag funderat på att kanske jobba som kvantare, är därför jag frågar. Och vad är en vettig lön inom finans samt tjänar man mer som ingenjör hos tex SAAB eller Scania?

Jockefoten
2009-06-29, 13:49
I mina ögon handlar det med om vem som har jobbet och hur han/hon utför det än jobbet i sig.

coxie
2009-06-29, 13:52
Jasså, vad är det för löner vi pratar om? Själv har jag funderat på att kanske jobba som kvantare, är därför jag frågar. Och vad är en vettig lön inom finans samt tjänar man mer som ingenjör hos tex SAAB eller Scania?

Kvantare tjänar nog bättre än en vanlig ingenjör utanför finans men om man jänför kvantarnas lön med IB och traders så faller den kort.

Imni
2009-06-29, 14:01
Kvantare tjänar nog bättre än en vanlig ingenjör utanför finans men om man jänför kvantarnas lön med IB och traders så faller den kort.

Vad jag har förstått så har kvantare en både längre och svårare utbildning + att tillgången på kvantare är betydligt mindre så det kan kännas konstigt att dem har lägre lön.

För att återgå till topic: Många svarar att yrken som kräver svår och lång utbildning är statusyrke men hur ser kolo på prästyrket som trots allt kräver en 6-årig utbildning?

JMRA
2009-06-29, 14:02
Statusjobb är i mina ögon sådana med en svår och/eller gedigen utbildning som utför avgörande/kvalificerade funktioner i samhället. Exempelvis ingenjör, officer/elitsoldat, läkare, advokat etc.
Medan "säljare", lärare, sjuksköterska, städare, sopåkare etc. definitivt inte är några statusjobb.

Sedan finns det statusjobb som inte borde vara statusjobb, exempelvis pilot, och tvärt om.

Men vad som egentligen är status ligger i betraktarens ögon.

Jag har säkert tolkat dig fel och troligtvis tycker du väl som jag tror. Jag kände en dam som idag skulle ha varit strax över 100, när hon var ung begav hon sig helt utan utbildning iväg ner till Afrika där hon arbetade halva sitt liv med att hjälpa bybor och barn med att få det bättre, husbyggen, mediciner, mat mm mm. Om jag idag helt skulle göra samma sak utan utbildning vilket vissa faktiskt gör, hur ser du då på det arbetet, statusmässigt att med skitlön och utan utbildning slita häcken av sig för att andra ska få det bättre.

Jag har själv gjort utlandstjänst. En utbildning som inte på något vis kan mäta sig med en jurists eller läkares men där insatsen och resultatet ändå kan tänkas vara likvärdigt i specifika fall. Jag har en vän som har varit nere i Afghanistan med en specialstyrka där han faktiskt fått riskera sin egen hälsa vid ett flertalet tillfällen för att försäkra andra livet. Det också utan högre utbildning.

Om du nu ser utbildning som ett krav för att uppnå ett statusyrke, hur ser du då på mina fall där man mer eller mindre har åstadkommit samma saker men mycket genom att vara den man är?

Shajjn
2009-06-29, 14:05
Imam äger präst.

Rockhard
2009-06-29, 14:07
Imam äger präst.

Vem är det?

coxie
2009-06-29, 14:11
Vad jag har förstått så har kvantare en både längre och svårare utbildning + att tillgången på kvantare är betydligt mindre så det kan kännas konstigt att dem har lägre lön.

För att återgå till topic: Många svarar att yrken som kräver svår och lång utbildning är statusyrke men hur ser kolo på prästyrket som trots allt kräver en 6-årig utbildning?

Det utbildas många matematiker/fysiker och många är ute efter finansjobben.

D Andersson
2009-06-29, 14:18
Jag har säkert tolkat dig fel och troligtvis tycker du väl som jag tror. Jag kände en dam som idag skulle ha varit strax över 100, när hon var ung begav hon sig helt utan utbildning iväg ner till Afrika där hon arbetade halva sitt liv med att hjälpa bybor och barn med att få det bättre, husbyggen, mediciner, mat mm mm. Om jag idag helt skulle göra samma sak utan utbildning vilket vissa faktiskt gör, hur ser du då på det arbetet, statusmässigt att med skitlön och utan utbildning slita häcken av sig för att andra ska få det bättre.

Statusmässigt står det väldigt lågt, tror jag de flesta är med på.

Jag själv ser upp till yrket bonde exempelvis, samma sak där.


Jag har själv gjort utlandstjänst. En utbildning som inte på något vis kan mäta sig med en jurists eller läkares men där insatsen och resultatet ändå kan tänkas vara likvärdigt i specifika fall.

Statusmässigt ganska lågt, men soldat är något vars status hänger väldigt mycket på vad man utfört/uträttat, hur djupt i skiten du varit helt enkelt. så jag måste nog veta var du har gjort din utlandstjänst för att avgöra. Att ha deltagit i de första insaterna på Balkan i början/mitten av 90-talet eller Kongo i början av 60-talet, vilket båda innebar inblandning i regelrätta strider, är betydligt mer status än dagens uppdrag i Afghanistan exempelvis.


Jag har en vän som har varit nere i Afghanistan med en specialstyrka där han faktiskt fått riskera sin egen hälsa vid ett flertalet tillfällen för att försäkra andra livet. Det också utan högre utbildning.

Om han är en del av en specialstyrka får man nog räkna utbildningen som tämligen svår och krävande och det är status i mina ögon, att ha riskerat livet och delta i strid är väldigt hög status.



Om du nu ser utbildning som ett krav för att uppnå ett statusyrke, hur ser du då på mina fall där man mer eller mindre har åstadkommit samma saker men mycket genom att vara den man är?

Som någon var inne på hänger det ju även på vem personen bakom yrket är, hur han utför sitt jobb.


Något mer du vill veta om min syn på vad status är?

JMRA
2009-06-29, 14:36
Statusmässigt står det väldigt lågt, tror jag de flesta är med på.

Jag själv ser upp till yrket bonde exempelvis, samma sak där.



Statusmässigt ganska lågt, men soldat är något vars status hänger väldigt mycket på vad man utfört/uträttat, hur djupt i skiten du varit helt enkelt. så jag måste nog veta var du har gjort din utlandstjänst för att avgöra. Att ha deltagit i de första insaterna på Balkan i början/mitten av 90-talet eller Kongo i början av 60-talet, vilket båda innebar inblandning i regelrätta strider, är betydligt mer status än dagens uppdrag i Afghanistan exempelvis.



Om han är en del av en specialstyrka får man nog räkna utbildningen som tämligen svår och krävande och det är status i mina ögon, att ha riskerat livet och delta i strid är väldigt hög status.




Som någon var inne på hänger det ju även på vem personen bakom yrket är, hur han utför sitt jobb.


Något mer du vill veta om min syn på vad status är?

Nejdå, intressant hur som hur det kan skilja sig så mycket åt vad man tycker och tur är väl kanske det :D

I mina ögon är tanten en förebild utan dess like som mer eller mindre lämnar sin säkrade framtid i lyx för att ge sig iväg och hjälpa andra, ville bara se vad du tyckte med tanke på din syn av utbildning gentemot min syn utan utbildning.

The_RobRoy
2009-06-29, 14:40
Det utbildas många matematiker/fysiker och många är ute efter finansjobben.

Det har ju inte med de att göra. Det de handlar om är att kvantaren inte kan peka på den kronan och säga, den tjänade jag. Det kan tradern / sales-tradern göra.

Imni
2009-06-29, 14:44
Det utbildas många matematiker/fysiker och många är ute efter finansjobben.

Men sett till antalet utbildade ekonomer är de försvinnande få. Dessutom är det en ganska liten del av fysikerna som söker sig till finansvärlden.

coxie
2009-06-29, 14:50
Det har ju inte med de att göra. Det de handlar om är att kvantaren inte kan peka på den kronan och säga, den tjänade jag. Det kan tradern / sales-tradern göra.

Visst är det säkert så och samtidigt behövs det inte speciellt många kvantanalytiker.

coxie
2009-06-29, 14:51
Men sett till antalet utbildade ekonomer är de försvinnande få. Dessutom är det en ganska liten del av fysikerna som söker sig till finansvärlden.

Samtidigt är det rätt få ekonomer som arbetar med MA och trading, precis som med matematikerna kan bankerna välja och vraka.

The_RobRoy
2009-06-29, 14:55
Samtidigt är det rätt få ekonomer som arbetar med MA och trading, precis som med matematikerna kan bankerna välja och vraka.

Ja och då faller ju ditt resonemang om varför de tjänar bra. De borde ju vara uselt betalt på att svara i telefon och mäkla en FX-affär, men det är det inte.

Scratch89
2009-06-29, 15:06
För mig då.

Högstatus: Läkare, sjuksköterskor, lärare, ingenjörer, ekonomer
Lågstatus: I princip alla industrijobb (där man står på golvet/löpande band), städare, sopåkare osv.

Gränsfall: Hantverkaryrkena. Bra och säkert kul jobb, men väldigt slitsamt. En del verkar ha en bra löneutveckling.


Bra tråd för övrigt. Jag stod och tänkte på samma sak idag när jag slavade på mitt sommarjobb, då jag jobbar på industri/lager. Hur folk kan jobba där i flera år är för mig ett mysterium.

Imni
2009-06-29, 15:12
Ja och då faller ju ditt resonemang om varför de tjänar bra. De borde ju vara uselt betalt på att svara i telefon och mäkla en FX-affär, men det är det inte.

+1. Inte många som klarar av den matte som dessa matematiker klarar och ändå glider ekonomerna förbi som endast läst statistik, som inte ens är matte.

Nuförtiden finns det så många ekonomer så man hittar en i varje buske medans ansökningar till teknsik fysik och liknande har sjunkit otroligt mycket senaste 10 åren. Detta kan man tycka borde driva upp lönen.

Diggler
2009-06-29, 15:17
Status: Strippa, sjuksköterska, polis, franskt hembiträde, dominatrix, aerobicsinstruktör, kassörska på solarium, massös, nunna.

rooz
2009-06-29, 15:23
Status: Läkare, ingenjörer,

Trance
2009-06-29, 17:17
"kernel hacker" är hög status helt klart.

L-Sami
2009-06-29, 17:50
Vilka jobb är status? Vårdyrken.
Vilka är det absolut inte? Kapitalistyrken.
Vilka ligger på gränsen? Kapitalist vårdyrken, även andra yrken där man gör något vettigt för människan
som inte endast handlar cash.

Ignatius72
2009-06-29, 17:54
Vilka jobb är status? Vårdyrken.
Vilka är det absolut inte? Kapitalistyrken.
Vilka ligger på gränsen? Kapitalist vårdyrken, även andra yrken där man gör något vettigt för människan
som inte endast handlar cash.

Är undersköterska ett statusjobb? I vilken värld då?

young_george
2009-06-29, 17:57
Är undersköterska ett statusjobb? I vilken värld då?

Han rankar väl vad han själv tycker? Som de flesta i denna tråden

L-Sami
2009-06-29, 18:02
Är undersköterska ett statusjobb? I vilken värld då?

I den människovänliga världen är det ett statusyrke, men många verkar inte leva i den. Tyvärr.

Diggler
2009-06-29, 18:08
Hmmm, om man med ordet "status", menar hur många nyskilda 45-åriga damer man får ligga med under perioden maj tom september så är dessa jobben statusyrken:

Butiksbiträde på en campingsplatsbutik, bartender, solstolsuthyrare, reseledare och dansbandssångare.

Matte_Maiden
2009-06-29, 18:25
I den människovänliga världen är det ett statusyrke, men många verkar inte leva i den. Tyvärr.

Sjukt kul att det är hur accepterat som helst att klanka ner på folks moraliska och fundamentala tankesätt samtidigt som man höjer åsiktsfrihet till skyarna, speciellt när man troligen inte kan lägga fram en bra argumentation för saken.

Racso
2009-06-29, 18:27
Intressant att så många ser ner på yrken vars enda syfte är att tjäna pengar. (Pengar, och makt, brukar ju vara synonyma med status.)

Undra om resultatet är representativt för hela landet.

The_RobRoy
2009-06-29, 18:31
I den människovänliga världen är det ett statusyrke, men många verkar inte leva i den. Tyvärr.

Status ur den synvinkeln är för mig mer sådana som jobbar med att ta samhället framåt. Vård-yrket har väl funnits sen stenåldern, men vi hade fortfarande bott i grottor om inte andra "yrkesgrupper" tänkt till på förbättringar för oss (då bland annat inom vården).

Trance
2009-06-29, 18:32
I den människovänliga världen är det ett statusyrke, men många verkar inte leva i den. Tyvärr.

Vad anser du har högst status: Undersköterska eller grundare av ett läkemedelsbolag?

Ignatius72
2009-06-29, 18:43
I den människovänliga världen är det ett statusyrke, men många verkar inte leva i den. Tyvärr.

Tex undersköterska är ju ett jobb som inte kräver några större kvalifikationer, dåligt betalt, tidsvis tungt och man är i det närmaste helt utbytbar. Status?
Hedervärt möjligen, bra kanske. Men ett yrke med status? Hur resonerar du?

Onigiri
2009-06-29, 20:28
Hur är det med äldrebvårdare som mig?

L-Sami
2009-06-29, 20:29
Tex undersköterska är ju ett jobb som inte kräver några större kvalifikationer, dåligt betalt, tidsvis tungt och man är i det närmaste helt utbytbar. Status?
Hedervärt möjligen, bra kanske. Men ett yrke med status? Hur resonerar du?


Vi ska inte glömma bort de andra yrken inom vården. Sjukgymnaster, läkare, syrror, psykologer, tandläkare, tandsköterskor, tandhygienister etc. Mycket snack om den enskilda undersköterskan. Alla i vårdkåren gör goda gärningar, oftast i ett lag. De jobbar tillsammans. Iaf på den statliga och kommunalanivån. En undersköterska skulle inte klara sig själv, men utan en undersköterska skulle vården inte fungera. Undersköterska är en viktig länk i vårdkedjan. Alla som ingår i ett team som arbetar för att förbättra en människas hälsa ska ha status. Många ser säkert en undersköterska som en lågbetald individ, men hon/han ingår i ett team som tillsammans skapar status utöver vad många anser att status är. Jobba i vårdteam är status.

Förstår att många reagerar på att jag tänker annorlunda kring vilka yrken är status och vilka mindre status. Vill lyfta fram vårdyrken och andra yrken som gör vettiga saker för människan och vill jag sänka yrken som kryllar av egocentriska pengajagande invidider. Förstår att pengar lockar, men dit världen är på väg så skadar det inte att man tänker på andra också och inte bara på sig själv.

Trance
2009-06-29, 20:33
Vi ska inte glömma bort de andra yrken inom vården. Sjukgymnaster, läkare, syrror, psykologer, tandläkare, tandsköterskor, tandhygienister etc. Mycket snack om den enskilda undersköterskan. Alla i vårdkåren gör goda gärningar, oftast i ett lag. De jobbar tillsammans. Iaf på den statliga och kommunalanivån. En undersköterska skulle inte klara sig själv, men utan en undersköterska skulle vården inte fungera. Undersköterska är en viktig länk i vårdkedjan. Alla som ingår i ett team som arbetar för att förbättra en människas hälsa ska ha status. Många ser säkert en undersköterska som en lågbetald individ, men hon/han ingår i ett team som tillsammans skapar status utöver vad många anser att status är. Jobba i vårdteam är status.

Förstår att många reagerar på att jag tänker annorlunda kring vilka yrken är status och vilka mindre status. Vill lyfta fram vårdyrken och andra yrken som gör vettiga saker för människan och vill jag sänka yrken som kryllar av egocentriska pengajagande invidider. Förstår att pengar lockar, men dit världen är på väg så skadar det inte att man tänker på andra också och inte bara på sig själv.

De ingenjörer som gjort sjukvårdsutrustningen möjlig då? Bidrar inte de vansinnigt mycket mer än "lägre" vårdpersonal.

Hur som helst så tycker jag det är tråkigt att du ser ner på andra yrken så.

stafh
2009-06-29, 20:36
Vi ska inte glömma bort de andra yrken inom vården. Sjukgymnaster, läkare, syrror, psykologer, tandläkare, tandsköterskor, tandhygienister etc. Mycket snack om den enskilda undersköterskan. Alla i vårdkåren gör goda gärningar, oftast i ett lag. De jobbar tillsammans. Iaf på den statliga och kommunalanivån. En undersköterska skulle inte klara sig själv, men utan en undersköterska skulle vården inte fungera. Undersköterska är en viktig länk i vårdkedjan. Alla som ingår i ett team som arbetar för att förbättra en människas hälsa ska ha status. Många ser säkert en undersköterska som en lågbetald individ, men hon/han ingår i ett team som tillsammans skapar status utöver vad många anser att status är. Jobba i vårdteam är status.

Förstår att många reagerar på att jag tänker annorlunda kring vilka yrken är status och vilka mindre status. Vill lyfta fram vårdyrken och andra yrken som gör vettiga saker för människan och vill jag sänka yrken som kryllar av egocentriska pengajagande invidider. Förstår att pengar lockar, men dit världen är på väg så skadar det inte att man tänker på andra också och inte bara på sig själv.
Om man är oroad över vart världen är på väg kanske inte ett vårdyrke är det bästa man kan satsa på. Skulle väl kanske vara medicinsk forskare eller läkare utan gräns eller nåt sånt. Annars är nog politiker och/eller jurist ett bättre alternativ om man vill göra nån skillnad.

L-Sami
2009-06-29, 20:59
Hur som helst så tycker jag det är tråkigt att du ser ner på andra yrken så.

Orsaken till det är hur folk resonerar. Om man går in i en ingenjörutbildning, juristutbildning och dylikt med inställningen, jag ska göra nytta för människorna, samhället och omvärlden, så har jag en annan syn på dessa. Positiv sådan. Fått bara det intrycket att folk väljer yrke efter hur mycket pengar man får i lön, inte vad man gör. Finns säkert folk som tänker som jag vill att de ska tänka men det är lättare för mig att generalisera att de flesta tänker inte som jag vill att det ska tänka. Kommer stå fast vid det så länge motsatsen har bevisats.

Sen är jag inte riktig vän med sambandet status och yrken. Vill helst inte klassa yrken efter status. Gjorde nu det för poängtera att om man har hög lön, så behöver det inte automatiskt betyda att man har status. Det viktigaste är att vad man gör och inte vilken yrkestitel eller hur hög lön man har.

stafh
2009-06-29, 21:07
Orsaken till det är hur folk resonerar. Om man går in i en ingenjörutbildning, juristutbildning och dylikt med inställningen, jag ska göra nytta för människorna, samhället och omvärlden, så har jag en annan syn på dessa. Positiv sådan.

Sen är jag inte riktig vän med sambandet status och yrken. Vill helst inte klassa yrken efter status. Gjorde nu det för poängtera att om man har hög lön, så behöver det inte automatiskt betyda att man har status. Det viktigaste är att vad man gör och inte vilken yrkestitel eller hur hög lön man har.

Det håller jag helt med om.

Imni
2009-06-30, 07:27
Vi ska inte glömma bort de andra yrken inom vården. Sjukgymnaster, läkare, syrror, psykologer, tandläkare, tandsköterskor, tandhygienister etc...

Hur ser du på ingenjörer som utvecklar all sjukhusutrustning samt alla sjukhusfysiker?

JMRA
2009-06-30, 07:45
Tex undersköterska är ju ett jobb som inte kräver några större kvalifikationer, dåligt betalt, tidsvis tungt och man är i det närmaste helt utbytbar. Status?
Hedervärt möjligen, bra kanske. Men ett yrke med status? Hur resonerar du?

Som ditt yrke, bara plugga och sen jobba, utbytbar med. Hur svårt är det att studera så att säga...

JMRA
2009-06-30, 07:49
hmmm, om man med ordet "status", menar hur många nyskilda 45-åriga damer man får ligga med under perioden maj tom september så är dessa jobben statusyrken:

Butiksbiträde på en campingsplatsbutik, bartender, solstolsuthyrare, reseledare och dansbandssångare.

:d

Ignatius72
2009-06-30, 07:51
Som ditt yrke, bara plugga och sen jobba, utbytbar med. Hur svårt är det att studera så att säga...

Eftersom det är jag som har byggt upp organisationen som jag är chef på så är jag kanske inte utbytbar över dagen men drar man det till sin spets så är ju alla utbytbara.
Som många akademiker får erfara så är det inte bara att plugga, jobba och sen ta över någons plats. De facto är det så att många inte har kapaciteten att gå på universitet, IV-programmen på gymnasiet är ju vår största linje, akademiker som fullgjort sina studier har hög arbetslöshet och jobbar många gånger inom yrken som de inte pluggat till. Konkurrensen är helt enkelt väldigt hård.
Det finns helt enkelt jobb som inte är särskilt avancerade vare sig vad gäller utförande, utbildning eller ansvar. Varför hymla om det? Problemet är väl snarare (utifrån utslagningseffekt) att det finns för få okvalificerade jobb kvar.

JMRA
2009-06-30, 09:38
Eftersom det är jag som har byggt upp organisationen som jag är chef på så är jag kanske inte utbytbar över dagen men drar man det till sin spets så är ju alla utbytbara.
Som många akademiker får erfara så är det inte bara att plugga, jobba och sen ta över någons plats. De facto är det så att många inte har kapaciteten att gå på universitet, IV-programmen på gymnasiet är ju vår största linje, akademiker som fullgjort sina studier har hög arbetslöshet och jobbar många gånger inom yrken som de inte pluggat till. Konkurrensen är helt enkelt väldigt hård.
Det finns helt enkelt jobb som inte är särskilt avancerade vare sig vad gäller utförande, utbildning eller ansvar. Varför hymla om det? Problemet är väl snarare (utifrån utslagningseffekt) att det finns för få okvalificerade jobb kvar.

Menade inte att hoppa på dig eller ditt yrke utan poängen var som du nämnde att det finns många utbildningar och yrken där ansträngningen inte väger upp till yrkets status.

Som exempel finns många sjuksköterskor och läkare som jag kommit i kontakt med som inte riktigt vet vad de talar om då de i många fall hänvisar sina kunskaper till studier för 15-20 år sedan. Blir lite sne ibland när man själv har bättre koll på patienterna än vad sjuksköterskorna/läkarna har och ibland tvingas man ju gå emellan och göra deras arbete då de själva inte klarar av det. Känns lustigt bli nerklankad då.

L-Sami
2009-06-30, 09:57
Hur ser du på ingenjörer som utvecklar all sjukhusutrustning samt alla sjukhusfysiker?

Det är bra. Men utan en god vårdteam är sjukhusutrustningen värdelös.

Ignatius72
2009-06-30, 10:11
Menade inte att hoppa på dig eller ditt yrke utan poängen var som du nämnde att det finns många utbildningar och yrken där ansträngningen inte väger upp till yrkets status.

.

Visst är det så. Som tex D Andersson tog upp, pilot. Ofta ansett som ett högstatusyrke trots att det är lättare att köra än en bil, ansvaret inte större än många andras yrken, det utbildas långt fler än det finns behov av etc. Troligen lever det kvar sen den tiden då det var ett äventyrligt projekt att köra flygplan.

Trance
2009-06-30, 10:12
Det är bra. Men utan en god vårdteam är sjukhusutrustningen värdelös.

De som odlar mat för att folk skall överleva då? De som bygger vägar som ambulanserna kan åka på? Man kan hålla på rätt länge och jag förstår inte denna glorifiering av vårdpersonal.

JMRA
2009-06-30, 10:16
Eftersom det är jag som har byggt upp organisationen som jag är chef på så är jag kanske inte utbytbar över dagen men drar man det till sin spets så är ju alla utbytbara.
Som många akademiker får erfara så är det inte bara att plugga, jobba och sen ta över någons plats. De facto är det så att många inte har kapaciteten att gå på universitet, IV-programmen på gymnasiet är ju vår största linje, akademiker som fullgjort sina studier har hög arbetslöshet och jobbar många gånger inom yrken som de inte pluggat till. Konkurrensen är helt enkelt väldigt hård.
Det finns helt enkelt jobb som inte är särskilt avancerade vare sig vad gäller utförande, utbildning eller ansvar. Varför hymla om det? Problemet är väl snarare (utifrån utslagningseffekt) att det finns för få okvalificerade jobb kvar.

En annan sak som slog mig är väl att brandman idag har stigit i status i världen. En tvåårig utbildning jämfört med undersköterska på 1.5 som kan vara två med några extra kurser. Brandmän räddar liv, undersköterskor underhåller liv.

Ambulans ses som status och många av de äldre inom yrket arbetar idag med undersköterskeutbildning i grunden. För några år sedan kunde man åka med som ren undersköterska.

Så frågan är varför likvärdiga yrken med likvärdig utbildning kan ha så annorlunda status, tv, lego, leksaksbilar, kvinnoyrken/mansyrken, tuffare kläder, siréner...?

JMRA
2009-06-30, 10:33
De som odlar mat för att folk skall överleva då? De som bygger vägar som ambulanserna kan åka på? Man kan hålla på rätt länge och jag förstår inte denna glorifiering av vårdpersonal.

Handlar kanske inte om att glorifiera utan snarare hindra en total avglorifiering :Virro Att arbeta inom vården är brett och jag sticker inte under stolen med att vissa av vägarna är yrken som var man skulle kunna göra utan större ansträngning. Dock finns även de platser där man som undersköterska ofta arbetar över sin inlärda kompetens och faktiskt sliter häcken av sig.

Lite av problematiken är väl att vårdbolagen på senare tid har valt att använda sig av undersköterskor till arbeten där det tidigare räckte med vårdbiträden och att det i sin tur ger en bild utåt att yrket kan skötas av valfri gatumusikant med ett förkläde på sig.

Det man ofta glömmer är som sagt de andra platserna som sjukhus mm där man på många avdelningar arbetar underbemannat med halvfärdiga system och där man ofta gör både sjuksköterskors och läkares uppgifter och då till en skitlön för arbetet.

Bahir
2009-06-30, 10:53
Att vara entreprenör av de flesta sorter tycker jag är status. Det är makt i att starta eget om man får det att funka.

mangs
2009-06-30, 16:17
Det här kommer jag säkert få skit för men jag tycker det i större utsträckning finns en gnällfaktor från de yrkeskategorier som anses som icke-status. Vårdpersonal, kommunal-anställda, butiksbiträde, löpande band personal har ofta en förmåga att klanka ner på tex kontorsjobb i privata sektorn.

"De bara sitter och dricker kaffe och surfar"
"Högavlönade slynglar"
"De arbetar inte på riktigt"
"De vet inte hur man arbetar på riktigt"

Det är klart att det finns alla typer av arbetskapacitet inom alla yrkesgrupper men framför allt är det svårt att se svårigheten i ett jobb som ligger utanför sig egen kompetens.

Hur många har inte någon gång sagt, fan, jag skulle bli chef, tjäna massa pengar och inte göra någonting om dagarna. Jo, oftast de som inte har någon som helst jävla aning om vad en chefstjänst innebär. Däremot finns det ju givetvis både bra och dåliga chefer.

Vart jag vill komma? Jag vet inte riktigt men en poäng kan ju vara att om folk i allmänhet faktiskt vet vilket arbete man utför så rankas det troligtvis som högre status. Jobb som är mer svårdefinerade för gemene man har mindre genomslagskraft. Det är därför som Pilot, Polis, brandman än idag rankas som statusyrken fastän det finns mängder med yrken som har betydligt större ansvar och räddar människoliv.


När det gäller just vården är det svårt. Jag har inte ahft så mycket kontakt med dem men under våra båda förlossningar är det undersköterskorna som varit de man hade mest förstroende för, deras varma sätt gjorde allt mycket enklare. Läkarna å andra sidan kom försent pga kaffepaus, tog lätt på saken, såg inte oss som människor utan patienter. Å andra sidan är det de som skulle kunna rädda livet om det behövdes. Svårt att avgöra vad som ger status där men i verkligheten är det väl så att gör man något som folk vet vad det är och man har någon specialkompetens som är väldigt svår att ersätta, då är det status.

Rockhard
2009-06-30, 16:24
Det är därför som Pilot, Polis, brandman än idag rankas som statusyrken fastän det finns mängder med yrken som har betydligt större ansvar och räddar människoliv.



Vilka jobb då t.ex?

Grejen med dom jobben du nämnde, med undantag för pilot, är ju inte bara att rädda liv utan den egna risken dom tar när dom gör det. Nog mest det som ger status.

Bubban
2009-06-30, 16:51
Status: Läkare, Folk som jobbar med välgörenhet (t.ex. volontärer, Läkare utan gränser), Folk som kommit på saker, som gjort det omöjliga (google, microsoft, ikea etc.) och gjort det från grunden och få det att fungera bra, I-bankers osv. Jag tycker att pengar har en hel del med status att göra för att det är så överlag, man ser upp till de som har de dyra grejerna osv. Men samtidigt är de ofta välutbildade och fått jobba hårt för att komma dit där de är idag. Tycker det är en jäkla hype mot "finansvalpar" som först lagt ned sin själ på att komma in på en av de bästa universiteten, pluggat hårt som fan på universitetet, fått internships och jobbat på lov osv medan andra bara supit skallen av sig, för att sedan komma in på ett arbete med 100-120 arbetstimmar per vecka i många år, tills det minskar litet, till kanske 80-90 h/vecka.
Här är en bra jämförelse med McDonaldsarbetare och Investment bankers löner:

http://www.mergersandinquisitions.com/investment-banking-salaries-mcdonalds/

Mitt-Emellan: Konsulter, folk som har "halvbra" kontorsarbeten dvs. som kan göra lite bra i ett bra företag ändå men ändå sitter och fördriver mycket tid på flashback och skit.

Icke-status: Tyvärr lägre vårdarbeten som undersköterskor, sjuksköterskor, kommunalare, städare osv. Inte bara för att de har kass lön, utan för att de gör saker och ting som folk inte tycker är viktiga, som att byta blöjor på gamlingar, sopa golv osv, det är ju inte särskilt stimulerande.

Cilia
2009-06-30, 16:59
kommunal-anställda
Det är en del som nämner kommunalanställda som en grupp. Frågan är om dom menar alla eller vet alla yrkesgrupper som finns. Jag tycker det skulle vara bra om det specades lite tydligare.

LindaS
2009-06-30, 17:05
Icke-status: Tyvärr lägre vårdarbeten som undersköterskor, sjuksköterskor, kommunalare, städare osv. Inte bara för att de har kass lön, utan för att de gör saker och ting som folk inte tycker är viktiga, som att byta blöjor på gamlingar, sopa golv osv, det är ju inte särskilt stimulerande.Inte viktigt? Inte stimulerande för vem? Det är stimulerande för mig att andra gör det jag själv inte vill göra och jag hoppas att dom vågar ha yrkesstolthet.

JMRA
2009-06-30, 19:03
Vilka jobb då t.ex?

Grejen med dom jobben du nämnde, med undantag för pilot, är ju inte bara att rädda liv utan den egna risken dom tar när dom gör det. Nog mest det som ger status.

Hur pass utsatta är brandmän i sitt yrke i dagsläget?

Har själv ingen aning, vore kul om någon hade någon statistik över olyckor, dödsfall mm bland brandmän, om det finns vill säga.

Kanske är farligare att vara butiksbiträde med tanke på rån mm och då borde ju de klassas högt om vi utgår från fara vid arbete.

Himla svårt det här att definiera status på arbete :D

Tolkia
2009-06-30, 19:06
Det här kommer jag säkert få skit för men jag tycker det i större utsträckning finns en gnällfaktor från de yrkeskategorier som anses som icke-status. Vårdpersonal, kommunal-anställda, butiksbiträde, löpande band personal har ofta en förmåga att klanka ner på tex kontorsjobb i privata sektorn.
Den här tråden visar iofs att även kontorsfolk är ganska bra på att gnälla. För att inte tala om studenter, som i viss mån går i samma kategori i det perspektiv du tar upp.

C.E.J.
2009-06-30, 19:21
Visst är det så. Som tex D Andersson tog upp, pilot. Ofta ansett som ett högstatusyrke trots att det är lättare att köra än en bil, ansvaret inte större än många andras yrken, det utbildas långt fler än det finns behov av etc. Troligen lever det kvar sen den tiden då det var ett äventyrligt projekt att köra flygplan.

Oftast är det så, ja. Går något fel kan du ju glömma allt vad lätt och inte stort ansvar heter.

xodd
2009-06-30, 20:11
Icke-status: Tyvärr lägre vårdarbeten som undersköterskor, sjuksköterskor, kommunalare, städare osv. Inte bara för att de har kass lön, utan för att de gör saker och ting som folk inte tycker är viktiga, som att byta blöjor på gamlingar, sopa golv osv, det är ju inte särskilt stimulerande.

Föga förvånande att någon som inte har den blekaste aning om vad sjuksköterskor och undersköterskor gör har de åsikterna. Å andra sidan är det inte många som vet, förrutom de som någon gång haft anhörig eller själv legat på sjukhus. Skall jag vara helt ärlig är det undersköterskor, mer än sjuksköterskor, som tenderar att bevara människovärdet på patienter längre än någon annan yrkeskategori. För många läkare är patienten en diagnos, och det blir lätt så även för sjuksköterskan, medan undersköterskan ser patienten och människan bakom, just kanske pga. bristen på medicinsk kunskap men istället sjujävla duktiga omvårdnadsgivare...

Traenarn
2009-06-30, 20:15
Är man duktig på sitt jobb och sköter det med engagemant så ger det status i mina ögon. Vad stureplansbrats eller en sur bonde i Västergötland tycker skiter jag i.

Du får kalla mig det sistnämnda om du vill, men jag håller med dig.:)

Ignatius72
2009-06-30, 20:15
Föga förvånande att någon som inte har den blekaste aning om vad sjuksköterskor och undersköterskor gör har de åsikterna. Å andra sidan är det inte många som vet, förrutom de som någon gång haft anhörig eller själv legat på sjukhus. Skall jag vara helt ärlig är det undersköterskor, mer än sjuksköterskor, som tenderar att bevara människovärdet på patienter längre än någon annan yrkeskategori. För många läkare är patienten en diagnos, och det blir lätt så även för sjuksköterskan, medan undersköterskan ser patienten och människan bakom, just kanske pga. bristen på medicinsk kunskap men istället sjujävla duktiga omvårdnadsgivare...

Du är medveten om att de har helt olika roller, helt olika ansvar, helt olika utbildning?
Jag säger inte att de inte behövs, jag säger inte att de gör ett dåligt jobb, vad jag säger är att vårdkedjan inte står och faller med dem.

xodd
2009-06-30, 20:17
Du är medveten om att de har helt olika roller, helt olika ansvar, helt olika utbildning?
Jag säger inte att de inte behövs, jag säger inte att de gör ett dåligt jobb, vad jag säger är att vårdkedjan inte står och faller med dem.

Jag kan nog utan att skämmas säga att jag är väldigt insatt i vården, så japp, jag är fullt medveten om det du pekar ut.

Vem är det vården står och faller på?

Ignatius72
2009-06-30, 20:21
Jag kan nog utan att skämmas säga att jag är väldigt insatt i vården, så japp, jag är fullt medveten om det du pekar ut.

Vem är det vården står och faller på?

På de som tar ansvar. Alla andra är utbytbara kuggar.

xodd
2009-06-30, 20:34
På de som tar ansvar. Alla andra är utbytbara kuggar.

Vilka är det då som tar ansvar?

Är det läkarna som tar ansvar för att patienterna får rätt diagnos och behandlas medicinskt rätt?

Är det sjuksköterskorna som tar ansvar för att patienterna får sina mediciner och rätt mediciner, att prover och kontroller blir utförda och som tar ansvar för att hålla dessa prover under uppsikt så om något skulle vara åt skogen, att patienten får en så god omvårdnad som möjligt, som tar ansvar för att faktiskt kunna avgöra om patienter är i behov av tyngre medicinsk behandling, som tar ansvar för att läkarnas ordinationer är rimliga, som ser till att patienten infinner sig där den skall när den skall, som ansvarar för att sövning sker ordentligt, som ansvarar för patienten hospitalt, som ansvarar för all utrustning som finns i en op.sal?

Är det de biomedicinska analytikerna som tar ansvar för att prover blir analyserade, att undersökningar blir gjorda ordentligt?

Är det sjukgymnasterna/arbetsterapeuterna som ansvarar för att patienter blir mobiliserade så gott som möjligt och ser till att dessa även kan ha de hjälpmedel som behövs för att patienten skall kunna fungera så gott de går i dess vardag? (L-sami kan säkert fylla i här ;) )

Är det undersköterskorna som ser till att patienterna slipper bada i sin egen skit, att deras hygien hålls på en acceptabel nivå, tar kontroller etc.

Är det chefen som ansvarar att avdelningar osv är bemannade?

Alla som jobbar inom vården har ett ansvar. Det råkar bara va så att vi som har en yrkeslegitimation kan hamna i skiten för något vi gjort...

Ignatius72
2009-06-30, 20:40
Vilka är det då som tar ansvar?

Är det läkarna som tar ansvar för att patienterna får rätt diagnos och behandlas medicinskt rätt?

Är det sjuksköterskorna som tar ansvar för att patienterna får sina mediciner och rätt mediciner, att prover och kontroller blir utförda och som tar ansvar för att hålla dessa prover under uppsikt så om något skulle vara åt skogen, att patienten får en så god omvårdnad som möjligt, som tar ansvar för att faktiskt kunna avgöra om patienter är i behov av tyngre medicinsk behandling, som tar ansvar för att läkarnas ordinationer är rimliga, som ser till att patienten infinner sig där den skall när den skall, som ansvarar för att sövning sker ordentligt, som ansvarar för patienten hospitalt, som ansvarar för all utrustning som finns i en op.sal?

Är det de biomedicinska analytikerna som tar ansvar för att prover blir analyserade, att undersökningar blir gjorda ordentligt?

Är det sjukgymnasterna/arbetsterapeuterna som ansvarar för att patienter blir mobiliserade så gott som möjligt och ser till att dessa även kan ha de hjälpmedel som behövs för att patienten skall kunna fungera så gott de går i dess vardag? (L-sami kan säkert fylla i här ;) )

Är det undersköterskorna som ser till att patienterna slipper bada i sin egen skit, att deras hygien hålls på en acceptabel nivå, tar kontroller etc.

Är det chefen som ansvarar att avdelningar osv är bemannade?

Alla som jobbar inom vården har ett ansvar. Det råkar bara va så att vi som har en yrkeslegitimation kan hamna i skiten för något vi gjort...

De i fetstil är de viktiga. I det sista stycket "det råkar", nä det råkar inte vara så att de med yrkeslegitimation kan hamna i skiten. Det är det som är skillnaden. Det är det som är ansvar.
Hur många tycker att sopåkare är ett statusjobb? Inte så många kanske, men de ser till att vi inte vadar i vår skit. Har de utbildning, har de ansvar, är de utbytbara?

Carolinew
2009-06-30, 20:46
Visst är det så. Som tex D Andersson tog upp, pilot. Ofta ansett som ett högstatusyrke trots att det är lättare att köra än en bil, ansvaret inte större än många andras yrken, det utbildas långt fler än det finns behov av etc. Troligen lever det kvar sen den tiden då det var ett äventyrligt projekt att köra flygplan.

Enligt mig är Pilot ett högstatusyrke, av anledningarna att de har bra lön (förstås) och att de har satsat en sjujäkla massa pengar på att komma dit de vill då utbildningen kostar hundratusentals kronor och måste bekostas själv. Och precis som du säger finns det fler än som behövs och riskerna med att utbilda sig blir därmed ännu större. Beundrar dem som går emot dessa odds och ändå satsar allt för att ta sig dit de vill :) Den beundran har jag förstås även för andra yrkeskategorier med där folk har oddsen emot sig men ändå lyckas.

Granatgiraffen
2009-06-30, 21:22
De i fetstil är de viktiga. I det sista stycket "det råkar", nä det råkar inte vara så att de med yrkeslegitimation kan hamna i skiten. Det är det som är skillnaden. Det är det som är ansvar.
Hur många tycker att sopåkare är ett statusjobb? Inte så många kanske, men de ser till att vi inte vadar i vår skit. Har de utbildning, har de ansvar, är de utbytbara?

Hur menar du att t.ex. inte bioanalytikern är viktig som i många fall, mer eller mindre, bestämmer vad kirurgen/läkaren ska ta för beslut? Kanske inte ens heter bioanalytiker på svenska förstås!? hurgh

Ignatius72
2009-06-30, 21:27
Hur menar du att t.ex. inte bioanalytikern är viktig som i många fall, mer eller mindre, bestämmer vad kirurgen/läkaren ska ta för beslut? Kanske inte ens heter bioanalytiker på svenska förstås!? hurgh

Även undersköterskan är viktig (som sophämtaren) men det är läkaren som är the chief, the king, the boss. Men visst, jag kunde ha fetmarkerat även den biomedicinska analytikern.

Granatgiraffen
2009-06-30, 21:29
Även undersköterskan är viktig (som sophämtaren) men det är läkaren som är the chief, the king, the boss. Men visst, jag kunde ha fetmarkerat även den biomedicinska analytikern.

The chief över vadå? Om MTA finner att någon maskin är olämplig så kan han ta bort den och därmed stänga ner labbet. Vad betyder det att vara the king i det läget? Eller vafan. Klart fånig diskussion!
Jag drar och äter en coca cola istället.

Ignatius72
2009-06-30, 21:36
Jag drar och äter en coca cola istället.

Gör det.

jaaaaag
2009-06-30, 21:38
Status: Piloter, läkare, domare, advokater, arkitekter och en MASSA andra yrken som jag inte kan komma på nu.

Icke status: Mcdonalds...

Granatgiraffen
2009-06-30, 21:39
Gör det.

Captain obvious strikes again. Dubbel-DOH till Ignatius.

C.E.J.
2009-06-30, 21:50
Icke status: Mcdonalds...

Att jobba på en av världens bästa restauranger* måste ju helt klart innebära hög status.



*Ej sarkastisk.

Ignatius72
2009-06-30, 22:08
The chief över vadå? Om MTA finner att någon maskin är olämplig så kan han ta bort den och därmed stänga ner labbet. Vad betyder det att vara the king i det läget? Eller vafan. Klart fånig diskussion!
Jag drar och äter en coca cola istället.

Det är alltid någon som är ytterst ansvarig för behandlingen.

JMRA
2009-06-30, 22:24
De i fetstil är de viktiga. I det sista stycket "det råkar", nä det råkar inte vara så att de med yrkeslegitimation kan hamna i skiten. Det är det som är skillnaden. Det är det som är ansvar.
Hur många tycker att sopåkare är ett statusjobb? Inte så många kanske, men de ser till att vi inte vadar i vår skit. Har de utbildning, har de ansvar, är de utbytbara?

Ett byte av chefen brukar vara det som märks minst på verksamheten efter min erfarenhet.

Att en undersköterska eller sjuksköterska byts ut kan göra stor skillnad vad gäller omvårdnad och kompetens, att chefen har blivit utbytt har aldrig påverkat någonting, jo vi fick börja använda en billigare kaffesort men det kan jag ta.

J A L
2009-07-01, 01:01
Lite märkligt är det att så många förskjuter fokus och liksom avfärdar hela yrkesgrupper. Ekonomer och civilingenjörer verkar inte vara vatten värda. Som om alla ekonomer och civilingenjörer gör samma saker inom sin yrkesgrupp...

Det anknyter lite till att det känns som om somliga avfärdar alla yrken som inte Moder Teresa kunde ha haft som lågstatusyrken. Kom igen. Tycker ni verkligen att en volontär som tar hand om HIV-smittade barn på landsbygden i Tanzania har högre status än en pilot i bländvit skjorta och hala brillor som spakar ett plan 10 000 meter ovanför? Nog är det lättare att känna att volontären gör ett jobb som är viktigare än pilotens och som gör större direkt skillnad, men det skall man ju inte blanda ihop med status.

När jag ändå har börjat att skriva, så måste jag bara kommentera diskussionen om kvantanalytikerna: Det finns få saker när det kommer till utbildning som jag stör mig mer på än när någon som råkar ha fått mattekunskaper på köpet i sin utbildning tror att något slags ekonomijobb, det gör man därför med ena handen bakbunden. Bara för att man kan räkna på varianser behöver man inte ha fattat vad volatilitet egentligen är. Som exempel. Men, det har ju egentligen inte med yrkesstatus att göra...

:smash:

Aimbert
2009-07-01, 01:04
Jobbstatus och intjänade pengar har ofta ett linjärt förhållande.

Yes
2009-07-01, 05:05
Jag måste bara gå emot all denna äckliga altruism. De som har högst status hos mig är alla som väljer karriär utifrån helt själviska skäl. Det mest ädla är att sätta sitt egen lycka högst.

Här inkluderas givetvis alla rika jävlar "som bara vill tjäna mer pengar". Den stackars sjuksköterskan eller volontärarbetaren skulle inte ha något jobb att gå till utan dessa.

JMRA
2009-07-01, 09:46
Det anknyter lite till att det känns som om somliga avfärdar alla yrken som inte Moder Teresa kunde ha haft som lågstatusyrken. Kom igen. Tycker ni verkligen att en volontär som tar hand om HIV-smittade barn på landsbygden i Tanzania har högre status än en pilot i bländvit skjorta och hala brillor som spakar ett plan 10 000 meter ovanför? Nog är det lättare att känna att volontären gör ett jobb som är viktigare än pilotens och som gör större direkt skillnad, men det skall man ju inte blanda ihop med status.
:smash:

Hade jag varit du så hade jag nog tyckt samma sak. För mig är dock volontären högre rankad efter hur jag ser på saker och ting. Då vi ser på saker olika kan vi inte utgå från att vi följer samma mall och vad man då skall och inte skall är högst individuellt och må så förbli. :)

Ignatius72
2009-07-01, 10:06
Ett byte av chefen brukar vara det som märks minst på verksamheten efter min erfarenhet.

Att en undersköterska eller sjuksköterska byts ut kan göra stor skillnad vad gäller omvårdnad och kompetens, att chefen har blivit utbytt har aldrig påverkat någonting, jo vi fick börja använda en billigare kaffesort men det kan jag ta.

En dålig chef märks. Sen beror det ju på hur stor verksamheten är osv, på vilket sätt och hur nära man arbetar med sin chef.

vad jobbar du själv med?

J A L
2009-07-01, 10:13
Hade jag varit du så hade jag nog tyckt samma sak. För mig är dock volontären högre rankad efter hur jag ser på saker och ting. Då vi ser på saker olika kan vi inte utgå från att vi följer samma mall och vad man då skall och inte skall är högst individuellt och må så förbli. :)

Ja, jo, det är ju lite det en normal diskussion går ut på... Jag skrev heller inte "alla måste tycka som jag!" utan gav bara min syn på det hela. Och jag kan lova dig att om du hade varit jag, så hade du garanterat tyckt som jag gör. ;)

JMRA
2009-07-01, 10:30
En dålig chef märks. Sen beror det ju på hur stor verksamheten är osv, på vilket sätt och hur nära man arbetar med sin chef.

vad jobbar du själv med?

Du har rätt i det du säger så jag tar tillbaka mitt påstående. Ett byte från bra till sämre chef skulle med största sannolikhet märkas, likaså att byta ut en dålig till en bättre. Detsamma gäller väl all personal och att byta ut insats en mot en likvärdig gör väl knappast till eller från i något led.

Jag får därmed dra slutsatsen att de chefer jag haft har varit likvärdiga med varandra då jag knappt har märkt någon skillnad vid byte. Om de varit lika bra eller lika dåliga låter jag dock vara osagt :D

Föga oväntat arbetar jag inom vården :D

JMRA
2009-07-01, 10:32
Ja, jo, det är ju lite det en normal diskussion går ut på... Jag skrev heller inte "alla måste tycka som jag!" utan gav bara min syn på det hela. Och jag kan lova dig att om du hade varit jag, så hade du garanterat tyckt som jag gör. ;)
Vad har du studerat till / arbetar med?

coxie
2009-07-01, 11:40
Jag måste bara gå emot all denna äckliga altruism. De som har högst status hos mig är alla som väljer karriär utifrån helt själviska skäl. Det mest ädla är att sätta sitt egen lycka högst.

Här inkluderas givetvis alla rika jävlar "som bara vill tjäna mer pengar". Den stackars sjuksköterskan eller volontärarbetaren skulle inte ha något jobb att gå till utan dessa.

Ja det är rätt roligt att se vissa spy galla över folk som jobbar för pengar för att sedan höja volontärarbete som något underbart.

Utan rikas donationer så skulle volontärsarbetarna inte ens finnas. Tror nog att MJ och Bill Gates gjort mer för fattiga än någon enskild volontärarbetare.

bulldozer
2009-07-01, 12:27
Jag jobbar för att kunna leva, jag lever inte för att jobba.. Kan ta vilkat skitjobb
som helst så länge jag kan försörja mig och ha råd med fritid (= hitta på
grejer med dottern och ha råd med träningsgrejjerna).

:D

Imni
2009-07-01, 12:55
...Utan rikas donationer så skulle volontärsarbetarna inte ens finnas. Tror nog att MJ och Bill Gates gjort mer för fattiga än någon enskild volontärarbetare.

En person som Bill Gates tjänar pengar från västvärlden kan mycket väl ge mer till fattiga än han tar men en som tjänar pengar på olja eller diamantbrytning i tex Nigeria kanske "tar" mer från landet än vad denne ger.

Aimbert
2009-07-01, 13:00
En person som Bill Gates tjänar pengar från västvärlden kan mycket väl ge mer till fattiga än han tar men en som tjänar pengar på olja eller diamantbrytning i tex Nigeria kanske "tar" mer från landet än vad denne ger.

Inte sett till folket, antagligen. Hade en lokal förmåga brutit diamanten, är det inget som säger att pengarna hade kommit folket tillgodo.

Matte_Maiden
2009-07-01, 13:32
Jag måste bara gå emot all denna äckliga altruism. De som har högst status hos mig är alla som väljer karriär utifrån helt själviska skäl. Det mest ädla är att sätta sitt egen lycka högst.

Här inkluderas givetvis alla rika jävlar "som bara vill tjäna mer pengar". Den stackars sjuksköterskan eller volontärarbetaren skulle inte ha något jobb att gå till utan dessa.

:thumbup:

Tråden är full av hycklare och personer som tror att de är mer "människovänliga" än vad de är.

Rockhard
2009-07-01, 13:37
:thumbup:

Tråden är full av hycklare och personer som tror att de är mer "människovänliga" än vad de är.

Alla som är grövre än mig är dopade! *grr*

Rockhard
2009-07-01, 13:43
Ja det är rätt roligt att se vissa spy galla över folk som jobbar för pengar för att sedan höja volontärarbete som något underbart.

Utan rikas donationer så skulle volontärsarbetarna inte ens finnas. Tror nog att MJ och Bill Gates gjort mer för fattiga än någon enskild volontärarbetare.

King of pop och Bill Gates är iofs rätt dåliga exempel på folk som "jobbar för pengar".

Imni
2009-07-01, 13:46
Inte sett till folket, antagligen. Hade en lokal förmåga brutit diamanten, är det inget som säger att pengarna hade kommit folket tillgodo.

+1. Klart beredd att hålla med. Dock vet man ju att pengarna uteslutande försvinner från landet om en utländsk äger bryter diamanten och det enda man får hoppas på då är gåvor och välgörenhet.

J A L
2009-07-01, 16:09
Vad har du studerat till / arbetar med?

Nationalekonom med magister i statistik. Kanske skall tillägga att jag har pluggat matte och allt möjligt annat. Jobbat på bank och med modellbyggnad - var är top secret. ;) Jag är rätt sugen på att doktorera, så jag lär stanna i den här världen ett tag till.

JMRA
2009-07-01, 18:01
Nationalekonom med magister i statistik. Kanske skall tillägga att jag har pluggat matte och allt möjligt annat. Jobbat på bank och med modellbyggnad - var är top secret. ;) Jag är rätt sugen på att doktorera, så jag lär stanna i den här världen ett tag till.

Då kan jag förstå att vi tycker olika :D Man lever efter den värld man lever i :)

J A L
2009-07-01, 18:40
Då kan jag förstå att vi tycker olika :D Man lever efter den värld man lever i :)

Jag blir lite ledsen när jag läser vad du skriver, för det är så oerhört generaliserande. Vi tycker nog inte alls olika, snarare tror jag att vi tycker likadant, men jag försökte förklara att man måste göra skillnad på vad man definierar som ett statusjobb och ett viktigt jobb. Jag tror inte ens att jag har skrivit vad jag tycker?

Jag råkar vara nationalekonom, vilket du tydligen anser vara ett yrke som direkt bär med sig värderingar och en värld som du tydligen inte tycker dig tillhöra. Men att vara nationalekonom, eller ens kanske finansieringsekonom, innebär inte att man bara har dollartecken för ögonen och mer än någonting annat vill köra Porsche och dricka Krug.

Tänk om nationalekonomen som du pratar med faktiskt har varit i Afrika och grävt i skiten? Tänk om? Det är faktiskt till och med så.

Tänk vad ett litet inlägg kan generera... :)

JMRA
2009-07-01, 19:08
Jag blir lite ledsen när jag läser vad du skriver, för det är så oerhört generaliserande. Vi tycker nog inte alls olika, snarare tror jag att vi tycker likadant, men jag försökte förklara att man måste göra skillnad på vad man definierar som ett statusjobb och ett viktigt jobb. Jag tror inte ens att jag har skrivit vad jag tycker?

Jag råkar vara nationalekonom, vilket du tydligen anser vara ett yrke som direkt bär med sig värderingar och en värld som du tydligen inte tycker dig tillhöra. Men att vara nationalekonom, eller ens kanske finansieringsekonom, innebär inte att man bara har dollartecken för ögonen och mer än någonting annat vill köra Porsche och dricka Krug.

Tänk om nationalekonomen som du pratar med faktiskt har varit i Afrika och grävt i skiten? Tänk om? Det är faktiskt till och med så.

Tänk vad ett litet inlägg kan generera... :)

Utgick ifrån när du klassade en flashig pilot högre än en moder teresa gestalt. Vidare är du säkert en hyvens person med bra åsikter och tankar om människor, det betvivlar jag inte. (Bli inte upprörd utan läs vidare :D)

Vi tycker nog som du säger likadant bara det att vi har olika syn på vad status är inom ett yrke. Troligtvis är det dessutom jag som tillhör minoriteten med min syn på vad som är status och pga det har jag säkert klantat mig flera gånger i tråden genom att försöka påpeka mina åsikter som de rätta, vilket jag ber om ursäkt för i sådana fall.

Lika tycker vi dessutom båda vad gäller ekonomen som varit i Afrika och plöjt och det är en åsikt som jag fullständigt delar med dig.

Poängen är dock att jag inte gör skillnad på statusjobb och ett viktigt jobb utan att jag genom mitt sätt att tänka på definierar ett statusjobb efter hur viktigt det är. Däri ligger vår olikhet.

Yes
2009-07-01, 19:16
Ja det är rätt roligt att se vissa spy galla över folk som jobbar för pengar för att sedan höja volontärarbete som något underbart.

Utan rikas donationer så skulle volontärsarbetarna inte ens finnas. Tror nog att MJ och Bill Gates gjort mer för fattiga än någon enskild volontärarbetare.
Inte bara det, donationer m.m är inte vad som gör någon till en bättre människa. Grunden till allt välstånd i världen är inte människor som bestämt sig för att ge bort saker och offra sig för andra. Det bygger istället på människor som vill leva goda liv, för sin egen skull, och för att göra det måste man producera - dvs skapa sådant som är av värde. De mest produktiva är dessa "kapitalister"(jag skriver det inom citationstecken eftersom alla som omnämntts knappast är just kapitalister) som bespottats här i tråden.

För att låna ditt exempel med Bill Gates... hur många jobb har inte han skapat, både direkt och indirekt? Hur hade världen sett ut om det inte funnits någon som honom, inklusive hans konkurrenter? Och det här är ju bara ett exempel, men det borde ändå göra det tydligt att det inte är genom att ge ifrån sig saker som världe blir bättre.

(Nu vet jag förstås inte om det var just så du menade, att Bill Gates godhet skulle avgöras av hans givmildhet. Det är dock ett vanligt exempel som ofta tas upp för att påvisa att han minsann är rätt reko han också, som om det inte vore vad han gjorde för att skapa sig sin förmögenhet som gör honom bra)

Bärs
2009-07-01, 19:27
Professorer har status.

xodd
2009-07-01, 19:48
Professorer har status.

inte lika mycket som förr när det bara kunde finnas en professor i ett och samma ämne. Nu kan det finnas hur många som helst för ett ämne... :smash:

JMRA
2009-07-01, 19:49
Inte bara det, donationer m.m är inte vad som gör någon till en bättre människa. Grunden till allt välstånd i världen är inte människor som bestämt sig för att ge bort saker och offra sig för andra. Det bygger istället på människor som vill leva goda liv, för sin egen skull, och för att göra det måste man producera - dvs skapa sådant som är av värde. De mest produktiva är dessa "kapitalister"(jag skriver det inom citationstecken eftersom alla som omnämntts knappast är just kapitalister) som bespottats här i tråden.

Du har rätt i att många framgångar för välfärden nås med tankar om ekonomisk vinst. Och att kapitalister i många fall sprider vattenringar omkring sig vilka leder till bra saker.

Vidare sker många framgångar inom välfärden av personer som arbetar av den enkla anledningen att de vill göra gott. Finns mängder med forskare, professorer mm som frenetiskt arbetar för den goda sakens skull om än med pengar från högre makt.

Frågan blir vem som rankas högst mellan de båda, han/hon med pengarna till insatsen eller han/hon som utför insatsen. Motiven för de båda kan ju vara helt olika om än att det leder till samma resultat.

Se på krigsindustrin i världen där mycket av världens pengar rör sig. Det genererar arbeten, de leder forskningen och världen framåt men är grundtanken egentligen god och är den som står bakom idén att se upp till?

Du har rätt i mycket du säger men glömmer bort den andra biten som är minst lika riktig den. En blandning där vi godkänner varandras åsikter så är vi sams :D

Matte_Maiden
2009-07-01, 20:36
Denna diskussion återspeglar ju ganska bra vänsterpolitikens saknad av förståelse för vad som faktiskt driver samhället framåt och vad som ger bättre välfärd i det stora hela.

Man borde inkludera "Greed is Good" av Gordon Gekko i skolundervisningen, men lär väl aldrig hända Sousse-Sverige. :D

J A L
2009-07-01, 20:56
Utgick ifrån när du klassade en flashig pilot högre än en moder teresa gestalt. Vidare är du säkert en hyvens person med bra åsikter och tankar om människor, det betvivlar jag inte. (Bli inte upprörd utan läs vidare :D)

Vi tycker nog som du säger likadant bara det att vi har olika syn på vad status är inom ett yrke. Troligtvis är det dessutom jag som tillhör minoriteten med min syn på vad som är status och pga det har jag säkert klantat mig flera gånger i tråden genom att försöka påpeka mina åsikter som de rätta, vilket jag ber om ursäkt för i sådana fall.

Lika tycker vi dessutom båda vad gäller ekonomen som varit i Afrika och plöjt och det är en åsikt som jag fullständigt delar med dig.

Poängen är dock att jag inte gör skillnad på statusjobb och ett viktigt jobb utan att jag genom mitt sätt att tänka på definierar ett statusjobb efter hur viktigt det är. Däri ligger vår olikhet.

Ålrajt. Fridens liljor. :D

Denna diskussion återspeglar ju ganska bra vänsterpolitikens saknad av förståelse för vad som faktiskt driver samhället framåt och vad som ger bättre välfärd i det stora hela.

Man borde inkludera "Greed is Good" av Gordon Gekko i skolundervisningen, men lär väl aldrig hända Sousse-Sverige. :D

Jag anser att många som arbetar på i vad man kan tycka är det fördolda, definitivt bär fram utvecklingen, vilket i princip alltid förbigås av folk som inte har, eller vill ha, koll på hur vårt ekonomiska system faktiskt fungerar. Detta säger jag för att återanknyta till er diskussion. Men just girighet är aldrig eftersträvansvärt och hör inte hemma i affärer.

Bubban
2009-07-01, 22:27
Föga förvånande att någon som inte har den blekaste aning om vad sjuksköterskor och undersköterskor gör har de åsikterna. Å andra sidan är det inte många som vet, förrutom de som någon gång haft anhörig eller själv legat på sjukhus. Skall jag vara helt ärlig är det undersköterskor, mer än sjuksköterskor, som tenderar att bevara människovärdet på patienter längre än någon annan yrkeskategori. För många läkare är patienten en diagnos, och det blir lätt så även för sjuksköterskan, medan undersköterskan ser patienten och människan bakom, just kanske pga. bristen på medicinsk kunskap men istället sjujävla duktiga omvårdnadsgivare...

Föga förvånande att någon som inte har den blekaste aning om vad jag vet och inte vet har de åsikterna. Detta är min tredje sommar jag arbetar inom äldrevården, min mamma är sjuksköterska, min mormor var undersköterska och jag är i kontakt med sjukvård och de anställda inom denna sektor väldigt 10-20 % av årets dagar.
Jag är medveten om att undersköterskor undervärderas och att man överhuvudtaget ser ned på dem för att de i mångas ögon inte gör något av signifikans. Det tycker jag inte. Deras arbete krävs för att vård och omsorg behövs för de som är sjuka och behöver hjälp, men det är definitivt inte ett statusjobb, även om det krävs en eloge för att de gör någonting som vi andra inte vill/kan/orkar göra av olika anledningar.
Varför jag själv arbetar på ett äldreboende kan jag i nuläget inte besvara med ett quantum satis svar, men jag kan återkomma med det när jag har kommit fram till ett.

Vad gäller professorer i överflöd kan det knappas finnas för många. Det är en ökande population i världen och samtidigt är en professor per ämne långt ifrån tillräckligt. Vad händer om en professor vill forska, då finns det ingen att ta över undervisningen på samma nivå. Dessutom finns det många underämnen i ett ämne som behöver uppmärksamhet.

Matte_Maiden
2009-07-02, 15:31
Girighet är ju för det mesta den avgörande katalysatorn i ekonomin, så jag håller inte riktigt med. Antar iofs att du menar överdriven sådan, och inte girighet som i strävan efter att tjäna pengar genom arbete och utveckling. Girighet är ju trots allt en väldigt bra motivation, och utan den motivationen skulle vi sitta fast på samma ställe i mångt och mycket.

Fd_Megatuttarna
2009-07-03, 16:03
Girighet är ju för det mesta den avgörande katalysatorn i ekonomin, så jag håller inte riktigt med. Antar iofs att du menar överdriven sådan, och inte girighet som i strävan efter att tjäna pengar genom arbete och utveckling. Girighet är ju trots allt en väldigt bra motivation, och utan den motivationen skulle vi sitta fast på samma ställe i mångt och mycket.

Det du syftar på är strävan hos en människa, att en person är driftig. Girighet innehåller emellertid ett ytterligare led, nämligen strävan och avkall på moraliska och etiska aspekter. Visst kan jag tjäna lite extra pengar genom att hålla mig till gråzoner men det känns inte bra.

Alla eloger till driftiga människor som får saker och ting gjorda och tjänar sina pengar. Det är helt rätt. Det är dock mycket illa ifall pengabegäret inte begränsas av etik, moral och omtanke. Jag känner vissa som skulle sälja sina egna föräldrar för lite pengar.

Det är en svår balans oftast men hos vissa är det sjukt enkelt. Istället för att ha 300 miljarder på banken så går det bra att ha 200 miljarder och samtidigt se till så ens arbetare har det lite bättre.

J A L
2009-07-03, 16:46
Det du syftar på är strävan hos en människa, att en person är driftig. Girighet innehåller emellertid ett ytterligare led, nämligen strävan och avkall på moraliska och etiska aspekter. Visst kan jag tjäna lite extra pengar genom att hålla mig till gråzoner men det känns inte bra.

Alla eloger till driftiga människor som får saker och ting gjorda och tjänar sina pengar. Det är helt rätt. Det är dock mycket illa ifall pengabegäret inte begränsas av etik, moral och omtanke. Jag känner vissa som skulle sälja sina egna föräldrar för lite pengar.

Det är en svår balans oftast men hos vissa är det sjukt enkelt. Istället för att ha 300 miljarder på banken så går det bra att ha 200 miljarder och samtidigt se till så ens arbetare har det lite bättre.

Vad skönt att du skrev vad jag hade tänkt skriva. Då sparar jag ju litet på mitt tangentbord. :)

Bärs
2009-07-03, 16:46
inte lika mycket som förr när det bara kunde finnas en professor i ett och samma ämne. Nu kan det finnas hur många som helst för ett ämne... :smash:

Det finns å andra sidan fler studenter idag.

Matte_Maiden
2009-07-03, 18:36
Elias, det du skriver är ungefär det jag menade. Inser att jag skrev lite otydligt och därav felaktigt när jag hänvisade till "girighet". Det jag menar är just driftighet, att vilja. Antar även att det var därför som J A L missuppfattade mig.

I allt annat står jag fast vid det jag säger, fast med min reviderade "girighet", dvs driftigheten. Hehe.

Matte_Maiden
2009-07-03, 18:40
Nu kan man ju iofs spelteoretiskt hävda att girighet dominerar att bara vara driftig och därav faktiskt påstå att det är en bättre strategi rent ekonomiskt, men jag vet ej om jag kan tänka tillräckligt klart för att förstå vad det innebär just nu.

shape
2009-07-03, 18:46
Jag tyckeer det känns spännande att vara neurolog eller stor värdepapper-omsättare (alltså personer som driver hedgefonder eller omsätter över 20-30 % av aktiehandeln i ett eller flera större bolag) så det blir status för min del.

Sådär generellt ingår väl också åklagare, diplomat eller yrken som rör eu, bryssel i statusjobben (Y)

På gränsen tycker jag väl polis, brandman och bodybuilder.

jaaaaag
2009-07-04, 08:29
Att jobba på en av världens bästa restauranger* måste ju helt klart innebära hög status.



*Ej sarkastisk.

Nej.
Värsta slavjobbet någonsin.. hatade det och man känner sej verkligen som en robot där. Ingen status what so ever...

Ignatius72
2009-07-14, 11:38
Fick kontakt med en gammal polare på facebook och det visade sig att han var kirurg. Utan att egentligen ha en aning om vad det innebär rent praktiskt (svårt, lätt, tråkigt, roligt) så fick jag ändå känslan "coolt". Inte för att jag blev förvånad eller så utan bara för att...tja...det är väl ett statusjobb helt enkelt.
Är det någon, och då vänder jag mig till dem som förordar att tex undersköterska är ett statusjobb, som hade fått samma känsla vid motsvarande situation men där personen ifråga var just usk?