handdator

Visa fullständig version : Jojjovikt, dåligt för nått?


Slaszk
2009-06-29, 00:38
Tjena


Jag har hoppat rätt friskt mellan 75 och 90 kg, vart upp o ner 3-4 gånger nu tror jag. För varje gång man går upp sen ner, blir det mer vikt uppgång i fett av kaloriöverskottet om man styrketränar eller förblir det densamma? BB's går ju upp och ner i vikt som fasen många av dem när de bulkar sen deffar ner sig, men de verkar inte få nått svårare att få muskelmassa av det, johan edderer nämnde ju bla. att han gjorde nybörjar misstag gick upp 30 kg som han var tvungen o banta ner sen o nu kör han långsamt uppåt ändå har han blivit en BB.

O får man mer o mer lös hud för varje gång man går upp o sen ner i vikt?
( OM man gått upp o ner 15 kg, 3 ggr = 45 kg fett, är det som ha haft en 45 kgs övervikt när de kommer o bygga muskler av kcalöverskott? Lr bara som man haft säg 10 kgs övervikt?)

Sen om man har lite löst skinn typ längst ner på magen fast känns inte som man har så mkt fett i, men de döljer nedersta rutorna , så hur blir man av med det? Dra ner på kolhydraterna? Fortsätta deffa flera kg till fast de verkar som de inte e nått fett innanför och man är smal på övriga kropp va gäller fett? Eller ta nått medel på lr vad ska man göra? har lite sånt överskott på skinn känns de som.


Hoppas inte det blev för luddigt. Tack

King Grub
2009-06-29, 09:30
Har man ätit sig fet, kommer man för alltid att nedreglera mängden fettfri massa som nybildas vid framtida överätningar. I stället kommer främst fett att nybildas.

Den vikt du har pendlat upp och ned bör inte vara stor nog att påverka speciellt negativt i det avseendet. 15 kilo upp på en muskulös kropp innebär inte att man blir fet, om man inte är synnerligen kortväxt.

Slaszk
2009-06-29, 12:04
Har man ätit sig fet, kommer man för alltid att nedreglera mängden fettfri massa som nybildas vid framtida överätningar. I stället kommer främst fett att nybildas.

Den vikt du har pendlat upp och ned bör inte vara stor nog att påverka speciellt negativt i det avseendet. 15 kilo upp på en muskulös kropp innebär inte att man blir fet, om man inte är synnerligen kortväxt.

ok tack. jag vägde typ 87-88 (Kvällsvikt i fillingar:cool:) och var väl kanske 180-182 cm lång, spelade fotboll men ingen styrketräning så hade väl inte några muskler. Hur stor skillnad kommer det här att göra när jag ska bygga muskler?

Slaszk
2009-06-29, 14:06
ok tack. jag vägde typ 87-88 (Kvällsvikt i fillingar:cool:) och var väl kanske 180-182 cm lång, spelade fotboll men ingen styrketräning så hade väl inte några muskler. Hur stor skillnad kommer det här att göra när jag ska bygga muskler?

Kollade upp det med ett gammalt pass. 183 cm lång var jag, med en kvällsvikt på 87-88 kg, säg morgonvikt 86 kg. 183 cm 86 kg med fett på magen o lite bröst sådär. Hur mycket påverkar det, känns som jag lägger på mig muskler hyffsat lätt ändå, går det säga hur mycket fortare det hade gått annars, och påverkar det verkligen så mycket när det bara är några kilo sådär i övervikt? Gick ner typ 10 kg och då var jag förbannat tanig, armarna var jätte små kanske 29-30 cm max, så då var jag ju tanig och nästan för smal. Med andra ord kanske övervikten inte var mer än 5-6 kg. Det var fråga 1.

Sen har jag en till. Förändras mitt "Genetiska max " som jag har fått lära mig om lite, t.ex. om jag på 185 cm har genetiskt max på 100 kg 12 % bf, om jag aldrig hade haft några kg extra, hade jag haft annat genetiskt max då? Om inte, så spelar det väl ingen roll egentligen annars då, det ända som skiljer är att det kanske tar 15 istället för 14 år att nå mitt genetiska max om jag är optimal eller är det nån annan skillnad? Isåfall är det ju inte så farligt ändå?

King Grub
2009-06-29, 14:07
1. Nej, det går inte att säga.

2. Ditt genetiska max förändras inte, men kanske dina förutsättningar att nå så nära det som möjligt.