handdator

Visa fullständig version : Armbågsskada


Caboose
2009-06-29, 00:13
Hej!
Jag har haft problem med min vänstra armbåge sen Augusti 2007 då jag skadade den genom hantelpress. Då fick jag en kortisioninjektion som tog bort smärtan och jag kunde fortsätta träna. Men efter det så kvar stod problemen och jag har fortfarande förjävligt ont. Har träffat sjukgymnast, naprapat, ortoped. Ingen kan verkligen fastställa vad och varför jag har ont. Jag har haft ett rött märke nu enda sen jag gjorde illa mig precis under armbåge, och det skiftar färg om jag gör något ansträngande, just nu är det rött, ser ut ungefär som ett skrapsår. Jag jobbar som bartender förtillfället och alltid när jag har jobbat så är "märket" blå/rött, som ett blåmärke. Och det gör förbannat ont, jag kan inte köra några pressövningar överhuvudtaget, inte ens köra lite lätt. Alla dragövningar funkar utmärkt. Men jag har inte kört hårt sen jag gjorde illa mig för det går bara inte, så styrketräning har legat på is nu ett bra tag, och det känns förjävligt då jag hade fått riktigt fina ökningar. Efter mycket ringande och tjatande på vårdcentralen fick jag en remiss till Nacka närsjukhus, när jag fick träffa en ortoped, som direkt skickade mig på en MRT. Läkaren skulle höra av sig via telefon, men lattjolajban som han var så skickade han ett brev hem till mig där det stod.

Bästa,Daniel!

Magnetröntgen av din armbåge visade på en liten, punktformad signalökning i en sena, som skulle kunna vara en liten bristning i senan på utsidan i det området där du har ont. Detta är en så pass liten förändring att det är svårt att göra någonting åt detta, annat än fortsatt sjukgymnastik, träning. Man skulle kunna prova med en cortistoninjektion, men det är tveksamt.

Med vänlig hälsning

Mikael Bouleau
Överläkare, spec i ortopedisk kirurgi"