handdator

Visa fullständig version : Armbågsskada


Caboose
2009-06-29, 00:13
Hej!
Jag har haft problem med min vänstra armbåge sen Augusti 2007 då jag skadade den genom hantelpress. Då fick jag en kortisioninjektion som tog bort smärtan och jag kunde fortsätta träna. Men efter det så kvar stod problemen och jag har fortfarande förjävligt ont. Har träffat sjukgymnast, naprapat, ortoped. Ingen kan verkligen fastställa vad och varför jag har ont. Jag har haft ett rött märke nu enda sen jag gjorde illa mig precis under armbåge, och det skiftar färg om jag gör något ansträngande, just nu är det rött, ser ut ungefär som ett skrapsår. Jag jobbar som bartender förtillfället och alltid när jag har jobbat så är "märket" blå/rött, som ett blåmärke. Och det gör förbannat ont, jag kan inte köra några pressövningar överhuvudtaget, inte ens köra lite lätt. Alla dragövningar funkar utmärkt. Men jag har inte kört hårt sen jag gjorde illa mig för det går bara inte, så styrketräning har legat på is nu ett bra tag, och det känns förjävligt då jag hade fått riktigt fina ökningar. Efter mycket ringande och tjatande på vårdcentralen fick jag en remiss till Nacka närsjukhus, när jag fick träffa en ortoped, som direkt skickade mig på en MRT. Läkaren skulle höra av sig via telefon, men lattjolajban som han var så skickade han ett brev hem till mig där det stod.

Bästa,Daniel!

Magnetröntgen av din armbåge visade på en liten, punktformad signalökning i en sena, som skulle kunna vara en liten bristning i senan på utsidan i det området där du har ont. Detta är en så pass liten förändring att det är svårt att göra någonting åt detta, annat än fortsatt sjukgymnastik, träning. Man skulle kunna prova med en cortistoninjektion, men det är tveksamt.

Med vänlig hälsning

Mikael Bouleau
Överläkare, spec i ortopedisk kirurgi"

Eftersom att jag redan har testat kortistion, och jag aldrig mer ska röra det preparatet då det skadar mer än det hjälper, så vet jag inte vad jag ska göra. Efter det här besöktet träffade jag en naprapat på Idrottsskadecentrum här i Uppsala, som inte heller kunde ge mig någon bra förklarning varför jag har det här röda märket. Han föreslog att jag skulle träffa en hudläkare, men eftersom att jag har på papper att det är en sena som är paj, så sket jag i det. En remiss tar 100år och privatklinikerna här är svindyra. Jag känner Danny Devito som är leifi kung här på forumet, som förslog att jag skulle dra upp en tråd här. För jag antar att jag inte är den enda personen som har haft den här skadan i hela världen, då läkarna inte verkar veta vad dem ska göra. Jag är i mina bästa år och jag varken vill eller borde vara handikappad som jag är förtillfället. Hjälp mig!

EDIT: Bild på armen kommer så fort jag fått tag i en digitalkamera.

Mvh/ Daniel

Caboose
2009-06-29, 00:17
http://pici.se/pictures/nkLGyClmQ.jpg
Precis där sitter märket, en riktig bild kommer upp imorgon :)

Caboose
2009-06-29, 00:29
Här kommer lite mer information, efter att ha mailat med min naprapat.

Ställde frågan om det inte går att operera senan på något vis

"Om du tänker dig att en sena består av tusentals små senfibrer (jmfr med en wire/rep).
Om du kapar ett par av dessa fibrer och därefter limmar ihop fogen får du en uppfattning om din skada.
Två olika typer av material med olika egenskaper.
Senan har skadats, skadeområdet består av oelastiskt ärrvävnad som under belastning spricker upp med blödning och svullnad som en bieffekt.
Börjar man skära i en sena skapar man mer ärrvävnad = korkad åtgärd.
Senor kan återskapa sig till orginal via rehabilitering, dvs regenerera sig själva.
Bra saker att hjälpa till med är sk tvärfriktion eller deep friction.
mvh
Teddy"

Jag har testat tvärfrikton utan någon som helst bättring.

Danny Devito
2009-06-29, 04:12
Bra att du söker hjälp här med när sjukvården inte har hjälpt. Får hoppas du får bra svar av någon kunnig här på brädan.

grimfish
2009-06-29, 15:34
Jag handledde Mikael en gång i tiden när han praktiserade på vårdcentral. Han har sedermera också har fått handledning av duktige Anders Ekelund och jag tycker att hans utlåtande verkar rimligt. Vidare tror jag att både naprapaten och sjukgymnasten som du tidigare har varit i kontakt med har gett dig värdefulla tips om hur du kan gå tillväga för att rehabilitera skadan.

Anders Dybdahl
2009-06-29, 16:30
Daniel,

Jag är bara lite nyfiken på om det "röda märket" var där INNAN du fick kortisoninjektion mot smärtan? Är märket tryckömt / smärtsamt? Kan du känna nån grop eller "hål"?

Caboose
2009-06-29, 16:34
grimfish: Absolut, men jag har försökt allt jag kan, det måste gå att göra något åt det.

Anders Dybdahl: Nej, det fick jag efter att jag fått kortisioninjektion. Märket gör ont om man rör vid det, och gör ont när jag utför alla typer av pressövningar, dock inte dragövningar. Jo absolut, det är en stor skillnad om man jämför högerarmen med vänstern, det är ungefär som en ingröpning i armen.

Mvh/daniel

Caboose
2009-07-02, 01:34
http://img193.imageshack.us/i/armbge1.jpg

http://img382.imageshack.us/i/armbge2.jpg

bilder på armbågen, bättre sent än aldrig.. *cupid*

http://img382.imageshack.us/i/armbge2.jpg

Caboose
2009-07-02, 01:40
http://pici.se/pictures/small/dvEzGhuji.jpg

http://pici.se/pictures/small/neHWysRmN.jpg

Kunde inte editera inlägget ovan *screwy*

Anders Dybdahl
2009-07-02, 18:38
Tycker det ser suspekt ut. Kan du nypa huden + underhudsfettet, och kolla om det smärtar? Har du nått som kan likna på ärr i huden?

Caboose
2009-07-03, 00:58
Det gör lite ont när jag nyper i skinnet, gör mest ont vid pressövningar, inga ärr eller något..

CroCop
2009-07-03, 12:32
Fan vad jobbigt.
Jag kan ingenting om sånt där men vafan kolla upp så det inte är något helskumt typ: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5337537.ab?service=print

Caboose
2009-07-03, 16:54
Fan vad jobbigt.
Jag kan ingenting om sånt där men vafan kolla upp så det inte är något helskumt typ: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5337537.ab?service=print

Jag har ju på papper från mrt att det är en sena som är paj, ska träffa Mats Dürén nu på Onsdag den 8:e, han ska tydligen vara väldigt duktig. Hjälpte en kompis som fick ett trasigt knäfäste, bara hoppas på det bästa!

Caboose
2009-07-11, 05:42
Träffade Mats i onsdags, han föreslog att jag skulle köra tung excentrisk träning för armbågen. Aldrig hört om det tidigare, funkar det? Någon som har erfarenheter?

/daniel

Caboose
2009-07-11, 06:59
Tungt lyft startade skadan med senbristning.
Bristning inflammerades och (här kommer poängen) kärlinväxning i senan.
När du försöker använda senan skapas smärta i kärlinväxningen.
Med rätt träff av cortison kan behandlingen fungera, med tanke på hu huden ser har man missat.
Bra doktor som kan sin sak är Thomas Andersson på OM-kliniken.

Fick det här svaret av Teddy på Idrottsskadecentrum

/daniel

Caboose
2009-07-15, 22:31
Beklagar sent svar så här i semestertider.

Du har fått sk neovaskularisering i senfästet, cortison brukar fungera bra på detta.

Öppnar åter v.33.



Med vänlig hälsning

OM kliniken/ Dr Thomas Andersson

Danny Devito
2009-07-16, 03:22
Kul med diagnos. Får hoppas den stämmer också så du inte behöver gå runt och vara oviss längre.

Anders Dybdahl
2009-07-16, 09:27
Neovaskularisering betyder helt enkelt att nya kärl växer inn i senfästet där senfästet är skadat/överbelastad. Tillsammans med dom nya kärlen växer det inn små nervtråder. Det är dessa nervtråder som smärtar vid belastning / retning.

Cortison är inflammationsdämpade och smärtlindrande. Du har ingen inflammation. Cortison kan hjälpa mot smärtan, men inte mot hållfastheten i senan.

Jag rekommendarar excentrisk träning.

Caboose
2009-07-18, 07:49
Neovaskularisering betyder helt enkelt att nya kärl växer inn i senfästet där senfästet är skadat/överbelastad. Tillsammans med dom nya kärlen växer det inn små nervtråder. Det är dessa nervtråder som smärtar vid belastning / retning.

Cortison är inflammationsdämpade och smärtlindrande. Du har ingen inflammation. Cortison kan hjälpa mot smärtan, men inte mot hållfastheten i senan.

Jag rekommendarar excentrisk träning.

På vilket sätt hjälper excentrisk träning? Har aldrig fått det riktigt förklarat för mig, har du lust och ge mig ett riktigt bra svar? :)
Har börjat med det nu iaf, känns faktist lite lite bättre.

Anders Dybdahl
2009-07-18, 18:53
På vilket sätt hjälper excentrisk träning? Har aldrig fått det riktigt förklarat för mig, har du lust och ge mig ett riktigt bra svar? :)
Har börjat med det nu iaf, känns faktist lite lite bättre.

Excentrisk träning stimulerar till ökad aktivitet i dom cellerna som återuppbygger senan. Senan blir stärkare helt enkelt.

I en studie tittade man på effekten av excentrisk träning på kärlen/nerverna som hadde växt inn i senan. Blodflödet till nervtråderna stryps och man spekulerade i att brist på blodflöde "tar död" på nervtråderna. Sannolikt derför man ser bättre resultat när du tränar med en grad av smärta (när du kan köra smärtfritt, öka på belastningen till smärtan kommer tillbaks).

Hur kör du excentrisk nu? set, reps, sekunder i excentrisk fas?

Åker på semester nu, utan internett en vecka :)

Caboose
2009-07-19, 04:12
Eftersom att jag har en stor latsdrag maskin hemma med 120kg som max vikt brukar jag köra en hands pushdown där jag hjälper till med högern så jag får ner vikten, och håller emot med vänster på uppfasen. Kör 10x3 på 20kg förtillfället funkar helt okej, gör inte lika ont längre, ska jag öka vikten om det inte gör ont?

Anders Dybdahl
2009-07-28, 19:40
Eftersom att jag har en stor latsdrag maskin hemma med 120kg som max vikt brukar jag köra en hands pushdown där jag hjälper till med högern så jag får ner vikten, och håller emot med vänster på uppfasen. Kör 10x3 på 20kg förtillfället funkar helt okej, gör inte lika ont längre, ska jag öka vikten om det inte gör ont?

Kör du varje dag? Gör det. Öka vikten när du knappt känner nån smärta efter 10x3. Öka så mkt att du känner av "lagom" smärta.