handdator

Visa fullständig version : Mixa råa grönsaker och dricka


_tuva_
2009-06-28, 22:13
Mixa råa grönsaker och dricka

Nån skillnad på hur kroppen tar upp det jämfört med att äta de?

mikaelj
2009-06-28, 22:35
Det tas upp snabbare, ev. lite sämre mättnad, eftersom det är färdigtuggat. Närings- och energiinnehållet är likadant.

Ofta har man puréade grönsaker som bas i grönsakssoppa för att få lite tjockare konsistens.

_tuva_
2009-06-28, 23:15
varför ser man inga bodybuilders som kör de?

jag tar massa olika grönsaker mixar med apelsin juice

får man ju i sig allt grönt man behöver liksom

skit smidigt :)

Kischen
2009-06-28, 23:41
varför ser man inga bodybuilders som kör de?


För att det är många gånger godare att äta grönsakerna.
Mixar du all din mat och dricker med tanke på din kycklingtråd?

_tuva_
2009-06-28, 23:46
jo de blir en del mix men de är mest för att väga upp så att man bara behöver fokusera på kollisarna när man lagar mat

protein och grönt häller ja helst i mig :)

mikaelj
2009-06-29, 02:05
Fett då?

_tuva_
2009-06-29, 03:28
får jag i mig via den "vanliga" maten

morgon: 2 dl havregröt, mjölk + 1 liter vatten

lunch: exe: lasange + 150 g kyckling mixa med apelsin juice

mellanmål: 2 dl havregröt, mjölk

efter träning: mixade grönsaker med apelsin juice + 150 g mixad kyckling med apelsinjuice + 2 bananer

middag: exe: italiensk lax

Eddie Vedder
2009-06-29, 06:03
Äter du grönsaker i ett helt fettfritt mål kommer inga fettlösliga vitaminer absorberas.

Mixningen kommer dessutom förstöra en del av de syrekänsliga mikronutrienterna, t.ex. vitamin C. Det senare är en dosrelaterad fråga och ju snabbare inpå mixningen desto mindre skada.

Men de fettlösliga vitaminerna få du inte i dig alls.

_tuva_
2009-06-29, 14:34
ok!

så du skulle inte rekommendera en grönsaksmix ?

Trance
2009-06-29, 14:51
ok!

så du skulle inte rekommendera en grönsaksmix ?

Du kan ju alltid testa med att mixa i lite ister också...

Snorkelfarsan
2009-06-29, 14:51
jo, men se till att komplettera med en fettkälla. Blanda i lite rapsolja om du inte äter nåt med fett till. Kanske kan några Omega3-kapslar funka?

Fru_Flisa
2009-06-30, 10:34
Äter du grönsaker i ett helt fettfritt mål kommer inga fettlösliga vitaminer absorberas.
/......./
Men de fettlösliga vitaminerna få du inte i dig alls.

Grönsaker och fett har ju relativt långsamt upptag, det kan väl inte vara ett måste, även om det är det bästa för att inget ska gå till spillo, att äta fett i precis samma ögonblick?
Eller måste vitaminerna upp omedelbart?
Hoppas du förstår hur jag menar nu...
Äter man ägg ett par timmar innan (enbart) grönsaker så måste väl vitaminerna kunna absorberas med hjälp av fettet från ägget?
Omvänt (ägget) nån timme senare) kanske är sämre, men borde fungera likadant annars?

Larsson85
2009-06-30, 12:17
lunch: exe: lasange + 150 g kyckling mixa med apelsin juice


Du menar väl inte att du kör detta i mixer? :smash::cheers:

Eddie Vedder
2009-06-30, 12:39
Äter man ägg ett par timmar innan (enbart) grönsaker så måste väl vitaminerna kunna absorberas med hjälp av fettet från ägget?
Omvänt (ägget) nån timme senare) kanske är sämre, men borde fungera likadant annars?

Nej det är ingen bra idé. Visst kanske det GÅR, d.v.s. ingen omöjlighet, men definitivt mycket sämre.

Som att äta pastan 13:00 och bönorna 15:00, inte alls säkert att aminosyrorna kompletterar varandra då. Samma sak här tror jag.

_tuva_
2009-07-03, 23:28
så en grönsaksdrink för till en måltid är fortfarande skräp jämfört att mosa i sig dom ång kokande eler råa ?

då borde ju exempelvis morotsjuice vara onödigt att dricka som så många gör?

Eddie Vedder
2009-07-04, 05:31
då borde ju exempelvis morotsjuice vara onödigt att dricka som så många gör?

Nej betakarotenet i juicen är sannolikt mer biotillgängligt än råa morötter. Förutsatt att man får i sig något fett till den juicen.

Men just karotenoider är ett undantag, i alla andra fall är det sämre ur näringssynpunkt med de där produkterna där man mosat ner olika frukt och bär och säljer dyrt.

Sverker
2009-07-04, 06:11
Man har plockat bort alla fibrerna när man gör juice.

Fru_Flisa
2009-07-04, 07:09
Nej betakarotenet i juicen är sannolikt mer biotillgängligt än råa morötter. Förutsatt att man får i sig något fett till den juicen.

Men just karotenoider är ett undantag, i alla andra fall är det sämre ur näringssynpunkt med de där produkterna där man mosat ner olika frukt och bär och säljer dyrt.

Spammning på betakaroten...

Är rårivna morötter att jämföra med juice eller som rå morot när det gäller kroppens förmåga att uppta betakaroten?
Det blir ju en helt annan sötare smak när moroten är riven, än hackad i småbitar.

Eddie Vedder
2009-07-04, 07:26
Spammning på betakaroten...

Är rårivna morötter att jämföra med juice eller som rå morot när det gäller kroppens förmåga att uppta betakaroten?
Det blir ju en helt annan sötare smak när moroten är riven, än hackad i småbitar.

ja det är samma princip. Men jag gissar att juicen dessutom är värmebehandlad och det är ju ytterligare en fördel. Finfördelning och uppvärmning gör karotenoider mer tillgängliga. Närvaro av fett i måltiden är ett måste.

Fru_Flisa
2009-07-04, 07:45
ja det är samma princip. Men jag gissar att juicen dessutom är värmebehandlad och det är ju ytterligare en fördel. Finfördelning och uppvärmning gör karotenoider mer tillgängliga. Närvaro av fett i måltiden är ett måste.

I see :)
Räcker det med "minimalt" med fett som nån droppe olja eller en nöt?
Är det bättre ju mer fett, upp till rimlig gräns?

Alltså..spelar mängden fett stor roll?

Eddie Vedder
2009-07-04, 07:50
Alltså..spelar mängden fett stor roll?

Ja men jag kan inte svara på hur mycket. Inga jättemängder dock. Tar du två kapslar fiskolja kan jag t.ex. tänka mig att det räcker.