handdator

Visa fullständig version : Kesella


Jon2
2003-08-18, 19:17
Efter som mjölk har så högt II vilket kommer i från proteinet. Så borde väll Kesella ge ännu större insulin på slag. Själv brukar jag ta en sådan på kvällen

King Grub
2003-08-18, 19:21
Keso och kesella triggar insulinet rätt rejält, ja. Om det är viktigare än att du har en lång aminosyreutsöndring är dock tveksamt. Och det kan inte bildas fett från ingenting, insulinpåslag eller inte. Ligger du inte på energiöverskott kan det totalt inte bildas kroppsfett heller. Men visst, din fettförbränning på nattimmarna försämras.

LunaSpice
2003-08-18, 19:32
Det bästa att ta innan bedtime borde väl ändå vara fett (fler- eller enkelomättat) samt kasienprotein? Då har man väl verkligen än bra aminosyreutsöndring under hela natten så att GH och andra hormoner har lite byggmaterial. :) Jag brukar även sleva i mig ett kolhydratsmål ca 2-3 timmar innan läggdags med mkt fibrer (kruskakli t.ex.) och långsamma kolhydrater. Kruskakli i filmjölk eller naturell yoghurt med en halv banan i eller så brukar göra susen tillsammans med nån fullkornsmacka. Då slipper man vara dödshungrig när man ska sova.

Grub, för att minska hungersuget innan läggdags (om det nu är längre än 2-3 timmar sen man åt sitt senaste mål) kan man inte blanda kruskakli (vilket är förhållandevis) eller annat fiber i sin prottedrink som man tar innan läggdags? Detta gäller nu om man inte vill ta några kolhydrater vid den tiden (vilket iofs inte bör påverka fettinlagringen nämnvärt). Vad ger kruskakli insulinpåslag? Jag kan nada om II nämligen och vet därför inte vilka livsmedel som ger höga insulinpåslag.

William
2003-08-18, 19:44
Grub: Att kesella och keso triggar insulinet rejält, har du några siffror på det eller är det baserat på att det handlar om mjölkprodukter?

Mvh William

King Grub
2003-08-18, 19:49
Originally posted by William
Grub: Att kesella och keso triggar insulinet rejält, har du några siffror på det eller är det baserat på att det handlar om mjölkprodukter?

Mvh William

Metabolic response to cottage cheese or egg white protein, with or without glucose, in type II diabetic subjects.

Metabolism. 1992 Oct, 41(10):1137-45.

Gannon MC, Nuttall FQ, Lane JT, Burmeister LA.

Metabolic Research Laboratory, Veterans Affairs Medical Center, Minneapolis, MN.

Test meals with 25 g protein in the form of cottage cheese or egg white were given with or without 50 g glucose to male subjects with mild to moderately severe, untreated, type II diabetes. Water was given as a control meal. The glucose, insulin, C-peptide, alpha amino nitrogen (AAN), glucagon, plasma urea nitrogen (PUN), nonesterified fatty acid (NEFA), and triglyceride area responses were determined using the water meal as a baseline. The glucose area responses following ingestion of cottage cheese or egg white were very small compared with those of the glucose meal, and were not significantly different from one another. The serum insulin area response was 3.6-fold greater following ingestion of cottage cheese compared with egg white (309 v 86 pmol/L.h). The simultaneous ingestion of glucose with cottage cheese or egg white protein decreased the glucose area response to glucose by 11% and 20%, respectively. When either protein was ingested with glucose, the insulin area response was greater than the sum of the individual responses, indicating a synergistic effect.

William
2003-08-18, 19:55
Originally posted by King Grub


When either protein was ingested with glucose, the insulin area response was greater than the sum of the individual responses, indicating a synergistic effect.

Tack för infon! Det bekräftar delvis mina egna teorier om att det inte enbart poteinet i mjölk som ger insulintopparna. Personligen tror jag att kolhydraterna har ett finger i spelet och därmed bör kesella och keso ge ett lägre insulinpåslag än tex mjölk eftersom mängden kolhydrater är mindre i dessa produkter. Därmed inte sagt hur mycket mindre.

Mvh William

Jon2
2003-08-18, 20:04
Men man behöver ju inte äta lika mkt kesalla som mjölk för att få i sig protein. En kesella väger ju bara 250 g ger den lika mkt insulin på slag som 250 g mjölk lr?

William
2003-08-18, 20:08
Originally posted by Jon2
Men man behöver ju inte äta lika mkt kesalla som mjölk för att få i sig protein. En kesella väger ju bara 250 g ger den lika mkt insulin på slag som 250 g mjölk lr?

För att jämföra kessela med mjölk bör man räkna per gram protein och en liter mjölk ger ungefär lika mycket protein som 250 g kesella. Om du ska få i dig samma mängd protein från mjölk som från kesella, så tror jag att mjölk ger större insulinpåslag än kesella pga av mjölkens kolhydrater.

Mvh William

King Grub
2003-08-18, 20:15
Keso och kesella har i alla fall ett insulinpåslag som är 3.6 ggr större än vid intag av äggviteprotein.

Mjölkens II-värde på 115 är, liksom alla andra II-värden, satta vid ett intag av 1000 kj av en vara.

Jon2
2003-08-18, 20:17
Allstå är det ändå ganska lungt att äta kesella istället för mjölk det är ju proteinet jag vill åt

King Grub
2003-08-18, 20:19
Originally posted by Jon2
Allstå är det ändå ganska lungt att äta kesella istället för mjölk det är ju proteinet jag vill åt

Som sagt, är du inte rädd för ett insulinpåslag så är ju proteinerna i kesellan långsamma och av högsta kvalitet. Och insulin är ju ett kraftigt muskelbyggande hormon också, inte bara fettinlagrande.

William
2003-08-18, 20:40
Originally posted by Jon2
Allstå är det ändå ganska lungt att äta kesella istället för mjölk det är ju proteinet jag vill åt

Personligen tycker jag att det är mycket mer än lungt och du bör ta kesella istället för mjölk om du bara är ute efter proteinerna med så lite insulin som möjligt när valet står mellan kesella och mjölk.

OxYgEr
2003-08-18, 20:50
Hehe King Crub våran eminenta Guru har verkligen alla svar på frågor :hbang:

Jon2
2003-08-18, 21:23
Japp han är kungen. Men heter faktiskt King grub inte crub:nono:

King Grub
2003-08-19, 05:35
Originally posted by Jon2
Japp han är kungen. Men heter faktiskt King grub inte crub:nono:

Här har vi en kille med huvudet på skaft. :cheers:

Ozz
2003-08-19, 11:17
Inte så konstigt att han ibland kallas King Crub (krubb)!:thumbup: ;)

AJO
2003-08-19, 20:18
Vad har tonfisk för II?, och hur gör man för att sänka II? (med glykemiskt index kan man ju använda psyllium frön...)

King Grub
2003-08-19, 20:23
Originally posted by AJO
Vad har tonfisk för II?, och hur gör man för att sänka II? (med glykemiskt index kan man ju använda psyllium frön...)

Fisk i genomsnitt har 59.

Finns nog inte mycket du kan göra, och inte mycket du skall göra. Håll inte på och manipulera insulinnivåerna för mycket annat än genom att äta mat med högt/lågt II på rätt tillfällen. Kroppen sköter saker och ting själv om man äter någorlunda hyfsat och varierat. Insulinhysterin verkar gå lite för långt ibland.

Du kan ju helt enkelt välja ett livsmedel med ett annat II om du nu är så oroligt över det.

ivandrago
2003-08-19, 22:05
Originally posted by King Grub
Insulinhysterin verkar gå lite för långt ibland.


Den har redan gått på tok för långt!! Ingen verkar tänka på VAD det är de äter, utan istället tänker de på insulin-toppar och GI. Bra mat är bra mat - att oroa sig över att tonfisk skulle höja insulinnivåerna för mycket är ju nästan värre fanatism än hizbollah.

GhostFace
2003-08-19, 22:18
Originally posted by ivandrago


Den har redan gått på tok för långt!! Ingen verkar tänka på VAD det är de äter, utan istället tänker de på insulin-toppar och GI. Bra mat är bra mat - att oroa sig över att tonfisk skulle höja insulinnivåerna för mycket är ju nästan värre fanatism än hizbollah.

Bra sagt!
:thumbup: