handdator

Visa fullständig version : Beslutsproblem om upplägg


lattjo
2009-06-28, 16:10
Hej!
Har tränat i 1.5-2 år och prövat lite olika scheman under tiden, framförallt har det varit halvkroppspass och någon enstaka period 3-split.
Nu i våras har jag i princip bara kört helkroppspass pga tidsbrist men det fungerade inte alls för mig och gav bara dåliga/inga resultat.

Vill byta upplägg till sommaren nu när man har lite mer tid men känner mig helt lost med vad jag ska köra.
Första året ökade jag oavsett vilket schema jag tränade efter men nu senaste månaderna går det inte lika lätt längre har jag märkt.

Är i huvudsak ute efter att bygga volym och muskler. Hur borde jag lägga upp träningen för att det ska ge så mycket som möjligt?
Halvkroppspass 4 ggr i veckan eller en t.ex. 3-split?

Vet att det finns många frågor om det här på forumet men verkar vara kluvna åsikter om det är bättre att träna igenom en muskelgrupp en gång eller två gånger i veckan.

Man vill utnyttja sommaren så mycket som möjligt så är riktigt kluven hur jag ska göra.

hjälp! :)

LillSkalman
2009-06-28, 16:17
Bygg ett program runt Mark, böj och bänk vettja :) Mycket massa sejs ju dessa bygga iaf och de är ganska vedertagna basövningar.

lattjo
2009-06-28, 16:21
Basövningar kommer helt klart vara med i varje pass, och någon isolationsövning i slutet. Är mer kluven med hur jag ska dela upp passen. Bygger man bättre på halvkroppspass än säg en 3-split?

Kan ju tillägga att jag har tänkt mig träna runt 4 ggr i veckan.

Frumpish
2009-06-28, 16:32
Har själv tränat i snart 2 år, körde lite allt möjligt i början, fastnade sen på nån slags 3/4 split och har sedan ett halvår tillbaks kört 3 helkroppspass i veckan.

Tänker börja köra 4 pass i veckan till sommaren och ska köra 2 underkropp / 2 överkroppspass i veckan. Basövningar i början av passen och iso mot slutet, låter som ett liknande upplägg du har tänkt dig!

Angående om det är mer opti att bygga på 4 halvkroppspass i veckan än en 3split (3 pass) i veckan tror jag inte du kan få ett definit svar på :/ Kör vad du tycker passar bäst, tidsmässigt och vad du tycker är roligast!

lattjo
2009-06-28, 16:37
Okej känns som vi kört väldigt lika.
Har också kört 3 helkroppspass i veckan senaste halvåret, men fungerade som sagt inte så bra för mig. Fick du bra resultat av det?

Lutar lite åt halvkroppspassen men vore kul att höra fler åsikter om vad som är bäst jämfört med 3split. Många verkar ju förespråka att träna igenom en muskelgrupp 2 ggr i veckan men det förstår jag inte hur man ska hinna på en 3 split om man inte vill köra 6 ggr i veckan.

dizzle
2009-06-28, 20:36
Okej känns som vi kört väldigt lika.
Har också kört 3 helkroppspass i veckan senaste halvåret, men fungerade som sagt inte så bra för mig. Fick du bra resultat av det?

Lutar lite åt halvkroppspassen men vore kul att höra fler åsikter om vad som är bäst jämfört med 3split. Många verkar ju förespråka att träna igenom en muskelgrupp 2 ggr i veckan men det förstår jag inte hur man ska hinna på en 3 split om man inte vill köra 6 ggr i veckan.

Skit i vad folk förespråkar, testa dig fram och känn efter själv.
Tycker det låter slöseri med tid att ha tränat så länge som ett halvt år med något som inte funkar bra.
Som sagt, testa dig fram och kör på det du trivs bäst med:)

lattjo
2009-06-28, 21:16
Jo det var väldigt slöseri med tid, men beror nog också på att jag inte kunnat fokusera lika mycket på träningen heller.
Ska pröva halvkroppspass en månad, fungerar det inte byter jag till nått annat.
Tack!