handdator

Visa fullständig version : Fett och kolhydrater?


Jacke89
2009-06-28, 14:08
Hej

Jag undrar över lite grejjs, deffar just nu och varför skär man egentligen ner på kolhydraterna? Jag har knappt gjort det alls, försvinner mer fett om man gör det?

Räcker det med att käka en avokado per dag och 2 skedar olivolja sen ta omega3 om man käkar bra med kött etc för att få i sig tillräckligt med fett?

Idag när jag skulle ta käk blev jag lite fundersam när jag hört så mycket om kolhydrater.. fanns cirka 200g kött och massa pasta, 200g kött e ju kanske 250 kcal vad ska man göra med resten? Ta kolhydrater även att det är deff?

Är de samma mängd fett som gäller vid bulk (1g/kv) som vid deff? O får jag i mig de med vanlig kost + det jag sa där uppe tros?

siktar på 250g protein och 100g fett per dag, är det bara o ta kolhydrater för resten lr blir jag fetare då när jag ska bulka? Gäller samma sak för deff? Vad är kolhydraterna egentligen till för?

Jag är värdelös på kost, men hoppas jag får svar . lite tankar jag haft i huvet mycket på sistonde.

King Grub
2009-06-28, 14:11
Det är möjligt att viktnedgången blir större med en kolhydratfattig diet. Det mesta tyder på det, men skillnaderna är i sådana fall blygsamma, och det är individuellt hur väl man svarar på en kolhydrat- respektive fettfattig diet med likvärdigt kaloriinnehåll.

Kolhydrat är en energikälla. Kolhydrat är inte livsnödvändigt, till skillnad från fett och protein, men är den bästa energikällan för högintensivt arbete/träning. Drar man ner på eller utesluter kolhydrat går låg- och medelintensiv träning bra, men prestationsförmågan på högintensiv sådan kan sjunka.

Eddie Vedder
2009-06-28, 14:12
Med ett konstant proteinintag vid 2-2.5g/kg kroppsvikt kan du spela lite med fett och kolhydrater som du vill, se till att äta en näringsrik kost bara.

Skillnaden mellan fettet och kolhydraterna är att du måste få i dig en viss mängd fett, ligg helst runt ett minimumintag på 0.5-1 g/kg kroppsvikt i alla fall. Om du sedan vill minimera kolhydratintaget så mycket du bara kan är det inget fel i det, se bara till att du får i dig de mikronutrienter du behöver. Låter du kolhydratintaget komma från t.ex. broccoli, spenat, paprika och vitkål samt från de mjölkprodukter du sannolikt äter/dricker kommer du tveklöst tillgodose näringsbehovet.