handdator

Visa fullständig version : Bihåleinflammation - medicin - muskelnedbrytning


JoeyP
2009-06-28, 13:35
Jag är mitt uppe i min deff. Allt gick bra fram till dietdag 50. Formen började visa sig.

Blev dålig lite innan midsommar, efter midsommar riktigt dålig.

Imorgon (Måndag) har jag inte tränat på 2veckor.

Ska ringa till vårdcentralen och be om pencilin.

Säker på att jag har bihåleinflammation.

Började med vanlig förkylning. Ont i halsen. Mer ont i halsen. Ont i kinderna, har lock för ena örat hela tiden, ena ögat är rött, gult slem och haft feber, nu mår jag bra dock, men vet att de finns kvar. Har fortfarande lock för örat, lite värk i pannan + täpp emellan åt.

Anledningar: Kall fläkt på natten, gått från gymmet svettig i linne, rökt en massa tobak och druckit under midsommar.

Nu vill ja bara bli frisk fort.

Har kört med vanligt närspray, körde med kortison näspray en dag, sen slarvade jag bort det, sen var apoteket stängt.

Hur mkt påverkas/sänks proteinsyntesen av läkemedel som nässpray, pencilin, ipren osv?...

Är min deff förstörd?

L-Sami
2009-06-28, 13:56
Ignorera det där med nedreglerad proteinsyntes. Det är nog mer katabolt att ha värk, stresshormoner (kortisol) som utsöndras är nog värre. Jag har själv haft tandinflammation nu ett tag, har en penicillinkur och har även intagit maximal rekommenderade dos av alvedon under 5 dagars tid. Märker inte att jag har förtvivnat direkt. Bihåleinflammation är inte trevligt, det är lönt att ta medicin.

JoeyP
2009-06-28, 14:36
Ignorera det där med nedreglerad proteinsyntes. Det är nog mer katabolt att ha värk, stresshormoner (kortisol) som utsöndras är nog värre. Jag har själv haft tandinflammation nu ett tag, har en penicillinkur och har även intagit maximal rekommenderade dos av alvedon under 5 dagars tid. Märker inte att jag har förtvivnat direkt. Bihåleinflammation är inte trevligt, det är lönt att ta medicin.

Okej tack. Jepp ska ta medicin. När jag deffade och var frisk käkade jag 160g protein om dagen, hur mkt behöver jag nu när jag vilar typ? 160 elr kan ja dra ner till 1,5g / kv.

King Grub
2009-06-28, 14:38
Vill du behålla så mycket som möjligt av muskelmassan i en katabol situation utan träning, ökar du proteinintaget i stället för att minska det. 2.5-3 gram per kilo kroppsvikt och dygn, gärna med 2-3 EAA-intag under dagen.

JoeyP
2009-07-01, 11:21
Vill du behålla så mycket som möjligt av muskelmassan i en katabol situation utan träning, ökar du proteinintaget i stället för att minska det. 2.5-3 gram per kilo kroppsvikt och dygn, gärna med 2-3 EAA-intag under dagen.

Okej!! Det ska jag göra.

Tricce
2009-07-01, 11:24
För bihålorna lär du dessutom få Rinexin

JoeyP
2009-07-01, 14:21
För bihålorna lär du dessutom få Rinexin

Har pencilin + kortison näs spray.

JoeyP
2009-08-03, 13:20
Vill du behålla så mycket som möjligt av muskelmassan i en katabol situation utan träning, ökar du proteinintaget i stället för att minska det. 2.5-3 gram per kilo kroppsvikt och dygn, gärna med 2-3 EAA-intag under dagen.

Men är de värt de? Att gå från 1,5 till 3g?

Iom att tappad massa får man tillbaka fort.

Trance
2009-08-03, 13:26
Lokalbehandling av kortison med nässpray kan du vara hyfsat säker på att det inte påverkar någon muskeluppbyggnad alls.