handdator

Visa fullständig version : Riktig nybörjare, bulk?


cyclist_90
2009-06-28, 12:02
Hej alla glada styrketräningsfans=)

Jag har kommit till en punkt i livet nu då jag vid 18 års ålder helt och hålle tröttnat på min cykling och vill börja styrketräna för att på sikt kanske tävla i bodybuilding eller fitness. Jag har alltid och kommer alltid att vara en tävlingsmänniska så att någon gång i framtiden tävla är självklart. Så imorgon det första jag gör kommer att vara att jag åker in till Studio Aktiv i Borås och skaffar ett gymkort samt lägger ut de extra pengarna på en personlig tränare för att hitta i djungeln av hantlar och mojänger:P Gör jag något är det alltid 100 %:thumbup:

Lite fakta:
Ålder 18
Längd: 191 cm
Vikt: 78-79 kg
Balgrund inom idrott: Har cyklat sedan 2004 och har några SM medaljer och landslagsuppdrag på juniornivå.

Som de flesta cyklisterna är jag smal och inte särdeles van vid styrketräning.
Okej när jag pratar med en personlig tränare har han säkert tonvis med goda råd att ge men jag vill ställla min fråga till er som är de kunnigaste i Sverige(om inte i världen:hbang:) Borde jag för att på lättast sätt bygga muskler ha en bulk där jag under kontrollerade former går upp 10-20 kg under en längre period förstås för att på så sätt maximera de anabola processerna i kroppen? För att som nybörjare lägga in en ganska massiv bulk speciellt när man är smal är väl att föredra så man inte så att säga "kör slut" på sig genom en liknande kost som konditionsidrottare har? Vada tycker ni? Ska bli intressant att höra:) allt är ju spännande i början


/Christoffer

WorkOutBuddy
2009-06-28, 13:08
Du behöver inte ha en massiv bulk speciellt inte när du är nybörjare då du bygger muskler väldigt lätt. 0.5kg i veckan är perfekt.

Ch4rles
2009-06-28, 14:12
Som nybörjare tycker jag inte man ska börja tänka på viktuppgång, såvida man inte är underviktig. Det tar ett tag att lära sig grunderna i träning och komma igång på riktigt. Dessutom brukar man som nybörjare få jättebra resultat utan att gå upp i vikt.

mattilainen
2009-06-28, 14:22
träna på och ät lagom, räkna kcal om du vill och du kommer allt få bra resultat om du håller den här "spiriten" :D

Välkommen till gymmet och jag tror verkligen dina chanser är stora

Rusk
2009-06-28, 14:38
Välkommen till en sport som enligt mig är den tuffaste man kan hitta. Men den är värd det: )

Eddie Vedder
2009-06-28, 14:45
Välkommen till en sport som enligt mig är den tuffaste man kan hitta. Men den är värd det: )

Ja det förslöade och ljuva livet som tävlingscyklist är numera ett minne blott.*rolleyes*

cyclist_90
2009-06-28, 17:20
haha jaa tävlingscykling var aldeles för tidskrävande rent träningsmässigt. Liksom 5 timmar på helgerna... Styrketräning är tufft men det som är så underbart att man kan få det så tidseffektivt med bra resultat ändå=)

Angående viktuppgång, har varit snudd på anorketisk, och nu är jag iställed livrädd för att få i mig för lite mat i samband med träning, en helomvänding alltså vilket iof är bra. Men rejält med mat nu här i tonåren och strukturerad träning så kommer nog resultaten i sinom tid ändå=) Först och främst känner jag att jag vill få ett hum om hur allt funkar och grunderna i det hela.

Får väl starta en journal när jag väl är igång.

Mourten
2009-06-28, 20:39
Du behöver inte ha en massiv bulk speciellt inte när du är nybörjare då du bygger muskler väldigt lätt. 0.5kg i veckan är perfekt.

0.5 kg är ju bränn mkt, de ger 2 kg i månaden -> 24 kg på 1 år. Grabben kommer bli mäkta fet.

WorkOutBuddy
2009-06-28, 21:10
0.5kg i veckan är perfekt.

Mourten
2009-06-28, 21:18
0.5kg i veckan är perfekt.

Jo en 19 åring på 63 kg borde juh veta tillräckligt mkt om bodybuilding så han kan ge bra bulk tips, eftersom du är så massiv själv...

Emil_Larsson
2009-06-28, 21:58
Jag tycker ½ kg/månad är en bra takt åtminstone de 2 första månaderna, då kan det säkert vara positivt med en extra knuff. Dock som du säger är ju det en väldans viktökning utslaget på ett år och det lär påverka hälsan rätt negativt om man skulle hålla den viktökningen konstant i ett år.

/Fred.

Emil_Larsson
2009-06-28, 22:02
Ops..vecka menade jag.

Ostknäcket
2009-06-28, 22:12
0.5kg i veckan är för mycket enligt mig.

C.E.J.
2009-06-28, 22:31
Jag tycker ½ kg/vecka är en bra takt åtminstone de 2 första månaderna, då kan det säkert vara positivt med en extra knuff. Dock som du säger är ju det en väldans viktökning utslaget på ett år och det lär påverka hälsan rätt negativt om man skulle hålla den viktökningen konstant i ett år.

/Fred.

+1 på detta, har man varit cyklist och väger ~70kg på 190cm, och gissningsvis aldrig varit överviktig, då blir nog mycket av den begynnande överätningen till stor del kvalitetsmassa.

Eddie Vedder
2009-06-29, 06:59
0.5kg i veckan är perfekt.

Kanske inledningsvis eftersom han är väldigt smal nu. Men annars är ju ½kg i veckan för mycket tycker jag. Det gör ju inte att en jättesmal blir fet så initialt som sagt. Men när man sedan nått en lite högre vikt bör man definitivt sakta ner.

Och för de allra flesta som bulkar från en lite högre kroppsvikt från början känns det som en överdriven bulktakt.

WorkOutBuddy
2009-06-29, 08:34
Jo en 19 åring på 63 kg borde juh veta tillräckligt mkt om bodybuilding så han kan ge bra bulk tips, eftersom du är så massiv själv...

Bara för att du kan min ålder och vikt betyder det väl inte att du kan dum förklara mig. Jag har tagit tag i träningen seriöst nu och bara för att jag inte är "massiv" efter två månaders träning så betyder det inte att jag inte kan ge tips och förslag på det jag tycker skulle passa. Vem ger dig rätten att kunna säga att det du skriver är rätt och det jag skriver är fel och sedan attackera mig?
Visa lite respekt för fan.

hotmess
2009-06-29, 09:54
Jag har för mig att under de första 1-2 månaderna är det inte helt ovanligt för styrketräningsnybörjare att lagra in en hel del vätska och glykogen i musklerna (om man äter och tränar ordentligt) vilket gör att en viktuppgång på ca. 0,5kg/vecka under den perioden inte är så farligt. Sedan tar det kanske lite tid att hitta den balans som funkar just för en själv. Man får prova sig fram.

Eddie Vedder
2009-06-29, 12:16
Jag har för mig att under de första 1-2 månaderna är det inte helt ovanligt för styrketräningsnybörjare att lagra in en hel del vätska och glykogen i musklerna (om man äter och tränar ordentligt) vilket gör att en viktuppgång på ca. 0,5kg/vecka under den perioden inte är så farligt. Sedan tar det kanske lite tid att hitta den balans som funkar just för en själv. Man får prova sig fram.

Jo absolut, men nu pratar vi om det energiöverskott som de facto innebär ½kg fett och muskler. Pratar vi siffror på vågen kan det ju skilja kilovis från dag till dag både upp och ner.

Så 3500 kcalöverskott på en vecka kommer innebära mer än ½kg på vågen efter den veckan, kanske 2 kg eller så.

Vem ger dig rätten att kunna säga att det du skriver är rätt och det jag skriver är fel och sedan attackera mig?
Visa lite respekt för fan.

Det är sant att han inte har rätt att nedvärdera dina kunskaper baserat på storlek och ålder men du skrev faktiskt kost och koncist att det är perfekt.

Ett så säkert påstående kommer såklart bemötas med kritik, det får du räkna med när du gör ett så säkert påstående.

cyclist_90
2009-06-29, 12:16
tack tack för alla råd, har inbokat ett PT möte hos en Mattias 7.45 på onsdag morgon=) Ska bli mycket intressant och se vad vad han tycker och tänker om träning och hur det ska se ut för "newbies". Skynda långsamt är det endsa kravet jag har. Bygga muskler tar tid och man blir inte Hulken på några månader *flex* så mycket vet jag. Lovar att posta träningsschema framöver med lite bilder och sådant. Allt nytt är spännande eller vad säger ni själva :)

cyclist_90
2009-06-29, 12:35
Bara för att du kan min ålder och vikt betyder det väl inte att du kan dum förklara mig. Jag har tagit tag i träningen seriöst nu och bara för att jag inte är "massiv" efter två månaders träning så betyder det inte att jag inte kan ge tips och förslag på det jag tycker skulle passa. Vem ger dig rätten att kunna säga att det du skriver är rätt och det jag skriver är fel och sedan attackera mig?
Visa lite respekt för fan.


häj häj, nu ska vi inte bli aggresiva, jag tycker det är intressant att folk ser saker ur olika synvinklar, folk som tycker olika ger en ju mer saker att ta in och bearbeta. :) men 0,5 kg i veckan kanske blir fallet i början här med vattenansamling och inlagring av glykogen men det kanske inte håller i längden. Målet är ju självklart så mycket fettfri massa som möjligt i början och då jag vet att jag har ganska lätt att få muskler i kombination med bra mat så ska jag nog på ett kotrollerat sätt få de resultat jag vill. Deffa...... det finns inte i mitt system, jag känner att för att deffa måste man ha något att få fram och jag vet att det krävs en tids träning innan jag kommer ha nåt att deffa fram....... spagettiarmar.... never wanna go there again*slap*:devil:

WorkOutBuddy
2009-06-29, 13:07
Det är sant att han inte har rätt att nedvärdera dina kunskaper baserat på storlek och ålder men du skrev faktiskt kost och koncist att det är perfekt.

Ett så säkert påstående kommer såklart bemötas med kritik, det får du räkna med när du gör ett så säkert påstående.

Skrev jag verkligen det? Perfekt, det kanske jag gjorde :em:
Neh men 0.5kg i veckan verkar tydligen vara bra i början men ingenting i det långa loppen vilket jag har fått lära mig idag. Man lär sig något nytt varje dag, men kritik och kritik, va sägs om konstruktivt kritik, det han gjorde var helt enkelt att försöka förlöjliga mig då jag inte höll med.

WorkOutBuddy
2009-06-29, 13:09
häj häj, nu ska vi inte bli aggresiva

Aldrig att man blir aggressiv. Här ska det vara god atmosfär och ingen ilska. Det är ju trots allt ett tränings-forum. Vi är här för att lära oss och inte för att ta ut sin ilska på andra :)

Lite OT men back on track, öka i en bra takt så att du ser att du ökar bra i övningar och inte lagrar för mycket fett i kroppen. Använd spegeln. 0.5kg i veckan kanske var lite snabbt men i början verkar det ju funka. Senare kan man ju sakta ner.

hotmess
2009-07-01, 09:14
Jo absolut, men nu pratar vi om det energiöverskott som de facto innebär ½kg fett och muskler. Pratar vi siffror på vågen kan det ju skilja kilovis från dag till dag både upp och ner.

Så 3500 kcalöverskott på en vecka kommer innebära mer än ½kg på vågen efter den veckan, kanske 2 kg eller så.

Men visst kan väl t o m självaste Eddie Vedder hålla med om att ett energiöverskott på ca. 500kcal/dag i samband med ett genomtänkt träningsschema och lagom vila ger ganska brutala styrke- och muskelökningar? :) Jag vill minnas att nuvarande världsmästare i bänkpress tryckte omkr 5000kcal/dag för att bli stor och stark. http://www.hbl.fi/text/sport/2009/6/4/d28194.php

Förresten är väl ämnesomsättningen lite olika från person till person, hos vissa är den mer "rörlig" och uppregleras (genom spontan aktivitet och kroppsvärme) när extra energi tillförs. Vad som är ett perfekt överskott för någon kanske är för lite/mycket för ngn annan..

Mourten
2009-07-01, 10:38
hotmess hajjar du hur mkt 500 kcal/dag i överskott är eller?
Du kan inte ligga så mkt över kcal särskillt länge å inte bli fet som en gris om du tränar rent. Hur mkt kcal du äter har inget med ditt överskott å göra, jag äter under bulk 5000 kcal/dag vilket ger mig ett överskott på 100 kcal max/dag.
Sen är en SL/OL kille ofta (inte alltid jag vet) ganska fet med ett högt BF vilket personen i fråga kanske inte är ute efter.
Nuff said!

hotmess
2009-07-01, 10:55
Ja, jag hajjar hur mkt +500kcal/dag i överskott är, och att det blir ett procentuellt överskott av totala energiförbrukningen som varierar beroende på vilken basalmetabolism man har. En vältränad man på 190cm kommer inte bli lika fet på +500kcal/dag som otränad tjej på 160cm. Jag påstod inte heller att ett högt energiöverskott inte skulle resultera i en del extra kroppsfett, det är därför folk deffar efter bulken.

Sniggel
2009-07-01, 10:59
Jag har för mig att under de första 1-2 månaderna är det inte helt ovanligt för styrketräningsnybörjare att lagra in en hel del vätska och glykogen i musklerna (om man äter och tränar ordentligt) vilket gör att en viktuppgång på ca. 0,5kg/vecka under den perioden inte är så farligt. Sedan tar det kanske lite tid att hitta den balans som funkar just för en själv. Man får prova sig fram.

Tänk bara på att den här inlagringen av vätska kommer även vid ett lägre kaloriöverskott (t ex 200), även den kanske blir något större vid ett högre kaloriöverskott pga mer kolhydrater och energi generellt. Den dyker förmodligen även upp i viss utsträckning på ett moderat kaloriunderskott (glykogeninlagringen).

Sniggel
2009-07-01, 11:17
Ja, jag hajjar hur mkt +500kcal/dag i överskott är, och att det blir ett procentuellt överskott av totala energiförbrukningen som varierar beroende på vilken basalmetabolism man har. En vältränad man på 190cm kommer inte bli lika fet på +500kcal/dag som otränad tjej på 160cm. Jag påstod inte heller att ett högt energiöverskott inte skulle resultera i en del extra kroppsfett, det är därför folk deffar efter bulken.

Jag tror inte du resonerar helt korrekt (eller inte tänkte på det). Visst ett överskott på 500 kalorier per dag syns inte lika mycket på en lång person. Men jämförelsen mellan en tränande och en otränad haltar något. Någon som är otränad har lättare att bygga muskler och borde inte "tjocka till sig" lika mycket som en som redan har en del muskelmassa på samma kaloriöverskott, förutsatt att personerna har samma förutsättningar för övrigt (t ex kön och bf%).

Gpajpen
2009-07-01, 11:38
hotmess hajjar du hur mkt 500 kcal/dag i överskott är eller?
Du kan inte ligga så mkt över kcal särskillt länge å inte bli fet som en gris om du tränar rent. Hur mkt kcal du äter har inget med ditt överskott å göra, jag äter under bulk 5000 kcal/dag vilket ger mig ett överskott på 100 kcal max/dag.
Sen är en SL/OL kille ofta (inte alltid jag vet) ganska fet med ett högt BF vilket personen i fråga kanske inte är ute efter.
Nuff said!

Liten fråga bara, hur vet du att du äter 5000kcal/dag om du äter "lite vad som helst du kommer över utom skräp", eller något sånt som jag såg dig skriva någonstanns. Undrar bara i all välmening.

Eddie Vedder
2009-07-01, 11:48
Men visst kan väl t o m självaste Eddie Vedder hålla med om att ett energiöverskott på ca. 500kcal/dag i samband med ett genomtänkt träningsschema och lagom vila ger ganska brutala styrke- och muskelökningar? :)

Ja givetvis, något annat har jag ju aldrig sagt. Men det ändrar inte min åsikt om att det för de flesta är en för hastig viktuppgång.

hotmess
2009-07-01, 11:53
Jag tror inte du resonerar helt korrekt (eller inte tänkte på det). Visst ett överskott på 500 kalorier per dag syns inte lika mycket på en lång person. Men jämförelsen mellan en tränande och en otränad haltar något. Någon som är otränad har lättare att bygga muskler och borde inte "tjocka till sig" lika mycket som en som redan har en del muskelmassa på samma kaloriöverskott, förutsatt att personerna har samma förutsättningar för övrigt (t ex kön och bf%).

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Att kroppsfettmängden ökar lika mkt på +500kcal/dag oberoende av längd och basalmetabolism? Jag menar, 1kg fett är ju mindre av den totala BF% om man är 190cm än om man är 160cm.
(Förresten har jag för mig att man inte börjar man öka själva muskelmassan förrän efter ett par månaders styrketräning (är för oinsatt för att hänvisa till studier) om man är helt nybörjare, de initiala styrkeökningarna beror på centrala nervsystemets adaption till den nya aktiviteten.)

hotmess
2009-07-01, 12:02
Ja givetvis, något annat har jag ju aldrig sagt. Men det ändrar inte min åsikt om att det för de flesta är en för hastig viktuppgång.

Thank god! :D Jag tror jag lägger ner den här diskussionen nu, jag orkar inte bli totalslaktad första gången jag skriver nåt på kolozzeum. Jag ville bara tillföra till tråden att det är ytterst individuellt hur man föredrar att lägga upp sina uppbyggnadsperioder inom styrketräningen, vissa trivs med långsam uppgång och sedan en kort eller ingen deff, medan andra smäller på och blir fetisar för att sedan dieta en längre tid.
Man kan ju också göra så att man ligger på ett litet energiöverskott på träningsdagarna och ett litet underskott eller energibalans på vilodagarna.

Ostknäcket
2009-07-01, 12:10
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Att kroppsfettmängden ökar lika mkt på +500kcal/dag oberoende av längd och basalmetabolism? Jag menar, 1kg fett är ju mindre av den totala BF% om man är 190cm än om man är 160cm.
(Förresten har jag för mig att man inte börjar man öka själva muskelmassan förrän efter ett par månaders styrketräning (är för oinsatt för att hänvisa till studier) om man är helt nybörjare, de initiala styrkeökningarna beror på centrala nervsystemets adaption till den nya aktiviteten.)

Man ökar oftast bra dom första månaderna man tränar i både styrka och massa. Att styrkan har med nervsystemet att göra betyder ju inte att man inte kan öka i massa.

Mourten
2009-07-01, 12:57
Liten fråga bara, hur vet du att du äter 5000kcal/dag om du äter "lite vad som helst du kommer över utom skräp", eller något sånt som jag såg dig skriva någonstanns. Undrar bara i all välmening.

Jag vet ungefär hur mkt kcal de är i allt, nu orkar jag inte posta mat etc när jag är ute på sjön å semi-deffar men i min journal i bulktider så brukar jag posta bilder på mat + vad jag äter. Tex frukost kan va 8 ägg + 2 paket bacon + 500 gram keso, de blir lite kcals, men jag kan äta som en flodhäst utan å gaina fett typ.