handdator

Visa fullständig version : bygga muskler med högt BF?


Mega_man1000
2009-06-28, 11:14
shoo!!

Jo nu vare så att jag läste någonstans att man om man hade ett högt Bf typ mellan 20-30% så är det mycket svårare för kroppen att lägga på muskler än om man låg på mellan 10-20% utan istället så lägger kroppen gärna på sig mera fett? Stämmer det?:smash:

Hare bra

Dreas
2009-06-28, 13:31
Ja, iaf som jag förstått det, desto högre bf du har desto mer kommer % bli fett av din viktuppgång.

Mega_man1000
2009-06-28, 16:32
hmmm men senså om man deffar ner sig så kommer ju viktuppgången ändå sen bestå mest utav fett och det nu var mest fett man gick ner i eftersom kroppen kommer vilja komma till status quo. :S:S

Rockhard
2009-06-28, 16:38
Ja, iaf som jag förstått det, desto högre bf du har desto mer kommer % bli fett av din viktuppgång.

Det är nog tvärtom skulle jag tro.

Alone_in_the_dark
2009-06-28, 16:47
Så i praktiken för mig som låg på 26% BF när jag började träna (nu 20,5 %) är det helt kört att få muskler?

Ostknäcket
2009-06-28, 16:52
Så i praktiken för mig som låg på 26% BF när jag började träna (nu 20,5 %) är det helt kört att få muskler?

:smash: Ja, du kan inte öka 1g i muskler någonsin, du kommer bara förtvina. Seriöst, överdriv inte allt så mycket, det är väl ingen som har sagt att det är kört? Du kommer ha lite sämre förutsättningar men långt ifrån kört. Typiskt kolo-överdriv exempel.

Nordström
2009-06-28, 17:01
Det är nog tvärtom skulle jag tro.

Nej det är nog tvärtom skulle jag tro. Det är väl allmänt vedertaget att det är fördelaktigt att bulka med låg bf...

Nordström
2009-06-28, 17:08
Lyle Mcd rekommenderar att man deffar ner sig till 10% bf och sedan bulkar upp sig till 15% bf och sedan börja om...
http://www.bodyrecomposition.com/muscle-gain/initial-body-fat-and-body-composition-changes.html

agazza
2009-06-28, 17:17
Det som menas är väl att folk som har gener till att vara feta har mycket lättare att lägga på sig fett vid överskott än en "normal" person.

Nordström
2009-06-28, 17:25
Det som menas är väl att folk som har gener till att vara feta har mycket lättare att lägga på sig fett vid överskott än en "normal" person.

Insulinkänsligheten försämras ju fetare man blir så att en större del av kalorierna hamnar i fettcellerna istället för i musklerna. Om jag har förstått det rätt. :confused:

King Grub
2009-06-28, 18:39
Dels det, dels blir hormonbalansen allt sämre för anabolism (muskulär anabolism, vill säga. Hormonbalansen för fettanabolism blir allt bättre ju fetare man blir).

Alone_in_the_dark
2009-06-28, 19:21
:smash: Ja, du kan inte öka 1g i muskler någonsin, du kommer bara förtvina. Seriöst, överdriv inte allt så mycket, det är väl ingen som har sagt att det är kört? Du kommer ha lite sämre förutsättningar men långt ifrån kört. Typiskt kolo-överdriv exempel.

Skulle nog inte kalla det för kolo-överdriv, läser du diskussionen så går den åt det hållet jag har långt mycket sämre möjligheter att lyckas, mitt motto kommer alltid vara jag är hellre fet och orka lyfta tungt än att vara spinkig och inte orka något.

Ostknäcket
2009-06-28, 19:24
Skulle nog inte kalla det för kolo-överdriv, läser du diskussionen så går den åt det hållet jag har långt mycket sämre möjligheter att lyckas, mitt motto kommer alltid vara jag är hellre fet och orka lyfta tungt än att vara spinkig och inte orka något.

Nej, diskussionen gick inte alls åt det hållet. Du fick det till "helt kört" och det skrev ingen. Men varför inte vara smal med en hel del muskler och stark?

Mourten
2009-06-28, 20:46
Varför inte va stor, grov, deffad å väldans stark?

hugok
2009-06-28, 21:15
Försämras inte testoproduktionen om man är fet?

Scratch89
2009-06-28, 21:20
Dels det, dels blir hormonbalansen allt sämre för anabolism (muskulär anabolism, vill säga. Hormonbalansen för fettanabolism blir allt bättre ju fetare man blir).

Jag kan ha frågat förut, men: vilka hormoner är involverade? GH, testosteron, östrogenerna?

Alone_in_the_dark
2009-06-28, 21:43
Nej, diskussionen gick inte alls åt det hållet. Du fick det till "helt kört" och det skrev ingen. Men varför inte vara smal med en hel del muskler och stark?

Därför det har aldrig varit mitt intresse, jag har alltid varit stor nä du inoljade killar med muskler är inget för mig.:cool:

Skiter i hur jag ser ut, BF hit eller dit, jag har mina mål klara vad jag vill och SL is da shit och någon roligare träningsform har jag aldrig stött på.

Mega_man1000
2009-06-28, 22:15
men vilken BF ska man ha för att bli kallad "FET"?

young_george
2009-06-28, 22:29
men vilken BF ska man ha för att bli kallad "FET"?

Kallad fet av vem?

The American Council on Exercise säger att 26-37% är övervikt hos män. Så nånstans därimellan.

Gränsvärden för BMI definierade av WHO är 30+ fetma.

Mr.Sarkastisk
2009-06-28, 22:50
men vilken BF ska man ha för att bli kallad "FET"?

Som sagt, beror på vem du frågar..

Frågar du någon ungdom som endast består av skinn och ben så är chansen stor att du blir kallad fet om du har lite fett på magen ;)

Eddie Vedder
2009-06-29, 08:41
men vilken BF ska man ha för att bli kallad "FET"?

Vad spelar det för roll i sammanhanget? Att en person uppfattar en viss kropp som fet är ju inte vad som avgör förutsättningarna för att bygga muskler.

pwnyou
2009-06-29, 08:54
Jag tror att Mega_man1000 menade vart gränsen går för att hans muskelbyggning ska försämras pga "för fet".

Alone_in_the_dark
2009-06-29, 08:55
TYPICAL VALUES FOR BODY FAT RESULTS
The gold standard for body fat is underwater weighing; however, most people do not have easy access to an exercise physiology lab to have this test performed. The guidelines from the American College of Sports Medicine (ACSM) and American Council on Exercise (ACE) are listed below but are not age-adjusted.

Body Type -
ACSM Female Male

Athlete <17% <10%
Lean 17-22% 10-15%
Normal 22-25% 15-18%
Above Average 25-29% 18-20%
Over-fat 29-35% 20-25%
Obese 35+% 25+%

Body Type - ACE Female Male
Essential Fat 10-13% 2-5%
Athletes 14-20% 6-13%
Fitness 21-24% 14-17%
Acceptable 25-31% 18-25%
Obese >31% >25%
These values are just guidelines compiled for reference only. As you age, the acceptable level of body fat increases. There is no recognized or government sanctioned agency to approve body fat % categories.

MrPowa
2009-06-29, 11:52
Hur kan man räkna ut hur mkt Bf% man har ?

Alone_in_the_dark
2009-06-29, 11:53
Hur kan man räkna ut hur mkt Bf% man har ?

Säkraste sättet är med en kaliper eller med (jag tror det heter så*rolleyes*) Pod mätning, kika på Pauluns hemsida om detta.

Mega_man1000
2009-06-29, 12:21
Jag tror att Mega_man1000 menade vart gränsen går för att hans muskelbyggning ska försämras pga "för fet".

precis va jag mena! blev tyvär ej så tydligt ;)

mangs
2009-06-30, 12:55
Med andra ord, en kille som ligger på 15% eller mer bör börja med att deffa bort fett istället för att bulka för bäst slutresultat?

Att gå ned till en lägre fett% skulle då gör att personen lägger poå sig mer muskler och mindre fett vid den nästkommande bulken och sedan dessutom ha mindre fett att deffa bort.

Väljer man att bulka direkt kommer man gå upp mer fett vilket sedan gör att den följande deffen blir hård/lång vilket kan gör att man tappar en hel del av de muskler man lagt på sig.

Detta gäller om målet är en muskulös och slimmad kropp och inte styrka i första hand.

Konstigt då att rådet till många är att äta och gå upp ännu mer i vikt även om deras fett% är över 15% pga avsaknad av muskler.

Är det så att fett% är mer avgörande längre fram i karriären? Dvs ibörjan är det bättre att äta och träna på medan när man tränat på några år och nybörjarboosten lagt sig så gör man klokt att hålla kroppsfettet i schack för en bättre tillväxt?

Sniggel
2009-06-30, 14:00
Med andra ord, en kille som ligger på 15% eller mer bör börja med att deffa bort fett istället för att bulka för bäst slutresultat?

Att gå ned till en lägre fett% skulle då gör att personen lägger poå sig mer muskler och mindre fett vid den nästkommande bulken och sedan dessutom ha mindre fett att deffa bort.

Väljer man att bulka direkt kommer man gå upp mer fett vilket sedan gör att den följande deffen blir hård/lång vilket kan gör att man tappar en hel del av de muskler man lagt på sig.

Detta gäller om målet är en muskulös och slimmad kropp och inte styrka i första hand.

Konstigt då att rådet till många är att äta och gå upp ännu mer i vikt även om deras fett% är över 15% pga avsaknad av muskler.

Är det så att fett% är mer avgörande längre fram i karriären? Dvs ibörjan är det bättre att äta och träna på medan när man tränat på några år och nybörjarboosten lagt sig så gör man klokt att hålla kroppsfettet i schack för en bättre tillväxt?

Jag håller väl med delvis, men tycker också att det är viktigt för en nybörjare att förstå den anabola kraften hos mat. Det finns risk att om en nybörjare inte äter på ordentligt kanske det inte blir några resultat eftersom nybörjaren inte presterar så bra som han/hon kunnat göra (och därmed inte får lika mycket stimuli och heller inte en högre kaloriförbrukning) och därmed står mer eller mindre still i vikt och muskelmassa.
Att säga åt någon att lägga sig på "500 kcal överskott" (efter att ha justerat för träningen) kan få till följd att överskottet blir 300 i praktiken eftersom kaloriförbrukning kan öka markant i början (gå från att inte träna till att träna seriöst).
Men som sagt, man kan aldrig veta om ens råd tillämpas på bästa sätt och därför tror jag att vissa tar i överkant, för säkerhets skull.

Och när det gäller deff, så vet vi att det är svårare att göra rätt som nybörjare.

Sundsarn
2009-06-30, 15:00
Insulinkänsligheten försämras ju fetare man blir så att en större del av kalorierna hamnar i fettcellerna istället för i musklerna. Om jag har förstått det rätt. :confused:

Dels det, dels blir hormonbalansen allt sämre för anabolism (muskulär anabolism, vill säga. Hormonbalansen för fettanabolism blir allt bättre ju fetare man blir).

Är det inte så att om man tidigare varit överviktig i den mån att det bildats fler fettceller så försvinner inte dessa vid en viktminskning utan blir...mindre? Så om man tidigare varit överviktig kommer en större del av energi att lagras som fett jämförelsevis med en person som aldrig tidigare varit överviktig?

Eller? *popcorn*

King Grub
2009-06-30, 15:12
Äter man sig fet kommmer man alltid att ha sämre förutsättningar för att öka i fettfri massa vid framtida viktökningar, ja. En överätning hos någon som har varit fet, innebär att en mycket större del av viktökningen kommer att bestå av fett jämfört med en naturligt smal person som aldrig varit överviktig. Hos en sådan kan viktökningen som stimuleras av en överätning bestå till 60% av fettfri massa (och den siffran gäller bara viktuppgång av överätning - styrketräning är inte ens med i bilden).

mangs
2009-06-30, 15:22
När du säger fet, menar du då fet som i gemene mans ögon eller kan man få samma effekt bara genom att tidigare haft en normal fetthalt mellan 15-20%. Har en person som alltid legat kring 10% bättre förutsättninagr än någon som varit uppe och snusat på 20%?


Det som slår mig är att så gott som alla vuxna har en kroppsform som de varierar kring, ibland lite fetare och ibland lite smalare men på längre sikt verkar det ändå som om de har ett grundläge, är det kroppen som ställer in sig efter detta eller är det helt enkelt så att personens aktivitetnivå ihop med kost är hyffsat konstant över tid?

Sniggel
2009-06-30, 15:23
Det är väl här det kan vara ett bra tillfälle att ge rådet att lägga sig på +500 kcal för en naturligt spinkig kille och börja träna i samband med det. Iaf under en tidsbegränsad period förstås.

Sniggel
2009-06-30, 15:27
När du säger fet, menar du då fet som i gemene mans ögon eller kan man få samma effekt bara genom att tidigare haft en normal fetthalt mellan 15-20%. Har en person som alltid legat kring 10% bättre förutsättninagr än någon som varit uppe och snusat på 20%?


Det som slår mig är att så gott som alla vuxna har en kroppsform som de varierar kring, ibland lite fetare och ibland lite smalare men på längre sikt verkar det ändå som om de har ett grundläge, är det kroppen som ställer in sig efter detta eller är det helt enkelt så att personens aktivitetnivå ihop med kost är hyffsat konstant över tid?

Nu vet jag inte va du menar med det senare men jag är rätt övertygad om att vilken form man har lätt för att "stabilisera sig på" bestäms dels av antal fettceller (varit tjock tidigare?), men även muskelmassa, kost och träningsvanor samt ålder och kön osv.
Vanor och FFM går att ändra på så det är aldrig "kört" som vissa uttrycker det.

Rockhard
2009-06-30, 16:34
Äter man sig fet kommmer man alltid att ha sämre förutsättningar för att öka i fettfri massa vid framtida viktökningar, ja. En överätning hos någon som har varit fet, innebär att en mycket större del av viktökningen kommer att bestå av fett jämfört med en naturligt smal person som aldrig varit överviktig. Hos en sådan kan viktökningen som stimuleras av en överätning bestå till 60% av fettfri massa (och den siffran gäller bara viktuppgång av överätning - styrketräning är inte ens med i bilden).

Alltid? Har det gjorts så långa undersökningar? Vet man vad det beror på? Låter som "muskelminne" fast med fett. Personligen tror jag man kan ändra dessa förutsättningarna på lång sikt (flera år).

mangs
2009-06-30, 16:44
Nu vet jag inte va du menar med det senare men jag är rätt övertygad om att vilken form man har lätt för att "stabilisera sig på" bestäms dels av antal fettceller (varit tjock tidigare?), men även muskelmassa, kost och träningsvanor samt ålder och kön osv.
Vanor och FFM går att ändra på så det är aldrig "kört" som vissa uttrycker det.

Givetvis är det aldrig kört och alla kan med ansträngning göra en temporär förändring men i 90% av alla fallen faller kroppen tillbaka till ett grundläge vad det gäller mängden fett. Frågan var om detta enbart beror på aktivitetsnivå i kombination med kost eller det faktiskt finsn en genetisk bakgrund till att vissa personer ligger kring en viss nivå. Har sett allldeles för många överviktiga som bantat ned sig för att senare snabbt eller långsamt återgå till sitt gamla stora jag...



Alltid? Har det gjorts så långa undersökningar? Vet man vad det beror på? Låter som "muskelminne" fast med fett. Personligen tror jag man kan ändra dessa förutsättningarna på lång sikt (flera år).

Fettminne? :)
Hur menar du då, att man kan trolla bort fettdellerna genom träning och bra kost?

Rockhard
2009-06-30, 17:26
Fettminne? :)
Hur menar du då, att man kan trolla bort fettdellerna genom träning och bra kost?

Spekulationer: Att man skulle lägga på sig fett lättare för att man en gång i tiden har varit fet hade jag faktiskt aldrig hört. Men det verkar logiskt att kroppen efter diet (svält enligt kroppen) är inställd på att lägga upp så mycket reserver den kan tills nästa gång det blir svält. Men om man år efter år ger kroppen det den behöver på en låg fettprocent borde den kunna ställa om sig och inte vara lika benägen att fylla fettdepåerna. Det behövs ju ändå inte?

Och beror detta "fettminne" endast på fler fettceller? Jag tror man kan bli av med fettceller, dom ökade ju i antal när dom behövdes. Då borde dom kunna minska också när dom inte behövs. Men saker brukar vara mer komplicerade än så (att det bara är antal fettceller som styr).

Jag tror helt enkelt inte att det funkar så att man bara kan påverka i ena riktiningen och sen är det kört. Kroppen kan nog anpassa sig i båda riktningara :)

Mega_man1000
2009-06-30, 17:55
Spekulationer: Att man skulle lägga på sig fett lättare för att man en gång i tiden har varit fet hade jag faktiskt aldrig hört. Men det verkar logiskt att kroppen efter diet (svält enligt kroppen) är inställd på att lägga upp så mycket reserver den kan tills nästa gång det blir svält. Men om man år efter år ger kroppen det den behöver på en låg fettprocent borde den kunna ställa om sig och inte vara lika benägen att fylla fettdepåerna. Det behövs ju ändå inte?

Och beror detta "fettminne" endast på fler fettceller? Jag tror man kan bli av med fettceller, dom ökade ju i antal när dom behövdes. Då borde dom kunna minska också när dom inte behövs. Men saker brukar vara mer komplicerade än så (att det bara är antal fettceller som styr).

Jag tror helt enkelt inte att det funkar så att man bara kan påverka i ena riktiningen och sen är det kört. Kroppen kan nog anpassa sig i båda riktningara :)

jag har för mig att det nämnts mycket här på forumet om att fettcellen inte kan försvinna utan endast minska i storlek? Men finns det ABSOULUT inget sätt att få bort överflödiga fettceller? asså me typ piller, mediciner, operationer osv? Eller är det helt omöjligt att få bort dom bara undrar lixom :)*rolleyes*

Eddie Vedder
2009-06-30, 18:11
Och beror detta "fettminne" endast på fler fettceller? Jag tror man kan bli av med fettceller, dom ökade ju i antal när dom behövdes. Då borde dom kunna minska också när dom inte behövs. Men saker brukar vara mer komplicerade än så (att det bara är antal fettceller som styr).

Underligt att du missat den diskussionen faktiskt, det diskuteras ju hur ofta som helst och i trådar som sträcker sig många år bakåt.

Men nej man kan inte reducera antalet fettceller. Vid hastig och omfattande viktökning kan hyperplasi inträda, d.v.s. fler celler bildas. Men inte det motsatta. När man blir fet försämras hormonella förutsättningar i kroppen och det metabola systemet påfrestas. Det är alltså inte fråga om ett fettminne.

Popeye
2009-07-01, 09:34
Fettsugning borde väl iofs fungera?
Att suga hela kroppen verkar däremot rätt hopplöst...

King Grub
2009-07-01, 09:47
Fettsugning borde väl iofs fungera?


Nej, då blir ju bara fettinlagringen i dom fettceller som är kvar desto större vid en överätning.

Det handlar inte bara om fettvävnaden i sig, utan om hormoner, signalmekanismer, enzymer och annat.

Gunfire
2009-07-01, 10:13
Hur gör en person som har varit överviktig då? för att bygga muskler? Utan att lägga på sig en massa fett, bygga på kaloribalans?

Ostknäcket
2009-07-01, 10:51
Hur gör en person som har varit överviktig då? för att bygga muskler? Utan att lägga på sig en massa fett, bygga på kaloribalans?

Bygga på mindre kcal-överskott vore nog en bra idé, och hålla större koll på vad/hur mycket man stoppar i sig. Lägga mer energi på att träna hårt.

Eddie Vedder
2009-07-01, 12:11
Hur gör en person som har varit överviktig då? för att bygga muskler? Utan att lägga på sig en massa fett, bygga på kaloribalans?

Den personen gör exakt samma sak. Men det kanske ger lite sämre resultat rent statistiskt. På individnivå kan givetvis f.d. överviktiga person A få bättre resultat än den alltid naturligt smale person B.

Varje gång det här diskuteras leder det till enorma övertolkningar, ungefär som att det skulle vara kört vilket INTE stämmer för fem öre. Och den som varit fet har ju dessutom bara just DEN faktorn som är negativ men kan ju likagärna ha sjukt bra genetiska förutsättningar ändå. Född i en släkt av riktiga muskelpaket t.ex.

Gunfire
2009-07-01, 12:14
gäller detta även en person som redanär tjock o vill bygga muskler för att sedan deffa?

Eddie Vedder
2009-07-01, 12:17
gäller detta även en person som redanär tjock o vill bygga muskler för att sedan deffa?

Är man fet är den hormonella statusen mindre gynnsam ja. Det är ju hela trådens grundfråga.

Gunfire
2009-07-01, 12:54
Det ja menar är

den personen som är fet och vill bygga muskler ska alltså göra samma sak som du skrev här

"Den personen gör exakt samma sak. Men det kanske ger lite sämre resultat rent statistiskt. På individnivå kan givetvis f.d. överviktiga person A få bättre resultat än den alltid naturligt smale person B.

Varje gång det här diskuteras leder det till enorma övertolkningar, ungefär som att det skulle vara kört vilket INTE stämmer för fem öre. Och den som varit fet har ju dessutom bara just DEN faktorn som är negativ men kan ju likagärna ha sjukt bra genetiska förutsättningar ändå. Född i en släkt av riktiga muskelpaket t.ex. "

Mega_man1000
2009-07-01, 17:46
men de hära metabola sjukdommarna och allt kan väl förhindrats? desamma med de hormonella problemen eller kan en fett % ge allvarliga hormonella som aldrig försvinner? Och nu pratar jag om ngt förutom Diabetes

pr0llan
2009-07-11, 13:22
Hur funkar det när man räknar ut sitt bmi via internet, alltså man skriver sin vikt och längd? Hoppas inte det stämmer, jag har en del fett på kroppen men är 191cm och väger 88kg, och svaret jag får är 24.1

young_george
2009-07-11, 13:23
Varför skulle det inte stämma? Ditt BMI ÄR 24.1

pr0llan
2009-07-11, 13:33
Varför skulle det inte stämma? Ditt BMI ÄR 24.1

Då är jag 0.9% från att vara överviktig då, härligt.

young_george
2009-07-11, 13:34
Då är jag 0.9% från att vara överviktig då, härligt.


BMI är ingen exakt vetenskap och inte applicerbart på folk som tränar för storlek. Jag har BMI över 25 och är verkligen inte överviktig.

pr0llan
2009-07-11, 13:36
BMI är ingen exakt vetenskap och inte applicerbart på folk som tränar för storlek. Jag har BMI över 25 och är verkligen inte överviktig.

Okej.
Kanske formulerade mig dåligt, vad jag var ute efter var att den kan väl inte bara mäta ut kroppsfett, säg att jag hade varit 191 cm och vägt 110kg deffad, då hade jag fått ännu högre bmi.

Proteinsyntes
2009-07-11, 13:52
Har fått lära mig att fettvävnad bildar östrogen. Inte särskilt bra om man ska bygga enorma biceps.

Jag var själv "tjock" när jag var liten. Det kanske är totalt fucked up kört så att jag bildar 10kg fett av 10kcal, men jag bryr mig inte.
Tycker inte ni ska hacka upp er på optimering alltid. Träna, så lär ni växa.
Nöö, jag pratar inte till er som redan har påpekat detta 10 gånger, ni behöver inte påpeka att ni redan har påpekat det jag påpekar nu!

Någon sa att vissa människor är genetiskt feta. Han hade sett dem gå ner, för att sedan gå upp i vikt igen.
Är det där inte bara massa sliskiga bortförklaringar för att de har svag karaktär, de bara råååkar äta lite mer kalorier efter ett tag, för de har ju blivit smala.
Det där är bara massa politisk korrekthet dynga. Det är lätt att falla tillbaka till gamla vanor, om man då har lägre förbrukning än innan viktnedgången, kan du lösa derivatan själv.

tankz
2009-07-11, 14:26
Detta är scenariot:

Erik har alltid varit smal, men när han fyller 16 bast köper han ett gymkort och börjar grisabulka på 500 kcal per dag och går första träningsåret upp 17 kg i vikt, varav 5 kg är muskler och resten fett. Så han har då 12 kg fett i onödan. Har Erik nu blivit överviktig, och därmed bildat fettceller lika mycket som om han fått 12 kg onödiga kg fläsk utan att träna?

För nästan alla som går på gym och kör seriöst deffar ju ibland, och således tappar fettvikt. Då måste de haft en övervikt eftersom de deffar? De flesta deffar ju 7-10 kg, och då har de alltså haft en övervikt på 10 kg då eller? Spelar det nån roll att de fick dessa KG i samband med att de börjat styrketräna? Har de alltså fått en övervikt genom att träna, och kommer då alltid ha svårare att få muskelmassa och kommer få mer fettvikt av en viktuppgång i framtiden?

Confused

Eddie Vedder
2009-07-11, 16:36
Någon sa att vissa människor är genetiskt feta. Han hade sett dem gå ner, för att sedan gå upp i vikt igen.
Är det där inte bara massa sliskiga bortförklaringar för att de har svag karaktär, de bara råååkar äta lite mer kalorier efter ett tag, för de har ju blivit smala.
Det där är bara massa politisk korrekthet dynga.

Nu pratar du skit. Det finns enormt stora genetiska skillnader som gör det mycket svårare för vissa att hålla sig smala jämfört med andra.

tankz
2009-07-11, 16:50
Eddie skulle du kunna svara på det jag frågade där uppe, för en sån situation är det för mig med en kompis som börjat träna o han har lagt på sig några kilo fläsk nu när han styrketränar o överäter. Har han då vart överviktig o kommer gå upp i vikt i fett av framtida viktuppgångar, han deffar ner sig från 94 till cirka 83 som målvikt, efter 2 års tränande o bulkande. Så e de jämt för oss eftersom jag var 11 kg fett överviktig innan jag började styrketräna? Så båda lägger på sig fett lika lätt av lika överskott om vi hade samma gener.

Proteinsyntes
2009-07-11, 17:14
Nu pratar du skit. Det finns enormt stora genetiska skillnader som gör det mycket svårare för vissa att hålla sig smala jämfört med andra.

Jag har fått lära mig kalorier in och ut.
Dessutom har jag fått lära mig att ämnesomsättningen inte varier avsevärt. Kan handla om 200-400kcal. Men jag vet inte, en ny studie har kanske revolutionerat.
Jag tänker dock aldrig tycka synd och ömka med feta människor, kaloriöverskott därmed basta.

Allan
2009-07-11, 17:45
Vad gör vi då åt de fetknoppar som uppenbarligen lyckats bygga massor med muskler, trots att de varit feta, och som fortfarande har en massa muskler kvar efter att ha deffat? Skjuter dem?

C.E.J.
2009-07-11, 18:03
Jag har fått lära mig kalorier in och ut.

Det som Eddie Vedder skrev motsäger kalorier in/ut, eller hur tänkte du nu?

Eddie Vedder
2009-07-11, 18:07
Jag har fått lära mig kalorier in och ut.
Dessutom har jag fått lära mig att ämnesomsättningen inte varier avsevärt. Kan handla om 200-400kcal. Men jag vet inte, en ny studie har kanske revolutionerat.
Jag tänker dock aldrig tycka synd och ömka med feta människor, kaloriöverskott därmed basta.

Du uppvisar ju i alla fall tillräckligt med okunnighet för att inte behöva tas på allvar. På vilket sätt motsäger svårare förutsättningar kaloribalansen? Och nej det är ingen "ny revolutionerande studie", det är allmänt accepterad vetenskaplig fakta. Genetiska skillnader gör hur stor skillnad och att utveckla övervikt försvårar ytterligare. Därtill kommer stigmatisering och inskränkta personer som du som anser sig vara bättre, dåligt självförtroende m.m.

Överviktsbekymmer är extremt komplext, självklart finns slöa människor men att dra alla över en kam är idiotiskt.