handdator

Visa fullständig version : djupa horisontella magmusklerna


vovlo
2009-06-28, 00:30
hejsan jag har tröttnat rejält nu på att min mage putar ut som förut även fast ja kört mage 2ggr veckan nu i flera veckor (ingen skillnad alls)
och eftersom jag har en ganska stor rumpa plus svank så förstoras detta verkligen till det yttersta.

hörde att dom djupa horisontella magmusklerna skulle fixa detta om dom var starkare då dom håller tarmar och allt sådant på plats och eftersom jag har rätt stor magsäck för min storlek och säkert ganska slappa muskler så behöver jag övningar som tar på just den muskeln.

Dreas
2009-06-28, 00:33
Skulle träning av magen två ggr i veckan vara bättre än en? Träna på, men för att magen ska sluta puta måste du gå ner i vikt eller födas om med andra gener :)

saab900
2009-06-28, 00:55
Skulle träning av magen två ggr i veckan vara bättre än en? Träna på, men för att magen ska sluta puta måste du gå ner i vikt eller födas om med andra gener :)

En del ser faktiskt ut som sköldpaddor vid lågt bf trots väl synliga rutor, bla jag *cry*, så det är inte säkert att han måste gå ned i vikt. Jag har också rejäl svank, och jag har inte kommit på något sätt att komma tillrätta med det. Man får väl hålla in magen litegrann istället.

Dreas
2009-06-28, 01:00
En del ser faktiskt ut som sköldpaddor vid lågt bf trots väl synliga rutor, bla jag *cry*, så det är inte säkert att han måste gå ned i vikt. Jag har också rejäl svank, och jag har inte kommit på något sätt att komma tillrätta med det. Man får väl hålla in magen litegrann istället.Just därför sa jag även, födas med andra gener. Menade då att som du säger, endel har en putande mage även vid låg bf.

Rahf
2009-06-28, 11:17
Alla har väl en putande mage, om de inte aktivt drar in den lite grann. Tror inte det finns någon som har en direkt platt mage när de slappnar av.

hendrong
2009-06-28, 11:24
En del ser faktiskt ut som sköldpaddor vid lågt bf trots väl synliga rutor, bla jag *cry*, så det är inte säkert att han måste gå ned i vikt. Jag har också rejäl svank, och jag har inte kommit på något sätt att komma tillrätta med det. Man får väl hålla in magen litegrann istället.

Sköldpaddor har platt mage.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/33176914_3c62779c87.jpg

Mega_man1000
2009-06-28, 11:27
haha Sköldpaddor har platt mage och ett 12-pack:D and its all natural ;) joomen som sagt håller med tidigare inläggom att gener har väl en stor inverkan på det hela

-Englund
2009-06-28, 11:29
Sköldpaddor har platt mage.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/33176914_3c62779c87.jpg

Det där är ju faktiskt inte deras mage. det är ju deras skydd för magen.

Vezzlan
2009-06-28, 11:31
Alla har väl en putande mage, om de inte aktivt drar in den lite grann. Tror inte det finns någon som har en direkt platt mage när de slappnar av.


Japp, magen putar. Inre organ, mat och vätska tar plats.


Bra hållning, breda axlar, välbyggd rygg och bröst samt en lätt anspänning i magmuskulaturen gör sitt för att det ser platt ut.... mängden fett är också viktig. :)

hendrong
2009-06-28, 11:35
Det där är ju faktiskt inte deras mage. det är ju deras skydd för magen.

Och du tror att de har putmage under? Och det är väl fortfarande en del av deras mage? Det är ju liksom levande materia som är omöjlig att ta bort utan att döda sköldpaddan, och som den har i stället för hud. Eller du kanske bara anser att man pratar om tarmar och muskler när man menar mage? I så fall kan man ju säga "det där är faktiskt inte din mage, det är ju huden utanpå magen" till varje bild som folk har postat på sina magar här?

Tolkia
2009-06-28, 11:36
hejsan jag har tröttnat rejält nu på att min mage putar ut som förut även fast ja kört mage 2ggr veckan nu i flera veckor (ingen skillnad alls) och eftersom jag har en ganska stor rumpa plus svank så förstoras detta verkligen till det yttersta.
Jag tycker att det låter som om du kan ha dålig hållning. Svankar man mycket kommer magen att puta ut oavsett hur smal man är. Kan det vara läge att t.ex. börja stretcha höftböjare (det finns många trådar om detta, sök t.ex. på "svank" eller "svankrygg").

Magsäcken tar f.ö. inte upp särskilt stor plats när den inte är full, så den i sig lär inte vara problemet.

saab900
2009-06-28, 12:04
Sköldpaddor har platt mage.

http://i404.photobucket.com/albums/pp130/Hendrong/33176914_3c62779c87.jpg

Andra sidan, tänkt dig att du svalt den hel och dess rygg putar ut genom magen ;)

hendrong
2009-06-28, 12:10
Andra sidan, tänkt dig att du svalt den hel och dess rygg putar ut genom magen ;)

Då ser man ju inte ut som den?

Mapa
2009-06-28, 12:37
Skulle träning av magen två ggr i veckan vara bättre än en? Träna på, men för att magen ska sluta puta måste du gå ner i vikt eller födas om med andra gener :)

är en bättre än två?

Dreas
2009-06-28, 13:19
är en bättre än två?Kan vara, måste inte vara. Kan vara sämre.

vovlo
2009-06-28, 15:04
Jag tycker att det låter som om du kan ha dålig hållning. Svankar man mycket kommer magen att puta ut oavsett hur smal man är. Kan det vara läge att t.ex. börja stretcha höftböjare (det finns många trådar om detta, sök t.ex. på "svank" eller "svankrygg").

Magsäcken tar f.ö. inte upp särskilt stor plats när den inte är full, så den i sig lär inte vara problemet.

hejsan jo det kan vara dags för det kanske, men som svar på andra delen så när jag vaknar på morgonen och är tom i magen så har jag nästintill platt mage men så äter jag en portion så är den lika putande igen :S

vovlo
2009-06-28, 15:05
är en bättre än två?
saken är den att jag körde sällan mage föut men jag har börjat med det nu denna termin

Pettersover
2009-06-28, 15:20
hejsan jo det kan vara dags för det kanske, men som svar på andra delen så när jag vaknar på morgonen och är tom i magen så har jag nästintill platt mage men så äter jag en portion så är den lika putande igen :S

Prova att äta småmål och oftare, var 2 timme.
Kankse hjälper:)

Frumpish
2009-06-28, 16:36
hejsan jo det kan vara dags för det kanske, men som svar på andra delen så när jag vaknar på morgonen och är tom i magen så har jag nästintill platt mage men så äter jag en portion så är den lika putande igen :S

Har rätt mkt putmage som du med ;) Ligger dock på bf runt 18% så jag vet inte hur det blir efter en deff men känner likadant, på morgonen är den nästan platt!

Har läst i andra poster att detta är pga lägre bundet vatten i kroppen på morgonen, på t ex en bakfyllemorgon med vätskebrist kan jag nästan få tvättbräda :)

Kan säkert vara saker du stoppar i dig i matväg också som får magen att blåsas upp och som folk redan nämnt, genetiskt..

Pettersover
2009-06-28, 19:37
Prova att undvika laktos och gluten under en period.

walegard
2009-06-28, 19:57
Hendrong har inte alla sköldpaddor i akvariet.

Mr.Sarkastisk
2009-06-28, 20:14
Kan vara, måste inte vara. Kan vara sämre.

Kan du definiera hur det skulle vara sämre tack.

saab900
2009-06-28, 20:35
Har rätt mkt putmage som du med ;) Ligger dock på bf runt 18% så jag vet inte hur det blir efter en deff men känner likadant, på morgonen är den nästan platt!

Har läst i andra poster att detta är pga lägre bundet vatten i kroppen på morgonen, på t ex en bakfyllemorgon med vätskebrist kan jag nästan få tvättbräda :)

Kan säkert vara saker du stoppar i dig i matväg också som får magen att blåsas upp och som folk redan nämnt, genetiskt..

Låter som gas. Bakterier bryter ned matrester i tjocktarmen och bildar gas så att lilla magen sväller upp efter måltider. På morgonen är magen platt igen eftersom man utan att märka det släpper sig en hel del i sömnen.

Dreas
2009-06-28, 21:06
Kan du definiera hur det skulle vara sämre tack.Magen får stryk vid tunga marklyft och benböjar och andra övningar så att träna den en gång i veckan kan vara tillräckligt.

Scratch89
2009-06-28, 21:17
För att försöka hålla fokus på magträningen: se till att det är magen som tränas, och inte höftböjarna. Många som ska börja träna magen för att få bort svank lägger på massor av motstånd för att få snabba resultat, men drar då istället med höftböjarna, vilket ger motsatt resultat.

vovlo
2009-06-28, 22:07
Prova att undvika laktos och gluten under en period.

tvärt hjärnsläpp men som vadå? mjölk?

vovlo
2009-06-28, 22:07
Låter som gas. Bakterier bryter ned matrester i tjocktarmen och bildar gas så att lilla magen sväller upp efter måltider. På morgonen är magen platt igen eftersom man utan att märka det släpper sig en hel del i sömnen.

och hur äter man så detta inte händer?

Chris-Dawg
2009-06-28, 22:47
Det finns en övning som Arnie brukade göra om jag inte minns fel. Stå upp, fäll överkroppen framåt så att den nästan är horisontell och sug in magen så hårt du kan o håll. Gör detta 2-3ggr om dagen så ska det förhoppningsvis ordna sig.

saab900
2009-06-29, 00:38
och hur äter man så detta inte händer?

Har man inga problem med förstoppning kan man börja med att undvika allt vad fiberpasta och grovbröd heter och se om det fungerar. Och bort med paprika och lök. Det gör det för mig i alla fall. Bort med fibrerna alltså. Fungerar det fortfarande inte kan man pröva att dra ned på laktosen. Snabba kolhydrater kan ge mig spärrballong också, typ en massa lösgodis eller maltodextrin.

Louisee
2009-06-29, 09:41
TS, du kan köra "plankan" (sök på google) och sen kan du ju ligga på rygg och gör en en situps, fast du håller kvar(när du är där uppe) så länge du orkar istället för upp och ner

men håll in magen hela tiden!

eller sitt på en stol med fötterna i golvet, luta dig bakåt och sug in magen och spänn och sitt sådär så länge dui orkar

vila och upprepa några ggr

detta kan du göra varje dag

roosm
2009-06-29, 10:23
Det låter absolut som att problemet är att du har för mycket svank. Detta orsakas i regel av för svaga gluteusmuskler (häck) och magmuskler samtidigt som du framförallt har för starka och korta psoas (höftböjare) i förhållande till de andra musklerna.
Tänk på, när du tränar mage, vilken funktion magen egentligen har. Magen är framförallt till för att stabilisera bålen. Samtidigt kan magen tränas dynamisk dels genom rotationer och dels genom crunshes osv.

Den rörelsen (bortsett rotation) som magmusklerna kan göra är att kuta ryggen eller minska avståndet mellan höftbenet och bröstkorgen. Majoriteten av de människor jag ser ligga och "träna mage" som de kallar det tränar egentligen psoas, vilket i ditt fall skulle vara direkt kontraproduktivt då det sista du behöver är starkare/kortare psoas. Psoas fäster i lårbenet, bäckenet samt i ryggraden ung vid svanken. Med psoas kan du alltså (om du ligger på rygg) lyfta svanken/korsryggen från golvet, samt förändra vinkeln/avståndet mellan höften och lårbenen. (Även sänka och höja benen i förhållande till höften som vid benlyft av diverse olika slag). Den vanligaste psoas-övningen är sit-up, där du alltså ligger på rygg med böjda ben, spänner magen och sedan tränar psoas genom att sätta dig upp/lyfta svanken från golvet/förändra vinkeln mellan höft och lårben.
Magen däremot har ingen som helst möjlighet att lyfta korsryggen från golvet. En crunsh, där du endast lyfter axel-partiet (övre delen av ryggen) från golvet och alltså förändrar avståndet mellan bröstkorg och bäcken tränar däremot magen bra.
Tänk på hur magen fäster i bröstkort och bäkcen, jämför det med en av alla gymmares favoritmuskel: biceps. Biceps fäster i underarmen och i överarmen uppe vid axeln. Precis som att magmusklerna inte har någon möjlighet att lyfta svanken från marken har biceps ingen möjlighet att flytta överarmen i förhållande till kroppen. Att göra sit-ups för att träna magen är som att göra axel-lyft framåt för att träna biceps. (För att göra liknelsen ännu bättre kan du göra dina axel-lyft med böjd arm och en hantel i handen, då tränas iaf biceps statiskt i vissa delar av utförandet, precis som magmuskeln i en sit-up).

Bra övningar för magen är:
crunshes (håll in magen i hela utförandet så att svanken aldrig släpper kontakten med marken),

cable-crunshes (tänk på att bäckenet ska ha en helt statisk position, övningen utförs genom att svanka och sedan kuta ryggen),

plankan (tränar djupa magmusklerna, viktigt vid kraftig svank!!),

utrullningar (typ som det här tv-shop hjulet, kan göras med skivstång, tänk på att normal svank ska hållas under hela övningen),

side-bend (stå upp och håll en hantel i ena handen och pendla överkroppen fram och tillbaka med hjälp av sido-magmusklerna),

rotationer (stå upp, spänn magen, böj lätt på knäna, håll en viktskiva eller skivstång i händerna och rotera vänster/höger med hjälp av magen, förändra inte axlarnas position jämfört med kroppen)

ben-lyft/sänkningar (ligg på rygg med armarna i kors på bröstet, spänn magen så att korsryggen/svanken får kontakt med golvet, höj benen uppåt så långt du kan (här aktiveras även psoas, men det är betydligt lättare för psoas än för magen), när du nått översta läget sänker du sakta benen tills fötterna nästan nuddar marken, viktigt är att korsryggen aldrig får släppa marken, när korsryggen släpper bara någon millimeter är du för trött i magen och bör avsluta övningen annars fortsätter du istället träna psoas, om övningen är för jobbig/tung för att du ska klara att hålla svanken i golvet kan du köra den med ett ben i taget).

Lycka till med träningen av magen och tänk på att stärka häcken också!!! Utfallssteg är nyckeln till framgång (det finns tyvärr inga genvägar) och glöm inte köra raka marklyft! Det är bra för dig att bli starkare i både häcken och hamstrings!!

Jag skulle rekommendera dig att stretcha framsida lår, höftböjaren (genom att sätta ena knät i marken, ta ett kliv framåt med andra benet, svanka, föra överkroppen bakåt och vrida överkroppen mot det främre benet) och slutligen en muskel som ofta glöms som fäster på bäckenet och nere vid knät som bäst stretchas genom att göra lika dant som för höftböjaren fast ta tag i den bakre foten med armen på samma sida kroppen och dra den uppåt (som vid framsida-lår-stretch).

Vill du läsa mer om detta så ta fram google och skriv t ex "lumbar posture" så hittar du säkert en del mat-nyttigt! Som sagt, lycka till!

saab900
2009-06-29, 14:48
Problem med svank i alla ära, det har jag också och tackar för ditt inlägg, det kommer nog att hjälpa mig en del :)

Men att magen är platt på morgonen och blir uppsvälld under dagen har med gaser att göra.

Pettersover
2009-06-30, 05:03
Jag funderade på en sak, angående kreatin och uppblåst mage. För man kan ju få uppblåst mage av laktos och gluten m.m. Men blir det inte nästa samma med kreatin. För när man tar kreatin då samlas mer vätska i kroppen. Och vart tar den vätska då vägen. jo till musklerna och man har ju inte bara muskler på armarna. Så då borde magmusklerna bli lite större och har man då lite fett på magen så trycker muskler på och magen sticker ut. Är jag helt ute och cykler lr?

saab900
2009-06-30, 05:24
Jag funderade på en sak, angående kreatin och uppblåst mage. För man kan ju få uppblåst mage av laktos och gluten m.m. Men blir det inte nästa samma med kreatin. För när man tar kreatin då samlas mer vätska i kroppen. Och vart tar den vätska då vägen. jo till musklerna och man har ju inte bara muskler på armarna. Så då borde magmusklerna bli lite större och har man då lite fett på magen så trycker muskler på och magen sticker ut. Är jag helt ute och cykler lr?

Nej, visst lagrar man vätska i magen också, du är inte ute och cyklar. Men frågan är om mängden blir såpass stor att att det gör någon synbar skillnad på hur mycket magen putar :)

Hur många cm lägger du på runt armarna med kreatin t ex? Inte jättemånga...

roosm
2009-06-30, 07:16
Men visst, du kan få uppsvälld mage av kreatin också. Och då menar jag mer än bara effekten av att magmusklerna blir lite mer vätskefyllda för det spelar nog ärligt talat väldigt liten roll. Om det handlar om 2 kg vätska över alla kilo muskler du har så blir det nog inte mer än någon millimeter på midjemåttet. Däremot kan du vara känslig mot kreatin och där är inte helt ovanligt att jag hör att folk blir dåliga i magen av kreatin. Det brukar ofta även innebära att magen blir uppsvälld. I övrigt spelar givetvis mängden mat roll och även laktos och gluten intolerans osv.

Jo, jag har svårt att säga så mycket om varför magen är platt och blir uppsvälld under dagen så jag fokuserade problemet med svank eftersom jag har koll på det då jag själv har samma problem. Jag vet inte om jag har fått full förståelse för hur stor skillnad det är från innan frukost till efter. Det är ju givet att man blir mer uppsvälld efter att ha fyllt magsäcken och druckit en del vatten så att vätskebalansen återhämtas osv.

saab900
2009-06-30, 13:46
Men visst, du kan få uppsvälld mage av kreatin också. Och då menar jag mer än bara effekten av att magmusklerna blir lite mer vätskefyllda för det spelar nog ärligt talat väldigt liten roll. Om det handlar om 2 kg vätska över alla kilo muskler du har så blir det nog inte mer än någon millimeter på midjemåttet. Däremot kan du vara känslig mot kreatin och där är inte helt ovanligt att jag hör att folk blir dåliga i magen av kreatin. Det brukar ofta även innebära att magen blir uppsvälld. I övrigt spelar givetvis mängden mat roll och även laktos och gluten intolerans osv.

Jo, jag har svårt att säga så mycket om varför magen är platt och blir uppsvälld under dagen så jag fokuserade problemet med svank eftersom jag har koll på det då jag själv har samma problem. Jag vet inte om jag har fått full förståelse för hur stor skillnad det är från innan frukost till efter. Det är ju givet att man blir mer uppsvälld efter att ha fyllt magsäcken och druckit en del vatten så att vätskebalansen återhämtas osv.

Angående att man blir mer uppsvälld under dagen så är det då något som inte stämmer med magen. Antingen med ksoten eller som i mitt fall att jag är känslig för kolhydrater och fibrer.

Kortfattat:

När du äter (speciellt kraftigt på morgonen) utsöndras enzymer i magsäcken som påverkar tarmkanalaen och leder till rörelser i tjocktarmen. Man blir ofta skitnödig efter frukost helt enkelt. Om sedan dessa signaler blir så kraftiga att tamren fortsätter röra sig lite fortare och lite kraftigare än normalt bildas gas. Av den osmakliga anledningen att skiten blir för lös när den rör sig för snabbt genom tarmen. En annan anledning kan vara att man generellt äter mer fibrer än vad som är nyttigt för en. Fibrerna ger upphov till gaser när de bryts ned av bakterier i tarmen. För mycket fibrer kan också görasiten för lös, vilket resulterar i gaser. Det behöver inte vara så att man går omkring och släpper sig, utan det räcker med mindre än så för att magen ska svälla upp. Ofta upplever man att magen "krymper" efter toalettbesök, då mycket gaser följer med ut. På natten försvinner som sagt gasen den naturliga vägen utan att man märker det (flickvännen kanske märker det dock ;)) och magen upplevs plattare på morgonen, för att sedan bli oproportionerligt stor igen efter frukost.

vovlo
2009-07-02, 22:21
roosm: tack för ett jättebra inlägg!