handdator

Visa fullständig version : Köplista, bra "muskelmat"!


Slaszk
2009-06-27, 23:49
Hej!

Jag ska bo hos en kamrat i 1 vecka, har fått ett eget litet kylskåp där och vi ska träna i hans källare. Jag ska ha med en hel del mat, både som man kan laga och som man kan äta direkt! Men jag vill ha hjälp, för jag är dålig på fettkällor o så. Har mest brytt mig om protein men nu är de slut på de!

Spotta ur er allt ni vet med proteiner, fett, bra muskelbyggar mat i allmänhet det är första bulkveckan! eller vi ska ligga kring +200 båda två!

Mina planer:
- frysta kycklingbröst
- keso
- kvart
- advokado
- tonfisk
- ostkaka
- fullkornspasta
- omega3 tabletter (Innehåller dom enbart fett? innehållsförteckning nån som kan?)
- fun light
- cola zero
sen har vi proteinpulver, kreatin o så.
Blir som en träningscamp :D

fan kommer inte på mer bra grejjer. Men vi ska fixa med kosten själva och träna på, och jag vill veta allt som är bra. Nu när vi bulkar behöver vi ju både kolhydrater, protein och fett i hyffsade mängder . har deffat innan o inte ätit någon speciell fettkälla men lite för mkt kollisar kanske.
Så nån som vet några mer bra grejjer vi kan köpa på oss? Nått man behöver, vi behöver ju som sagt alla näringsämnen men detta är väl bra skit till att börja med? Vad mer?:) säkert bra inspiration för många om vi fyller på listan med "byggarmat" !

Pungis
2009-06-28, 00:30
All basföda..
Kött, fisk, ägg, potatis, ris, bröd etc.. Kombinera med lite fettiga såser och havregrynsdrinkar för att komma upp i kcal. Är man hardcore mixxar man råa ägg och rapsolja och kryddar med lite sylt.

Lightläsken där ser jag ingen direkt poäng med

Cerberus
2009-06-28, 00:32
råa ägg ska undvikas om man nu inte tycker det e hardcore att skita ut 50% av proteinet från äggen.

Kischen
2009-06-28, 00:40
råa ägg ska undvikas om man nu inte tycker det e hardcore att skita ut 50% av proteinet från äggen.

+1

Kan tänka mig att poängen med light är att skippa sockret, men jag kan ju ha fel *whatever*

Slaszk
2009-06-28, 01:29
+1

Kan tänka mig att poängen med light är att skippa sockret, men jag kan ju ha fel *whatever*

Du har så rätt, ser ingen större mening med att fylla ut kalorierna med ämnen som inte har någon faktiskt påverkan på muskeluppbyggnad mm..

Slaszk
2009-06-28, 01:56
Det här är på gränsen till off topic, men omega3 som vi ska köpa för första gången, är det bara fett i det? Har inte riktigt fattat.. Jag har fattat det som att varje kapsel är 1 gram, och det grammet är 1 gram fett och det är således ~9kcal per kapsel? Om man ska ha i sig säg 100 gram fett per dag så är det ju djävulskt litet och snudd på ondödigt o gå o fylla på med 5g fett från kapslar, när man som med t.ex. protein kan få i sig 75 av 200g från shake?

Alfred Nobel
2009-06-28, 07:51
Gör en vinegrette på raps- eller olivolja, dijonsenap, vinäger, vitlök och salladskrydda. Ringla över din sallad till varje måltid.

Fet fisk!

Ägg!

skaparn
2009-06-28, 07:58
- frysta kycklingbröst
- keso
- kvart
- advokado
- tonfisk
- ostkaka
- fullkornspasta
- omega3 tabletter (Innehåller dom enbart fett? innehållsförteckning nån som kan?)
- fun light
- cola zero
sen har vi proteinpulver, kreatin o så.


Inte bara för att raljera:

Det där ser mest ut som en lista på alla byggarklichéer än vad det är en lista på nödvändigheter. Fiberhavregryn och en GASP-jacka på det och du är komplett.

Är det verkligen fråga om en "bulkvecka", även om det knappast händer så mycket genom kostförändringar på en vecka, så är det snarare mängden mat som är av vikt. Helt vanlig mat(TM) i stora mängder är ett alldeles utmärkt alternativ till din väldigt proteintunga och inte så prisvärda lista.

Morrris
2009-06-28, 08:14
Inte bara för att raljera:

Det där ser mest ut som en lista på alla byggarklichéer än vad det är en lista på nödvändigheter. Fiberhavregryn och en GASP-jacka på det och du är komplett.

Är det verkligen fråga om en "bulkvecka", även om det knappast händer så mycket genom kostförändringar på en vecka, så är det snarare mängden mat som är av vikt. Helt vanlig mat(TM) i stora mängder är ett alldeles utmärkt alternativ till din väldigt proteintunga och inte så prisvärda lista.

Hehe, det bästa är att räknar FUN Light som mat.

Nordström
2009-06-28, 09:19
Du har så rätt, ser ingen större mening med att fylla ut kalorierna med ämnen som inte har någon faktiskt påverkan på muskeluppbyggnad mm..

Vad är det för "ämnen" du pratar om?

skaparn
2009-06-28, 09:23
Vad är det för "ämnen" du pratar om?

Jag gissar på kvarg. Det mest muskelbyggande ämnet känt för mänskligheten.

Nordström
2009-06-28, 09:32
Jag gissar på kvarg. Det mest muskelbyggande ämnet känt för mänskligheten.

Han skrev "fylla ut kalorierna med ämnen som INTE har någon faktiskt påverkan på muskeluppbyggnad"

Jag undrar vad det är för kalorier han syftar på?

sz0
2009-06-28, 09:38
- omega3 tabletter (Innehåller dom enbart fett? innehållsförteckning nån som kan?)


:)

Jockefoten
2009-06-28, 10:03
Tonfisk
Kyckling
Gröt
Avocado
Broccoli
Ris
Potatis
KVARG!

skaparn
2009-06-28, 10:05
Han skrev "fylla ut kalorierna med ämnen som INTE har någon faktiskt påverkan på muskeluppbyggnad"

Jag undrar vad det är för kalorier han syftar på?

Ajdå, mitt skämt blev lite malplacerat. Men en kvargvits i byggarmattrådar är ändå på sin plats.

Anders The Peak
2009-06-28, 10:28
Inte bara för att raljera:

Det där ser mest ut som en lista på alla byggarklichéer än vad det är en lista på nödvändigheter. Fiberhavregryn och en GASP-jacka på det och du är komplett.

Är det verkligen fråga om en "bulkvecka", även om det knappast händer så mycket genom kostförändringar på en vecka, så är det snarare mängden mat som är av vikt. Helt vanlig mat(TM) i stora mängder är ett alldeles utmärkt alternativ till din väldigt proteintunga och inte så prisvärda lista.
Snyggt sammanfattat Skaparn

Till trådskaparen

Jag brukar rekommendera den här sidan som tar upp vad som är bra mat.
Bra mat är ett allmängiltigt begrepp.

http://www.halsosidorna.se/

Det som skiljer är att vi har lite olika energibehov som idivider.

Slaszk
2009-06-28, 10:31
Hehe, det bästa är att räknar FUN Light som mat.

Vi ska ju som jag mycket tydligt skrev åka och handla, där vi köper på oss alla nödvändigheter. Lite skit har han väl hemma som mjölk, köttfärs och så men vi ska komplettera lite. Dessutom så äter iallafall jag fun light när jag blandar ut den med kvarg.

Slaszk
2009-06-28, 10:33
Vad är det för "ämnen" du pratar om?

Jag pratar givetvis om de ämnena och kalorierna i coca colan?

taget från deffguiden av grub:
"Vid en normal, blandad kost är den blodsocker- och insulinfrisättning som kolhydraternas GI har inte tillräcklig effekt för att påverka fettinlagring och fettförbränning över dygnet. Det är ingen ursäkt att äta sockersötat skräp - ju mer sådant kosten innehåller, desto mindre kaloriplats blir det över för näringsrika livsmedel som verkligen gör någon nytta för din kropp och dina träningsresultat."

Jag ser ingen nytta me o sitta o häva vanlig coca cola och kanske dra i mig 500 kcal från det när jag likaväl kan ta dom 500 kalorierna med protein, bra fetter och ev. lite andra kolhydrater. Jag kommer ha en kaloriplats för ca~ 2600 kcal på en vilodag, så om massa av dom kom från coca cola vore det kanske inte så bra. Då är det bättre att köra på lighten som har lika mycket energi som vatten, och käka det som "verkligen gör någon nytta för din kropp och dina träningsresultat" för kalorierna.

Slaszk
2009-06-28, 10:36
Tonfisk
Kyckling
Gröt
Avocado
Broccoli
Ris
Potatis
KVARG!

tack:)

mikaelj
2009-06-28, 10:39
Jag saknar köttfärs, ägg, creme fraiche, lax, makrill, grytbitar, smaksatt färskost och ost på din lista.

Slaszk
2009-06-28, 10:44
Jag saknar köttfärs, ägg, creme fraiche, lax, makrill, grytbitar, smaksatt färskost och ost på din lista.

Ägg och fiskarna blir det :) han har köttfärs ost mjölk o så hemma. tack

Steerlinho
2009-06-28, 10:45
:)

Varför inte hjälpa istället?

Från kolos webshop:
Omega3;
Energivärde:
1 kapsel = 10,69 kcal
Rekommenderad dos 2-6 dagligen i samband med måltider.

Nordström
2009-06-28, 11:03
Jag pratar givetvis om de ämnena och kalorierna i coca colan?

taget från deffguiden av grub:
"Vid en normal, blandad kost är den blodsocker- och insulinfrisättning som kolhydraternas GI har inte tillräcklig effekt för att påverka fettinlagring och fettförbränning över dygnet. Det är ingen ursäkt att äta sockersötat skräp - ju mer sådant kosten innehåller, desto mindre kaloriplats blir det över för näringsrika livsmedel som verkligen gör någon nytta för din kropp och dina träningsresultat."

Jag ser ingen nytta me o sitta o häva vanlig coca cola och kanske dra i mig 500 kcal från det när jag likaväl kan ta dom 500 kalorierna med protein, bra fetter och ev. lite andra kolhydrater. Jag kommer ha en kaloriplats för ca~ 2600 kcal på en vilodag, så om massa av dom kom från coca cola vore det kanske inte så bra. Då är det bättre att köra på lighten som har lika mycket energi som vatten, och käka det som "verkligen gör någon nytta för din kropp och dina träningsresultat" för kalorierna.

Det är stor skillnad deff och bulk! klart man måste vara mer noga under deff och mindre noga under bulk.
Har du fyllt ditt proteinbehov och har 500 kcal kvar att fylla varför äta mer protein?

Black Star Abyss
2009-06-28, 11:48
"Chicken makes you weak bro'"

Ät kött, ägg, mjölk, fisk.

Morrris
2009-06-28, 12:20
Vi ska ju som jag mycket tydligt skrev åka och handla, där vi köper på oss alla nödvändigheter. Lite skit har han väl hemma som mjölk, köttfärs och så men vi ska komplettera lite. Dessutom så äter iallafall jag fun light när jag blandar ut den med kvarg.

Jag ser inte riktigt kopplingen mellan min kommentar och dina upprepade försäkringar om att du kommer handla, men låt gå.

Glöm inte ostkryddan.

944RS
2009-06-28, 13:34
+200 låter ju inte riktigt som någon "bulk" precis, men det betyder ju inte att det inte är bra för det.
På en vecka så tror jag inte att ni kommer äta upp all mat om du nu skulle gå och köpa ett paket av alla tips som du fått. Variation är alltid gott, men det är ju oxå smidigt att göra storkok. Brukar göra sallad på resterna som blir över efter en härlig grillkväll.
Tacoköttfärs (om det blir någon över =) ) går oxå bra att röra ihop med lite ris dagen efter.

Jag tipsar om att nötter och räkor till din lista!

z_bumbi
2009-06-28, 14:34
Två killar som ska träna ihop i en vecka som inte har räknat med att äta chili?
Bönor, bönor i tomatsås, krossad tomat, chilipulver, chiliflakes, lök, vitlök och något kött.
Ris, potatis, bröd eller pasta (ingen fibervariant) till.

C.E.J.
2009-06-28, 15:14
Två killar som ska träna ihop i en vecka som inte har räknat med att äta chili?
Bönor, bönor i tomatsås, krossad tomat, chilipulver, chiliflakes, lök, vitlök och något kött.
Ris, potatis, bröd eller pasta (ingen fibervariant) till.

Nu kan jag inte riktigt följa ert resonemang?

Morrris
2009-06-28, 16:36
Nu kan jag inte riktigt följa ert resonemang?

Han rekommenderar Chili con Carne, och radar upp ingredienserna.

skaparn
2009-06-28, 16:41
Han rekommenderar Chili con Carne, och radar upp ingredienserna.

pwnd

Men jag undrade faktiskt också vad C.E.J. menade. Kom bara inte på ett lika bra svar.

Jacke89
2009-06-28, 16:43
- omega3 tabletter (Innehåller dom enbart fett? innehållsförteckning nån som kan?)


undrar detsamma, hittade en sån burk hemma och ska börja ta av. Är det 1gram per kapsel, och hela grammet fett, dvs 9.3 kcal per kapsel eller hur funkar det någon??:confused:

Eddie Vedder
2009-06-28, 17:57
En kapsel innehåller 1000 milligram fett ja. Innehållet av EPA och DHA skiljer sig lite mellan olika produkter, ju högre halt desto dyrare generellt sett.

Höljet är av gelatin. En kapsel kanske ger 10 kcal eller så, lite lite blir det ju från gelatinet också.

WHITEFOLKS
2009-06-28, 18:00
Ägg skulle jag garanterat slänga med, lätt att tillaga, rätt billigt och mycket näring.

snej
2009-06-28, 18:04
En kapsel omega-3 innehåller 1000g fett, det var inte dåligt.

Eddie Vedder
2009-06-28, 18:21
En kapsel omega-3 innehåller 1000g fett, det var inte dåligt.

Haha.:D

Jag ändrade.;)