handdator

Visa fullständig version : Optimalt löppass på morgonen?


iPerfektion
2009-06-27, 22:21
Hej allihop!:)

Jag skulle vilja få detta utrett så jag är tacksam för lite hjälp.
Jag har fått höra om att springa vid hög intensitet med minimala glykogen-depåer i kroppen inte är särskilt bra, därför att man riskerar att förlora muskelmassa.
Problemet är att jag springer oftast det första jag gör på morgnarna(då depåerna är som lägst) för att förbränna fett, samtidigt vill jag ju inte förlora muskelmassa så jag undrar vilken sorts intensitet/puls det vore optimalt att ligga på om man har detta i åtanke?
Hur ''lätt'' är det att förlora i muskelmassa egentligen under hård löpning?

Jag skulle också lika gärna kunna köra ett 2h pass som ett stenhårt 20min pass, spelar ingen roll för mig, vill bara veta vad som är optimalt under deff?

Tack igen!

Dreas
2009-06-27, 23:55
Hej allihop!:)

Jag skulle vilja få detta utrett så jag är tacksam för lite hjälp.
Jag har fått höra om att springa vid hög intensitet med minimala glykogen-depåer i kroppen inte är särskilt bra, därför att man riskerar att förlora muskelmassa.
Problemet är att jag springer oftast det första jag gör på morgnarna(då depåerna är som lägst) för att förbränna fett, samtidigt vill jag ju inte förlora muskelmassa så jag undrar vilken sorts intensitet/puls det vore optimalt att ligga på om man har detta i åtanke?
Hur ''lätt'' är det att förlora i muskelmassa egentligen under hård löpning?

Jag skulle också lika gärna kunna köra ett 2h pass som ett stenhårt 20min pass, spelar ingen roll för mig, vill bara veta vad som är optimalt under deff?

Tack igen!Kcal in vs kcal ut! Spelar ingen roll när du springer på dygnet, du förlorar inte mer fett totalt sett över dagen. Så spring när du vill. Den aktivitet du kan hålla på med längst/den aktivitet som gör att du förbränner mest är den bästa. http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1807039&postcount=12

Morrris
2009-06-28, 08:03
Som sagt. Det mest optimala löppasset är det som blir av.

CVN
2009-06-28, 08:26
Deffar du? Annars behöver du nog inte oroa dig att dina glykogendepår är låga, ät en kolhydrat rik mat på kvällen innan om du vill behålla optimalt med muskelmassa.

iPerfektion
2009-06-28, 16:20
Ok, schyssta svar allihop.:)
Det har alltså ingen betydelse, det är bara kcal in vs kcal ut som gäller.
Fettförbränningen blir den samma även med träning.
Detta eftersom ''The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.''
Det tar ut sig självt i slutändan alltså, är det rätt så?

Men då sa Fredrik Paulun att:
"Anledningen till att träning före frukost kan vara något effektivare för fettförbränningen än träning vid andra tider är att blodsockerhalten är låg när man vaknar. Det betyder att även halten av hormonet insulin är låg, vilket är ypperligt för fettförbränningen eftersom den processen stängs av när insulinnivån är hög. Konsekvensen är således att varje steg på en promenad före frukost förbränner lite mer fett. Skillnaden är dock inte enorm och det är givetvis bättre att promenera på kvällen än inte alls. Jag har inte sett några siffror, men jag uppskattar att kroppen förbrukar runt tio procent mer fett när insulinnivåerna är låga, och gör man detta till en vana är det en märkbar skillnad. Att träna före frukost betyder dock inte att man ska hoppa över frukosten – bara att man skjuter på den någon timme. Så fort passet är över ska man äta något vettigt."

Men vilka faktorer spelar in i fettförbränningen egentligen(förutom det som är genetiskt)?
Man hör ju ofta om massa tips för att få igång fettförbränningen; motionera med låga glykogendepåer, starka kryddor till maten, inta koffein, inte äta för mycket just innan läggdags etc.
Ändå verkar det endast handla om kcal in vs kcal ut?

Förstår inte detta riktigt så jag skulle vara tacksam om någon enkelt kunde förklara detta?

Deffar du? Annars behöver du nog inte oroa dig att dina glykogendepår är låga, ät en kolhydrat rik mat på kvällen innan om du vill behålla optimalt med muskelmassa.

Japp, deffar nu i sommartider. ;)
Det där lät väldigt intressant, men hur går det till (rent fysiologiskt) när man behåller muskelmassa genom att äta mycket kolhydrater kvällen innan?
Hur dåligt är det egentligen att träna med låga glykogendepåer(för att förlora massa)?

CVN
2009-06-28, 18:08
Hur dåligt är det egentligen att träna med låga glykogendepåer(för att förlora massa)?

När du tränar med låga glykogendepåer så måste kroppen skapa glykogen och blodglukos från protein= glukoneogenes= katabolt det är därför musklerna bryts ner.