handdator

Visa fullständig version : tränar jag hårdare nu? ang. träningsvärk


Big_Vik
2003-08-18, 18:30
förut fick jag knappt träningsvärk i benen. men nu med fler set, regelbundna pass och bättre intensitet har jag haft en jävla värk minst 3-4 dagar efter träningen senaste månaden. Tränade benen i torsdags och träningsvärken i framsida släppte inte förnns idag, baksidan känner jag fortfarande av. det är så jävla skönt att släpa sig omkring, inte kunna gå normalt i trappor eller böja sig ner :D.
I love it! :love:

Tränade triceps i lördags och har fortfarande värk, betyder det att jag tränat hårdare än förut? kan tillägga att träningsvärk i triceps har jag nog ,med möjligen nåt undantag aldrig haft. värken känns mer i högra triccen än vänstra, har jag belastat den mer? hade även lite värk i biceps i torsdags men det kan ju bero på att jag vilat musklerna veckan innan.
sen har träningsvärken i exempelvis bröstet har blivit längre och intensivare.

så vad säger ni grabbar, är jag på rätt väg nu eller inte?

Officer
2003-08-18, 18:36
Träningsvärk är inget kvitto på att du får bättre/sämre resultat men det kan dock vara en klocka som ringer när du ändrat på ditt träningsupplägg/intensitet.

Big_Vik
2003-08-18, 18:38
Originally posted by AnabolicProtein
Träningsvärk är inget kvitto på att du får bättre/sämre resultat men det kan dock vara en klocka som ringer när du ändrat på ditt träningsupplägg/intensitet.

jag har iaf ökat fint nu då träningsvärken varit som värst =)

Jon2
2003-08-18, 18:45
Själv brukar jag få värk när jag tex kört benpress i en månad och sen går tillbaka till knäböjen då får jag träningsvärk

Officer
2003-08-18, 18:55
Originally posted by Big_Vik


jag har iaf ökat fint nu då träningsvärken varit som värst =)

Det är inte pga träningsvärken.. utan för att du ändrat ditt upplägg och du säger ju själv att du kör mer regelbundet nu och så, vilket resulterar i att du får bättre muskelutveckling.

King Grub
2003-08-18, 18:56
Jag vet att träningsvärk inte är något kvitto på att träningen har gett någon effekt, men lik förbaskat är jag inte nöjd förrän låren smärtar vid varje steg efter ett rejält böjpass.

Big_Vik
2003-08-18, 19:25
Originally posted by AnabolicProtein


Det är inte pga träningsvärken.. utan för att du ändrat ditt upplägg och du säger ju själv att du kör mer regelbundet nu och så, vilket resulterar i att du får bättre muskelutveckling.

det är endast benen jag slarvat med men beslöt mej för at ta tag i det i sommar det tog en månad och nu är det underbart med benträning. ganska bra då jag inte precis gillade det förut...:rolleyes:

Tricepsvärken, beror den på att jag brutit ut dem från bröstdagen och kör dem med axlar istället? har iaf ökat som fan

Officer
2003-08-18, 19:30
Originally posted by Big_Vik

Tricepsvärken, beror den på att jag brutit ut dem från bröstdagen och kör dem med axlar istället? har iaf ökat som fan


Du svarar på din fråga själv :hbang:
Att träna triceps efter bröst (om du tränar de samma dag alltså) är ganska dåligt enligt min mening eftersom triceppen inte blir "uppvärmda" som vissa tycker utan de tröttas ut alldeles för mycket. Bättre att köra de separat med en muskel som inte tar tricepkraft, i detta fall axlar. (jag kör också axlar/triceps).

Pez
2003-08-18, 22:05
Originally posted by AnabolicProtein
Bättre att köra de separat med en muskel som inte tar tricepkraft, i detta fall axlar. (jag kör också axlar/triceps).

Typ alla pressar av olika slag tar på triceps mer eller mindre... även så axelpressar alltså..

/pez

Officer
2003-08-18, 22:09
Originally posted by Pez


Typ alla pressar av olika slag tar på triceps mer eller mindre... även så axelpressar alltså..

/pez

Helt rätt, jag skrev det med tanke på mitt schema då jag nästan aldrig kör pressövningar för axlar.. Du har helt rätt.

Solros
2003-08-19, 13:03
Träningsverk är små mikroskador som man får i muskeln, när kroppen sedan ska repareras så bygger den upp muskelfibrerna starkare än dom var innan. Men som sagt, inget kvitto på att man får muskler.
Man får oftast träningsvärk i otränade muskler som inte är vana vid belastningen. Dom flesta får mindre och mindre träningsverk ju längre man tränat.

ivandrago
2003-08-19, 13:52
Originally posted by Solros
Dom flesta får mindre och mindre träningsverk ju längre man tränat.

Stämmer det verkligen?

King Grub
2003-08-19, 13:57
Inte på mig. Jag har fortfarande lika sanslös träningsvärk efter nästan varje bröst- och benpass efter 15 års träning.

Solros
2003-08-19, 15:11
Originally posted by ivandrago


Stämmer det verkligen?

Yepp, enligt dom rapporter jag läst iallafall.
Musklerna vänjer sig vid att bli överbelastade.
Tycker det personligen också, om jag håller upp 2 månader och sedan kör ett brutalt benpass så får jag betydligt mera träningsvärk än om jag hade kört på under hela tiden.
Men som sagt, alla är olika.

ivandrago
2003-08-19, 16:18
Jovisst är det så att man efter ett uppehåll får en grotesk träningsvärk, men att någon som tränat 10-15 år skulle få mindre träningsvärk i allmänhet än någon som tränat 2 år har jag ändå svårt att tänka mig. I styrketräning överbelastar man musklerna, och får man alltid träningsvärk under de två första åren lär man fortsätta få det under alla kommande år.

Solros
2003-08-19, 19:57
Originally posted by ivandrago
Jovisst är det så att man efter ett uppehåll får en grotesk träningsvärk...

Precis, därför får nybörjare ofta en hemsk värk, men den avtar när man kommer igång med träningen och kört ett tag. Inte sagt att den försvinner....