handdator

Visa fullständig version : Ökningar....


mojoo
2009-06-27, 21:35
Jag är väldigt konfunderad över hur hårt jag ska träna.
Är rädd för att bli övertränad igen.

Om jag kör en muskelgrupp en gång i veckan då borde jag väl kunna ta ut mig helt på 3-4 övningar per muskelgrupp respektive 3 setx6?
Kommer inte kör x6 reps för evigt men en period nu.

Vet att de är individuellt hur hårt och så man kan träna, but still. Lite vägledning kan ni nog ge.

För oftast så kan jag köra en till hård övning efter att jag är klar med passet (testat några gånger att lägga till en övning).

Som ni då förstår är mina ökningar inte så jätte bra.

Så ska jag köra tills jag verkligen känner helt slut muskelgruppen?
Vet att de krävs bra vila och mat.

Commando1980
2009-06-27, 21:46
Jag är väldigt konfunderad över hur hårt jag ska träna.
Är rädd för att bli övertränad igen.

Om jag kör en muskelgrupp en gång i veckan då borde jag väl kunna ta ut mig helt på 3-4 övningar per muskelgrupp respektive 3 setx6?
Kommer inte kör x6 reps för evigt men en period nu.

Vet att de är individuellt hur hårt och så man kan träna, but still. Lite vägledning kan ni nog ge.

För oftast så kan jag köra en till hård övning efter att jag är klar med passet (testat några gånger att lägga till en övning).

Som ni då förstår är mina ökningar inte så jätte bra.

Så ska jag köra tills jag verkligen känner helt slut muskelgruppen?
Vet att de krävs bra vila och mat.

om du har ett vettigt upplägg så kan det vara ok ( och produktivt samt ibland nödvändigt) att gå på rött ngn vecka.

mojoo
2009-06-27, 21:47
[Edit]

Om jag nu kör en period, 1 månad tänkte jag ca 15 set per muskelgrupp i veckan beroende på storlek (10 reps).
Tycker ni jag ska variera övningar under denna tid ? eller ska jag hålla mig till samma övningar och sedan byta efter denna månad? För jag tycker de är svårt att hålla koll/göra ökningar när man byter övningar hela tiden

upplägget är

rygg/bröst
vila
ben/mage
vila
axlar/triceps/biceps
vila
vila

Commando1980
2009-06-27, 21:52
[Edit]

Om jag nu kör en period, 1 månad tänkte jag ca 15 set per muskelgrupp i veckan beroende på storlek (10 reps).
Tycker ni jag ska variera övningar under denna tid ? eller ska jag hålla mig till samma övningar och sedan byta efter denna månad? För jag tycker de är svårt att hålla koll/göra ökningar när man byter övningar hela tiden

mitt tips är att oavsett volym så bör du inte variera övningar speciellt mycket. särskilt inte dina förstaövningar för varje muskelgrupp.

4-6v tung träning följt av 1-2 veckor lättare träning.

ha en bas med övningar som du håller fast vid från cykel till cykel så att du får en kontinuitet i träningen, skapar en referensram samt så att du inte behöver ägna tid och energi åt att bana in nya övningar hela tiden.

visst kan du byta och plocka med vissa komplementsövningar men behåll ett paket av övningar från cykel till cykel.

Nordström
2009-06-27, 21:53
[Edit]
För jag tycker de är svårt att hålla koll/göra ökningar när man byter övningar hela tiden


Ja det är därför man inte ska byta hela tiden...varför byta öht?

Commando1980
2009-06-27, 21:57
[Edit]

Om jag nu kör en period, 1 månad tänkte jag ca 15 set per muskelgrupp i veckan beroende på storlek (10 reps).
Tycker ni jag ska variera övningar under denna tid ? eller ska jag hålla mig till samma övningar och sedan byta efter denna månad? För jag tycker de är svårt att hålla koll/göra ökningar när man byter övningar hela tiden

upplägget är

rygg/bröst
vila
ben/mage
vila
axlar/triceps/biceps
vila
vila

ej jättebra split (även om jag vet att 3-split ofta hyllas..) för dig som inte kommit så långt i din träningskarriär(gissar jag?)

dela kroppen i 2 delar och träna 3-4 pass i veckan. finns flera fördelar med det jmfrt med en 3-split (med 3 träningsdagar i veckan).

Commando1980
2009-06-27, 22:00
Ja det är därför man inte ska byta hela tiden...varför byta öht?

för att folk hör att man ska variera sin träning hela tiden. variation i träningen behöver absolut inte vara fel, men konceptet används ofta på helt fel sätt.

mojoo
2009-06-27, 22:06
nja gymmat seriöst sista året. Okej menar du att köra muskelgruppen 2 ggr per vecka då eller bara dela upp mer ?

WorkOutBuddy
2009-06-28, 07:54
Halvkropp