handdator

Visa fullständig version : Lidingöloppet 2009 - vi som vågar!


Poxeman
2009-06-27, 16:12
Nå!?
Vilka mer är det som ska ut och springa en sväng i september?

Jag siktar på en tid under tre timmar, vad har du för mål?

Civilrätt
2009-06-27, 16:40
Hell no!
Men all heder åt er som deltar och tar er igenom loppet :hbang:

billyskate
2009-08-14, 13:20
Jag kan passa på att tipsa om en liten guide för restauranger, caféer, pizzerior och hotell i närheten av LidingöVallen där Lidingöloppsområdet är.

Adressen till guiden är Lidingö.nu/blog/lidingoloppet-2009-har-bor-och-ater-du (http://www.xn--liding-1xa.nu/blog/lidingoloppet-2009-har-bor-och-ater-du/)

Jag fruktar kaoset som komma skall, samma sak är det varje år :P

MVH Billy

machine gun
2009-08-14, 13:42
Har inte bestämt mig ännu. Sprang 2007 och tyckte inte att det var ett speciellt kul lopp som gav mersmak direkt, men nu ligger det ganska lägligt i tiden som ett sista ordentligt långpass innan Växjö marathon.

thompaboy
2009-08-14, 13:56
Är jävligt sugen då Lidingöloppet på nåt sätt känns som löpningens Vasalopp. Tyvärr har min terrängträning varit obefintlig och den övriga träningen i sommar lämnar också en del att önska så jag satsar nog på 2010 istället.

Nocturne
2009-08-14, 14:02
Jag kommer att springa och även mitt mål är under 3 timmar, tror inte jag kommer att klara det i år pga dålig träning och annat som kommit i vägen.
Väl mött i spåret!

machine gun
2009-08-14, 14:08
Är jävligt sugen då Lidingöloppet på nåt sätt känns som löpningens Vasalopp. Tyvärr har min terrängträning varit obefintlig och den övriga träningen i sommar lämnar också en del att önska så jag satsar nog på 2010 istället.

Hur man än gör tar det väldigt mkt längre tid att ta sig runt i Vasaloppsspåren än att springa LL. Fast skillnaden är ju att har man grym teknik på skidor, så är det säkert inte ens hälften så jobbigt. Som kass skidåkare, så springer jag hellre LL.

Och innan nån nämner det... nej, LL är inte jobbigare är Stockholm marathon.

thompaboy
2009-08-14, 14:19
Hur man än gör tar det väldigt mkt längre tid att ta sig runt i Vasaloppsspåren än att springa LL. Fast skillnaden är ju att har man grym teknik på skidor, så är det säkert inte ens hälften så jobbigt. Som kass skidåkare, så springer jag hellre LL.

Och innan nån nämner det... nej, LL är inte jobbigare är Stockholm marathon.

Jag jämförde mest med mig själv och jag nämnde vasaloppet eftersom jag tänkte i "något man måste ha gjort"-banorna och där tror jag lidingöloppet är tuffare för mig än maran i dagsläget.

machine gun
2009-08-14, 14:29
Jag jämförde mest med mig själv och jag nämnde vasaloppet eftersom jag tänkte i "något man måste ha gjort"-banorna och där tror jag lidingöloppet är tuffare för mig än maran i dagsläget.

Ja, den tillhör ju En Svensk Klassiker.

LL är trots allt 12,2 km kortare än en mara, därav blir den också enklare - tycker jag. Det är ju först vid 30 km maran börjar.

LL har oväntat många flacka, lättlöpta partier samt en del asfalt och påminner mer om motionsspår i karaktären än terräng. 15 km-slingan i Ursvik är t.ex. extremt mkt jobbigare än LL-banan,

Karvig
2009-08-14, 14:49
Om schemat tillåter så ska jag absolut springa. Håller med thompaboy om att det är "något man måste ha gjort".

thompaboy
2009-08-14, 15:30
Ja, den tillhör ju En Svensk Klassiker.

LL är trots allt 12,2 km kortare än en mara, därav blir den också enklare - tycker jag. Det är ju först vid 30 km maran börjar.

LL har oväntat många flacka, lättlöpta partier samt en del asfalt och påminner mer om motionsspår i karaktären än terräng. 15 km-slingan i Ursvik är t.ex. extremt mkt jobbigare än LL-banan,

Ursviksbanan har man hört mycket om. Jag och polaren har sagt halvt på skoj, halvt på allvar att vi måste avverka en Ursvik Ultra innan 2015;)

machine gun
2009-08-14, 15:31
Ursviksbanan har man hört mycket om. Jag och polaren har sagt halvt på skoj, halvt på allvar att vi måste avverka en Ursvik Ultra innan 2015;)

Vi har haft en koloträff där. Sånt kan komma att upprepa sig :naughty:

wintersnowdrift
2009-08-15, 09:16
Hur man än gör tar det väldigt mkt längre tid att ta sig runt i Vasaloppsspåren än att springa LL. Fast skillnaden är ju att har man grym teknik på skidor, så är det säkert inte ens hälften så jobbigt. Som kass skidåkare, så springer jag hellre LL.

Nu är jag personligen inte speciellt förtjust i diskussioner ā la "vilken idrott/vilket lopp är mest tufft/hårt/macho", men att man har grymt teknik på skidor innebär per automatik inte att det är mindre jobbigt att åka ett Vasalopp. Bättre teknik = mindre jobbigt att åka på samma tid som en otränad/kass skidåkare, ja, men generellt så torde bättre teknik = snabbare tid. Och att köra snabbt, relativt sig själv, är alltid jobbigt vare sig du är elit eller motionär.

On topic, så känns Lidingö lite för långt för mig nuförtiden. Fast jag tyckte att det var ett fantastiskt roligt lopp när jag sprang (2005). Springer jag igen vill jag sätta personbästa och det vet jag inte om jag fixar i dagsläget (2:32:40). Men kanske kommer jag och tittar, det är trots allt ett makabert nöje att se människor lida.

//Kristin

Eldhroka
2009-08-15, 09:27
jag ska springa, siktar på en tid under 3:30.

prarpa
2009-08-15, 11:35
Är anmäld och siktar på runt 2h, vore underbart att komma under.

jakob
2009-08-15, 11:45
Är anmäld och siktar på runt 2h, vore underbart att komma under.

Det var inte dåligt, vad har du tidigare sprungit loppet på?

Poxeman
2009-08-15, 14:32
Verkar ju bli ett par st iaf. Jag börjar bli rätt taggad och träningen går bra, 3 timmar känns inte ouppnåeligt.

Poxeman
2009-09-02, 10:16
Är det någon som har koll på hur många höjdmeter som krävs under loppet?
Har hört ca 500m totalt, stämmer det?

machine gun
2009-09-02, 12:52
Fick ett ryck och anmälde mig när sista anmälningsdagen led mot sitt slut. Kommer att ta det som ett sista långpass inför Växjömaran, så jag tar det nog ganska lugnt. Sist jag sprang tog det 3.17 och det lär jag väl slå iaf. Om jag inte får kramp pga totalt utebliven terrängträning förstås.

machine gun
2009-09-02, 12:52
Verkar ju bli ett par st iaf. Jag börjar bli rätt taggad och träningen går bra, 3 timmar känns inte ouppnåeligt.

Jag blir uppriktigt sagt förvånad om du tar mer än 3 timmar på dig.

Poxeman
2009-09-02, 13:59
Jag blir uppriktigt sagt förvånad om du tar mer än 3 timmar på dig.

Jag med... men jag har ju varit orolig för att mina fötter skulle förhindra tillräcklig träningsmängd. Dock känns det som att problemen släppt och jag kommer göra mitt bästa för att få en bra tid (och slå min kompis som leder med 2-1 i klassikertävlingar...)

Los
2009-09-02, 14:55
Jag ska va med. Har inget tidsmål, utan kommer underkasta mig pulsklockan, (de två senaste gångerna har jag gått ut alldeles för hårt), allt över silvertiden är dock totalt misslyckande...

ulfalf
2009-09-02, 15:03
Jag är en av de som inte vågar. Fast egentligen skulle jag ju vilja. Nu har det dock blivit så mycket hårdare träning senaste tiden och jag ska springa sthlm halvmara och kanske Växjö också, så tycker ändå jag har täckning för mitt beslut. Ändå känns det lite mesigt...

Strife
2009-09-02, 15:39
Jag vågar lite halvt sådär och kör 15 km.

Hamnade i startgrupp fyra vilket lär betyda att man kommer komma ikapp folk efter en stund. Vet någon om man kan ändra startgrupp på plats?

Los
2009-09-02, 17:46
Hamnade i startgrupp fyra vilket lär betyda att man kommer komma ikapp folk efter en stund. Vet någon om man kan ändra startgrupp på plats?

Det går bra att seeda sig när man hämtar startnumret dagen innan. Skriv ut resultatlistan från det lopp du vill använda för seedning.

-Englund
2009-09-02, 19:20
Jag kanske skall springa. Men bara för att brorsan är så uppkäftig isf...

Hemi
2009-09-02, 19:46
Hell no!
Men all heder åt er som deltar och tar er igenom loppet :hbang:

Precis. Får bli nån annan gång.

machine gun
2009-09-19, 18:22
En vecka kvar nu! Hur känns det?

Lyckades få tväront i benen i veckan, vilket lett till lite inställda träningspass, men nu verkar jag (eller snarare min massör) ha fått bukt med det och nu är jag snart i fas igen. Så länge jag inte snubblar och stukar fötterna eller nåt, så lär jag ju ta mig runt och få mig ett bra träningpass. Sen återstår det bara att de vad klockan stannar på.

(om klockan är tillbaka i tid dvs, vi fick låna LLs målgångsklocka idag till vårt lokala motionslopp :D)

-Englund
2009-09-19, 19:17
körde 2 mil idag, i värmen.. lite segt efter att ha kört 10 pass som involverar benen rejält de senaste 5 dagarna^^ Men i mål kommer man alltid

Poxeman
2009-09-20, 20:12
Körde 16km idag som kändes riktigt bra, kommer gå ut hårt och se om jag pallar hela vägen på lördag.

Vilken tid ska vi köra Kolo-träff?

Martin Löwgren
2009-09-20, 20:15
Jag e sjukt taggad men de e 2.5mil för långt i dagsläget :thumbup:

machine gun
2009-09-20, 21:23
Vilken tid ska vi köra Kolo-träff?

Vilka startgrupper/-tider har ni?

Jag är i startgrupp 5 och startar 13.10

Poxeman
2009-09-21, 11:11
Vilka startgrupper/-tider har ni?

Jag är i startgrupp 5 och startar 13.10

Samma här, startnummer 50820.

-Englund
2009-09-21, 13:22
Körde 16km idag som kändes riktigt bra, kommer gå ut hårt och se om jag pallar hela vägen på lördag.

Vilken tid ska vi köra Kolo-träff?

För vissa av oss så vet man ju i förväg att benen någon gång kmr att ta slut, så det är ju lika bra att köra på hårt i början, benen kmr ändå att ta slut, till skillnad från konditionen.

Ska efteranmäla mig så vet ej vilken startgrupp det blir.

Eldhroka
2009-09-21, 20:05
Jag startar 13:50 tror jag

(har inte fått hem något startbevis än, har ni det??)

Poxeman
2009-09-21, 20:26
Jag startar 13:50 tror jag

(har inte fått hem något startbevis än, har ni det??)

Startbeviset låg på baksidan av "Lidingöloppstidningen" som jag fick hem för en vecka sen. Annars klarar du dig utan om du har med startnummer och ID-kort.

Eldhroka
2009-09-22, 07:13
Startbeviset låg på baksidan av "Lidingöloppstidningen" som jag fick hem för en vecka sen. Annars klarar du dig utan om du har med startnummer och ID-kort.

Åh tack... den tidningen ligger ju på min köksbänk...
(men har inte hunnit läst den än)
Jag väntade på ett vitt A4-kuvert jag....

Karvig
2009-09-22, 08:15
Jag måste jobba... *gah!* Får ta den nästa år istället. Lycka till alla ni som ska springa!

machine gun
2009-09-23, 18:21
Jag räknar med att hämta nummerlappen på fredag kväll runt kl.17-18 nånting. Sen hasar jag väl ut till området så att jag är där i god tid på lördag. OBS! Det är en bra bit att gå från Lidingövallen till starten.

Känner mig allt annat än taggad efter att knappt haft tid att träna på ett par veckor plus att jag har ont i benmusklerna, men det blir nog bra *rolleyes*

Poxeman
2009-09-24, 20:30
Jag åker med Löpartåget och landar i Stockholm vid 10.30 sen har vi anslutningsbuss ut till Lidingö. Har ingen aning om när vi kommer fram men borde ha gott om tid.

Poxeman
2009-09-25, 19:28
Kommer inte kunna titta in här efter kl 22 ikväll. Någon som vet ett bra ställe att träffas på och kan bestämma en tid? Annars får jag spana efter MG i startfållan...

Sverker
2009-09-25, 19:46
Jag springer inte men jag kommer att vara där och titta. Det är alltid en upplevelse att titta på loppet på plats.
Jag står säkert i kyrkviken för att därefter gå mot målet.



Lycka till alla löpare:thumbup:

Marcs
2009-09-25, 20:27
Jag ska delta! Siktar på en tid kring 2 timmar +-3 min. Kom precis hem från jobbet och har haft det kämpigt där hela dagen så man känner sig seg, och blir inte bättre av att man ska kliva upp halv 5 imon bitti för att åka dit. Men det går nog bra!:) Bara man känner sig taggad, jag står i led 1C

-Englund
2009-09-25, 21:15
Nu börjar det närma sig, lycka till alla! Hoppas ni har laddat ordentligt! Blev en del spaghetti och lösgodis för min del:)

-Englund
2009-09-26, 21:01
Men hallå varför har ingen skrivit något ännu?:O Hur gick det för alla?

btw så är jag 99% på att jag sprang förbi Eldhroka i en viss backe^^ pwnd!

Eldhroka
2009-09-27, 08:01
Men hallå varför har ingen skrivit något ännu?:O Hur gick det för alla?

btw så är jag 99% på att jag sprang förbi Eldhroka i en viss backe^^ pwnd!

Det gick både bra och dåligt.
Men på det hela taget är jag nöjd.

Vilken backe? Inte Abborren för där var jag den enda som sprang! :D

machine gun
2009-09-27, 09:20
Men hallå varför har ingen skrivit något ännu?:O Hur gick det för alla?

btw så är jag 99% på att jag sprang förbi Eldhroka i en viss backe^^ pwnd!

Det var inte du som sprang om mig och sa att du såg många av oss (med Stockholm City Triathlon klubbkläder) i Sala?

För mig gick det bra. Tog det lugnt i början eftersom jag var lite orolig för mina ben som krånglat en del sista tiden, men det släppte efter ca 5-10 km och sen kunde jag springa på rätt bra. Tror sista milen gick snabbast. Kom i mål på 2:58:39, vilket jag är helt klart nöjd med. När jag sprang loppet sist, 2007, kom jag i mål på 3:17, så det är en rätt rejäl putsning.

Dessutom lyckades jag spotta Poxeman innan start :)

-Englund
2009-09-27, 10:38
Det gick både bra och dåligt.
Men på det hela taget är jag nöjd.

Vilken backe? Inte Abborren för där var jag den enda som sprang! :D

Nä det var en backe långt innan:) Jag var också den enda som sprang, fan de va som värsta folkvandringen, alla gick, jag fick för mig att sprinta hela backen:cool: Skön utmaning.

Det var inte du som sprang om mig och sa att du såg många av oss (med Stockholm City Triathlon klubbkläder) i Sala?

För mig gick det bra. Tog det lugnt i början eftersom jag var lite orolig för mina ben som krånglat en del sista tiden, men det släppte efter ca 5-10 km och sen kunde jag springa på rätt bra. Tror sista milen gick snabbast. Kom i mål på 2:58:39, vilket jag är helt klart nöjd med. När jag sprang loppet sist, 2007, kom jag i mål på 3:17, så det är en rätt rejäl putsning.

Dessutom lyckades jag spotta Poxeman innan start :)

Nice där! Nej det var faktiskt inte jag, måste ha varit någon annan Sala-bo:)
Jag hade grön midnattsloppet-tröja och solglasögon så.

Eldhroka
2009-09-27, 10:47
Ja, jag är rätt besviken på att så många gick...
Fick hojta flera gånger och be folk flytta på sig.

machine gun
2009-09-27, 11:04
Ja, jag är rätt besviken på att så många gick...
Fick hojta flera gånger och be folk flytta på sig.

Dessutom hade folk inte vett att hålla höger när de gick. Vet inte hur många ggr jag fick skrika "håll höger" till folk uppför den där backen.

Sveriges mest överhajpade backe? Den går ju inte ens uppför hela vägen. Väggen i Ursvik är verkligen brutalt mkt värre.

Eldhroka
2009-09-27, 11:23
Dessutom hade folk inte vett att hålla höger när de gick. Vet inte hur många ggr jag fick skrika "håll höger" till folk uppför den där backen.

Sveriges mest överhajpade backe? Den går ju inte ens uppför hela vägen. Väggen i Ursvik är verkligen brutalt mkt värre.

Jag är ju inte ens en snabb löpare, men jag tycker faktiskt att om man
ställer upp i en löpartävling så borde man springa/jogga iaf.. inte gå.

Ja! Fast de luras ju lite.. med skylten " nu är du uppe" där när asfaltsbiten
tar vid... då hade man ju bara kommit halvägs upp... Hahaha...

machine gun
2009-09-27, 11:24
Jag är ju inte ens en snabb löpare, men jag tycker faktiskt att om man
ställer upp i en löpartävling så borde man springa/jogga iaf.. inte gå.

Ja! Fast de luras ju lite.. med skylten " nu är du uppe" där när asfaltsbiten
tar vid... då hade man ju bara kommit halvägs upp... Hahaha...

Haha, jaa. Och asfaltsbacken tycker jag faktiskt är värre. Och först efter den kommer skylten med "Högsta punkten 48 möh"

-Englund
2009-09-27, 13:00
Precis!
Jag gillar speciellt de som fick för sig att gå bredvid varandra vänner emellan som den vore nån j*vla söndagspromenad.
Man ska köra "UNDAN ELLER OMKULL!" när man vill om^^

Strife
2009-09-27, 13:01
Jag har dålig koll på hur ni koloiter ser ut och såg tyvärr därför ingen vad jag vet. Är hur som helst grymt impad hur ni orkar med 30 km i den där terrängen... :)


Nöjde mig med 15 km och gick ut väldigt lugnt och passerade 8 km precis på den tiden jag planerat göra och kroppen kändes superbra. Två-tre kilometer senare, efter ett parti med några korta branta backar, så kändes det inte speciellt bra längre. Gick lite för tufft där, både uppför och utför. 56.24 hade jag i mål.

Tråkigt för min startgrupp var att Män-50 startade 10 min innan oss så jag sprang om 300 löpare (efter 3 km kom man väl ikapp de första) på de ofta inte alltför breda stigarna, så det blev många långa kurvor.. En klubbkamrat som sa "håll till höger" till en löpare han skulle springa om fick en medveten knuff så han trillade omkull. Måste varit en lättretad äldre herre.

-Englund
2009-09-27, 14:47
Som sagt, "undan elr omkull" är det som gäller om man ska lösa sådana här situationer;)

Eldhroka
2009-09-27, 15:10
Som sagt, "undan elr omkull" är det som gäller om man ska lösa sådana här situationer;)

haha, ja. Själv gick jag omkull inte mindre än 3 gånger.
Trängseln skymde sikten för rötter å sten, så jag stöp.

-Englund
2009-09-27, 16:06
Ojsan! jo det är klurigt att se underlaget när det är trångt... Jag ramlade dock aldrig, bara snubblade till ett par ggr:)

Poxeman
2009-09-27, 20:38
Bra jobbat allihop!
Jag kom in strax under 2:30 och är grymt nöjd med min insats. Lyckades verkligen ta ut mig och är bra sliten i benen idag.
Sprang förbi några tusen löpare och tycker nog det jobbigaste var att ligga på kanten av stigen hela vägen och därigenom riskera att trampa snett.

Strife
2009-09-27, 21:22
[QUOTE=Poxeman;3897205]Bra jobbat allihop!
Jag kom in strax under 2:30 och är grymt nöjd med min insats. Lyckades verkligen ta ut mig och är bra sliten i benen idag.
Sprang förbi några tusen löpare och tycker nog det jobbigaste var att ligga på kanten av stigen hela vägen och därigenom riskera att trampa snett.[/QUOTE

Hoppsan, jag skall nog sluta klaga på mina några hundra..

Bra tid där, och det lär ha funnits mer i benen mer om du fick löpa sådär.

Marcs
2009-09-28, 17:47
2:10:10, vaderna började krångla. Är inte nöjd med tiden. Drygt med alla som helt plötsligt drar ner tempot så man får lov att sakta ner för att sedan öka och springa förbi, detta skedde ju i både utför och uppförslöp. Så det slet en del i onödan på mig, men men. Plats 194 blev det iallafall...

Poxeman
2009-09-28, 17:55
2:10:10, vaderna började krångla. Är inte nöjd med tiden. Drygt med alla som helt plötsligt drar ner tempot så man får lov att sakta ner för att sedan öka och springa förbi, detta skedde ju i både utför och uppförslöp. Så det slet en del i onödan på mig, men men. Plats 194 blev det iallafall...

Synd att du inte är nöjd, ändå en galet imponerande tid och du putsade ju din gamla tid rejält!