handdator

Visa fullständig version : Vilket knäböjsdjup är sämst för knäna?


Black Star Abyss
2009-06-27, 13:58
Jag har hört både 90 grader och ass in the grass. Vilket är värst?

Honken
2009-06-27, 14:05
Ledbanden i knäet är starkast vid ytterläggena, d.v.s när benet rakt eller böjt hela vägen. Svagast är mittläget (parallel), så att vända från eccentriskt till koncentriskt där knäet är som svagast låter mindre bra.

Sen om det är skadligt eller inte överlämnar jag till någon mer kunnig.

dt06mj2
2009-06-27, 14:12
Ledbanden i knäet är starkast vid ytterläggena, d.v.s när benet rakt eller böjt hela vägen. Svagast är mittläget (parallel), så att vända från eccentriskt till koncentriskt där knäet är som svagast låter mindre bra.

Sen om det är skadligt eller inte överlämnar jag till någon mer kunnig.

Intressant! Måste vara därför jag får sjukt ont i knäna och måste avbryta passet om jag försöker vända i mittenlägen på knäböj.

Black Star Abyss
2009-06-27, 16:40
Ass in the grass är bäst alltså.

ceejay
2009-06-27, 16:50
Ass in the grass är bäst alltså.

Rätt säker på det ja

men få som klarar av att gå så djupt utan att tappa bäckenet/höften

Honken
2009-06-27, 17:10
Men det går att fixa med stretching, sen så är det en vanesak också. :)

schabo-labo
2009-06-27, 17:20
Att det var som starkast i ytterlägena var en nyhet, tack för infon.

Pjotor
2009-06-27, 17:44
Ass in the grass ökar "ur led"-krafterna på knät, vilket jag har läst någonstans, men jag tror det är okej så länge man inte studsar i bottenläget. Hittar dessvärre inte länken där jag läste det, men det var en artikel i en vetenskaplig tidskrift.

Action Fighter
2009-06-27, 18:13
Jag kör alltid 90 grader utan att någonsin ha varit skadad, kommer helt enkelt inte ned hela vägen men ska försöka jobba på att bli vigare.

Arne Persson
2009-06-27, 19:04
Ass in the grass ökar "ur led"-krafterna på knät, vilket jag har läst någonstans, men jag tror det är okej så länge man inte studsar i bottenläget. Hittar dessvärre inte länken där jag läste det, men det var en artikel i en vetenskaplig tidskrift.

Konstigt då att tyngdlyftningen överhuvudtaget existerar....

Anders The Peak
2009-06-27, 21:35
Konstigt då att tyngdlyftningen överhuvudtaget existerar....

Objective. To determine the relationship between different physical loading conditions and findings of knee osteoarthritis (OA).
Methods. We selected 117 male former top-level athletes (age range 45-68 years) who had participated in sports activities with distinctly different loading conditions: 28 had been long-distance runners, 31 soccer players, 29 weight lifters, and 29 shooters. Histories of lifetime occupational and athletic knee loading, knee injuries, and knee symptoms were obtained, and subjects were examined clinically and radiographically for knee findings of OA.
Results. The prevalence of tibiofemoral or patellofemoral OA based on radiographic examination was 3% in shooters, 29% in soccer players, 31% in weight lifters, and 14% in runners (P = 0.016 between groups). Soccer players had the highest prevalence of tibiofemoral OA (26%), and weight lifters had the highest prevalence of patellofemoral OA (28%). Subjects with radiographically documented knee OA had more symptoms, clinical findings, and functional limitations than did subjects without knee OA. By stepwise logistic regression analysis, the risk for having knee OA was increased in subjects with previous knee injuries (odds ratio [OR] 4.73), high body mass index at the age of 20 (OR 1.76/unit of increasing body mass index), previous participation in heavy work (OR 1.08/work-year), kneeling or squatting work (OR 1.10/work-year), and in subjects participating in soccer (OR 5.21).
Conclusion. Soccer players and weight lifters are at increased risk of developing premature knee OA. The increased risk is explained in part by knee injuries in soccer players and by high body mass in weight lifters.

Visst förekommer skador och det kan kanske du också bekräfta Arne med egna erfarenheter.
Men om det full ROM eller något annat kan jag inte svara på men över tid så smyger sig problematiken på med artrosbesvär.

hugok
2009-06-27, 21:58
Jag får ont när jag kört 90 grader men sen så fort jag kör några reps på atg blir det bra:) så för mej är det nog mest skadligt med 90 grader.

Rockhard
2009-06-27, 23:31
Med samma vikt tror jag faktiskt fullt djup sliter mest.

Sticky Cake
2009-06-28, 01:23
Fast går man djupt använder man mindre vikt (=mindre belastning), och aktiverar dessutom fler muskler.

phrack
2009-06-28, 11:05
"In a partial squat, which fails to provide a full stretch for the hamstrings, most of the force against the tibia is upward and forward, from the quadriceps and their attachment to the front of the tibia below the knee. This produces an anterior shear, a foward-directed sliding force, on the knee, with the tibia being pulled forward from the patellar tendon and without balancing pull from the opposing hamstring. This shearing force - and the resulting unbalanced strain on the prepatellar area - may be the biggest problem with partial squats. Many spectacular doses of tendinitis have been produced this way, with "squats" getting the blame."

Från Starting Strength. Det står betydligt mer där om varför man inte ska göra annat än fulla knäböj.

Pjotor
2009-06-28, 12:12
Konstigt då att tyngdlyftningen överhuvudtaget existerar....

Ta av ironihatten, den klär dig inte. Det enda jag skrev var att en viss typ av belastning ökar.

kjell33
2009-06-28, 12:20
Tage från kåre lundgrens artikel om knäböj

Generella fel.

3) Sega, hackiga brytböjar med låg fart. Den här kategorin ger bort mest kilon! De får så länge de kör med den långsamma stilen aldrig veta hur bra de kan bli! Man går ut i startläge, böjer sedan sakta ner till godkänt djup och får sedan göra en stor kämpainsats för att komma upp igen. En variant av det här
utförandet är att man börjar med bra fart, men bromsar in farten mer och mer så att den är väldigt låg i bottenläge, där den borde vara högst. Med låg fart så samlar man på sig så lite rörelseenergi
under nedfasen att man får bara lite hjälp av den på uppvägen. Det här är en enormt kraftödande stil och det påverkar klart negativt vad du senare i tävlingen orkar göra i bänkpress men framförallt marklyft då din kropp får slita mycket.

I sl har jag får lära mig att det i det närmaste ska vara fritt fall i både böj och bänk och ser man på de bästa i respektive gren är detta dens stora skillnaden gentemot konkurrenterna.

schabo-labo
2009-06-28, 12:27
I sl har jag får lära mig att det i det närmaste ska vara fritt fall i både böj och bänk och ser man på de bästa i respektive gren är detta dens stora skillnaden gentemot konkurrenterna.Jo för bästa resultat är det säkert bäst med hög fart, men tveksamt om det är bäst för knäna.

phrack
2009-06-28, 12:32
Jo för bästa resultat är det säkert bäst med hög fart, men tveksamt om det är bäst för knäna.

Mycket tveksamt skulle jag säga också, men kroppen kan anpassa sig till det mesta. Inom SL använder man väl även lindor och dräkter? Det påverkar förmodligen "nedslaget" en del.

Jag skulle gärna se att någon med lite anatomikunskaper kommenterar mitt tidigare inlägg här i tråden. Stämmer det?

Martin Löwgren
2009-06-28, 12:37
Belastningen på leden ökar med djupet men med det inte sagt att de behöver vara skadligt med fullt djup om man klarar av det men de ställer högre krav på - allt.

kjell33
2009-06-28, 12:38
Föreslår att ngn frågar martin löwgren

schabo-labo
2009-06-28, 12:40
Belastningen på leden ökar med djupet men med det inte sagt att de behöver vara skadligt med fullt djup om man klarar av det men de ställer högre krav på - allt.Stämmer det att ledbanden är starkast i ytterlägena?

Ledbanden i knäet är starkast vid ytterläggena, d.v.s när benet rakt eller böjt hela vägen. Svagast är mittläget (parallel), så att vända från eccentriskt till koncentriskt där knäet är som svagast låter mindre bra.

Sen om det är skadligt eller inte överlämnar jag till någon mer kunnig.

kjell33
2009-06-28, 12:43
När man talar om trollen....:D

schabo-labo
2009-06-28, 12:49
Syftar du på mig?

Frumpish
2009-06-28, 13:21
Med låg fart så samlar man på sig så lite rörelseenergi
under nedfasen att man får bara lite hjälp av den på uppvägen. Det här är en enormt kraftödande stil och det påverkar klart negativt vad du senare i tävlingen orkar göra i bänkpress men framförallt marklyft då din kropp får slita mycket.


öhhh... har jag helt missuppfattat det eller menar han att man har användning för rörelseenergin i y-led nedåt när man ska gå i y-led uppåt? Saknar herren kåre månne grundkunskaper i fysik? :/

kjell33
2009-06-28, 13:27
Syftar du på mig?

Nänä syftade på martin

phrack
2009-06-28, 14:21
Belastningen på leden ökar med djupet men med det inte sagt att de behöver vara skadligt med fullt djup om man klarar av det men de ställer högre krav på - allt.

Vad säger du om att hamstrings aktiveras mer och mer ju djupare man går? Stämmer det som Rippetoe skriver?

z_bumbi
2009-06-28, 14:29
Var belastningen på leden är störst avgörs också av tekniken så det går nog inte att säga något generellt. Vid vissa typer av ledbandskador har det i alla fall förr funnits riktlinjer för vilken variant som är minst lämplig men om man tittar på ett friskt knä där ökningen av vikterna sker i ett rimligt tempo är båda varianterna relativt ofarliga.
Att sen idrottare som belastar en viss led extremt mycket och ofta får problem är inget konstigt men det är svårt att föra över resultatet på motionstränande eller idrottare från andra sporter.

nyrjoh
2009-06-28, 15:21
Belastningen på leden ökar med djupet men med det inte sagt att de behöver vara skadligt med fullt djup om man klarar av det men de ställer högre krav på - allt.

Har du något som stödjer det påståendet?

hugok
2009-06-28, 19:47
öhhh... har jag helt missuppfattat det eller menar han att man har användning för rörelseenergin i y-led nedåt när man ska gå i y-led uppåt? Saknar herren kåre månne grundkunskaper i fysik? :/

Med lite mer kunskaper inom fysik tar man även in fjäderkraften i det hela, studset vill säga.

mangs
2009-06-29, 15:59
Jag kan abra tala för mig själv men sedan jag började köra fulldjups benpress och knäböj har jag aldrig haft några som helst knäsmärtor vilket jag till viss del haft tidigare. Dessutom känns både knän och ben-kontrollen mer stabil.

I varadgen har jag även märkt att jag oftare gör fulla squat ner när jag skall hämta något på golvet och att kraften är betydligt större på vägen upp fårn bottenläget än tidigare.

Jag noterar även att baksida lår och rumpa blir mer aktiverade desto djupare jag går. Kort sagt så känns övningarna mer kompletta än tidigare. Dock skulle det vara intressant va dde lärde säger om alla påstående i denna tåden. Är ledbanden starkare i ytterlägena och är skaderisken mindre vid en given vikt, dvs, om man kör 100 kilo och vänder vid 90 grader respektive fulldjup?

Martin Löwgren
2009-06-29, 18:11
Har du något som stödjer det påståendet?

Anatomi med rörelselära och styrketräning av Rolf Wirhed

Martin Löwgren
2009-06-29, 18:13
Stämmer det att ledbanden är starkast i ytterlägena?
Ledbanden som hindrar vacklingsrörelser i sidled (collateral ligamenten) är som starkast när knäleden är sträckt (extenderad). När korsbanden är som starkast orkar jag ej redogöra för just nu :thumbup:

Mvh

Honken
2009-06-29, 18:33
Halvvägs in i rörelsen (parallelt) så är alla ledbanden i knäskålen nästintill helt slappa och utger inget skydd i jämförelse med ytterlägena. Att vända här med tunga vikter låter i mina öron dumt, men som sagt, om det är skadligt eller inte har jag ingen aning om.

(Zatsiorsky V. Kinematics of human motion. 1998 - av Human Kinetics - s.301)