handdator

Visa fullständig version : Tankar och funderingar kring träningsscheman!


Frumpish
2009-06-27, 11:04
Snart sätter sommarträningen igång! Kommer att köra 4 gympass i veckan och 2 löppass och har redan postat en tråd om ett program jag tänkte köra. Insåg dock efter att ha läst på lite att 4 "helkroppspass" i veckan förmodligen inte kommer ge mig de ökningarna jag faktiskt kan få då jag även har möjlighet att sköta kosten & vilan exemplariskt!

Nu har jag några frågor kring hur man egentligen ska bygga upp en bra split på mina förutsättningar, har tänkt köra över / underkropps split, mao 2 underkroppspass och 2 överkroppspass per vecka. När jag snickrade ihop programmet utgick jag från följande principer som jag läst till mig lite varstanns, vore kul å få lite feedback angående hur väl de stämmer:

* Varannat pass blir över och underkropp för maximal vila
* löpningspassen sker så långt ifrån underkroppspassen som möjligt - | | -
* sammansatta övningar körs i början av passen medan isolationsövningar mot slutet
* mage mot slutet
* axlar mot slutet
* antagonister efter varannan, t ex rodd efter press
* om en övning A t ex rodd till en viss del aktiverar biceps blir nästa övning en bicepsövning.
* Hantelövningar ist för stångövningar på de lätta passen (mer reps, mindre set, mindre vila)

Övningarna jag ville ha i passen var följande:
Underkropp; Raka mark, knäböj, frontböj, benspark, frivändningar, utfall, uppsteg på bänk, "benpress" (maskinen man trycker benen med vikt uppåt), stående vadpress, + magövningar

Överkropp: Marklyft, bänk, hantelpress bröst, hantelrodd, stångrodd, militärpress, hantelpress axlar, pull ups, chins, dips, 1 isolerande tricepsövn., bicepscurl, biceps med hantlar, inverted row (typ som motvänd armhävning i t ex en smith), rotatorcuffövning.

Kommer förmodligen blanda in lite pyramidset, enbart excentrisk fas och superset i mina pass. Passen som innehåller ovanstående övningar och är uppbyggda efter mina principer ser ut såhär:

* under lätta pass blir det 2-3 set, 10-14 rep och högre intensitet och tunga pass = 3-5 set, 4-6 reps, lägre int.

Överkropp Lätt: Hantelpress, hantelrodd, inverted row, chins/pullups (varannan gång), bicepscurls m hantlar, dips, tricepsövn., hantelpress axel, rotatorcuff. = 9 övningar

Överkropp tungt: Marklyft, bänkpress, stångrodd, militärpress, pullups/chins med vikt, bicepscurl med stång, dips med vikt, tricepsövn. = 8 övningar

Underkropp lätt: frivändningar, knäböj, (kanske något set frontböj for the fun), utfall, uppsteg på bänk, benpress, benspark, stående vadpress, magövning, plankan. = 9 övningar

Underkropp tungt: Raka marklyft, Knäböj, Utfall, uppsteg på bänk, benpress, benspark, stående vadpress, magövning. = 8 övningar

Veckoschemat kommer se ut såhär:

Dag 1: Överkropp tungt
Dag 2: Underkropp lätt
Dag 3: Långdistanslöpning (runt 5-7 km)
Dag 4: Överkropp lätt
Dag 5: Vila
Dag 6: Underkropp Tungt
Dag 7: Intervallöpning
börja om på dag 1..

Mina frågor är alltså om mina "schemasnickrarprinciper" stämmer hyfsat för om de gör de borde schemat bli najs =) Om inte, enlighten me!

Scratch89
2009-06-27, 11:09
Jarå. Fast jag skulle, som vanligt, vilja ändra ordningen på övningarna.

Frumpish
2009-06-27, 11:11
Gött! Men SHOOT! Vet att du har mkt bättre koll än mig på detta så skriv gärna hur du skulle vilja ändra i ordningen!

Scratch89
2009-06-27, 11:15
Överkropp Lätt: Hantelpress, hantelrodd, hantelpress axel, chins/pullups (varannan gång), dips, inverted row, bicepscurls m hantlar, tricepsövn., rotatorcuff.

Överkropp tungt: Marklyft, bänkpress, stångrodd, militärpress, pullups/chins med vikt, dips med vikt, bicepscurl med stång, tricepsövn.

Underkropp lätt: frivändningar, knäböj, (kanske något set frontböj for the fun), benpress, utfall, uppsteg på bänk, lårcurl, benspark, stående vadpress, magövning, plankan.

Underkropp tungt: Knäböj, Raka marklyft, benpress, lårcurl, Utfall, uppsteg på bänk, benspark, stående vadpress, magövning.
Lade till lårcurl också.

Frumpish
2009-06-27, 11:28
Sweet! Förstår hur du tänkte när du flyttade dipsen, böjen för raka mark makes sense även det, tack!

1 vecka kvar till heavy iron pumpin' !!!111

Frumpish
2009-06-27, 11:30
OT: varför blir marklyft i röd text? ololz

Commando1980
2009-06-27, 15:29
vet inte hur lyckat det är att ha marklyften på överkroppsdagen...hoppas din korsrygg orkar med. beror ju också på hur du tränat tidigare.

lämpligvis kör du knäböjen före de raka marklyften. sen är övningsordningen i övrigt lite knasig men där har du fått tips av scratch.

finns heller ingen anledning att köra så många övningar för benen på underkroppspassen.

Frumpish
2009-06-27, 16:17
Alright, har du noterat att jag bara har marklyft på 1 pass i veckan commando? Kanske får ta bort någon övning på underkroppspassen eller köra utfall varannat pass och uppsteg på bänk varannat!

Commando1980
2009-06-27, 17:38
Alright, har du noterat att jag bara har marklyft på 1 pass i veckan commando? Kanske får ta bort någon övning på underkroppspassen eller köra utfall varannat pass och uppsteg på bänk varannat!

du kör ju marklyft på ena överkroppsdagen, sen har du raka marklyft på en av underkroppsdagarna (dvs marklyft två ggr i veckan).. + 2 böj ggr i veckan + frivändningar+stångrodd...det kan sammantaget bli för mycket för korsryggen.

när du skriver schema så måste du faktorera in 'ackumulerad korsryggströtthet'. givevis varierar det från person till person hur mycket man tål och på hur man tidigare tränat samt på träningsvolym/intensitet etc..

Frumpish
2009-06-28, 02:50
Nu ser jag vad du menar. Mmm, min lösning får nog bli å testköra å se hur det känns! Eventuellt plocka bort raka marken från underkroppspassen.