handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring vägning av mat


tankz
2009-06-26, 21:40
Hejsan

Jag har tränat ett tag, gjorde misstaget att äta "allt man kommer över" efter uppmaningar av forummedlemmar här på kolo och fick vid grisbulkens slut läsa en post av Grub där han konfimerade att det mesta av överätningen går till fett om man vart överviktig förut, och där började deffen på 12 kg fläsk som rann av kroppen och kvar fanns en okej muskelmassa men som nu ska bli större.

Mina planer är att öka från 80 kg till cirka 87 kg över 9 månader, och för att inte göra samma misstag igen funderar jag på att väga maten. Innan bulkade man ju för att vara säker på att få ut något av allt slit.

Men hur gör ni alla som går i skola alt. har föräldrar som lagar maten ni som bor hemma? under min deff har jag kört på uppskattningar, som t.ex. "hmm, 4 potatisar ~250 kcal + 10 köttbullar ~250 kcal, nu får jag i mig 500 kcal", "nu gick jag hit på 25 min, nu har jag bränt 100 kcal" osv och det funkade väl OK.

Enligt mig så är beteendet näst intill sjukligt att väga och räkna sina kalorier, en form av ätstörning skulle man kunna säga, men ändå är jag intresserad av det då jag inte vill genomlida en till diet och bli ett fetto av slitet.

Hur ser eran vardag ut, är det mycket förhinder och extra tid på allt räknande, är det värt det? Hur gör ni om ni äter borta, käkar ute, käkar i skolan etc? Tar ni med egen mat?

vad är era erfarenheter av kcalräkning?

ceejay
2009-06-26, 23:30
Jag går endast på känsla när jag äter, har funkat hittills

man märker ju om det börjar gå för fort eller åt fel håll

time3
2009-06-26, 23:42
Jag räknar och uppskattar allt jag äter varje dag....är nog lite "skadad"..men det var mest ibörjan det va lite svårt då man inte visste hur mkt saker och ting innehöll.. men nu så vet jag det mesta utav det jag brukar äta på ett ungefär och räknandet går automatiskt och snabbt. Har iaf hjälpt mig mkt tycker jag....

mattilainen
2009-06-27, 00:59
När man väl börjar väga maten så kommer man in i det. Det du inte kan väga får du väl gissa dig till vad det kan bli.

Eddie Vedder
2009-06-27, 05:15
Jag har tränat ett tag, gjorde misstaget att äta "allt man kommer över" efter uppmaningar av forummedlemmar här på kolo

Det måste ha varit via PM? För i varenda tråd ges mestadels rådet om lugn bulk och att INTE bara vräka i sig alltman kommer över. Så antingen har du gravt misstolkat eller så var det någon som PM:ade dig och skrev det.

Det är hursomhelst dumt att göra så. Vill du inte räkna kcal så behöver du inte, samma sak med proteinet. Men ät mat som du vet är hyfsat proteinrik och följ noggrant kroppens utveckling.

WorkOutBuddy
2009-06-27, 09:10
Räkna maten om du vill annars strunta i det och försök använda dig av vågen för att se om du är på väg åt rätt håll, kom ihåg att vätskebalansen kan luras också.
Bestämmer du dig för att väga maten så kan jag säga så här. Jag väger maten och har kört med det sen jag började med min bulk. I början var det verkligen, JOBBIGT, men sen får man in rytmen med att väga och räkna. Det mesta jag äter kan jag kcal, protein och fett per 100gram redan. Blir snabb räkning och det har gjort att jag har fått den här perfekta, långsamma vikt uppgången som jag har just nu. Det som också har hänt nu är att jag kommer nog aldrig mer kunna se på mat på samma sätt. Massa siffror i huvudet och kcal räkning, jobbigt kan det bli.

Rusk
2009-06-27, 09:34
Deffat 1 månad och räknat maten noga. Var lite bökigt i början men nu så gör jag det utan att tänka på det typ:P

Flexipop
2009-06-27, 09:38
+1. Istället för att se mat så ser man siffror bestående av antal gram protein, fett och kolhydrater summerat till kcal. Det är lite som när de ser programeringskod istället för världen på skärmarna i Matrix.
Hoppas man blir någorlunda normal framöver.

WorkOutBuddy
2009-06-27, 13:08
Hoppas man blir någorlunda normal framöver.

Jag tvekar då så fort man försöker så rasar världen runt omkring en.

Har en fråga, jag vägde 2 små fläskkotletter här om dagen och fick det till 183g innan jag hade stekt dom.
Jag vägde dom igen efter att jag hade stekt dom och då blev det 126g.
Fråga lyder, ska man väga innan man steker dom eller efter?

mattilainen
2009-06-27, 14:17
Jag tvekar då så fort man försöker så rasar världen runt omkring en.

Har en fråga, jag vägde 2 små fläskkotletter här om dagen och fick det till 183g innan jag hade stekt dom.
Jag vägde dom igen efter att jag hade stekt dom och då blev det 126g.
Fråga lyder, ska man väga innan man steker dom eller efter?

Steker du dom efteråt så får du ju räkna på stekt fläskkotletter och annars råa. Det ger olika kcal/100 g. Om du väger dom först och sedan steker så får du räkna med det du steker i.

WorkOutBuddy
2009-06-27, 14:33
Steker du dom efteråt så får du ju räkna på stekt fläskkotletter och annars råa. Det ger olika kcal/100 g. Om du väger dom först och sedan steker så får du räkna med det du steker i.

Om vi säger att jag steker dom torrt, utan något. Det som försvinner fick jag höra är vätska och fett och gör då att det väger mindre. Men om man väger det innan då räknar man med kalorier som man aldrig får i sig.

vicarious
2009-06-27, 14:41
Om vi säger att jag steker dom torrt, utan något. Det som försvinner fick jag höra är vätska och fett och gör då att det väger mindre. Men om man väger det innan då räknar man med kalorier som man aldrig får i sig.

Vatten innehåller inga kalorier och om det verkligen är fett som försvinner kan jag inte svara på, men det bör ju vara försumbart. Jag tycker snarare det borde bli några kalorier extra eftersom man oftast steker i margarin eller olja?

WorkOutBuddy
2009-06-27, 14:45
Ja, vattnet har inga kaloriera. Det jag vill komma till är att man tror det väger så "här" mycket och räknar då ihop kalorierna. Eftersom det är vätska som gör att det väger mer så räknar man med mer kalorier som man aldrig får i sig.

Jo, margarin eller olja, men det jag försöker få fram just nu är hur det funkar om man skulle steka det utan något. Sen kan man räkna ihop det med margarinet/oljan

Lellan
2009-06-27, 15:43
Ja, vattnet har inga kaloriera. Det jag vill komma till är att man tror det väger så "här" mycket och räknar då ihop kalorierna. Eftersom det är vätska som gör att det väger mer så räknar man med mer kalorier som man aldrig får i sig.

Jo, margarin eller olja, men det jag försöker få fram just nu är hur det funkar om man skulle steka det utan något. Sen kan man räkna ihop det med margarinet/oljan

Näringsvärdet är ju inte för varan utan det vatten du pratar om att du steker bort, utan för rå?

Näringsvärden ser du ju i tabellen om den är för "obearbetad" vara, dvs natuella, ostekta. Så väg då, då får du näringsvärdet. Skulle du väga efter så stämmer ju inte siffrorna, eftersom du stekt bort vattnet har näringsvärdet liksom "koncentrerats".

Kanske det finns näringsvärde för stekt också, men det borde ju vara mer tveksamt eftersom det är olika hur hårt man steker, hur mkt vatten som försvinner. Och som du skriver, för om man steker i fett el inte. Tror inte det varierar så mkt i obehandlad kotlett, så väg rå och följ den råa näringsvärdesangivelsen.

WorkOutBuddy
2009-06-27, 15:52
Oki, får bli så. Har gjort så sen jag började väga, av någon anledning så vägde jag det efter jag hade stekt och blev lite fundersamt.
Man tackar för alla svar!