handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver och tull


Slaszk
2009-06-26, 20:12
Hej

Jag ska åka iväg i tre veckor till Italien, och där finns det ett gym som man kan träna lite på. Men för att kunna hålla ett bra proteinintag under tiden så att man inte tappar nått, skulle det kanske vara en god idé att ta med sig lite proteinpulver hemifrån.

Nu är frågan, kan man ta med sig en 1 kgs säck med proteinpulver eller är dem skeptiska och får för sig att det är knark lr dyl.? Minns när man som liten åkte utomlands och köpte på sig sk. "Soft airguns" som man var tvungen o gå iväg att kontrollera så de inte var riktiga osv, iofs för att man hade kunnat hota piloten med det om man haft det i handbagaget men det hade jag ändå inte, ändå var de skeptiska till att jag skulle få ta med. Så därför undrar jag lite.

Vet någon och vart med om det?

Steerlinho
2009-06-26, 20:53
Tror nog inte du får ta med det, kan ju mycket väl ligga knark i det. (Enligt tullvakternas tänkande) det säkra före det osäkra

agazza
2009-06-26, 20:55
Passa på att käka gott där istället

malfunction
2009-06-26, 21:04
De brukar öppna burken och kommentera den egendomliga lukten. En gång i Polen började tullvakten snacka om muskler på kackig engelska, det var svårt att få honom att ge mig burken och låta mig gå vidare. Värre än så har jag inte varit med om.

Rahf
2009-06-26, 22:24
Du kan inte kolla upp om det finns tillskott i Italien då?

Om du inte orkar köra på det utan tvunget ska ha med dig pulver så är det följande som gäller:

Pulvret väl förpackat i plastpåse som gärna förseglas med en påsklämma. Detta så att de kan öppna och ta ett prov utan att behöva riva upp påsen. Packa sen ner påsen på ett lättillgängligt ställe i ditt bagage. Ju lättare du gör det för dem, desto smidigare går det för dig. Antingen kollar de inte alls för att det ligger 'öppet' i packningen, eller så vill de veta vad du tar med.

Kortfattat: Gör det så lätt som möjligt för tullen. Ta dock inte upp påsen om inte tullen ber dig om det, då drar du nog ut på processen i onödan.

Mr.Sjöborg
2009-06-26, 22:50
Åkte till canarieöarna i våras och tog då med mig ca 3port rage(i burken) och 3 port proteinpulver(i matlådeburk) och de gick bra.

Frågade personalen på Arlanda när vi checkade in sakerna om de var okej, och de sade att det var helt okej.

Men det är nog väldigt olika från land till land, tillfälle till tillfälle.

Skulle jag ha gjort de igen? nej
Inte värt risken tycker jag, så mycket komplikationer som kan uppstå av att du ska ha med proteinpulver är onödigt.
Bättre att äta mat där;)

Dan S
2009-08-11, 12:13
kreatin är väll dopingklassat i vissa länder, schysst att åka dit med ett okej och sedan åka dit på kreatinet då man anländer :(:MrT: