handdator

Visa fullständig version : Hyllning till "garagegymmet"


Nitrometan
2009-06-26, 14:51
Två killar (Eric Maroscher & Phillip Daniels) som har startat ett eget hårdkår-gym och tycker att det är jättebra.

http://www.powerliftingwatch.com/node/11744

Inledningen:
If one more person asked me to try to put the weights down “more gently"... I was going to have to pull someone’s arm off and beat them with it.

Admit it, you have been there. You have the deadlift bar loaded, you are in the zone despite the Brittany Spears song playing on the “fitness center’s” speakers, despite the bar being one of those bright silver cheap bars with zero gnarling, despite the plates that have like 12 sides to them instead of being round, despite the looks of those around you which say, without words, “what the heck is that guy doing”, despite the clickity clack of the treadmills and people reading magazines while on the recumbent bikes, despite the little kid that escaped the day care facility running through the fitness center yelling, and despite the spin class going on in the next room, you are pulling big today.

Right when you get yourself ready, right when you approach the bar, and just after you pop that ammonia cap and bend down to pull your first 600LB deadlift it happens...”Excuse me, um, sir, we don’t allow chalk here at this facility.”

Lite senare:
Well, that is where we are as powerlifters. Get that group of training partners, put your money together and start a powerlifting gym. IF YOU BUILD IT, THEY WILL TRAIN!

jsNRCKV10TE

Hemmagym kan ju vara en lösning.

snelhest
2009-06-26, 15:28
tvättäkta böggym

jwzrd
2009-06-26, 15:29
Ta av mÖssan!!

Hemi
2009-06-26, 15:40
Fick just höra att när man har garageutförsäljning i nordamerika står det ofta kettlebells uppradade, även förr. Undrar hur vanligt eller ovanligt det är med garagegym världen över. Detta var ju lite mer "hardcore".

EkarN
2009-06-26, 16:07
Fyfan vad grymt:bow:!

värstingen
2009-06-26, 17:01
Fyfan va löjligt att träna i mössa egentligen, vart finns finessen?

Stryc9
2009-06-26, 17:16
Fyfan va löjligt att träna i mössa egentligen, vart finns finessen?

Mössa är alltid löjligt. Om det nu inte är kallt förstås, då är det smart.

Anders The Peak
2009-06-26, 17:34
De håller sig bara undan från dopningskontrollerna och därför tränar de på hemlig privat ort.:)

C.E.J.
2009-06-26, 18:47
En grej bara... Det är USA, i USA finns allt. Har de verkligen sån brist på riktiga lyftargym att de måste starta eget gym i garaget? Kan ju förstå om personen som äger garaget gärna vill ha ett gym där, men jag tänkte mer på devisen "if you build it, they will train". Tycker att det borde finnas lyftargym som "already have been built, where they already train".

Men finns det inte så finns det inte, tycker bara att USA borde ha allt även vad gäller gym.

dojjan
2009-06-26, 19:09
Fyfan va löjligt att träna i mössa egentligen, vart finns finessen?

OM du har långt hår kan du hålla det ur vägen med mössa.

Hemi
2009-06-26, 19:28
En grej bara... Det är USA, i USA finns allt. Har de verkligen sån brist på riktiga lyftargym att de måste starta eget gym i garaget? Kan ju förstå om personen som äger garaget gärna vill ha ett gym där, men jag tänkte mer på devisen "if you build it, they will train". Tycker att det borde finnas lyftargym som "already have been built, where they already train".

Men finns det inte så finns det inte, tycker bara att USA borde ha allt även vad gäller gym.


Allt finns men det är lätt att träna på gym i Sverige mfl länder, så frasen "Gå till gymet i stället för att träna hemma" är lätt att fälla i Sverige. På youtube hittar man massor av så kallad "budget traing", "Ghetto traing" etc och är man inte med i ett lag eller nåt så kanske det är ett alternativ i USA. Jag har dock ingen erfarenhet av gymträning där. Ett "hardcore gym" kostar förvisso att bygga upp.

agazza
2009-06-26, 19:31
Vad är det för grupp som spelar?

z_bumbi
2009-06-26, 20:07
En grej bara... Det är USA, i USA finns allt. Har de verkligen sån brist på riktiga lyftargym att de måste starta eget gym i garaget? Kan ju förstå om personen som äger garaget gärna vill ha ett gym där, men jag tänkte mer på devisen "if you build it, they will train". Tycker att det borde finnas lyftargym som "already have been built, where they already train".

Men finns det inte så finns det inte, tycker bara att USA borde ha allt även vad gäller gym.

Det är en brist på riktiga gym även i USA. De har inte haft fördelen av att ha en fungerade atletklubbskultur som byggts upp i Sverige där väldigt många mindre orter har ett gym som i alla fall från början var en idrottsförening med inriktning på tyngdlyftning och styrkelyft. Liksom i Sverige har dessutom fitnesscentran tagit över och ingen är så intresserad av att starta eller driva en kedja som också är inriktad på kraftsport (jämför med SATS, F&S, WC etc).

värstingen
2009-06-26, 21:08
OM du har långt hår kan du hålla det ur vägen med mössa.
Det hade jag inte tänkt på, men borde det inte vara skönare med keps isåfall istället för en svettig mössa? :p

Nitrometan
2009-06-26, 22:09
Ta av mÖssan!!
Ja. Vet hut!

Har de ingen uppfostran? Vi borde skicka över Magdalena Ribbing till det där Amerkatt.

Nitrometan
2009-06-26, 22:20
De håller sig bara undan från dopningskontrollerna och därför tränar de på hemlig privat ort.:)
Tänkte inte på det.

Är det vanligt med "flygande" dopingkontroller i USA?

Om man tittar på IPF's "National Doping Control Report" för 2008 (http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Anti-Doping/2008_national_doping_reports.pdf) så gjorde USAPL 26 tester varav inga var OCT (Out of Competition Testing). 2007 (http://www.powerlifting-ipf.com/Test-Reports-2007.82.0.html) gjorde de 31 tester varav inga var OCT.

I Sverige gjorde SSF/RF 2008 230 tester, varav 177 var OCT. Och 2007 gjordes här 185 tester, varav 137 var OCT.

Guddi
2009-06-26, 23:03
Läste precis Dan Johns bok from the ground up som är en liten hylllning till garagegymmet och det enkla i träning :)

För er som inte har läst den så är det en bok jag rekommenderar, finns gratis på dan johns hemsida, http://danjohn.org/book.html

Saft und Kraft
2009-06-27, 01:32
Man kunde trott att Maroscher under den tid han hållit på också stundom tränat på hyggliga ställen. Så måste det väl vara?

I övrigt verkar han vara en sympatiskt snubbe som dessutom inte behöver några specialintrument när han käkar hummer.

vicarious
2009-06-27, 02:37
Vad är det för grupp som spelar?

Gruppen heter Alter Bridge och låten heter Metalingus.

Google is your friend :)

Troll
2009-06-27, 04:40
Jag kom att tänka på Pighouse gym när jag såg klippet. :)

Frillan
2009-06-27, 07:30
de håller sig bara undan från dopningskontrollerna och därför tränar de på hemlig privat ort.:)

+ 1

WHITEFOLKS
2009-06-27, 11:40
Kostnaden för ett "eget garagegym" är så mycket lägre i USA..

Jag köpte in stänger (visst inte eleikokvalitet men standard gymstång), 250kg vikter, 2 ställbara hantlar för olympiska vikter och en full funktionell ställbar bänk med rack för knäböj osv.

Allt gick på under 3000kr. Detta blir ju ofta under kostnaden av ett år på ett gym och då räknar man inte in bensin till och från gymmet.

agazza
2009-06-27, 13:31
Gruppen heter Alter Bridge och låten heter Metalingus.

Google is your friend :)

Tackar tackar tackar*kissass*

The Swedish Oak
2009-06-27, 14:01
Tyckte det verkar trevligt, skulle jag inte redan tränat på ett bra "källargym" (där man får slänga med vikterna och låta när man lyfter) skulle ja klart tänka mig och bygga upp något liknande. Man blir nog ett väldigt tight gäng som peppar varandra vid passen.

Sen det där med att dom försöker komma undan kontroller tror ja inte mycket på, speciellt när det finns stora gymkedjor (Golds) som ber folk som Jay Cuttler träna vid deras anläggningar. Det säger väl endel om deras syn på dopade bodybuilders.