handdator

Visa fullständig version : En moralfråga, gjorde polisen rätt?


CroCop
2009-06-26, 13:02
Hittade denna nyhet http://today.msnbc.msn.com/id/31202935/?GT1=43001

Videon finns om man klickar på länken och sedan klickar på filmen uppe till höger.


Jag kan tycka att det var lite fult av kvinnan att ljuga om händelsen. Så vad säger ni alla väktarwannabies och hobbypoliser!:cool:

Gjorde polisen rätt eller fel?*popcorn*
First there was the college student who gave the language the immortal phrase “Don’t Tase me, bro!” before being zapped by police. Now, there’s the 72-year-old great-grandmother who told a cop, “Go ahead. Tase me” — and got what she asked for.

Kathryn Winkfein was stopped for doing 60 mph in a 45 zone in her pickup truck on a highway near Austin, Texas. After Deputy Chris Bieze finished writing the ticket, he gave it to her and asked her to sign it.

Winkfein refused. Bieze insisted, saying he would have to arrest her if she didn’t sign the ticket. When she wouldn’t sign, he opened the door to the truck and told her to get out.

Differing accounts
This all happened around 2 p.m. on May 11. But it didn’t become news until Winkfein told a local television station that she had been mistreated. The Travis County Constable’s Office alleged that she had been argumentative and profane. She denied the charge, telling a local Fox News reporter, “I was not argumentative. I was not combative. Every bit of this is a lie.”

In response, the constable’s office released the dashboard video of the arrest, which shows Winkfein using vulgar language and daring Bieze to use his Taser. According to the time stamp on the dashboard video, it was at least seven minutes from when Bieze told the elderly woman to get out of her truck until he finally hit her with 50,000 volts of low-amperage electricity and she fell screaming to the ground.

Winkfein has not commented since the video was released. According to the local Fox station, she has hired an attorney.

When Bieze tells her to get out of her truck, Winkfein says, “Take me to jail. Go on and take me to jail.”

“Step on out,” the officer commands.

The woman gets out of the truck and walks along the side of the road, close to the fog line separating the shoulder from the traffic lane.

“Give me the [expletive] thing and I’ll sign it,” she tells Bieze, but the officer has already told her she is being arrested. When Winkfein strays close to the traffic lane, the officer pushes her onto the shoulder.

“You’re gonna shove a 72-year-old woman?” Winkfein yells at him.

“If you don’t step back, you’re gonna be Tased,” Bieze says.

That’s when Winkfein said, “Go ahead. Tase me.”

‘I dare you’
Even then, Bieze did not use the Taser he had out and ready. He attempted to grab her, but Winkfein twisted away.

“Step back or you’re gonna be Tased, ma’am,” Bieze says again.

“I dare you,” she said.

Winkfein then decided she was leaving and tried to walk back to her truck.

“I’m getting back in my car,” she said.

“You’re gonna be Tased,” Bieze said, blocking her path.

“I’m getting back in my car,” she insists
“No, ma’am,” he says.

That’s when he finally fired the Taser and Winkfein went down screaming.

“Now put your hands behind your back!” Bieze orders the woman, who has fallen out of the picture. “Put your hands behind your back, or you’re gonna be Tased again!”

Bieze finally took Winkfein into custody and charged her with resisting arrest.

Sgt. Maj. Gary Griffin of the Travis County, Texas, Constable’s Office told NBC News that Bieze acted appropriately.

“He mitigated this event safely, effectively and efficiently. Nobody sustained any injury,” Griffin said.

tossefar
2009-06-26, 13:13
Klart att polisen gjorde rätt, hur skulle han annars agera? Jag hade sålt kärringen till Polen.

Mental
2009-06-26, 13:13
Lite knepigt är det allt att han inte kan arrestera en 72år gammal tant utan att zappa henne först. Om han inte hade haft tazern hade han alltså varit tvungen att skjuta henne?

iDD
2009-06-26, 13:15
Lite knepigt är det allt att han inte kan arrestera en 72år gammal tant utan att zappa henne först. Om han inte hade haft tazern hade han alltså varit tvungen att skjuta henne?

Såg du filmen? Jag tycker inte det var så mycket fel med tanke på hur hon reagerade, klart det skulle kunna gått smidigare dock.

Mental
2009-06-26, 13:17
Såg du filmen? Jag tycker inte det var så mycket fel med tanke på hur hon reagerade, klart det skulle kunna gått smidigare dock.

Ja, och jag undrar om det var berättigat, dvs om man inte har tazer och pepparspray, kan man försvara att skjuta i den situationen? Använder man tazer eller pepparspray är det ju för att man bedömt det som nödvändigt för att kunna gripa personen, kan man klara sig utan de verktygen så undviker man såklart dem, om han nu inte blev så pass irriterad att han inte kunde låta bli att zappa henne.

saab900
2009-06-26, 13:19
Polisen i USA tar väl alltid det säkra före det osäkra? Hon kan ju haft vapen på sig?

Mental
2009-06-26, 13:22
Polisen i USA tar väl alltid det säkra före det osäkra? Hon kan ju haft vapen på sig?

Lagtekniskt är det nog helt rätt, jag tror inte han kommer straffas, men det är ju en moralfråga enligt topic, och jag känner att man nog kunnat gripa henne utan att tazea (vad är det svenska ordet, elchocka?)

Menigar
2009-06-26, 13:22
Lite knepigt är det allt att han inte kan arrestera en 72år gammal tant utan att zappa henne först. Om han inte hade haft tazern hade han alltså varit tvungen att skjuta henne?

Har sett någon dokumentär där amerikanska polisen får lära sig att tasern är att föredra framför en brottningsmatch. Tidigare steg på "våldstrappan" helt enkelt.

Deceiver85
2009-06-26, 13:23
http://prnewser.files.wordpress.com/2007/09/donttasemet.jpg

mattilainen
2009-06-26, 13:26
Jag skulle gjort samma sak. Bara för man är gammal ska man inte tro man är något

hultman
2009-06-26, 13:30
Kärringjävlar som ljuger i tv har jag inte mycket till övers för. Hade lika gärna kunnat vara mig hon satte fast i en rättegång för att hon är äldre och mer pålitlig.

tjabon
2009-06-26, 13:58
Extremt korkat att konfrontera en polis på det sättet.
För det första tycker jag att kärringen fick vad hon förtjänade.
För det andra tycker jag att det var rätt gjort med tanke på situationen,
alternativen och ev. fara för de inblandade.

Hade polisen gjort likadant oavsett person ??
-Ja, det tror jag.

sundvall
2009-06-26, 14:53
Han gjorde inget fel.

BigMann
2009-06-27, 00:23
Jag ser inget fel i ingripandet jag heller... att påbörja en brottningsmatch i vägrenen på en trafikerad motorväg är aldrig att föredra.

Pistol är inget alternativ. Batong orsakar lätt stora skador (benbrott osv). Pepparspray är nog ingen höjdare heller, då en panikslagen mormor nog skulle kunna springa ut i trafiken...

Tanten skulle lagföras.
Tanten gjorde inte som polisen sa.
Tanten fick ta konsekvenserna.

Man är inte straffimmun pga ålder ens i USA...

Jorgen
2009-06-27, 08:18
Lite knepigt är det allt att han inte kan arrestera en 72år gammal tant utan att zappa henne först. Om han inte hade haft tazern hade han alltså varit tvungen att skjuta henne?

Tasern skadar inte henne. Pistolen gör. Så det är inte jämförbart.

Jag anser inte att han gjorde fel, men det hade varit bättre om där varit två poliser på plats. Då hade tasern förmodligen kunnat undvikas.

mini
2009-06-27, 08:44
Kände han sig hotad var det berättigat. Gjorde han det för att straffa henne var det inte det.

Granatgiraffen
2009-06-27, 09:23
Han gjorde såklart helt rätt! Hon uppförde sig som ett svin och han gav henne flera varningar, till slut försökte hon till och med ta sig tillbaka till bilen och dra därifrån. Klart jobbig kärring. Hoppas att hon nu har lärt sig att göra som polisen säger nästa gång.

NKC
2009-06-27, 09:38
Jag anser inte att han gjorde något fel.

Kände han sig hotad var det berättigat. Gjorde han det för att straffa henne var det inte det.

Säg att han inte kände sig hotad. Vad skulle vara ett bättre alternativ?

Rahf
2009-06-27, 11:12
Kände han sig hotad var det berättigat. Gjorde han det för att straffa henne var det inte det.

Jag tror snarare att han bedömde situationen som så att det skulle gå säkrast till för båda parter att använda elpistolen. Med tanke på att han redan dragit den så var han beredd att använda den.

Han gjorde rätt, hon har helt fel.

Librish
2009-06-27, 11:25
han gjorde rätt, man bråkar inte med polisen

hon är en äcklig liten lögnare som går ut med den första filmen

polischefen verkade inte vara den ljusaste lampan i granen

dom var sköna i tv-studion

mini
2009-06-27, 11:26
Säg att han inte kände sig hotad. Vad skulle vara ett bättre alternativ?

Att ta i henne antar jag.

NKC
2009-06-27, 11:34
Att ta i henne antar jag.

Hellre taser är det när det är stor risk att hon gör motstånd och det blir brottningsmatch av det hela skulle jag tro. För bådas skull.

NKC
2009-06-27, 11:46
Hellre taser är det när det är stor risk att hon gör motstånd och det blir brottningsmatch av det hela skulle jag tro. För bådas skull.

Hellre taser än det*

Pingu
2009-06-27, 11:53
hellre taser är det när det är stor risk att hon gör motstånd och det blir brottningsmatch av det hela skulle jag tro. För bådas skull.

+1

mini
2009-06-27, 11:55
Jag har inte orkat se filmen. Var det en stor kvinna?

Verbatim
2009-06-27, 11:56
Jag skulle gjort samma sak. Bara för man är gammal ska man inte tro man är något

Nej, polisens jobb är inte att sätta ditt folk som tror att "dom är något".



On topic: Ja, han gjorde rätt, men knappast med vissa av motiveringarna man sett i denna tråden.

Wao
2009-06-27, 11:56
Att ta i henne antar jag.

Vaddå, skulle han hellre ha brottat ner tanten? Känns som ett säkrare sätt att bara skjuta henne med elpistolen så hon faller till marken direkt.

grakka
2009-06-27, 11:57
Av det man brukar se på nätet och på tv så tycker jag att hon fick ovanligt många varningar.

NKC
2009-06-27, 12:01
Jag har inte orkat se filmen. Var det en stor kvinna?

Nej. Själv tycker inte att det känns relevant i sammanhanget.

LoTiX
2009-06-27, 12:41
Han gjorde ju det som var säkrast för alla inblandade.

mini
2009-06-27, 12:43
Vaddå, skulle han hellre ha brottat ner tanten? Känns som ett säkrare sätt att bara skjuta henne med elpistolen så hon faller till marken direkt.

Måste hon falla till marken? Är målet att han ska få med henne i bilen eller vad är målet?

spoonchest
2009-06-28, 23:16
Måste hon falla till marken? Är målet att han ska få med henne i bilen eller vad är målet?
Har inte sett videon, men han hade med säkerhet lätt kunna kopplat ett grepp på tanten, men skaderisken är större. Dessutom kan ju hon börja streta emot om de håller fast henne, och så ökar skaderisken ännu mer, helst med tanke på att det är en gammal tant. Målet är ju att orsaka smärta för att få personen att lyda.
På så vis är tasers och pepparspray oerhört effektiva, mycket smärta för en liten skada, om ens någon.
Hade polisen pepparspray skulle JAG vilja att han använde den istället.

Matsa
2009-06-28, 23:47
Min första tanke var att han borde ha kunnat hantera en gammal tant utan att använda tasern. Efter en stunds eftertanke börjar jag dock luta åt att han gjorde rätt trots allt. Tänk om tanten hade lyckats slingra sig loss och sprungit ut i trafiken, det kunde ha slutat värre.

Att tanten var otrevlig och uppförde sig illa är inget som polisen borde straffa henne för på plats, jag får ett intryck av att vissa anser det. Hon kunde ju faktiskt t.ex ha lidit av någon form av demenssjukdom, det kunde inte polisen i fråga veta.

joriice
2009-06-28, 23:55
I just came to see the footage.

tano
2009-06-29, 00:04
Tasern skadar inte henne. Pistolen gör. Så det är inte jämförbart.
.

I den åldern kan nog rätt mycket hända bara av att falla handlöst i marken. Bryta höftbenen etc. Så nog kan det bli skador, men det kanske man får räkna med om man är motsträvig...

Commando1980
2009-06-29, 00:07
Hittade denna nyhet http://today.msnbc.msn.com/id/31202935/?GT1=43001

Videon finns om man klickar på länken och sedan klickar på filmen uppe till höger.


Jag kan tycka att det var lite fult av kvinnan att ljuga om händelsen. Så vad säger ni alla väktarwannabies och hobbypoliser!:cool:

Gjorde polisen rätt eller fel?*popcorn*

han gjorde rätt om man går 'by the book', men han vart ju mycket större än henne och skulle lätt bojat henne utan att använda tasern.

Jorpa
2009-06-29, 00:36
Jag tycker det kunde gått lika lätt utan tasern. Jag menar hur mycket motstånd kan en 72åring kvinna göra? (förutom hon som kunde göra över 70 armhävningar). Om hon skadade sig då fick hon skylla sig själv.

Men jag tycker f.ö det är löjligt att hon fortfarande skulle gripas fastän hon ville skriva på det. Det skulle jag också lackat på.

saab900
2009-06-29, 00:41
Kanske det, men vem som helst kan ju ha kniv eller andra vapen på sig. Klart han undviker "handgemäng" om det går. Han vill ju komma levande hem från arbetspasset.

Litecore
2009-06-29, 01:09
han gjorde rätt om man går 'by the book', men han vart ju mycket större än henne och skulle lätt bojat henne utan att använda tasern.
"by the book" är så otroligt många gånger säkrare för rättsliga efterspel (som i det här fallet)
när hela händelsen blir filmad.. gör man precis vad man har lärt sig för vissa situationer kan ingen
anklaga dig för något annat i efterhand heller - punkt slut, imho. tanten fick skylla sig själv ;P

tjabon
2009-06-29, 01:25
Kanske det, men vem som helst kan ju ha kniv eller andra vapen på sig. Klart han undviker "handgemäng" om det går. Han vill ju komma levande hem från arbetspasset.

Man ska inte underskatta gamla kärringar.
Dom kan vara precis lika ilskna och störda som vem som helst.
(Jag bor granne med några sådana).

Kom att tänka på Stoltz tråd, där han berättar om sina mellanhavanden
med en illa störd tant:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=107356

Tryman
2009-06-29, 07:50
I den åldern kan nog rätt mycket hända bara av att falla handlöst i marken. Bryta höftbenen etc. Så nog kan det bli skador, men det kanske man får räkna med om man är motsträvig...

Som en del har skrivit tror jag att hon hade kunnat få allvarligare skador av att brottas ner till marken för hon hade antagligen gjort motstånd. Tänk på att sätta hennes armar bakom hennes rygg samtidigt som hon gör motstånd, kan se framför mig hur armen går av.

Nitrometan
2009-06-29, 08:48
Som en del har skrivit tror jag att hon hade kunnat få allvarligare skador av att brottas ner till marken för hon hade antagligen gjort motstånd. Tänk på att sätta hennes armar bakom hennes rygg samtidigt som hon gör motstånd, kan se framför mig hur armen går av.

Eller om polismannen lägger sig uppepå henne när han har slängt henne i marken och vrider i armarna för att kunna boja henne.