handdator

Visa fullständig version : vad händer om man inte tänker på maten?


definition
2003-08-18, 16:53
Såhär är det ungefär:

Jag har börjat tröttna lite på styrketräning, lite på själva träningen. Men allra mest på kosten, för det första blir det för dyrt sen orkar jag ärligt talat inte hålla reda på allt man äter och just när man ska äta och si och så många ggr/dag.....

Jag håller på med Thai-Boxning och vill satsa en del på det också..

Hur ska man igentligen göra detta på bästa sätt?

Jag vill inte tappa all muskelmassa och jag kommer fortsätta träna ca 3-4ggr/vecka och ca 2ggr/vecka Thai-Boxning och vissa lördagar Sparring.........

Just nu så skiter jag i hur jag äter, tider osv..
Sen vill jag inte gå och bli fet av detta heller, ska jag minska på maten? för innan åt man 6 ggr/dag och MYCKET mat... Känns inte som det är "lönt" nu.

Konstigt förklarat men ja, vad råder ni här är bäst med all träning,mat osv?

Tilläggas bör att jag tränar kondition(löpning) 2-3 ggr veckan också.. Oftast sena kvällar.

MVH

Jon2
2003-08-18, 17:04
MItt råd är att dricka mkt mjölk. Det kan aldrig vara för jobbigt att dricka några glas mjölk och ta en frukt

King Grub
2003-08-18, 17:20
Om du inte bryr dig om ifall du ökar muskelmassan, utan satsar på att behålla den du har, tror jag inte du kommer att ha stora problem alls. 3 normala mål per dag + 1 mellanmål räcker gott, och så ser du till att få i dig något direkt efter träningspassen. Det krävs inget speciellt i matväg för att behålla sin muskelmassa, om man inte är ett 120-kilos massamonster. En normal person som tränar 4-5 dagar per vecka behåller lätt den muskelmassa han eller hon har med normal husmanskost.

Fet lär du inte bli med den träningsmängd du beskriver, snarare kan du få problem med hålla kroppsvikten uppe, men med den mängden kondisträning blir det nog snarast fettförlust till en början, om du håller en någorlunda hygglig diet, och märker du att du börjar då ner för mycket får du väl trycka i dig lite mer pasta och ris, för kolhydrater lär det gå åt.

Pez
2003-08-18, 17:56
Originally posted by King Grub
Om du inte bryr dig om ifall du ökar muskelmassan, utan satsar på att behålla den du har, tror jag inte du kommer att ha stora problem alls. 3 normala mål per dag + 1 mellanmål räcker gott, och så ser du till att få i dig något direkt efter träningspassen. Det krävs inget speciellt i matväg för att behålla sin muskelmassa, om man inte är ett 120-kilos massamonster. En normal person som tränar 4-5 dagar per vecka behåller lätt den muskelmassa han eller hon har med normal husmanskost.

Fet lär du inte bli med den träningsmängd du beskriver, snarare kan du få problem med hålla kroppsvikten uppe, men med den mängden kondisträning blir det nog snarast fettförlust till en början, om du håller en någorlunda hygglig diet, och märker du att du börjar då ner för mycket får du väl trycka i dig lite mer pasta och ris, för kolhydrater lär det gå åt.

Allvarligt... Grub - tror du att han kommer kunna behålla muskelmassan med "vanlig" kosthållning?

Tänk på att det är ca. 5 "kondis"-pass + styrketräning 3-4 ggr/v vi talar om.. det är ganska mycket träning.

Och hur kul är det att köra byggning utan att "öka"? :D

Tappar själv massa direkt om jag "slarvar" med maten. Iofs äter jag ganska lite vid varje tillfälle och räknar mest protte, så jag måste äta ofta - minst 7-8ggr om dagen om jag tränar och 6ggr om dagen när jag som nu är borta från träningen.

Annars är det väl bara att testa. Går det så går det.

/pez

definition
2003-08-18, 17:57
Tack KG för svaret..
Jag jag satsar mera på att behålla det jag har, inte bli så jätte stor då det är en gröv nackdel i Kampsport, speciellt Thai-boxning.
Eftersom jag satsar på Tävlingar i det så går det före..
Men jag kommer nog satsa på att hålla musklerna i trim och kanske få mera definition och styrka utan att försöka öka i storlek så hemskt.

King Grub
2003-08-18, 18:26
Originally posted by Pez
Allvarligt... Grub - tror du att han kommer kunna behålla muskelmassan med "vanlig" kosthållning?


Mjaaa... Jag tror det, men säker kan man ju inte vara. Säg 3 stycken 800 kcal-måltider plus 1 mellanmål på 500 och ett "efterpasset-mål" på 500 till - det blir 3400 kcal trots allt. Det tycker jag man bör kunna behålla sin muskelmassa på, om man inte är någon jätte. Men visst - det är en stor träningsmängd det är frågan om också.

michael
2003-08-18, 18:32
ät mycket jordnötter, blanda i olivolja i varje måltid :angel:

definition
2003-08-19, 07:51
Har bestämt mig för att göra såhär nu:

Jag ska sluta med styrketräning, då jag varken har tid,ork,lust till det. Kanske underhållsträna mig lite helkroppspass lite då och då.
Däremot ska jag öka löpningen till 4-5ggr/veckan..
Samt då Thai-Boxning.
Sen eventuellt ska jag börja på nåt "andligt" också, antagligen Tai-Chi. Måste satsa mera inom Thai-Boxningen då jag ska försöka ställa upp i SM.......

Det gör inte mig så mycket om jag blir rätt smal, då jag inte är direkt smal nu. Har rätt mycket både fett och muskler. Fettet har blivit under ett halvår nu, så det ska bara bli skönt att bli av med det mera och mera. Farligt med sommaruppehåll ifrån Thai-Boxningen.

En fråga dock, är protein drink bra efter ett löppass? då jag har kvar rätt mycket sådant.
Iaf tack för tipsen och råden..

Pez
2003-08-19, 09:36
Ja att ta en prottedrink efter löpträningen kommer hjälpa dig att behålla musklerna.
Att äta protte och kolisar efter cardioträning är lika viktigt som att göra det efter styrketräning för återhämtningens skull.

Slutar du med styrketräningen och ökar cardion så kommer du förlora muskler. Thats a fact. Men man ska inte göra nåt man inte vill, då blir det bara löjligt.

Lycka till. :thumbup:

/pez

z_bumbi
2003-08-19, 09:42
Du bör ju fortfarande stoppa i dig snabba kolhydrater och protein efter varje träningspass, specielt om du ska vara så dum så du börjar träna kondition 5 dagar i veckan samtidigt som tränar thaiboxning. Annars kommer du att få svårt med orken..

Lägg dig på en rimlig nivå istället, om du satsar på SM så ska du ju försöka behålla musklern om du inte ska ner en viktklass vill säga, konditionstränar du 5 gånger i veckan plus thai så är detta svårt...

Jag skulle lägga 4 dar på kampsporten och lägga på lite allmän styrketräning efter några av dessa passen.
Om du vill köra kondition så är ju 2 korta kvalitativa pass bättre än att köra 4-5 vanliga löppass och för thaiboxningen behöver du ju inte långdistanskonditon, en lösning är ju att lägga ett av dessa pass efter ett vanligt thaipass men se till att få dig näring under och efter thaipasset i så fall.

definition
2003-08-19, 11:06
vet inte exakt vad du menar med långdisstanskondition?
Men en enorm kondition behövs det till TB iaf, annars orkar man inget i ringen. Men iaf..
Saken är denna att jag vill "minska" storlek på mig själv, alltså bli smalare men hårdare..
Om man tar ett extremt exempel Bruce Lee, han var inte STOR utan liten och hade HÅRDA muskler, sen att han hade typ 0% kroppsfett är jue en annan sak :MrT:

För att vara "stor" i Thai-boxning är enbart nackdel, styrka och snabbhet, styrka kan man få utan att vara en jätte ju, alla som kan hantera kampsportens teknik till det yttersta är jue små mini Kinser :angel:

GhostFace
2003-08-19, 12:46
Originally posted by Pez
Tappar själv massa direkt om jag "slarvar" med maten. Iofs äter jag ganska lite vid varje tillfälle och räknar mest protte, så jag måste äta ofta - minst 7-8ggr om dagen om jag tränar och 6ggr om dagen när jag som nu är borta från träningen.
/pez

The Wordz !

Count me in...tycker se mig krympa när jag går utan käk ett par dagar, hardgainersyndromet?

:D

Muskelsmurfen
2003-08-20, 02:36
definition>Varför finns det olika viktklasser?
Hur kommer det sig att inte risodlarna du lovordar skördar hejdlösa framgångar inom K-1, UFC och Pride? (Jag tänker nu främst på de lite grövre viktklasserna)
MASSA har BETYDELSE.
Men som det sagts tidigare i tråden, man skall hålla på med sånt man tycker är roligt. Livet är för kort för att slösas bort på sånt man tycker är tråkigt.

definition
2003-08-20, 17:07
Originally posted by Muskelsmurfen
definition>Varför finns det olika viktklasser?
Hur kommer det sig att inte risodlarna du lovordar skördar hejdlösa framgångar inom K-1, UFC och Pride? (Jag tänker nu främst på de lite grövre viktklasserna)
MASSA har BETYDELSE.
Men som det sagts tidigare i tråden, man skall hålla på med sånt man tycker är roligt. Livet är för kort för att slösas bort på sånt man tycker är tråkigt.

Om jag tolkar ditt meddelande rätt så får du nog läsa på en del inom kampsportens konst.

Tror du att de "största" är de bästa inom kampsport eller?
Thailänderna är bäst i världen inom Thai-boxning, mera behöver jag knappast säga. Det är deras ursprung och dom kan utöva tekniken bäst..

Sen om du nu menade att just de "större" är bättre än "risodlarna" Så du tror på fullt allvarligt att ex en fullärd "äkta" shaolin munk hade blivit nermosad av en fattig stor kille som tävlar inom UFC,K-1? Skrattretande....

Shaolin munkarna är världens främsta inom tekniken, de styr sin själ på ett sätt som ingen normal levande människa kan göra....

Castro
2003-08-20, 22:02
På något sätt har jag ändå svårt för att se en liten shaolinmunk spöa den bäste och störste UFC-killen i ringen. Det är möjligt att munken skulle göra det, men jag har svårt för att se det.

Och sen tror jag heller inte på någon själ, själavandring eller själastyrning.

definition
2003-08-21, 07:53
Originally posted by Castro
På något sätt har jag ändå svårt för att se en liten shaolinmunk spöa den bäste och störste UFC-killen i ringen. Det är möjligt att munken skulle göra det, men jag har svårt för att se det.

Och sen tror jag heller inte på någon själ, själavandring eller själastyrning.

Tror inte jag.
Men iaf, du tror inte på "själv" bla bla bla..
Varför tror du isåfall folk just mediterar och sådant för att lära sig att ha smärtan på ett annat ställe?

Är inte bara många S-munkar utan också andra människor runt om i världen.......
Folk som går på glödande kol ex, om du inte hade mediterat där så hade nog ingen klarat av det mera än typ 1 sekund...

Meditation är en av de viktigaste sakerna inom vissa kampsporter, alla som vet något och är rätt insatta i kampsport vet och kan nog hålla med om det...

kung fu, wushu, shaolin sen finns det såklart massa andra former, och svårare former också för den delen..

Ingen utav dom tränas utan meditation..

Sen är UFC lite showcrap också, visst det är på riktigt, men tror ändå att det är uppgjort många matcher.........

Sen kampsport > muskler...
en ett proffs inom Thai-Boxning hade nog rätt enkelt tagit ner någon jättebiff,en armbåge i tiningen så ligger han nog rätt fort....
Och ex Thailändarna(de duktiga då) är såååå jävla sjukt snabba på sina rörelser..
Såg en del matcher när jag var i Thailand med några kompisar. Sjukt är det..

köttaren
2003-08-22, 15:30
Originally posted by definition


Tror inte jag.
Men iaf, du tror inte på "själv" bla bla bla..
Varför tror du isåfall folk just mediterar och sådant för att lära sig att ha smärtan på ett annat ställe?

Är inte bara många S-munkar utan också andra människor runt om i världen.......
Folk som går på glödande kol ex, om du inte hade mediterat där så hade nog ingen klarat av det mera än typ 1 sekund...

Meditation är en av de viktigaste sakerna inom vissa kampsporter, alla som vet något och är rätt insatta i kampsport vet och kan nog hålla med om det...

kung fu, wushu, shaolin sen finns det såklart massa andra former, och svårare former också för den delen..

Ingen utav dom tränas utan meditation..

Sen är UFC lite showcrap också, visst det är på riktigt, men tror ändå att det är uppgjort många matcher.........

Sen kampsport > muskler...
en ett proffs inom Thai-Boxning hade nog rätt enkelt tagit ner någon jättebiff,en armbåge i tiningen så ligger han nog rätt fort....
Och ex Thailändarna(de duktiga då) är såååå jävla sjukt snabba på sina rörelser..
Såg en del matcher när jag var i Thailand med några kompisar. Sjukt är det..



Ledsen att förstöra din bild av meditationens betydelse men ANLEDNINGEN till att du, jag och vem som helst kan gå på glödande kol är att kolen (trots sin höga temp) har en oerhört låg värmespecificitet.... Har inget med meditation att göra alltså!

/köttarren komo

abbe
2003-08-22, 17:32
Tror temperaturen ökar runt 10 grader per steg man tar... viktigt att fötterna är torra dock. Ge mig lite glöd ska jag gå! ;)

Skulle vilja se en thaiboxare mot en vansinnig Tyson, eller en bra brottare... eller varför inte en ultimate fighter? Dom hade fått skrapa upp den lille thaimannen i en påse, hehe. Meditation osv tror jag kan ha viss effekt men det finns gränser.

kellarsp0ket
2003-08-22, 23:00
Om vi säger såhär då: en 90kgs kille som är någorlunda i bra form, har samma erfarenhet som den mindre shaolin munken inom allt vad heter kampsport och meditation, men som sedan började lägga på sig massa oxo samtidigt som han fortsatte träna kampsport... vem tror du vinner? :bpump:

Hursomhelst: :eating: ÄT för bövelen!! :D Vill du dessutom gå ner till Bruce Lee form å behålla styrkan du har så måste du VERKLIGEN äta strikt. (om jag har fel så får nån gärna rätta mig, men jag tycker d verkar självklart.) Och att sluta med styrketräningen låter väldigt drastiskt tycker jag. Boxare styrketränar, inte på samma sätt som byggare lr så, men visst behöver dom komplementera med lite gym dom oxo.. sprintare, simmare, även kampsports utövare.. alla tränar ju på gym åtminstone litegrann.. varför tror du dom gör d? STYRKA kommer inte av sig själv. Även om du inte vill lägga på dig massa så måste ju musklerna ha en anledning att bli starkare.. OCH ha byggstenar. Då kan man inte äta vad somhelst, lr hur lite somhelst.

definition
2003-08-23, 11:13
Originally posted by abbe
Tror temperaturen ökar runt 10 grader per steg man tar... viktigt att fötterna är torra dock. Ge mig lite glöd ska jag gå! ;)

Skulle vilja se en thaiboxare mot en vansinnig Tyson, eller en bra brottare... eller varför inte en ultimate fighter? Dom hade fått skrapa upp den lille thaimannen i en påse, hehe. Meditation osv tror jag kan ha viss effekt men det finns gränser.

Inte för att Thaiboxare lägger vikt på meditation precis..
Thaiboxare satsar på styrka men mest snabbhet..
Tyson,UFC = oftast stora killar och dom är jue lika rörliga som en traktor..
Har sett live matcher med både UFC och Thaimatcher i Thailand.
Jävla skillnad på tempot dom agerar i.

definition
2003-08-23, 11:15
Nu blev det tydligen något fel här och det blev en dubbelpost....
:furious:

definition
2003-08-23, 11:17
Originally posted by kellarsp0ket
Om vi säger såhär då: en 90kgs kille som är någorlunda i bra form, har samma erfarenhet som den mindre shaolin munken inom allt vad heter kampsport och meditation, men som sedan började lägga på sig massa oxo samtidigt som han fortsatte träna kampsport... vem tror du vinner? :bpump:

Hursomhelst: :eating: ÄT för bövelen!! :D Vill du dessutom gå ner till Bruce Lee form å behålla styrkan du har så måste du VERKLIGEN äta strikt. (om jag har fel så får nån gärna rätta mig, men jag tycker d verkar självklart.) Och att sluta med styrketräningen låter väldigt drastiskt tycker jag. Boxare styrketränar, inte på samma sätt som byggare lr så, men visst behöver dom komplementera med lite gym dom oxo.. sprintare, simmare, även kampsports utövare.. alla tränar ju på gym åtminstone litegrann.. varför tror du dom gör d? STYRKA kommer inte av sig själv. Även om du inte vill lägga på dig massa så måste ju musklerna ha en anledning att bli starkare.. OCH ha byggstenar. Då kan man inte äta vad somhelst, lr hur lite somhelst.

Kampsport handlar inte om massa, det finns en anledning till många utav världens främsta inom kampsport inte är arnold,lou,ronnie stora. Det handlar som sagt om rörlighet..
Skulle vilja se ronnie göra en rundspark eller något form utav sparkar överhuvudtaget. Även om ronnie hade tränat kampsport i 10 år innan han blev ett anabola freak lika stort som ett hus så hade han INTE kunnat utföra det bra nu med hans massa..
Enkel mattematik.

Klart jag ska fortsätta äta..
Det jag är ute efter nu är att bygga styrka INTE massa, för massa är värdelöst inom kampsport. Och nej jag räknar INTE UFC som någon kampsport för det är det knappast..

Jag tränar just nu Thaiboxning men ska börja med Wushu också så jag har ingen nytta utav att vara en stor jävel... Finns en jävla biff på vår thaiboxnings träning men han är också en utav dom sämsta. Han hinner inte med för fem öre när man står i sparringen med honom..

Knappast något att skryta med detta men jag har hamnat i slagsmål med folk som är bra mycket större än mig, och dom har inte varit några problem att få ner....
Bättre att veta vad man gör och vara smidigare än en anabola klump..

Grahn
2003-08-23, 11:22
Omöjligt att säga vad som skulle hända om du slutade kontrollera kosten, själv skulle jag börja äta för sällan samt för snabba kolhydrater samt äta aldelens för mkt godis, kakor etc och bli fet.

Hur du skulle påverkas vet ju bara du.

kellarsp0ket
2003-08-23, 13:20
Originally posted by definition


Kampsport handlar inte om massa, det finns en anledning till många utav världens främsta inom kampsport inte är arnold,lou,ronnie stora. Det handlar som sagt om rörlighet..
Skulle vilja se ronnie göra en rundspark eller något form utav sparkar överhuvudtaget. Även om ronnie hade tränat kampsport i 10 år innan han blev ett anabola freak lika stort som ett hus så hade han INTE kunnat utföra det bra nu med hans massa..
Enkel mattematik.

Klart jag ska fortsätta äta..
Det jag är ute efter nu är att bygga styrka INTE massa, för massa är värdelöst inom kampsport. Och nej jag räknar INTE UFC som någon kampsport för det är det knappast..

Jag tränar just nu Thaiboxning men ska börja med Wushu också så jag har ingen nytta utav att vara en stor jävel... Finns en jävla biff på vår thaiboxnings träning men han är också en utav dom sämsta. Han hinner inte med för fem öre när man står i sparringen med honom..

Knappast något att skryta med detta men jag har hamnat i slagsmål med folk som är bra mycket större än mig, och dom har inte varit några problem att få ner....
Bättre att veta vad man gör och vara smidigare än en anabola klump..

Nu snackade jag ju inte om en "anabola klump" utan om en 90kgs kille i någorlunda bra form. Dit kan man nå ren, och behöver inte alls vara någon nackdel. (ny syftar jag ju såklart på att man ska vara någorlunda lång oxo vid den vikten, inte 1,69 :D) Jag menar alltså en kombination av lagom mycket massa för att ha tyngdlagen på sin sida, plus styrka och vighet.

Bra att du ska fortsätta äta.. men i ditt första inlägg så skrev du ju tvärtom lr hur? :D Att det var jobbigt att äta? :)

definition
2003-08-24, 08:31
Originally posted by kellarsp0ket

Bra att du ska fortsätta äta.. men i ditt första inlägg så skrev du ju tvärtom lr hur? :D Att det var jobbigt att äta? :)

Jag ska fortsätta äta, men kanske inte lika 100% strikt..

Everest
2003-08-24, 21:58
Använd dig av olika perioder med bulk o deff, under bulken behöver du ju inte tänka 100% på vad du äter utan de viktigast är ju att du får i dej tillräckligt:thumbup:

zombiealex
2003-08-24, 22:48
Definition,

UFC är en kampsportstävling precis som Pride och K-1, dvs en sk MMA-tävling. Säger du något annat så måste jag tyvärr meddela dig att du inte har koll.

Jag vill se dig möta Jörgen Krut eller Martin Holm. Det är ett par 95kg Thaiboxarkillar ifall du inte visste.

Det finns några stycken inom MMA som tar AAS, några har åkt fast i dopingtest. Du kallar dom för anabolaklumpar, men seriöst... skulle vilja se dig möta Venderlei Silva :D ...oh, visst ja han är ju inte en kampsportskille :notme:


Originally posted by definition


Kampsport handlar inte om massa, det finns en anledning till många utav världens främsta inom kampsport inte är arnold,lou,ronnie stora. Det handlar som sagt om rörlighet..
Skulle vilja se ronnie göra en rundspark eller något form utav sparkar överhuvudtaget. Även om ronnie hade tränat kampsport i 10 år innan han blev ett anabola freak lika stort som ett hus så hade han INTE kunnat utföra det bra nu med hans massa..
Enkel mattematik.

Klart jag ska fortsätta äta..
Det jag är ute efter nu är att bygga styrka INTE massa, för massa är värdelöst inom kampsport. Och nej jag räknar INTE UFC som någon kampsport för det är det knappast..

Jag tränar just nu Thaiboxning men ska börja med Wushu också så jag har ingen nytta utav att vara en stor jävel... Finns en jävla biff på vår thaiboxnings träning men han är också en utav dom sämsta. Han hinner inte med för fem öre när man står i sparringen med honom..

Knappast något att skryta med detta men jag har hamnat i slagsmål med folk som är bra mycket större än mig, och dom har inte varit några problem att få ner....
Bättre att veta vad man gör och vara smidigare än en anabola klump..

definition
2003-08-25, 10:25
Originally posted by zombiealex
Definition,

UFC är en kampsportstävling precis som Pride och K-1, dvs en sk MMA-tävling. Säger du något annat så måste jag tyvärr meddela dig att du inte har koll.

Jag vill se dig möta Jörgen Krut eller Martin Holm. Det är ett par 95kg Thaiboxarkillar ifall du inte visste.

Det finns några stycken inom MMA som tar AAS, några har åkt fast i dopingtest. Du kallar dom för anabolaklumpar, men seriöst... skulle vilja se dig möta Venderlei Silva :D ...oh, visst ja han är ju inte en kampsportskille :notme:


Oj då vad du vrider och vänder på allt här....
För det första, hur fan kom jag in i bilden? varför skulle jag möta några thaiboxare??
jag vet vad UFC då jag själv har kollat på det....
och med anabola klumpar menade jag just klumpar, inte ex 90kgs killar.. Att folk har åkt fast inom MMA är rätt självklart då där finns många olika "typer" utav människor. Ufc handlar en del om image precis som wrestling fast det är lite mera verklig stird.......

Men varför i helvete drar du upp mig hela tiden?
"skulle vilja se dig möta Venderlei Silva :D"
"Jag vill se dig möta Jörgen Krut eller Martin Holm"

när har jag sagt att ex jag kan banka ner dom???
läs hela tråden och ha koll på vad man skriver innan du börjar rabbla massa orelevant. Tack!

definition
2003-08-25, 16:48
Kan någon vänlig moderator låsa eller ta bort denna tråden då det disskuteras allt annat än ämnet.
Tack.

King Grub
2003-08-25, 16:50
Varsågod.