handdator

Visa fullständig version : Hur petnoga är det med bästföre-datum?


rbs
2009-06-26, 03:19
Jag har en burk ALC som är utgången december 2008 (kapselform), och 500g Twinlab CalMag 500 (Kalcium Magnesium och Vitamin D) utgången augusti 2007 (ej kapselform). CalMag har däremot förvarats i sval rumstemperatur i en förseglad glasburk (oöppnad alltså). Eftersom jag får i mig väldigt lite kalcium i min kost (långt under RDI) tänkte jag att det är lika bra att använda detta då jag kom över dem gratis.

Vad är det egentligen som händer med dessa två produkter efter bästföre-datumet? Eller kosttillskott i piller/kapselform rent generellt.

dt06mj2
2009-06-26, 03:32
Bakterier, oxidation och solljus är väl tre vanliga orsaker till att de förstörs.

Jag skulle vara mer orolig för ALC än Kalcium eftersom ALC är en aminosyra och kan tänkas vara lite mer reaktivt än CaMg. Men du dör antagligen inte av att käka det.

hendrong
2009-06-26, 07:08
Jag läste att med vitaminer så blir de bara mindre verkningsfulla. Däremot inte ett dugg farliga.

Kan tänka mig att för gammalt Omega 3 inte är någon höjdare. Härsket fett liksom. Dock tror jag att det mesta håller rätt lång tid efter bäst-före-datumet.