handdator

Visa fullständig version : How to imagine the tenth dimension


agazza
2009-06-25, 23:05
verkar inte som den varit uppe förut. Lite groovy sådär..

0ca4miMMaCE

Prankie
2009-06-25, 23:08
Jodå, jag postade den. ;) Bra mind fuck dock. :thumbup:

mattilainen
2009-06-25, 23:23
Jag blir så grymt filosofisk när jag ser sånt här

ceejay
2009-06-25, 23:24
jag får bara ett WTF-face när jag kollar på den

Loke
2009-06-25, 23:31
Hängde faktiskt med hela vägen nu, vilket jag inte gjorde senast jag såg den.

Om det nu är som den här filmen förklarar så har jag en fråga:

I den dimensionen där vårat universum efter big bang ses som en punkt, hur funkar det då när man lägger till 2 dimensioner till det? En punkt i rummet defineras ju lätt med 3 värden vilket ger 3 dimensioner. Men de fysiska egenskaperna hos vårat universum kan väl knappast defineras med bara tre värden? Det skulle väl lika bra kunna vara så att detta "rum" av olika universum kan ha allt mellan två och oändligt många dimensioner?

Ape3
2009-06-26, 01:03
Den var mycket intressant. Men olika universum med olika fysiska lagar? Det går jag inte med på.

Fredszky
2021-06-29, 20:57
Nu gjorde jag en bump i 4:e dimensionen.

Såg på ett YT-klipp där någon föreställde sig tid som den fjärde dimensionen.

Han påstod att 4D-varelser i så fall kunde resa i tiden (bli gamla eller yngre) precis som vi kan röra oss rumsmässigt i 3D.

Sen tänkte jag på Carl Sagans presentation av 2D-världen, där introduktion i 2D-planet av ett 3D-objekt ger ett snitt av objektet. Exempelvis en sfär uppstår som en liten cirkel från ingenstans, blir större, för att sedan bli mindre och till slut försvinna när det rör sig genom 2D-planet.

Kan det vara så att vi befinner oss på ett 3D-membran (visualiserat i brunt plan i bilden nedan), med ett riktat momentum i tidsaxeln?

När vi ser en person i vår verklighet är det ett snitt av personen (gul cirkel). Hade vi sett hela personen från ett 4D-perspektiv hade personen sett ut som en lång korv, från födelse till död (orange korv).

Så vitt jag vet så vet man inte varför (vi upplever att) tiden har en bestämd riktning. Kan det vara så att vårt 3D-membran bara råkat fått en skjuss i en viss riktning i tid-dimensionen?

Jag funderar också lite i så fall hur olika hastighet och gravitation kan göra så att man kan åldras olika snabbt på detta 3D-membran, inte kommit så långt där dock.

https://i.ibb.co/x754xRJ/flow.png (https://ibb.co/nLkWx5z)

eternallord
2021-06-29, 21:14
PBS Space Time har flera bra videos på detta ämnet:

https://youtu.be/QkWT-xMTm1M

ceejay
2021-06-29, 21:44
jag får bara ett WTF-face när jag kollar på den

jaså?

Langster
2021-06-29, 22:05
Nu gjorde jag en bump i 4:e dimensionen.

Såg på ett YT-klipp där någon föreställde sig tid som den fjärde dimensionen.

Han påstod att 4D-varelser i så fall kunde resa i tiden (bli gamla eller yngre) precis som vi kan röra oss rumsmässigt i 3D.

Sen tänkte jag på Carl Sagans presentation av 2D-världen, där introduktion i 2D-planet av ett 3D-objekt ger ett snitt av objektet. Exempelvis en sfär uppstår som en liten cirkel från ingenstans, blir större, för att sedan bli mindre och till slut försvinna när det rör sig genom 2D-planet.

Kan det vara så att vi befinner oss på ett 3D-membran (visualiserat i brunt plan i bilden nedan), med ett riktat momentum i tidsaxeln?

När vi ser en person i vår verklighet är det ett snitt av personen (gul cirkel). Hade vi sett hela personen från ett 4D-perspektiv hade personen sett ut som en lång korv, från födelse till död (orange korv).

Så vitt jag vet så vet man inte varför (vi upplever att) tiden har en bestämd riktning. Kan det vara så att vårt 3D-membran bara råkat fått en skjuss i en viss riktning i tid-dimensionen?

Jag funderar också lite i så fall hur olika hastighet och gravitation kan göra så att man kan åldras olika snabbt på detta 3D-membran, inte kommit så långt där dock.

https://i.ibb.co/x754xRJ/flow.png (https://ibb.co/nLkWx5z)

Så kan man föreställa sig att en fjärde dimension skulle kunna fungera om den var just tid. Men jag tvivlar på att tid är en dimension på samma sätt som riktningar i rymd är det.

Fredszky
2021-06-29, 22:36
Här tar han upp lite det som jag är inne på, vid 8:40.
Att vår lokala/personliga hastighet på 3D-planet påverkar vår relativa/lokala tid, jämfört med en punkt långt bort på samma 3D-plan.

Relativ hastighet och olika gravitation gör alltså att vi färdas olika snabbt genom tiden ("nuet").

EagNUvNfsUI

agazza
2021-06-30, 10:20
Är det något vi diskuterar eller var det bara info? För det är ju bevisat redan att gravitation och hastighet påverkar tiden.

En människa och klocka som färdas i mach 40 i omlopppsbana åldras och går saktare än motsvarande på jordens yta, det jag tycker är lite lustigt hur det påverkas av massa och avstånd.


Ifall vi ändra experimentet, för vår nollpunkt för dessa observationer, är ju jorden, ifall vi flyttar det till en rymdstation långt ifrån någon form av massa, så kommer man alltså åldras fortare och tiden gå fortare på den rymdstationen än på jorden.

partiklar utan massa, hur integrerar dom med det här?

Fredszky
2021-06-30, 10:51
Teorin att vi färdas på ett 3D-membran genom tiden är en teori jag (och andra bevisligen) utforskar.
Hur hastighet och gravitation passar in i den teorin var det jag funderade på.

Jag tror det är så att ju närmre stark gravitation du är, desto långsammare åldras du. Samt, ju högre hastighet du färdas, desto långsammare åldras du.

Hur var det nu, en partikel utan massa färdas med ljusets hastighet (?), och för dem upplevs tiden stå stilla. Lurigt det där.

mangs
2021-06-30, 13:43
Tack för intressanta tankar och en tydlig bild.
Hastigheten påverkas av såväl relativ hastighet som gravitation och borde väldå helt enkelt påverka hur fort din tidspil rör sig från en observatörs ögon då vill säga. Objektet som utsätts för hastigheten eller gravitation märker dock ingenting konstigt i sin egen tids upplevelse förrän han/hon åter träffar obervatören och ser att denne åldrats snabbare.



Det finns många olika aspekter i detta. Både på det vetenskapliga planet men kanske framför allt på det filosofiska planet.
Vem är du och vad gör tiden med dig. Har du möjlöighet att kommunicera med dig själv i olika tidsepoker?

Bodil Jönsson har haft ett intressant vinterprat runt just detta.
Vinterpratet, lyssna efter 3 minuter (https://sverigesradio.se/avsnitt/291184)

I enkelhet kan man säga att den personen du är idag är en produkt av alla de Fretzkies som funnits sedan du föddes. Varje år blir vi ett år visare och lägger till allt vi lärt oss under det gångna året genom att det kokas ihop i samma gryta som alla dina tidigare upplevelser. Dvs år 1 står det för 100% av din utveckling, År 2, 50% osv. Vi formas sakta men säkert till de vi blir men stora delar av den vi är idag har sin grund redan sedan vi föddes.

Detta förklarar också varför vi upplever det som att tiden går fortare och fortare eftersom varje given tidsrymd är en mindre andel av ditt totala liv. Dessutom visare det varför vi blir mer och mer toleranta mot påverkan och att vi alla blir mer och mer egensinniga med åldern.


I din bild skulle alltså "personen" som som du ritat som en gul cirkel vara den fysiska uppenbarelsen av personen men om vi pratar den "verkliga personen/personligheten" som växt fram över tid så borde det snarare vara den tredimensionella korven under skivan.

Om vi sedan drar upp detta en dimension så kan vi på sätt och vis säga att vi när vi tittar på varandra att vi upplever den fyrdimensionella versionen av varandra då även tidsaspekten måste vara med.

Blir ganska tydligt med ett koordinatsystem i formen X,Y,Z & T. Om vi skall sammanstråla på en given plats måste vi även ange vid vilken tid. Dvs fyra dimensioner.