handdator

Visa fullständig version : Diet - Så jobbigt är det väl ändå inte?


tankz
2009-06-25, 22:37
Tja

Har läst i en fitnesstidning, och på många forum att individer hindras i sin vardag av sina dieter, ibland när kroppsbyggare går på dieter läser man att det är svårt att få jobb och familj att funka, men jag kan inte fatta hur dom menar. Deff är ju liksom, iallafall för mig, ta bort lite av pastan o släng in nån morot på ett hörn. Ev. sänka repsen till 5-8 i övningarna istället för att köra 5-15 reps.
Om dom syftar på att man inte kan sköta sitt familejliv pga att man inte kan ta den där colan, vafan ta en cola zero då. Eller är det att man skulle känna sig lite småhungrig men fyllt ut sina kalorier? Drick ett glas vatten då.

Kan inte fatta hela grejjen hur dom menar att det kan påverka så mycket, har hört det mycket och det verkar väldigt upphaussat och mest nått som sägs för att allt ska verka som en livsstil och "hardcore".

Är det nån som känner igen sig på det här, eller varför är det sånt snack om det kan någon förklara? Jag har kört avslappnat och fint, tappat 10 kg och inte nämnvärt med styrka och musklerna har kommit fram som de ska. Det är ju syftet och jag har lyckats med det utan att för den sak skull säga upp kontakten med mina vänner och vara ledig från jobb/skola.

mattilainen
2009-06-25, 22:41
En hård och strikt diet kan göra så att det sociala tar skada, visst kan det det. Jag har svårt att tro att det är dieten det är fel på om man får problem med att få jobb och familjen att funka.

Jag kan inte säga att jag tycker att det är jobbigt att deffa, visst tar det sin tid och allt har sina förluster men att gå ner i vikt är inte speciellt svårt om man bara ger det tid.

Det sociala kan ju bli sämre av att man inte känner att man vill umgås med folk och ta en fika, dricka, gå på middagar och liknande. Man får prioritera och se efter. Jag tror man inte alls behöver få sociala besvär för att man går på en diet.

Weekend Warrior
2009-06-25, 22:43
I min erfarenhet beror det enormt mycket på hur vikten ligger i förhållande till den vikt kroppen vill hålla. Att deffa när man har mycket fett att ta av är en barnlek imho, men att göra det när fettet börjar ta slut kan vara ett helvete.

tankz
2009-06-25, 22:47
En hård och strikt diet kan göra så att det sociala tar skada, visst kan det det. Jag har svårt att tro att det är dieten det är fel på om man får problem med att få jobb och familjen att funka.

Jag kan inte säga att jag tycker att det är jobbigt att deffa, visst tar det sin tid och allt har sina förluster men att gå ner i vikt är inte speciellt svårt om man bara ger det tid.

Det sociala kan ju bli sämre av att man inte känner att man vill umgås med folk och ta en fika, dricka, gå på middagar och liknande. Man får prioritera och se efter. Jag tror man inte alls behöver få sociala besvär för att man går på en diet.

Det sista där kan jag nog hålla med om faktiskt. Att man inte "artighetsäter" på samma sätt och undviker att ta en fika, kollar över alternativen om det finns andra aktiviteter liksom. Och det är inte så roliga miner man får när man ber om vatten istället för saft/cola/öl etc. Iofs så bör man ju undvika det under uppbyggnadsfasen också då det är tomma kalorier.


I min erfarenhet beror det enormt mycket på hur vikten ligger i förhållande till den vikt kroppen vill hålla. Att deffa när man har mycket fett att ta av är en barnlek imho, men att göra det när fettet börjar ta slut kan vara ett helvete.

Håller med om det med fettet, men även om det är när fettet börjar ta slut så bör väl inte det påverka familj, jobb etc, det är ju samma princip: ligg på underskott, och käka mycket protein. Kan ju inte vara så att ens familj och jobb står på spel för det lilla, och några timmar på gymmet i veckan liksom.

mattilainen
2009-06-25, 23:12
Kan ju inte vara så att ens familj och jobb står på spel för det lilla, och några timmar på gymmet i veckan liksom.

Absolut inte. Då är det något annat som är fel i ens liv om man inte hittar jobb eller fixar sin familj för att man går på någon diet eller tränar.

M0e
2009-06-25, 23:16
Tävlingsdiet kan ju kräva mer planering och de måste vara noga med träningen och kosten så svårt kan det ju faktiskt vara.

Flexipop
2009-06-25, 23:20
I min erfarenhet beror det enormt mycket på hur vikten ligger i förhållande till den vikt kroppen vill hålla. Att deffa när man har mycket fett att ta av är en barnlek imho, men att göra det när fettet börjar ta slut kan vara ett helvete.

+1 på den. Det är en barnlek i början men när du ska ha bort det där absolut sista och du har nått din set point så är det inte roligt längre.

hendrong
2009-06-26, 06:51
Är det inte för att man blir otrevligare på kaloriunderskott?

mikaelj
2009-06-26, 06:52
Vilka siffror pratar vi om då, Flexipop? 10%? 15%? 20%?

Eddie Vedder
2009-06-26, 06:58
Vilka siffror pratar vi om då, Flexipop? 10%? 15%? 20%?

Ju lägre desto svårare men samtidigt är det ju ett komplext samspel mellan ens mentala inställning till mat och ätande samt att setpoint-teorin inte skall glömmas.

Om setpoint är 15% hos individ A har den kanske lika svårt att ligga på 12% som individ B har att ligga på 8% om dennes setpoint är 10% t.ex.

Men de flesta är nog överens att en ensiffrig kropsfettnivå kräver en HEL del om man därutöver vill ha så mycket muskler och styrka som möjligt.

mikaelj
2009-06-26, 07:47
Ja, det är sant. Svårt att säga något generellt.

Vet att jag vid mina tidigare försök för att komma ned i viktklass, så har jag aldrig varit särskilt deffad även om jag gått ned ganska många kilo. Kan förvisso varit så att jag gjorde fel och blev avmed mestadels muskler..

Det jag funderar på är huruvida om jag alltså har envist fett kvar (för jag har sett ut ungefär likadan ut vad gäller fett i ganska många år nu, vilket alltså borde vara en setpoint) eller om jag bara inte har försökt tillräckligt ordentligt än... Kanske en kombination.

BigSpawn
2009-06-26, 07:59
Grejen är att som det redan sagt, är inte så svårt att deffa ner sig till 10-12% som de flesta som vill ha schysst sommarform nöjer sig med, men när du ska ner till 5%(beror på typ av tävling man ska vara med i) och göra det samtidigt som du behåller så mycket muskler som möjligt så är det inte lika lätt och kräver betydligt mer av personen i fråga.
Då räcker det inte med att dra ner lite på pastan och äta lite morötter och dricka vatten när du är hungrig, då kräver det också mycket av psyket.

hendrong
2009-06-26, 08:00
Skulle någon vilja vara vänlig och förklara begreppet setpoint?

pia
2009-06-26, 08:03
Det är stor skillnad på en vanlig diet och en tävlingsdiet också. Precis som någon sa att tävlingsdieta kräver mycket mer planering och att ta bort det sista och tömma vatten mm är inte speciellt rolig upplevelse. Till den fettprocenten jag har haft vid ca 16% som tjej och då ser folk mig som deffad, man kan se att jag har magrutor och musklerna syns bra är inga problem men att pressa ner till 8-10%. Det är en bra mycket tuffare psykiskt och fysiskt.

Rusk
2009-06-26, 08:48
Mitt sociala tar stryk, social för mig och mina vänner är --> Öl i mängder och pizza och leva allmänt dregg:P Kan inte påstå att jag saknar det då jag gillar att deffa, går inte direkt hungrig och har lärt mig att tillaga nyttig och god mat samt att jag mår bra: ) Dom synliga resultaten har inte börjat komma än förutom att magen har blivit lite mer som "gummi":P Men har bara kört i 1 månad nu:P

mikaelj
2009-06-26, 08:53
Hur menar du med gummi? Hur var den innan?

-=Kotten=-
2009-06-26, 08:58
Om folk slutar leka gödsvin större delen av året så kanske det går lättare?

Flexipop
2009-06-26, 09:21
Vilka siffror pratar vi om då, Flexipop? 10%? 15%? 20%?

Svårt att säga i procent men under 12% har jag sett på flera ställen att folk börjar få problem.

Skulle någon vilja vara vänlig och förklara begreppet setpoint?

Ett läge där din kropp gör allt vad den förmår för att inte bli av med fett.

Förklarat av Lyle McDonald här:
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/set-points-settling-points-and-bodyweight-regulation-part-2.html

Mitt sociala tar stryk, social för mig och mina vänner är --> Öl i mängder och pizza och leva allmänt dregg:P Kan inte påstå att jag saknar det då jag gillar att deffa, går inte direkt hungrig och har lärt mig att tillaga nyttig och god mat samt att jag mår bra: ) Dom synliga resultaten har inte börjat komma än förutom att magen har blivit lite mer som "gummi":P Men har bara kört i 1 månad nu:P

Mitt sociala tar också ordentligt med stryk då majoriteten av mina vänner är ena riktiga festprissar som aldrig spottar i glaset. Har dock bestämt att mitt sociala alltid måste gå före en stendaffad kropp så jag kryssar så gott jag kan mellan vatten och vitt vin på uteserveringarna.

Rusk
2009-06-26, 09:35
Hur menar du med gummi? Hur var den innan?

Den känns lösare, men kanske bara är jag som inbillar mig:P

mikaelj
2009-06-26, 09:37
Den känns lösare, men kanske bara är jag som inbillar mig:P

Jag vet inte. Jag har hört det sägas på en del ställen, att magen går från hård till mjukare. Skulle det betyda att fettet försvinner under musklerna (bukfett), som ju är hårt, till att man får mer underhudsfett? Men varför skulle det hända?

Martin Löwgren
2009-06-26, 09:54
Tja

Har läst i en fitnesstidning, och på många forum att individer hindras i sin vardag av sina dieter, ibland när kroppsbyggare går på dieter läser man att det är svårt att få jobb och familj att funka, men jag kan inte fatta hur dom menar. Deff är ju liksom, iallafall för mig, ta bort lite av pastan o släng in nån morot på ett hörn. Ev. sänka repsen till 5-8 i övningarna istället för att köra 5-15 reps.
Om dom syftar på att man inte kan sköta sitt familejliv pga att man inte kan ta den där colan, vafan ta en cola zero då. Eller är det att man skulle känna sig lite småhungrig men fyllt ut sina kalorier? Drick ett glas vatten då.

Kan inte fatta hela grejjen hur dom menar att det kan påverka så mycket, har hört det mycket och det verkar väldigt upphaussat och mest nått som sägs för att allt ska verka som en livsstil och "hardcore".

Är det nån som känner igen sig på det här, eller varför är det sånt snack om det kan någon förklara? Jag har kört avslappnat och fint, tappat 10 kg och inte nämnvärt med styrka och musklerna har kommit fram som de ska. Det är ju syftet och jag har lyckats med det utan att för den sak skull säga upp kontakten med mina vänner och vara ledig från jobb/skola.Du måste skilja på att få fram lite konturer på musklerna och gå på en diet inför en tävling i fitness alt kroppsbyggning.

pia
2009-06-26, 09:54
Om folk slutar leka gödsvin större delen av året så kanske det går lättare?

Även om man gör det så är det ändå den sista biten som är den som är tuff för en själv och folk omkring en. Att gå ner till bra form är ju inga problem. Som tjej anses man bra form på 16 % fett och det är inte en uppoffring att nå men om man inte gått på en tävlingsdiet eller haft någon omkring sig som går på det så tror jag inte man fattar vad det innebär. Jag är fortfarande tveksam om jag kommer tycka det är värt det men ibland är det kul att testa sina gränser.

Att gå ner i vikt är inget svårt men att gå ner till extremt låg fettprocent och samtidigt behålla muskelmassan är ett heltidsjobb på 24 h om dygnet.

Eddie Vedder
2009-06-26, 10:01
Att gå ner i vikt är inget svårt men att gå ner till extremt låg fettprocent och samtidigt behålla muskelmassan är ett heltidsjobb på 24 h om dygnet.

Här är dessutom den absolut svåraste delen kan jag tro. Själv är jag klen och har en jätteliten muskelmassa, jag prioriterar heller inte styrka och muskelmassa i sig utan vill bara behålla det lilla jag har och hålla mig "vardagsstark" (kunna bära en TV uppför trappan, bära hem matkassarna, köra runt jord i en skottkärra etc. utan problem).

Så för mig är inte den här låga bf-nivån sådär jättesvår att hålla. Det kräver ju sin träning för att kunna äta mycket och ändå väga så lite som jag gör men jag tror definitivt att det är svårare om man bara styrketränar och vill bli större och starkare (d.v.s. lyfta tyngre och tyngre vikter).

M0e
2009-06-26, 10:03
Setpoint betyder det att det är svårt att få bort fettet där ifrån eller går det inte å få bort fettet därifrån?

Flexipop
2009-06-26, 10:14
Setpoint betyder det att det är svårt att få bort fettet där ifrån eller går det inte å få bort fettet därifrån?

Det går men det krävs mer än att bara äta rätt och ta långa skogspromenader. Mer cardio, rätt balans av fett + protein, tyngre styrketräning, ALDRIG fusk (glöm ätardag) etc..

roosm
2009-06-26, 11:30
Jag vet inte hur låg kroppsfett % du har eller din setpoint som det pratats om här tidigare, men personligen känner jag att det är hur lätt som helst att ta sig ner till ca 12 %. Sen börjar det bli värre väldigt snabbt och att nå 10 % är betydligt jobbigare. Tror inte jag varit under 10 % och har därför svårt att säga hur mycket svårare det blir, men jag kan tänka mig att det ökar lika kraftigt och då hade jag verkligen varit helt förstörd av att försöka nå nivåerna runt 5-6 % som vissa bodybuilders siktar på. För att inte tala om de som försöker nå 3-4 %: http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?s=&postid=2248100

När man väl är nere på den nivån och fortfarande tycker att det är ganska lätt, då är man definitivt lyckligt lottad (förutsatt att nu målet är att nå sånna nivåer).

Eddie Vedder
2009-06-26, 14:07
Setpoint betyder det att det är svårt att få bort fettet där ifrån eller går det inte å få bort fettet därifrån?

Teorin bygger på att din kropp har en "förinställd trivselvikt" kan man säga. Alltså kommer aptiten delvis regleras för att hålla sig där. En viktnedgång som hamnar långt under setpoint kommer leda till ökad aptit och tankar på mat. En långsam ökning över setpoint får motsatt effekt, kroppen kommer nedreglera aptiten något, metabolismen ökar, du blir mer vardagsaktiv o.s.v.

Kroppen är ingen ständigt tuffande maskin som får x kcal per dag att utnyttja och därefter intag y att förbruka. Även om man förenklat kan nöja sig med den beskrivningen för folk som inte är mer intresserade och bara vill ha koll på grunderna.

Pontus H
2009-06-27, 08:21
Det sista där kan jag nog hålla med om faktiskt. Att man inte "artighetsäter" på samma sätt och undviker att ta en fika, kollar över alternativen om det finns andra aktiviteter liksom. Och det är inte så roliga miner man får när man ber om vatten istället för saft/cola/öl etc. Iofs så bör man ju undvika det under uppbyggnadsfasen också då det är tomma kalorier.
.

fy fan vad jag +1ar det där.. varje gång jag tar vatten, eller säg cola light ist för vanlig cola så brukar sällskapet skratta och hålla på typ "men ge dig ta vanlig cola" fy fan vad jobbigt det där är, samma sak med ölen.. hände senast igår. ;/

Cilia
2009-06-28, 17:04
Tja

Har läst i en fitnesstidning, och på många forum att individer hindras i sin vardag av sina dieter, ibland när kroppsbyggare går på dieter läser man att det är svårt att få jobb och familj att funka, men jag kan inte fatta hur dom menar. Deff är ju liksom, iallafall för mig, ta bort lite av pastan o släng in nån morot på ett hörn. Ev. sänka repsen till 5-8 i övningarna istället för att köra 5-15 reps.
Om dom syftar på att man inte kan sköta sitt familejliv pga att man inte kan ta den där colan, vafan ta en cola zero då. Eller är det att man skulle känna sig lite småhungrig men fyllt ut sina kalorier? Drick ett glas vatten då.

Kan inte fatta hela grejjen hur dom menar att det kan påverka så mycket, har hört det mycket och det verkar väldigt upphaussat och mest nått som sägs för att allt ska verka som en livsstil och "hardcore".

Är det nån som känner igen sig på det här, eller varför är det sånt snack om det kan någon förklara? Jag har kört avslappnat och fint, tappat 10 kg och inte nämnvärt med styrka och musklerna har kommit fram som de ska. Det är ju syftet och jag har lyckats med det utan att för den sak skull säga upp kontakten med mina vänner och vara ledig från jobb/skola.
Det du pratar om är ju en diet eller bantning. Att seriöst deffa är en annan sak.

Jacke89
2009-06-29, 00:19
Det du pratar om är ju en diet eller bantning. Att seriöst deffa är en annan sak.

Varför skulle inte det vara en deff? Vad menar du när du säger att 'seriöst' deffa?

sweetkarolina
2009-06-29, 10:01
Varför skulle inte det vara en deff? Vad menar du när du säger att 'seriöst' deffa?

Gissningsvis menar hon en tävlingsdeff.

att skära ner lite på kolhydraterna är snarare en vanlig bantning.

roosm
2009-06-29, 10:36
Varför skulle inte det vara en deff? Vad menar du när du säger att 'seriöst' deffa?

Det kan absolut vara en deff. För att vara en seriös deff och alltså en deff av samma kaliber som de som avslutas i en body builder tävling eller liknande måste det dock leda till extremt låga BF % nivåer. Det är de sista procenten som är jobbiga! Att ta sig ned till att få tydliga magmuskler är enkelt (barnlek, skrattretande, ja du fattar) i relation till att faktiskt nå tävlingsnivåer. Många body builders når nivåer där människan hade haft riktigt svårt att överleva allt för länge och där det absolut inte finns några reserver ifall det (tänk stenåldern) skulle vara brist på mat i bara några dagar. Det är då en överlevnadsinstinkt för kroppen att göra allt för att få dig att äta, annars dör du ju (tänker de basala funktionerna). Att övervinna detta är inte samma sak som att nå 10 % BF med tydliga magmuskler, då är kroppen fortfarande ganska välmående, ganska trygg osv (sen påverkas detta självklart av vilken set-point just du har, men oavsett är de sista procenten det som är jobbigt). För att se till att inte tappa mer fett (mer reserver) när du kommer ned på body builder nivåer sänker människan förbränningen, gör dig trött, slö, utmattad osv och samtidigt försöker få dig att äta genom att fantisera om mat och skapa oerhörda hungerkänslor. Ska du dessutom upprätthålla muskelmassa genom att utföra riktigt tung, fysiskt ansträngande styrketräning när du ligger på så låga nivåer blir det ännu jobbigare. Som sagt, innan du själv har nått 3-5 % BF så kan du nog inte veta hur jobbigt det är.

Cerberus
2009-06-29, 10:51
jag gissar att de som har lätt för att bli deffade är naturligt smala och inte varit överviktiga.

personligen tycker ja det är ett helvete att ens få fram sexpack, har ett suddigt fyrpack i rätt ljus.

roosm
2009-06-29, 11:46
Bara för att förtydliga. Jag säger inte att det är lätt att få fram sex-pack. Bara att det är bra mycket lättare att få fram sex-pack än att nå extremt låga BF-nivåer.

Slaszk
2009-06-29, 14:10
En som haft säg 5-10 kgs övervikt har väl inte så mycket svårare att få fram sex-packet än en som inte haft det eftersom man kan gå ner i vikt i fortare tempo om man har lite mer fett, så det går i princip jämt ut. Bara förtydligade det, om det är så ni menar. Har man däremot haft kanske 30-40 kgs övervikt kan det nog vara svårt att få.

roosm
2009-06-29, 14:24
5-10 kg "övervikt" är ingen övervikt i sammanhanget.
Och ja, du kan gå ned snabbare i vikt i början, men ju mindre fett du får desto långsammare bör du minska i vikt och det tar alltså alltid längre tid och kräver mer att gå ned från en högre fett procent.

Det viktiga i tråden är dock fortfarande skillnaden på att gå ned till tävlingsnivå och att bara få fram sex-packet. Inte hur mycket svårare det blir av olika set-points, även om det också kan ha stor inverkan.

Grandmaster
2009-06-29, 17:47
Ja, det är sant. Svårt att säga något generellt.

Vet att jag vid mina tidigare försök för att komma ned i viktklass, så har jag aldrig varit särskilt deffad även om jag gått ned ganska många kilo. Kan förvisso varit så att jag gjorde fel och blev avmed mestadels muskler..

Det jag funderar på är huruvida om jag alltså har envist fett kvar (för jag har sett ut ungefär likadan ut vad gäller fett i ganska många år nu, vilket alltså borde vara en setpoint) eller om jag bara inte har försökt tillräckligt ordentligt än... Kanske en kombination.

Det är inte svårt att säga "generellt", men det är svårt att separera natur och omgivning. Man kan titta på medelvärdet bf% hos män i olika åldersgrupper och konstatera att det ligger kring 15-18% (varierar något mellan länder och etnicitet).

I litteraturen på temat är setpoint = den bf% du leviterar kring under influens av genetik och omgivning.

Setpoint är ett samspel mellan genetik och omgivning - mycket sannolikt att vår setpoint var 1-2% lägre, och närmare vår 'genetiska' setpoint, ett antal decennier sedan (för att inte tala om jägarsamhället t ex).

Oftast (forum, allmänt) setpoint = den lägsta bf% som kan nås innan fysiologiska symptom inträder.

För någon som tränar och är medveten om sin kosthållning är det givetvis sannolikt att setpoint är lägre än hos gemene man. Tror absoluta majoriteten män kan hålla sig kring 10-12% utan några större "problem". Problem här definierat som rent fysiologiska symptom så som minskad libido, håglöshet osv.

Cilia
2009-06-29, 18:57
Varför skulle inte det vara en deff? Vad menar du när du säger att 'seriöst' deffa?
Att deffa innebär ju att ta fram muskelkonturen och bevara så mycket muskelmassa som möjligt. För att göra det krävs det ett väl genomtänkt upplägg. Att bara ta bort lite kolhdrater och kasta in en morot har jag svårt att man får ett bra upplägg om det inte är så att man innan hade en väldigt genomtänkt kost. Att utifrån en vanlig kosthållning bara ändra en liten detalj för att få i sig färre kalorier är mer bantning för mig.

Carolina fattade vad jag menade.

Steerlinho
2009-06-29, 22:44
Att deffa innebär ju att ta fram muskelkonturen och bevara så mycket muskelmassa som möjligt. För att göra det krävs det ett väl genomtänkt upplägg. Att bara ta bort lite kolhdrater och kasta in en morot har jag svårt att man får ett bra upplägg om det inte är så att man innan hade en väldigt genomtänkt kost. Att utifrån en vanlig kosthållning bara ändra en liten detalj för att få i sig färre kalorier är mer bantning för mig.

Carolina fattade vad jag menade.

Fast om killen i fråga har ett behov av 2000 kcal en vilodag utan cardio, väger 80 kg så behöver han säg 200g protein, 80g fett, där har vi 1500 kcal och då fyller han ut resten med kollisar. Hade han inte deffat och säg legat på +200 hade han fyllt ut resten med ännu fler kollisar. Klart han deffar när han tar bort de där 150gramen kollisar per dag och lägger till grönsaker? De ska va lagom underskott för att bevara så mycket muskler som möjligt, och underskottet leder till fettnedgång, och muskelkonturen tas fram.. Vilka fler detaljer ska han annars ändra på liksom?

Vespertilio
2009-06-30, 09:20
I min erfarenhet beror det enormt mycket på hur vikten ligger i förhållande till den vikt kroppen vill hålla. Att deffa när man har mycket fett att ta av är en barnlek imho, men att göra det när fettet börjar ta slut kan vara ett helvete.

håller med, hade inget problem att deffa alls i början. Nu när de sista 2 kilorna ska bort går det fan bara inte =/ Kroppen tar åt sig som en sate.