handdator

Visa fullständig version : Andning under övningar


tankz
2009-06-25, 22:23
Hej

Har alltid, när jag kör t.ex. bänkpress, andats in när man sänker stången mot bröstet och sen andats ut när jag pressar den uppåt, likadant i stångcurl för biceps, positiva fasen = andas ut, och negativa andas in.

Nu läste jag en övningsguide på internet där det står följande: (stångcurl)
* Stå upp och fatta skivstången i ett underhandsgrepp.
* Håll händerna något bredare isär än axelbrett.
* Andas in och lyft sedan skivstången.
* Kontrahera i toppläget, andas ut och sänk därefter stången sakta.

Vad är egentligen rätt? Råder ofta delade meningar.

vicarious
2009-06-25, 22:27
Jag gör då så iaf, jag andas in och sen curlar jag upp vikten - sen andas ut.

Samma sak i bänk eller hantelpress. Jag andas in när jag pressar upp vikten och andas långsamt ut när jag sänker tillbaks vikten till startläge.

Wikner89
2009-06-25, 22:46
spelar det egentligen någon roll hur man andas? Jag menar man känner ju ganska enkelt vad som fungerar bäst på en själv. Jag tycker att jag kan pressa upp den sista biten på bänkpressen om jag andas ut när jag pressar upp stången medan när jag kör latsdrag så tycker jag att det känns bättre att andas in när jag drar ner stången. Händer det något speciellt innuti kroppen bara för att man andas på ett speciellt sätt. Sry tankz om jag stal din tråd lite

tankz
2009-06-25, 22:49
spelar det egentligen någon roll hur man andas? Jag menar man känner ju ganska enkelt vad som fungerar bäst på en själv. Jag tycker att jag kan pressa upp den sista biten på bänkpressen om jag andas ut när jag pressar upp stången medan när jag kör latsdrag så tycker jag att det känns bättre att andas in när jag drar ner stången. Händer det något speciellt innuti kroppen bara för att man andas på ett speciellt sätt. Sry tankz om jag stal din tråd lite

de där kan ju ha o göra med att du blåser med en viss kraft på stången och på så sätt hjälper till att trycka den uppåt

mattilainen
2009-06-25, 22:50
Det har väl med buktrycket att göra skulle jag tro? Jag själv får alltid lite extra kraft om jag andas ut när jag pressar upp i bänkpressen eller när jag curlar upp. I marklyft och knäböj försöker jag få ett bra buktryck och då andas jag inte ut när jag drar upp vikten.