handdator

Visa fullständig version : Träning av långsam cykling


hugok
2009-06-25, 20:39
Hallå. Jag cyklar i stort sett vart jag än ska inom staden (Malmö) så jag cyklar en del. Kanske i snitt en mil om dagen, mer under skoltid. Jag cyklar lite halvlångsamt för att itne bli svettig när jag kommer fram. Min fråga är då om detta ger något märkbart till min kondition, ökning eller bara underhåll eller om jag behöver träna mer för att underhålla.

Pepz
2009-06-25, 20:55
nej det ger i princip ingenting om du inte anser att en vanlig promenad är konditionsträning ;) dessa är tämligen jämförbara i intensitet

Däremot ger det en högre energiförbrukning än om du tagit bussen, samt en massa hälsofördelar för att du faktiskt rör på dig. men konditionsträning som i -förbättring av kroppens förmåga att använda/omsätta syre- får du inte vid den upplevda ansträngsningsgraden

hugok
2009-06-26, 13:09
Tack, synd att det bara går åt energi så de blir svårare att gå upp i vikt.

WorkOutBuddy
2009-06-26, 13:15
Det förbättrar inte din kondition tror jag inte, men klart det är bättre för konditionen att cykla än att inte göra det alls. Behålla sin kondition är lika viktigt !

young_george
2009-06-26, 13:18
De folkgrupper som lever längst är de som rör sig mycket och håller låg vikt.

Med största sannolikhet gör du din hälsa en jättetjänst

z_bumbi
2009-06-26, 14:40
Eftersom promenader är konditionsträning innebär det att cykling på en liknande intensitetsnivå också är det. Vilket utslag det sen har för en viss person beror på hur träningen i övrigt ser ut.

1911
2009-06-26, 17:56
All pulshöjande aktivitet är ju konditionsgivande typ.

hugok
2009-06-27, 16:27
Kan det vara så också att det t om kan hämma benträninen eftersom jag aldrig får någon vettig vila på benmusklerna?