handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt med käk?


emmzan
2002-05-26, 18:31
Uttjatad fråga:
Vill lägga på mig musculus!

Kan 2500kcal/dag räcka (1.78 lång, väger ca 69kg) om jag kör 4-5 hårda styrkepass/vecka och några morgonpromenader?
Proteinintaget är minst 2 g/kg och ca 50g fett/dag.

För mycket? För lite? Lagom?

H-L
2002-05-26, 19:11
Det kan du nog bäst svara på själv. Går du upp fett äter du för mycket kalorier och fett. Lägger du av dig fett så äter du för lite.

Om du vill bygga muskler så är det ju possitivt att du ligger plus i energiintaget?

Skulle tro att du är i närheten, men prova och lägga på 3-400 kalorier per dag och se vad som händer?

Kanske du skulle införskaffa dig en fettmätare?

supremo
2002-05-26, 19:22
H-L: Apropå¨fettmätare, har du någon bra att föreslå ?

H-L
2002-05-26, 20:41
Nej jag vet ingenting om fettmätare förutom att dom kan visa fel. Det finns ställen där man kan mätta fettet. På vårdcentraler tror jag. Då hoppar man ned i en balja med vatten för att på så sätt mäta fettet. Tror fett är lättare än vattnet..

I alla fall så finns det ju vågar med fettätare och så finns det mätare som man håller i med händerna att köpa i affären. Skulle vara rolig om man kunde testa div. vågar och mätare någon gång...

emmzan
2002-05-26, 21:40
Införskaffa fettmätare innebär två bekymmer:

1) Litar inte direkt på bioimpedansmätare. Lite för svajiga tycker jag i mätningarna.

2) Kaliper kräver nog sin man/kvinna för att man ska få korrekta resultat. Tror nog det är svårt att mäta på sig själv, och ännu svårare att lära sig hur man verkligen ska göra.

Viveqa
2002-05-26, 22:09
Som sagt, det är personligt, varje person har sin förbränning o.s.v
men jag tycker att det låter bra.

Testa dig fram till vad som ger bäst resultat,
ifall man ex. lägger på sig fett så _märker_ man det.

Mallan
2002-05-27, 10:24
Hallo!

Hur hade du tänkt lägga upp det med kolhydrater. Själv klarar jag mig bra på relativt lågt intag :rolleyes: , men hur har du lagt upp det.
Om du känner det "slö" någon dag kan du alltid dra ner på morgonprommisarna. Kanske satsa på 2-3 jogginturer/spinninklass/cardiomaskin istället :confused: :)

Som sagt, prova, känn efter och skriv ner vad du gjort/ätit/resultat.
Lycka till med byggandet!
..jag kommer följa resultatet och försöka öka ännu mer... :D

[ 27 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Mallan ]

Flood
2002-05-27, 11:04
Varför ska du gå morgonpromenader när du bestämt dig för att bygga muskler, eller är det ut med hunden eller nått sånt?

[ 27 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

stybb
2002-05-27, 11:42
Alltså.. tänk inte på kalorierna när du ska bygga muskler.. det är mitt enda tips.. Nu ska du titta på vikterna.. resultatet i spegeln får du efter nästa deff..

Ät allt du kommer över, vräk i dig protein i enorma mängder, tänk inte på fettet. Känner du för att äta pizza så gör du bara det helt enkelt..

emmzan
2002-05-27, 13:58
Mallan> har inte funderat så mycket på kolhydraterna. Rejält med snabba efter styrkepassen och i övrigt rätt så långsamma. Hur låter det?
Koncentrerar mig mer på att få i mig tillräckligt med fett och protein, eftersom det ofta blir för lite av just dem.

Flood> Måste gå morgonpromenader m. hunden! Har ingen dagmatte just nu så hon måste vara ensam hela dagen förutom på lunchen då min snälla mamma åker hem till henne!

stybb> försöker "släppa loss" mer i ätandet men det är svårt att bryta gamla vanor. Kaloritänkandet sitter hårt.

/emma

Flood
2002-05-27, 14:10
Käka frukost före promenaden då, det gör det förmodligen i alla fall lite lättare att bygga muskler.

blunder
2002-05-27, 14:46
Emmzan: Det där med kaloritänkandet är svårt att få bort. Försöker äta runt 3000 kcal nu för att bygga lite mer massa och tänker inte lika mycket på maten på helgerna. Det är väldigt svårt när man under längre tid har varit helt strikt med maten. Men hoppas det lossnar nu. Lycka till med ätandet iallafall :)

El Diablo
2002-05-27, 15:21
Angående att mäta kroppsfett.. Det finns på nästan alla sjukhus och de flesta lite större vårdcentraler en dietist. Hos dietisten kan man för en blygsam summa mäta sitt kroppsfett med en variant av bioimpedansmätare. Dessa är snabba och ganska exakta, ej att jämföras med de för hemmabruk. Viktigt är att försöka vara i samma balans varje gång man mäter sig. dvs inte uttorkad ena gången eller proppmätt osv. Då kan resultatet tydligen variera någon procent extra vilket ju inte är bra.
Ska jag göra snart!

z_bumbi
2002-05-27, 18:51
El Diablo: Har bioimpedansmätaren hos dietisten många olika inställningar för hur vältränad man är ?

Mallan
2002-05-28, 09:15
Tycker det låter asbra! :D
Mkt likt mitt eget upplägg, men jag måste erkänna att jag är dålig på att äta "de snabba" efter träningen :(

Just nu provar jag med att "bara" ta Glutamin, ALC & Kreapyr samt inom 30min fått i mig en proteindrink. Än så länge har jag inte haft problem med återhämtningen :p

Vad käkar du för fett?? Vilka "snabbisar" kommer du att ta efter passet??
:confused:

emmzan
2002-05-28, 10:43
Fettet kommer ifrån krossade linfrön (1/2-1dl /dag) och fisk (ffa makrill). Steker i olivolja el. rapsolja. Käkar också en del mandel i gröten...
Äter relativt lite kött, isåfall köttfärs (10%) eller typ lövbiff. Så animaliska fettet är ganska lågt i min kost. Käkar bara minimjölk och aldrig ost t.ex.

Fy så präktig jag låter :rolleyes: . Låter inte alls som aftonbladets tips i "Hälso-bilagen". "Ta bort det ohälsosamma mättade köttet i t.ex ost och välj nyttigt omättat fett som olivolja."


Efter passet stoppar jag i mig
1) proteindrink. i regel triple whey men ibland protec+.
2) snabbisar i form av druvsocker (2 msk kanske) eller gelégodisar. Ibland en banan, men det är ju jämförelsevis rätt långsamma kolhydrater.


Vad käkar du själv för fett?

Mallan
2002-05-28, 12:54
Som du själv märkt så blir det inte så mycket fett från "vanliga maten" typ minimjölk, keso, fisk & kyckling...och tur är väl det :p

Om jag inte äter mackrill/lax till lunch=15g fett eller avocado på kvällen=14g fett så blandar jag 10g linfröolja eller tistel-/druvkärnolja i proteindrinkarna på för-& eftermiddagen =20g.

Äter även fiskolja i kapslar, 3st/dag=3g.

Målet är 25-30g fett per dag. :D

Tidigare har jag haft ett rätt lågt intag då jag inte förstod att 1tsk olja inte väger speciellt mycket. En matvåg inhandlades i helgen.... ;)

Titta gärna och kommentera mitt senaste kostupplägg från träningsdagboken.

Hur vet du hur många gram fett du får i dig? Måste vara lite klurigt när du inte har det i "ren" form :confused:

kram

emmzan
2002-05-28, 17:25
Har ett excelprogram där en massa livsmedel är listade. Slår in vikten och voilá...

25-30g fett/dag? Deff?

Mallan
2002-05-29, 14:51
Satt och kollade runt lite på nätet igår och blev nyfiken på MCT pulvret...ligger som sagt på samma fettmängd per dag som du och fick rådet att öka då kolhydratsintaget är lågt.
Kanske kan vara något. ;)

Annars kan du försöka utnyttja "ätardagen" till att ladda med nyttiga fetter. Festa på lax, mackrill & avocado i mängder.
Kanske är lättare att släppa kaloritänkandet under den/dessa dagar :D :confused:

Kör på!!