handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar kring doping


tankz
2009-06-25, 19:55
Hejsan

Idag har det varit en underlig dag, jag har fått reda på att en barndomsvän som jag inte har kontakt med längre hade börjat ta steroider, fast han bara hade tränat på gym i en vecka när han började, har väl gått 2-3 månader sen dess nu och inte helt oväntat har han fått rätt snabba resultat. Och det är sant det vet jag förresten. Jag och kompisen satt o diskuterade lite om dopingen, och gled in på kroppsbyggare och doping.

Det är ju lite tabu att snacka om doping i byggarsammanhangen, även om alla innerst inne vet att alla på t.ex. mr olympia scenen har dopat sig sönder och samman så är det inget det snackas om öppet direkt.
Vi började diskutera lite hur grov man kunde bli utan, och jag säger att kör du på med rätt bra gener och sköter kost, vila relativt optimalt och undviker alkohol etc, kör stenhårt på gymmet så kan man nog bli i klass med gladiatorerna som var på tv för några år sedan (bortsett från atlas:Virro).
Då protesterade han högljutt, och menade på att även plexus (johan oldermark), hero (roddy benjaminson) också garanterat var dopade, precis som man hörde på den tiden när det var på tv då varenda svensson var säker på att de var dopade.

Men ska man tänka realistiskt så väger dessa killar 90-100 kg i okej form, och har en ålder på 35-40 år (roddy ialf) och har börjat träna i tonåren, vilket ger dem en träningserfarenhet på iallafall 20 år. Att bli så stor på den tiden borde ju absolut inte vara några omöjligheter naturligt, eller?
Det har diskuterats sånna här saker flitigt på senaste tiden i umgängeskretsen, och jag skulle uppskatta lite mer funderingar etc kring det. Blev rätt långt nu. men röda tråden i inlägget är funderingar kring svenssons misstankar mot doping och att det ständigt tros att man inte kan bygga muskler utan.
De hävdar också att man kan se på någons fysik om denne är dopad.. och det tycker jag låter konstigt. Kan man bli i klass med johan oldermark, roddy och ligan utan att dopa sig med rätt bra gener om man sköter allt runt omkring träningen och träningen i säg 15-20 år eller är det som de flesta tror, omöjligt naturligt?

ceejay
2009-06-25, 19:56
klart man kan komma i gladiatorernas form på den tiden det har tagit dem att bli så stora.

Slaszk
2009-06-25, 20:25
Så du/ni tror på fullaste allvar att http://www.oldenmark.se/meriter.html inte är steroider? Va realistisk..

Mr.Sarkastisk
2009-06-25, 20:29
Det finns ju ett flertal stora bodybuilders här på kolozzeum som verkar vara fria från doping?

dizzle
2009-06-25, 20:33
Det finns ju ett flertal stora bodybuilders här på kolozzeum som verkar vara fria från doping?

Ja för dom skulle ju säkert erkänna det..

major Pectoralis
2009-06-25, 20:36
Man kan bli "gladiatorstor" utan steroider.

agazza
2009-06-25, 20:40
Jag kör på den gyllene regeln längden minus 90 i oldenmark form. Vissa med bulldogpsyke och bra gener kan vi väl säga minus 85.

Sen får folk försöka övertala mig om att dom är rena bäst fan dom vill.

mikaelj
2009-06-25, 20:41
Så du/ni tror på fullaste allvar att http://www.oldenmark.se/meriter.html inte är steroider? Va realistisk..

Behöver det verkligen vara det?

major Pectoralis
2009-06-25, 20:44
Oldenmark har, mig veterligen, erkännt dopningsmissbruk.

Slaszk
2009-06-25, 20:46
Behöver det verkligen vara det?

Det ser ju åtminstonde ut som det enligt mig

agazza
2009-06-25, 20:47
Behöver det verkligen vara det?

"
1996 1:a SM 2:a Scandinavian Grand Prix Bästa manliga posör 2:a VM
1997 1:a SM
1998 1:a SM 2:a VM
1999 1:a SM Big Boss pokalen 4:a VM
2000 Millenniets bästa bodybuilder 1:a SM
2001 1:a SM
"

...

LillSkalman
2009-06-25, 20:48
Det finns ju flera riktigt tunga och starka Styrkelyftare i sverige som jag själv verkligen tror är rena. Och under det hullet finner man bra mycket kött som flyttar stora vikter. Så visst tror jag man kan bli stor och tuff rent, hoppas hoppas, det är ju det jag siktar på själv :D

Nu väger jag själv lixom 93kg på 180 utan att vara tjock. att fördela om en tio kilo fett till muskler och således bli mer "fit" över tio tycks inte orimligt. tänkte på gladiatorerna som påstods vägt 90-100

mikaelj
2009-06-25, 20:48
Nu menade jag den formen han har, inte honom specifikt.

tankz
2009-06-25, 20:49
Oldenmark har, mig veterligen, erkännt dopningsmissbruk.
Efter en liten research hittade jag detta:
http://wwwc.aftonbladet.se/noje/0004/15/plexus.html

Och enligt texten så var det ett par piller, vid ett tillfälle, under mitten av 80-talet. Det är ju inget missbruk, och det där går väl ur kroppen fort och är ju absolut ingen form av kur som krävs för att det ska ge någon verkan.
Om det där är allt, så är han ju dopingfri då det där inte har någon påverkan på han 20 år senare, om det var vid ett tillfälle och några piller. Det kommer inte göra någon skillnad, tror jag.

Martin Löwgren
2009-06-25, 20:49
Du kan bli sjukt stor och i bra form men de tar enormt lång tid, många verkar tro att de krävs steroider även om det är väldigt vanligt.

Juniorkroppsbyggning är det mest skrämmande. 17-19åringar stora som hus *flex*

Mr.Sarkastisk
2009-06-25, 20:52
Ja för dom skulle ju säkert erkänna det..

Varför inte?
Vad dom säger här har nog inte speciellt mycket betydelse. Dom blir ju inte direkt tagna på en BB tävling för att ha erkänt steroider på kolo.

- Kreh
2009-06-25, 20:54
Varför inte?
Vad dom säger här har nog inte speciellt mycket betydelse. Dom blir ju inte direkt tagna på en BB tävling för att ha erkänt steroider på kolo.

Man får öht inte prata om vem som har tagit vad på det här forumet men du tror väl på allvar inte att jag om jag hade brukat steroid X hela mitt liv skulle jag säga det här?

J A L
2009-06-25, 20:56
Apropå inlägget ovan: Det finns folk på nätet som öppet berättar om vad de trycker och hur de kurar och som man sedan ser på scenen i tävlingar som "alla" följer. Och det kan ju inte bara jag ha uppmärksammat. Så... Ja du.

För att inte skapa ultrarabalder kanske jag skall tillägga att jag inte har läst någonting sådant på det här forumet.

08-dude
2009-06-25, 21:01
De hävdar också att man kan se på någons fysik om denne är dopad.. och det tycker jag låter konstigt. Kan man bli i klass med johan oldermark, roddy och ligan utan att dopa sig med rätt bra gener om man sköter allt runt omkring träningen och träningen i säg 15-20 år eller är det som de flesta tror, omöjligt naturligt?

Det med antalet är man tränat är svårt att ta ställning till.
Bara för att man tränat i 20år utan droger så behöver man inte vara jättestor.
I genomsnitt så blir ökningarna mindre och mindre för varje år, så de sista åren i en 20årig träningskarriär så är ökningarna mycket små då kroppen närmar genetska max(ganska så självklart).

08-dude
2009-06-25, 21:06
De hävdar också att man kan se på någons fysik om denne är dopad.. och det tycker jag låter konstigt. Kan man bli i klass med johan oldermark, roddy och ligan utan att dopa sig med rätt bra gener om man sköter allt runt omkring träningen och träningen i säg 15-20 år eller är det som de flesta tror, omöjligt naturligt?

Det med antalet år man tränat är svårt att ta ställning till.
Bara för att man tränat i 20år utan droger så behöver man inte vara jättestor.
I genomsnitt så blir ökningarna mindre och mindre för varje år, så de sista åren i en 20årig träningskarriär så är ökningarna mycket små då kroppen närmar genetska max(ganska så självklart).

Anders The Peak
2009-06-25, 21:07
Det med antalet år man tränat är svårt att ta ställning till.
Bara för att man tränat i 20år utan droger så behöver man inte vara jättestor.
I genomsnitt så blir ökningarna mindre och mindre för varje år, så de sista åren i en 20årig träningskarriär så är ökningarna mycket små då kroppen närmar genetska max(ganska så självklart).

Håller helt med om det.

Den enda odopade byggaren i tävlingsform jag känner till är Ronny Runesson
http://www.youtube.com/watch?v=4qiQyhstxqA

Graneheim erkände att han hade dopat sig med lasix(vätskedrivande) en gång. Han påstod att han ångrade det bittert i den Sista Posen.

Mr.Sarkastisk
2009-06-25, 21:17
Man får öht inte prata om vem som har tagit vad på det här forumet men du tror väl på allvar inte att jag om jag hade brukat steroid X hela mitt liv skulle jag säga det här?

Du är ju anonym varför inte?
Att man inte fick prata om det visste jag inte, det säger det mesta.

KniveN
2009-06-25, 21:17
"
1996 1:a SM 2:a Scandinavian Grand Prix Bästa manliga posör 2:a VM
1997 1:a SM
1998 1:a SM 2:a VM
1999 1:a SM Big Boss pokalen 4:a VM
2000 Millenniets bästa bodybuilder 1:a SM
2001 1:a SM
"

...

Du missade

1992 1:a EM-KVAL 1:a SM 1:a NM 1:a EM

Vinna EM ren? kanske, kanske inte...


Vad vägde han på tävling?

KniveN
2009-06-25, 21:19
Du är ju anonym varför inte?
Att man inte fick prata om det visste jag inte, det säger det mesta.

Grejen är ju att många inte är anonyma här.

Medusa
2009-06-25, 21:26
steroider är väl knappast fel ur allmän synpunkt, cigaretter och alkohol är tillåtet och orsakar skador som leder till miljardkostnader varje år för både samhället och individen.. Likaså övervikt som är en följd av dålig kosthållning och överätning... Borde arrestera feta svin för olaga innehav av sanslösa mängder fett isåfall och rökare för cigg och alkisar för sprit..

De människor som i såpass hög grad nyttjar tobak, alkohol och mat så de åsamkar sig själva allvarliga skador kan jämföras med en äldre man 50+, eller, kroppsbyggare alt. idrottare som funderar över steroider..

De personer som överväger steroider är antagligen (nu gör jag ett generellt antagande, kan vara felaktigt men känns logiskt) hälsomedvetna eftersom de är beredda att gå till sådana metoder för att bibehålla muskelmassa / etc.. Nu snackar jag om steroider i kontrollerade mängder som kan ordineras med hjälp av läkare eller tillräckligt kunnig personal.. I USA diskuteras det om inte män i övre medelåldern skall kunna få steroider på recept eftersom deras egen produktion avtar.. De kroppsbyggare som eventuellt nyttjar steroider (elitnivå etc) är knappast ohälsosamma människor utan äter rent och ofta och tränar väldigt mycket, jämför detta med en genomsnittlig rökare eller alkoholist (hemmet eller parken spelar ingen roll insidan ser likadan ut).. Nu finns det ju säkert kroppsbyggare och idrottare som är beredda att ta steroider och lägga massor med cash på de som inte sköter diet eller träning och bara sitter i soffan med öl och chips men de är nog fan i minoritet..

Är fan löjligt att steroider är förbjudet i den utsträckning det fortfarande är när såpass mycket värre saker är tillåtna för personligt bruk.. Steroider har faktiskt fördelar!..

young_george
2009-06-25, 21:31
Är fan löjligt att steroider är förbjudet i den utsträckning det fortfarande är när såpass mycket värre saker är tillåtna för personligt bruk..

Från den synpunkten är ju knappast steroider unikt. Håller dock med dig.

I USA diskuteras det om inte män i övre medelåldern skall kunna få steroider på recept eftersom deras egen produktion avtar

Vad jag vet är det redan tillåtet sedan länge. Såg ett långt reportage på CBS 60 Minutes om det. Går under anti-ageing produkterna som är en populär industri på uppväxt. Har för mig att Bigger, Stronger, Faster tog upp det också men kan minnas fel

De kroppsbyggare som eventuellt nyttjar steroider (elitnivå etc) är knappast ohälsosamma människor

Menar du seriöst att kroppsbyggare på elitnivå är hälsosamma? Få elitidotter är hälsosamma och kroppsbyggning hör nog inte direkt till de hälsosammaste.

Medusa
2009-06-25, 21:37
Menar du seriöst att kroppsbyggare på elitnivå är hälsosamma? Få elitidotter är hälsosamma och kroppsbyggning hör nog inte direkt till de hälsosammaste.

Ja de är väl hälsosamma ur kost och träningsperspektiv?

Tränar året om och äter rent år efter år etc.. Cardio mixat med styrketräning kan väl knappast bli bättre, sliter som fan på kroppen lika i alla idrotter.. Förutom några få men de borde inte räknas som idrotter.. Jag jämför med en vanlig person som inte tränar särskilt mycket eller äter särskilt bra..En svensson helt enkelt.. Bara titta omkring sig på sina egna vänner.. De lever som svin och dricker ofta äter skit och tja de ser ut som skit med.. Fast du har rätt, på elitnivå kanske det inte är särskilt bra..

agazza
2009-06-25, 21:39
Munbajs


Har du koll på diverse biverkningar?

mikaelj
2009-06-25, 21:41
De kroppsbyggare som eventuellt nyttjar steroider (elitnivå etc) är knappast ohälsosamma människor utan äter rent och ofta och tränar väldigt mycket,

Förtar deras hälsosamma ätande de negativa effekterna av steroider?

Medusa
2009-06-25, 21:46
Har du koll på diverse biverkningar?

Ja....! Biverkningarna får ju störst effekt vid felaktig dosering och kombination av olika preparat.. Sköts det på rätt sätt kan man i princip eliminera negativa effekter, finns ju även motmedel.. Många faktorer som spelar in så knappast lätt att dra allting över en kant här ärligt talat..

Medusa
2009-06-25, 21:48
Förtar deras hälsosamma ätande de negativa effekterna av steroider?

Läs vad jag svarade inlägget ovan.. Negativa effekter varierar så kraftigt beroende på individ så är jävligt lönlöst att diskutera dem här..

Ålder, aktivitet, gener, dosering, kombination, kost, sömn, blablabla..

agazza
2009-06-25, 21:49
Ja....! Biverkningarna får ju störst effekt vid felaktig dosering och kombination av olika preparat.. Sköts det på rätt sätt kan man i princip eliminera negativa effekter, finns ju även motmedel.. Många faktorer som spelar in så knappast lätt att dra allting över en kant här ärligt talat..

Du bör läsa lite mer. Alla har biverkningar, vissa mer eller mindre, och är dosrelaterade, men ALLA har biverkningar. Många biverkningar är saker man inte ser, tex leverskador, psykos osv..

EDIT nämn gärna ett läkemedel som inte ger några skador

major Pectoralis
2009-06-25, 21:51
Blanda inte ihop dopning med hälsa. Jag kan iaf inte komma på något som är mera ohälsosamt. Det skulle väl vara ett direkt självmord då kanske...

Medusa
2009-06-25, 21:54
Du bör läsa lite mer. Alla har biverkningar, vissa mer eller mindre, och är dosrelaterade, men ALLA har biverkningar. Många biverkningar är saker man inte ser, tex leverskador, psykos osv..

Vilka är biverkningarna av att vara en icke hälsomedveten genomsnittlig person som antingen röker, snusar, dricker för mycket, äter för mycket, rör sig för lite och / eller sannolikt en kombination av detta.. ? Vilka blir de mentala följderna när man misslyckas med ovanstående? Fet, luktar illa, hjärtproblem, svettningar, operationer, behandlingar etc.. JÄMFÖRT med negativa effekter av steroider så är det fan sanslöst...

Förstår du vad jag menar? Steroider för de som kan hantera det, isåfall med läkares ordination... Gaaah klart som fan de har negativa effekter men vad har inte det.. Träning sliter på kroppen, mat är gott men man kan bli sjuk fet etc..

Vad är grejen med negativa effekter från steroider? Varför skall just steroider förbjudas när det finns cigg alkohol droger i vissa länder blablabla och det värsta av allt, OBEGRÄNSAD MÄNGD MAT för feta människor, fy fan alltså..

Säg att det finns en kroppsbyggare, han tränar styrka 5-6 ggr i veckan, han gör även cardio 1-2 hr varannan dag samt kombinerar detta med en riktigt sund kost, avstår alla alkohol och tobak och droger större delen av året... Skall den personen då inte få nyttja steroider under kontrollerade former när fetton får äta hur mycket de vill eller snorungar kan köpa sprit på systemet i obegränsade mängder?

Vad dödar flest per år, alkohol fet mat och tobak, eller steroider?

kjell33
2009-06-25, 21:57
Så rent spel betyder ingenting för dig? Dessutom finns det ingenting som förstör sportens anseende lika mycket som doping. Det handlar om moral.

agazza
2009-06-25, 21:58
Vilka är biverkningarna av att vara en icke hälsomedveten genomsnittlig person som antingen röker, snusar, dricker för mycket, äter för mycket, rör sig för lite och / eller sannolikt en kombination av detta.. ? Vilka blir de mentala följderna när man misslyckas med ovanstående? Fet, luktar illa, hjärtproblem, svettningar, operationer, behandlingar etc.. JÄMFÖRT med negativa effekter av steroider så är det fan sanslöst...

Förstår du vad jag menar? Steroider för de som kan hantera det, isåfall med läkares ordination... Gaaah klart som fan de har negativa effekter men vad har inte det.. Träning sliter på kroppen, mat är gott men man kan bli sjuk fet etc..

Vad är grejen med negativa effekter från steroider? Varför skall just steroider förbjudas när det finns cigg alkohol droger i vissa länder blablabla och det värsta av allt, OBEGRÄNSAD MÄNGD MAT för feta människor, fy fan alltså..

Säg att det finns en kroppsbyggare, han tränar styrka 5-6 ggr i veckan, han gör även cardio 1-2 hr varannan dag samt kombinerar detta med en riktigt sund kost, avstår alla alkohol och tobak och droger större delen av året... Skall den personen då inte få nyttja steroider under kontrollerade former när fetton får äta hur mycket de vill eller snorungar kan köpa sprit på systemet i obegränsade mängder?

Vad dödar flest per år, alkohol fet mat och tobak, eller steroider?

Att träna gör att man dör tidigare än vanligt då det sliter på hjärtat, att äta fel sliter på hjärtat och kärl, att vara överviktig till en viss gräns är inte hälsoskadligt, att röka och snusa är absolut inte lika hälsoskadliga som steroider.

Nu är det så att steroider under kontrollerade former är otroligt ovanligt, men fortfarande farligare än dålig mat, cigaretter alkohol och till viss del många droger.

major Pectoralis
2009-06-25, 21:58
Vilka är biverkningarna av att vara en icke hälsomedveten genomsnittlig person som antingen röker, snusar, dricker för mycket, äter för mycket, rör sig för lite och / eller sannolikt en kombination av detta.. ? Vilka blir de mentala följderna när man misslyckas med ovanstående? Fet, luktar illa, hjärtproblem, svettningar, operationer, behandlingar etc.. JÄMFÖRT med negativa effekter av steroider så är det fan sanslöst...

Förstår du vad jag menar? Steroider för de som kan hantera det, isåfall med läkares ordination... Gaaah klart som fan de har negativa effekter men vad har inte det.. Träning sliter på kroppen, mat är gott men man kan bli sjuk fet etc..

Vad är grejen med negativa effekter från steroider? Varför skall just steroider förbjudas när det finns cigg alkohol droger i vissa länder blablabla och det värsta av allt, OBEGRÄNSAD MÄNGD MAT för feta människor, fy fan alltså..

Säg att det finns en kroppsbyggare, han tränar styrka 5-6 ggr i veckan, han gör även cardio 1-2 hr varannan dag samt kombinerar detta med en riktigt sund kost, avstår alla alkohol och tobak och droger större delen av året... Skall den personen då inte få nyttja steroider under kontrollerade former när fetton får äta hur mycket de vill eller snorungar kan köpa sprit på systemet i obegränsade mängder?

Vad dödar flest per år, alkohol fet mat och tobak, eller steroider?

Tycker inte du Medusa att det hade varit bättre att verka mot fetma, rök- och alkoholmissbruk snarare än att legalisera dopning?

erikkarlsson
2009-06-25, 22:01
Hmm det kommer inte bli något bra samhälle om vi ska tillåta alla former av droger bara för att det redan finns andra lagliga "droger" med dåliga biverkningar.

Jag menar hur tänker du?

Medusa
2009-06-25, 22:19
Jag tycker man skall legalisera steroider under kontrollerade former.. Enkelt!.. Allting har biverkningar och man kan inte förbjuda och förbjuda och förbjuda utan man måste ge människor ett val även ett begränsat sådant..

Varför drar jag jämförelse med mat alkohol och tobak? Därför att det blir skrattretande i jämförelse med dem och därför gör jag det.. Förbjud mat för överviktiga människor, förbjud tobak och alkohol etc...

Steroider, igen, har negativa effekter, men de varierar kraftigt beroende på många olika faktorer, finns fall där steroider kan hjälpa en människa fysiskt och mentalt..

KniveN
2009-06-25, 23:00
De människor som i såpass hög grad nyttjar tobak, alkohol och mat så de åsamkar sig själva allvarliga skador kan jämföras med en äldre man 50+, eller, kroppsbyggare alt. idrottare som funderar över steroider..


Hur kan det vara ok för en idrottare?

08-dude
2009-06-26, 05:37
Ja de är väl hälsosamma ur kost och träningsperspektiv?

Då många steroider medför förstorat hjärta så är det ganska så få personer som
ser detta som positivt. Hjärtsvikt är mina ögon inte något att sträva efter.



Vad är grejen med negativa effekter från steroider?

Kan tex. vara döden.


Vad dödar flest per år, alkohol fet mat och tobak, eller steroider?

Du vill alltså legalisera någon som farligt med motivationen att så mycket annat är farligt, istället för att satsa på att minska effekterna av det som redan är legalt idag ?

Skulle steroider legaliseras så skulle snart sjukhusen vara överfulla som ungdomar/Vuxna som tagit fel doser. Våldsbrotten skulle lavinartat ökar i höjden, för att inte tala om alla människor som inte skulle klara av de psykiska problemen.

08-dude
2009-06-26, 05:42
Steroider, igen, har negativa effekter, men de varierar kraftigt beroende på många olika faktorer

Alla läkare och forskare är överens om dess biverkningar.

Vilken forskning bedriver du själv som har resulterat i denna slutsats ?
Bara för att några kompisar i den lokala träningslokalen sagt det så tror du på det ?

Yip_man
2009-06-26, 05:52
Denna tråden har väl som alla dopingtrådar potential att tas bort. Jag hoppas dock den får vara kvar så att folk som inte insett det kanske får upp ögonen för att man inte ofta når tävlingnivå utan doping. Lite tragiskt att folk som uppenbarligen inte köper sin välling på ica fortsätter att tanka upp bilder i dagsformstråden och förskevar bilder ytterliggare.

Börje H
2009-06-26, 06:24
Jag tycker man skall legalisera steroider under kontrollerade former.. Enkelt!

Vem tycker du skall kontrollera dessa former?
Skall den offentliga sjukvården, som redan nu står på ruinens brant och har svårigheter att ge värdig vård, kontrollera utseendefixerade och osäkra människor som inte har tid och ork att träna ordentligt?

Ditt tidigare resonemang speglar också, en i mitt tycke, rejält pinsam och tyvärr utspridd inställning som haltar betänkligt i sin jämförelse med andra ohälsosamma företeelser i samhället. Som majoren påtalar är det naturligtvis bättre att inrikta sig på preventiva åtgärder, inte bara mot doping, utan även andra hälsovådliga beteenden.

Tycker att du ofta varit en frisk fläkt med vettiga, och raka, tips och råd Medusa. Nu kan jag bara säga; skämmes tamefan *grr*

braxen
2009-06-26, 07:13
Du bör läsa lite mer. Alla har biverkningar, vissa mer eller mindre, och är dosrelaterade, men ALLA har biverkningar. Många biverkningar är saker man inte ser, tex leverskador, psykos osv..

EDIT nämn gärna ett läkemedel som inte ger några skador

yeah right :D

The Draf
2009-06-26, 08:15
Jag tycker man skall legalisera steroider under kontrollerade former.. Enkelt!.. Allting har biverkningar och man kan inte förbjuda och förbjuda och förbjuda utan man måste ge människor ett val även ett begränsat sådant..

Varför drar jag jämförelse med mat alkohol och tobak? Därför att det blir skrattretande i jämförelse med dem och därför gör jag det.. Förbjud mat för överviktiga människor, förbjud tobak och alkohol etc...

Steroider, igen, har negativa effekter, men de varierar kraftigt beroende på många olika faktorer, finns fall där steroider kan hjälpa en människa fysiskt och mentalt..

Problemet med att legalisera steorider är att majoriteten som skulle ta dom är nötter och inte orkar ta ansvar att lära sig hantera dom på ett anvsvarsfullt sätt. Tror du själv att varenda shaker svingande nöt på gymmet som inte gör annat än bänkpress och triceps kickbacks skulle kunna ta ansvar för ett kosttillskott som kan ge såna kraftiga bieffekter som steorider?

Fordon
2009-06-26, 08:18
Vilka är biverkningarna av att vara en icke hälsomedveten genomsnittlig person som antingen röker, snusar, dricker för mycket, äter för mycket, rör sig för lite och / eller sannolikt en kombination av detta.. ? Vilka blir de mentala följderna när man misslyckas med ovanstående? Fet, luktar illa, hjärtproblem, svettningar, operationer, behandlingar etc.. JÄMFÖRT med negativa effekter av steroider så är det fan sanslöst...

Vad dödar flest per år, alkohol fet mat och tobak, eller steroider?


Säker på att du inte beskriver biverkningar av steroider där? ;) Och den där jämförelsen du kör med håller inte.

Alkohol, mat och tobak använder väldigt många. Steroider använder väldigt få. Och även de som använder steroider brukar mat, tobak och ibland alkohol.
Att vara hälsomedveten är att inte avnända sig av diverse läkemedel som rubbar hormonbalansen och stänger ner dig.

Jag förstår absolut hur du resonerar, men teori och praktik är inte samma sak. Sen går det inte att köra med mottot att "legalisera drogerna, och de som inte kan bruka det får skylla sigsjälv."

Alkohol och tobak säljs under kontrollerade former, och vi är väldigt upplysa i Sverige om dess skador. Trots det så missbrukar varenda jäkel just dessa. Personligen kan jag hälla i mig ren sprit under en kväll och snusa när jag ska sova (till ingen nytta). Så jag tror nog att många andra personer lätt skulle göra samma sak med aas ifall de blev lagligt. Då mycket är dosrelaterat i form av ökningar i muskelmassa och biverkningar så tror jag att folk skulle bli väldigt blinda för att öka så fort som möjligt på så kort tid som möjligt. Med sjukhusbesök och plastikoperationer som påföljd. Än mer vanligt under sommartid.

Näe, argumentera istället för att få bort så mycket droger som möjligt, istället för att försöka ge oss ytterliggare ett alternativ till depressioner, bitch-tits, värkade små bollar och allmän ohälsa.

Nog för att jag anser att människorna har överbefolkat jorden, men att göra oss sterila på det här sättet är nog lite fel väg att gå. :)

saab900
2009-06-26, 10:54
klart man kan komma i gladiatorernas form på den tiden det har tagit dem att bli så stora.

Oldenmark har ju erkänt att han använt steroider.

Hobbes
2009-06-26, 11:26
Att det inte skulle vara biverningar är det väl inte någon verkligen tror på:

http://svt.se/2.8402/1.128607/jakten_pa_den_perfekta_kroppen_021008

Taget i från artikeln, lite intressant!

Apoteksbolagets siffror för 2001 visar att ett preparat som främst används för att motverka benskörhet hos äldre kvinnor har sålts i 300 förpackningar till män i åldern 25-44 år. Preparatet brukar användas flitigt i dopingkretsar.

- Att 300 förpackningar har skrivits ut till unga män är mycket anmärkningsvärt, säger Henrik Falhammar, forskare på Endokrinkliniken på Karolinska.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_296752.svd

Det är farligare att missbruka dopingpreparat än både heroin och amfetamin. Det hävdar foskare från Karolinska Universitetssjukhuset och Uppsala universitet som har genomfört två studier på steroidmissbrukare och en jämförelsegrupp av amfetamin- och heroinmissbrukare.
- Risken att dö är högre bland steroidmissbrukarna, och många dör påfallande unga, säger Mats Garle, chef för dopinglaboratoriet vid Karolinska Universitetssjukhuset till SvD.se.

Studien visar att testgruppen av avlidna steroidmissbrukare har en medellivslängd på 24 år medan motsvarande testgrupp av heroin- och amfetaminmissbrukare hade snittåldern 34 år.

Det stora flertalet dopingmissbrukare dör också på ett våldsamt sätt. Nästan hälften (44 %) i en testgrupp på 52 avlidna dopingmissbrukare dog av mord eller självmord. Alla utom en i gruppen avled till följd av skada eller förgiftning.

Någon som fortfarande vill legalisera det under kontrollerade former?

agazza
2009-06-26, 11:30
yeah right :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Psykos

Rahf
2009-06-26, 11:37
Jag tror knappast bodybuilders på elitnivå mår särskilt bra. Definitivt inte fysiskt bra och förmodligen inte psykiskt bra heller. Stora viktpendlingar varje år, en hel del preparat som har biverkningar osv. Vem har inte sett en Olympia-deltagare med gyno-tuttar som någon månad senare helt plötsligt ser relativt normal ut?

Nej, resonemanget att bara för att de äter ren mat och tränar hårt så mår de bra faller nog på mängden mat, fördelningen av mat och preparaten. Att hävda steroidmissbruk som problemfritt "bara man vet vad man gör." känns rätt naivt.

Martin Löwgren
2009-06-26, 11:39
Att det inte skulle vara biverningar är det väl inte någon verkligen tror på:

http://svt.se/2.8402/1.128607/jakten_pa_den_perfekta_kroppen_021008

Taget i från artikeln, lite intressant!Äh skitpost jag läste fel :(

Martin Löwgren
2009-06-26, 11:43
Är det förövrigt sant eller har någon mer hört att Coleman behövde ha syrgasmask på sig när han skulle hålla ett seminarie i sverige för nåt år sedan i en byggnad utan hiss? Dålig kondis :)

Hemi
2009-06-26, 11:47
Är det förövrigt sant eller har någon mer hört att Coleman behövde ha syrgasmask på sig när han skulle hålla ett seminarie i sverige för nåt år sedan i en byggnad utan hiss? Dålig kondis :)

Opti inför seminariet kanske;) En del skulle svimma i alla fall. Coleman verkar inte vara den mest självgående pratkvarnen eller?

Martin Löwgren
2009-06-26, 11:50
Opti inför seminariet kanske;) En del skulle svimma i alla fall. Coleman verkar inte vara den mest självgående pratkvarnen eller?
Haha han e ju fan helt klockren :naughty:

Skulle fan kunna lyssna på vadsomhelst så länge han skötte snacket.

saab900
2009-06-26, 11:54
Det finns förstås några på gymet som använder dopingpreparat. De diskuterar det helt öppet sinsemellan, därför är jag säker. Ett par stycken av dem är skadade för tillfället. De verkar ha gått ut för hårt, säkert inte ovanligt. Ytterligare ett par stycken växer inte nämnvärt, eftersom de helt verkar missförstå betydelsen av att också äta ordentligt. Nej, jag tror att man mår bättre av att hålla sig borta från den skiten och växa långsammare istället.

Medusa, vad tror du att man mår bäst av?

* Styrketräning 4-6 dagar i veckan
* Cardio 2 dagar i veckan
* Bra kosthållning,
* Undvika tobak och alkohol
* Samt ta steroider

Eller

* Styrketräning 4-6 dagar i veckan
* Cardio 2 dagar i veckan
* Bra kosthållning,
* Undvika tobak och alkohol
* INTE ta steroider

Givetvis nummer två om vi förutsätter att alla studier som påvisar biverkningar av steroider inte är en konspiration bland spensliga forskare som mobbades av idrottskillarna i skolan ;)

ceejay
2009-06-26, 11:54
Hobbes, kan du definiera en steroidmissbrukare? I artikeln står det att sådana människor oftast dör på ett våldsamt sätt och lite andra saker...

Men missbrukare, är det pelle som preppar en gång per år inför sommaren eller pontus som väger 130kg som nästan året runt ligger på och satsar mot olympia?

Medusa
2009-06-26, 12:00
Alltså tror många missförstår mig, jag är inte för en total legalisering av steroider så att alla kan köpa själva etc.. Jag är för en partiell legalisering där steroider skall kunna ges under kontrollerade former för utvalda personer om skälen och personen anses tillräckligt starka / lämpliga, vad sedan dessa skäl eller lämplighet skulle vara är ju en helt annan diskussion men ett totalförbud som vi har idag tycker jag är olämpligt..

Sen Hobbes, statistiken du visade, säger väl inte så mycket egentligen utan att veta den totala mängden "steroidmissbrukare" och "heroinmissbrukare"... Förmodligen missbrukar färre personer steroider och då minskar ju spektrumet medans heroinmissbrukare förmodligen är en större mängd och därmed bredare spektrum vilket ökar medelåldern som var huvudargumentet i texten? Att de dör yngre that is.. Om steroider blev delvis legaliserat tror jag att medelåldern skulle bli högre än 24 och förmodligen skulle inte mord och självmord vara främsta dödsorsaken..

Om de sedan dog av mord och självmord vad säger det? Vilken typ av människor är detta? Vilken typ av människor i Sverige idag missbrukar steroider? Alltså det är ju kriminellt att bruka och relativt svårt att få tag på så därmed kan man ju rimligtvis anta att det är kriminella människor eller människor med kriminella kontakter som främst nyttjar? Den miljön är väl knappast gynnsam..

Hur många amerikanska byggare på toppnivå dör av mord eller självmord? Arnold? Columbu? Ferrigno? Coleman? Priest? Kai? Mentzer? Etc.. Jag har aldrig hört om det.. Men Mentzer dog ju ung, och Titus sitter på fängelse för dråp / mord men säger väl egentligen ingenting..

Hursomhelst, självklart är steroider farligt om de används på fel sätt och ges till fel människor, precis som med vapen, droger, mat, alkohol (rattfylla, fyllebråk på krogen etc, hur många dör inte av det) rökning och tobak dödar fortfarande fler människor..

Jag snackar om KONTROLLERADE former..!

Hemi
2009-06-26, 12:02
Haha han e ju fan helt klockren :naughty:

Skulle fan kunna lyssna på vadsomhelst så länge han skötte snacket.


Absolut! Men en kille nedifrån the Deep South, just därför jag hillar hans stil, reser plötsligt jorden runt och skall hantera micar och styra upp talscheman, jag vet inte, kan tänka mig att knäna darrar på honom av andra orsaker än dålig kondis också, äh jag vet inte.

Hobbes
2009-06-26, 12:03
Hobbes, kan du definiera en steroidmissbrukare? I artikeln står det att sådana människor oftast dör på ett våldsamt sätt och lite andra saker...

Men missbrukare, är det pelle som preppar en gång per år inför sommaren eller pontus som väger 130kg som nästan året runt ligger på och satsar mot olympia?

Jag ser inte varför jag skall definiera en steoridmissbrukare, det stod rätt tydligt i de länkarna!

Men eftersom du frågar, om man använder steorider i sitt gymmande så är man per definition missbrukare i mina ögon! Pelle och Pontus i ditt exempel missbrukar ju steorider, pelle under sommaren och pontus flera ggr per år!

Jag vill bara påpeka att jag dömmer inte, har aldrig använt, kommer inte att använda! Hur konstigt det än låter har jag förståelse för att det används - dock måste vi också har förståelse för att det finns baksidor av det!

Lite tankar från mig angående doping inom den träningsformen jag håller på med CrossFit skrev jag här: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3734594&postcount=2733

Martin Löwgren
2009-06-26, 12:04
Jag vill bara påpeka att jag dömmer inte, har aldrig använt, kommer inte att använda! Hur konstigt det än låter har jag förståelse för att det används - dock måste vi också har förståelse för att det finns baksidor av det!+1

Amen broder

saab900
2009-06-26, 12:09
Alltså tror många missförstår mig, jag är inte för en total legalisering av steroider så att alla kan köpa själva etc.. Jag är för en partiell legalisering där steroider skall kunna ges under kontrollerade former för utvalda personer om skälen och personen anses tillräckligt starka / lämpliga, vad sedan dessa skäl eller lämplighet skulle vara är ju en helt annan diskussion men ett totalförbud som vi har idag tycker jag är olämpligt..

Sen Hobbes, statistiken du visade, säger väl inte så mycket egentligen utan att veta den totala mängden "steroidmissbrukare" och "heroinmissbrukare"... Förmodligen missbrukar färre personer steroider och då minskar ju spektrumet medans heroinmissbrukare förmodligen är en större mängd och därmed bredare spektrum vilket ökar medelåldern som var huvudargumentet i texten? Att de dör yngre that is.. Om steroider blev delvis legaliserat tror jag att medelåldern skulle bli högre än 24 och förmodligen skulle inte mord och självmord vara främsta dödsorsaken..

Om de sedan dog av mord och självmord vad säger det? Vilken typ av människor är detta? Vilken typ av människor i Sverige idag missbrukar steroider? Alltså det är ju kriminellt att bruka och relativt svårt att få tag på så därmed kan man ju rimligtvis anta att det är kriminella människor eller människor med kriminella kontakter som främst nyttjar? Den miljön är väl knappast gynnsam..

Hur många amerikanska byggare på toppnivå dör av mord eller självmord? Arnold? Columbu? Ferrigno? Coleman? Priest? Kai? Mentzer? Etc.. Jag har aldrig hört om det.. Men Mentzer dog ju ung, och Titus sitter på fängelse för dråp / mord men säger väl egentligen ingenting..

Hursomhelst, självklart är steroider farligt om de används på fel sätt och ges till fel människor, precis som med vapen, droger, mat, alkohol (rattfylla, fyllebråk på krogen etc, hur många dör inte av det) rökning och tobak dödar fortfarande fler människor..

Jag snackar om KONTROLLERADE former..!

Medusa, vad tror du att man mår bäst av, kontrollerade former eller ej.

Alternativ 1:

* Styrketräning 4-6 dagar i veckan
* Cardio 2 dagar i veckan
* Bra kosthållning,
* Undvika tobak och alkohol
* Samt ta steroider

Eller Alternativ 2:

* Styrketräning 4-6 dagar i veckan
* Cardio 2 dagar i veckan
* Bra kosthållning,
* Undvika tobak och alkohol
* INTE ta steroider

Medusa
2009-06-26, 12:17
Medusa, vad tror du att man mår bäst av, kontrollerade former eller ej.

Alternativ 1:

* Styrketräning 4-6 dagar i veckan
* Cardio 2 dagar i veckan
* Bra kosthållning,
* Undvika tobak och alkohol
* Samt ta steroider

Eller Alternativ 2:

* Styrketräning 4-6 dagar i veckan
* Cardio 2 dagar i veckan
* Bra kosthållning,
* Undvika tobak och alkohol
* INTE ta steroider

Beror väl på hur stor man vill bli egentligen?.. Har personen tränat i över tio år och ännu inte är nöjd då kanske steroider blir ett alternativ, då får man ju tänka över mentalt välbefinnande med.. Alltså är svårt att diskutera för är ju individuellt.. Eller hur? Under kontrollerade former finns ju biverkningar men för den personen kanske fördelarna av att bli större och starkare väger tyngre.. Precis som någon äventyrare som klättrar berg och hoppar fallskärm trots en risk att skada sig allvarligt etc.. Är väl som med allting är det inte? Allting som kanske inte är hälsosamt men som kan ge personliga belöningar..

Blev lite luddigt där hoppas det gör någon vett...

Morty
2009-06-26, 12:19
Doping är ju i princip som att offra allt hälsosamt som kommer med träningen bara för att växa snabbare.

saab900
2009-06-26, 12:27
Beror väl på hur stor man vill bli egentligen?.. Har personen tränat i över tio år och ännu inte är nöjd då kanske steroider blir ett alternativ, då får man ju tänka över mentalt välbefinnande med.. Alltså är svårt att diskutera för är ju individuellt.. Eller hur? Under kontrollerade former finns ju biverkningar men för den personen kanske fördelarna av att bli större och starkare väger tyngre.. Precis som någon äventyrare som klättrar berg och hoppar fallskärm trots en risk att skada sig allvarligt etc.. Är väl som med allting är det inte? Allting som kanske inte är hälsosamt men som kan ge personliga belöningar..

Blev lite luddigt där hoppas det gör någon vett...

Nej, jag är inte nöjd med ditt svar, var god utveckla!

De tjockisar och rökare du nämnde tidigare vars fysiska ohälsa kan komma att kosta samhället pengar och resurser, tänk om deras psykiska välbefinnade hänger på matintag och rökning precis som ditt bygger på dina muskler? Är inte det också exempel på ohälsosamma beteenden du sågar som också kan ge personliga belöningar?

Om man måste hålla humöret uppe med matvanor och andra ovanor som är självdestruktiva fungerar det ofta som kompensation för något som saknas i ens liv. Hur mycket man än äter, super eller shopapr blir man sannolikt aldrig lyckligare förrän man tar itu med det bakomliggande problemet. Kan det vara samma sak för de som är så besatta av att bli större och större att de överväger att ta medicinska preparat de vet är farliga? Om de så går upp 10 kg muskler inom 6 månader kommer de sannolikt ändå inte att vara nöjda.

Yip_man
2009-06-26, 12:54
+1

Amen broder

gillar inte +1 men här kommer definitivt en från mig med.

Martin Löwgren
2009-06-26, 12:58
gillar inte +1 men här kommer definitivt en från mig med.

Haha :D

Doctor Snuggles
2009-06-26, 13:20
Doping är ju i princip som att offra allt hälsosamt som kommer med träningen bara för att växa snabbare.

Nu rekommenderar jag inte doping, men det där är en grov överdrift och snarare en myt. Det finns risker och inte sällan bieffekter med långvarigt bruk av AAS, visst, men that's it. Faktum är att de dessutom medför positiva effekter när man börjar bli till åren.

Sess
2009-06-26, 13:23
En fråga som jag gärna skulle vilja få er definition av....

....var går gränsen mellan att "missbruka" steroider och att "bruka"? Preparaten har trots allt i många avseenden ett medicinskt syfte, ponera då att en läkare ordinerar AAS till någon med avsikten att denna ska lägga på sig muskelmassa (sker inte så ofta idag, jag vet. Man ger det för mäns motsvarighet till "menopaus" eller vid stora kroppsliga skador såsom brännskador etc.) är det då ett "missbruk" eller ett "bruk"? Vad avgör? Syftet?

Vet inte var jag vill komma riktigt....tycker bara att ordet missbruk används väldigt flitigt i denna tråden. Man berör nästan bara uteslutande kroppsbyggare dessutom...när det inom hela idrottsvärlden numera mer handlar om vilken idrottare som har det bästa läkarlaget som avgör om det blir pallplats eller ej.

Börje H
2009-06-26, 13:34
Vet inte var jag vill komma riktigt....tycker bara att ordet missbruk används väldigt flitigt i denna tråden. Man berör nästan bara uteslutande kroppsbyggare dessutom...

Nu vet jag inte om du verkligen är seriös med din frågeställning.
Patienter får anabola preparat i just medicinskt syfte. Vid bla störd hormonbalans som hindrar kroppen i sin funktion samt vid riktigt svåra brännskador.
Det är det läkemedlet är till för = bruk
Hur man kan ha svårigheter att urskilja detta från prestationsdoping eller fåfängedoping övergår mitt förstånd.
De två senare är i mitt tycke solklart = missbruk av det aktuella läkemedlet

Sess
2009-06-26, 13:43
Nu vet jag inte om du verkligen är seriös med din frågeställning.
Patienter får anabola preparat i just medicinskt syfte. Vid bla störd hormonbalans som hindrar kroppen i sin funktion samt vid riktigt svåra brännskador.
Det är det läkemedlet är till för = bruk
Hur man kan ha svårigheter att urskilja detta från prestationsdoping eller fåfängedoping övergår mitt förstånd.
De två senare är i mitt tycke solklart = missbruk av det aktuella läkemedlet

Jag är helt seriös i min frågeställning.

Ville veta om det finns några skillnader i de debatterandes definition av "missbruk" eller "bruk" och vad i så fall som avgör.

Är jag tydlig (läs gärna korkad om du önskar) nog? Och tack för din åsikt.

Martin Löwgren
2009-06-26, 14:01
Jag är helt seriös i min frågeställning.

Ville veta om det finns några skillnader i de debatterandes definition av "missbruk" eller "bruk" och vad i så fall som avgör.

Är jag tydlig (läs gärna korkad om du önskar) nog? Och tack för din åsikt.
Bruk är när det utförs på rätt indikationer (de som Börje skrev) missbruk är när det används på helt fel indikation (bli större och starkare och vinna tävlingar)

Nitrometan
2009-06-26, 15:10
En fråga som jag gärna skulle vilja få er definition av....

....var går gränsen mellan att "missbruka" steroider och att "bruka"?

Bruk är när det utförs på rätt indikationer (de som Börje skrev) missbruk är när det används på helt fel indikation (bli större och starkare och vinna tävlingar)

Precis så är det.

All användning utom den medicinska är missbruk.

sloshed
2009-06-26, 15:22
för mycket av allt är skadligt, så use but dont abuse

-Englund
2009-06-26, 16:20
Tänk er om man har bra byggargener i grunden. Och så bulkar man i 19 år, med ett gediget opti-tänkande 24/7, och sedan deffar 1 år. Ja då bör man väl se ut som någon av gladiatorerna??

tp_88
2009-06-26, 16:40
Tänk er om man har bra byggargener i grunden. Och så bulkar man i 19 år, med ett gediget opti-tänkande 24/7, och sedan deffar 1 år. Ja då bör man väl se ut som någon av gladiatorerna??
Nu tror jag inte att 19års konstant bulk är den bästa approachen, men visst, jag tror att du har rätt i att en (liten) del av befolkningen kan nå samma resultat som Gladiatorerna.

Denna gången ska jag hålla mig utanför diskussionerna om resten... :)

Börje H
2009-06-26, 17:02
Är jag tydlig (läs gärna korkad om du önskar) nog? Och tack för din åsikt.

Ber om ursäkt för den lätt syrliga tonen i mitt inlägg, men i min värld så är ju gränsen solklar.

use but dont abuse

Man blir matt.

Sess
2009-06-26, 17:15
Ber om ursäkt för den lätt syrliga tonen i mitt inlägg, men i min värld så är ju gränsen solklar.




Ingen fara. :)

Det var just det jag var nyfiken på...debatörernas personliga definition av denna gräns med tanke på hur diskussionen hittills har sett ut.

Så jag kontrar, ursäkta om jag var otydlig. :)

Dan S
2009-06-26, 17:18
Medusa har rätt och det är tamigfan löjligt att folk säger emot i det omfång ni gör det, steroider är skit helt enkelt VISST, men det är INTE värre än enorma mängder mat, tobak och alkohol, inte en jävla chans. "Vad är bra med hjärtsvikt?" INGENTING! Fattar väll ett m*ngo. Men är det bra att få leversvikt av alkohol? Nej, det är det inte. Är det bra att få lungcancer eller andra negativa effekter, man får utav tobak? Främst cigaretter. Nej det är det inte.

Är det bra att få hjärtinfarkt pga all den extra mat fetton som "tröstäter". "Kan inte sluta" osv? Nej det är det inte. Steroider skadar mindre än vad de andra alternativen var för sig gör, och vad jag ser att medusa försöker säga, och ni inte fattar är att varför finns cigaretter och tobak, då dom gör lika mycket, eller mer skada på individen och omgivningen. Löjligt. Bra att steroider är förbjudet kanske men inte i den utsträckningen det är idag (förutsatt att det är bra för medelålders män som tar mini doser för sin hälsa, och att det inte är mumbo jumbo, annars tar jag tillbaka det)
och steroider borde vara nummer 3 på listan av saker som borde begränsas, inte den första. Mat anser jag dock inte ska begränsas öht, pga principer, det skadar, kommer alltid att skada, men mat är faktiskt just.. mat.

Sen när skadar steroider samhället? Någon löper amok och dödar en kille. Okej hur många gånger har vi sett alkohol göra det? Cigarett-röken åker på oss andra dessutom. Sedan skrev någon att det handlar om moral, exakt vad är fel med steroider i mängder under kontrollerande situation? Förutsatt som sagt att det finns positiva effekter att ersätta den mängd testosteron man förlorar från det att det börjar avta.

saab900
2009-06-26, 17:23
Medusa har rätt och det är tamigfan löjligt att folk säger emot i det omfång ni gör det, steroider är skit helt enkelt VISST, men det är INTE värre än enorma mängder mat, tobak och alkohol, inte en jävla chans. "Vad är bra med hjärtsvikt?" INGENTING! Fattar väll ett m*ngo. Men är det bra att få leversvikt av alkohol? Nej, det är det inte. Är det bra att få lungcancer eller andra negativa effekter, man får utav tobak? Främst cigaretter. Nej det är det inte.

Är det bra att få hjärtinfarkt pga all den extra mat fetton som "tröstäter". "Kan inte sluta" osv? Nej det är det inte. Steroider skadar mindre än vad de andra alternativen var för sig gör, och vad jag ser att medusa försöker säga, och ni inte fattar är att varför finns cigaretter och tobak, då dom gör lika mycket, eller mer skada på individen och omgivningen. Löjligt. Bra att steroider är förbjudet kanske men inte i den utsträckningen det är idag (förutsatt att det är bra för medelålders män som tar mini doser för sin hälsa, och att det inte är mumbo jumbo, annars tar jag tillbaka det)
och steroider borde vara nummer 3 på listan av saker som borde begränsas, inte den första. Mat anser jag dock inte ska begränsas öht, pga principer, det skadar, kommer alltid att skada, men mat är faktiskt just.. mat.

Sen när skadar steroider samhället? Någon löper amok och dödar en kille. Okej hur många gånger har vi sett alkohol göra det? Cigarett-röken åker på oss andra dessutom. Sedan skrev någon att det handlar om moral, exakt vad är fel med steroider i mängder under kontrollerande situation? Förutsatt som sagt att det finns positiva effekter att ersätta den mängd testosteron man förlorar från det att det börjar avta.

Du låter som alla drogliberaler i legalisera hasch-debatter. Bara för att alkohol och tobak kan missbrukas och är lagligt ska drog X också vara laglig. Två fel blir inte ett rätt.

Hobbes
2009-06-26, 17:32
Medusa har rätt och det är tamigfan löjligt att folk säger emot i det omfång ni gör det, steroider är skit helt enkelt VISST, men det är INTE värre än enorma mängder mat, tobak och alkohol, inte en jävla chans. "Vad är bra med hjärtsvikt?" INGENTING! Fattar väll ett m*ngo. Men är det bra att få leversvikt av alkohol? Nej, det är det inte. Är det bra att få lungcancer eller andra negativa effekter, man får utav tobak? Främst cigaretter. Nej det är det inte.

Är det bra att få hjärtinfarkt pga all den extra mat fetton som "tröstäter". "Kan inte sluta" osv? Nej det är det inte. Steroider skadar mindre än vad de andra alternativen var för sig gör, och vad jag ser att medusa försöker säga, och ni inte fattar är att varför finns cigaretter och tobak, då dom gör lika mycket, eller mer skada på individen och omgivningen. Löjligt. Bra att steroider är förbjudet kanske men inte i den utsträckningen det är idag (förutsatt att det är bra för medelålders män som tar mini doser för sin hälsa, och att det inte är mumbo jumbo, annars tar jag tillbaka det)
och steroider borde vara nummer 3 på listan av saker som borde begränsas, inte den första. Mat anser jag dock inte ska begränsas öht, pga principer, det skadar, kommer alltid att skada, men mat är faktiskt just.. mat.

Sen när skadar steroider samhället? Någon löper amok och dödar en kille. Okej hur många gånger har vi sett alkohol göra det? Cigarett-röken åker på oss andra dessutom. Sedan skrev någon att det handlar om moral, exakt vad är fel med steroider i mängder under kontrollerande situation? Förutsatt som sagt att det finns positiva effekter att ersätta den mängd testosteron man förlorar från det att det börjar avta.

Läste du överhuvudtaget någon av de länkarna jag la upp??

Här har du några till:

"Man kan misstänka att yrkeskriminella använder steroiderna strategiskt för att minska sin rädsla och medkänsla", säger docent Ingemar Thiblin.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/steroider-kopplas-till-vapenbrott-1.569144

http://www.dn.se/sthlm/anabola-steroider-bakom-flera-valdsbrott-mot-flickor-1.737351

Listan kan göras lång....

C.E.J.
2009-06-26, 17:34
Vad är poängen med att argumentera för legalisering, här? Jag tror det är få som kommer nappa på era argument och ha sympati för er sak.

Ni som är för legalisering nämner att AAS inte behöver vara så negativt om man använder det ansvarsfullt. Personligen tycker jag att det finns något sådant som ansvarsfullt användande av droger, även utanför klinisk indikation, MEN, kollar man på olika preppforum så behöver man kolla noga om man ska hitta ens fem personer som använder skiten ansvarsfullt.

Det är det som är problemet med legalisering/lätta på restriktionerna, att för varje ansvarsfull användare finns det så jävla många som INTE är ansvarsfulla användare.

Medusa
2009-06-26, 17:34
Men valet måste ju människor få göra själva, det är hela min poäng iallafall, allting i livet är skadligt även kärlek i för stora mängder kan vara skadligt men man måste ge människor ett val, jag förespråkar mest steroider i ett medicinskt syfte i olika situationer men främst för män vars egen produktion börjar avta när åren börjar göra sig påminda, det är fan hemskt att skrumpna ihop och se kroppen förtvina när det finns alternativ..

Klart som fan att ungdomar o dylikt inte skall få fri tillgång till steroider och bruka hur de vill men varför skall det vara såpass begränsat.. Om någon person, under begränsade former, för sig egen skull, utan att tävla i någon idrott, med stabila sociala förhållanden och mentala etc som lever ett hälsosamt liv beslutar sig för att börja nyttja steroider utav olika anledningar (se bättre ut, må bättre, mer muskler, anti ageing, etc) skall de inte då få göra det om det anses säkert nog och kräver läkares överseende.. Löjligt om ni säger nej med tanke på tobak alkohol mat etc.. Och nej, man kan inte motarbeta allt detta, folk måste få välja, det måste finnas tillgängligt, att sedan människor missbrukar är ju deras problem men då skall det inte drabba alla andra..

"Omkring 1,3 miljoner människor dödas på världens vägar varje år. Nästan hälften av dem som dödas i trafiken är gångtrafikanter, cyklister eller motorcyklister, enligt världshälsoorganisationen, WHO."

"Man räknar med att minst 6000 människor omkommer varje år i Sverige på grund av drickandet. Det är nästan sjutton människor om dagen. Året runt." http://www.iogt.se

"In the United States, the Centers for Disease Control (CDC) estimates that 300,000 Americans die each year from obesity-related illnesses."

Och steroider är ett hot mot folkhälsan menar ni?

Medusa
2009-06-26, 17:36
http://www.dn.se/nyheter/sverige/steroider-kopplas-till-vapenbrott-1.569144

http://www.dn.se/sthlm/anabola-steroider-bakom-flera-valdsbrott-mot-flickor-1.737351

Listan kan göras lång....

"Thiblin poängterar att inte alla steroidmissbrukare gör sig skyldiga till kriminalitet.

- Det är en liten hård kärna som står för de här brotten och de är dubbelt så många som i kontrollgruppen, säger han"

saab900
2009-06-26, 17:42
Men valet måste ju människor få göra själva, det är hela min poäng iallafall, allting i livet är skadligt även kärlek i för stora mängder kan vara skadligt men man måste ge människor ett val, jag förespråkar mest steroider i ett medicinskt syfte i olika situationer men främst för män vars egen produktion börjar avta när åren börjar göra sig påminda, det är fan hemskt att skrumpna ihop och se kroppen förtvina när det finns alternativ..

Klart som fan att ungdomar o dylikt inte skall få fri tillgång till steroider och bruka hur de vill men varför skall det vara såpass begränsat.. Om någon person, under begränsade former, för sig egen skull, utan att tävla i någon idrott, med stabila sociala förhållanden och mentala etc som lever ett hälsosamt liv beslutar sig för att börja nyttja steroider utav olika anledningar (se bättre ut, må bättre, mer muskler, anti ageing, etc) skall de inte då få göra det om det anses säkert nog och kräver läkares överseende.. Löjligt om ni säger nej med tanke på tobak alkohol mat etc.. Och nej, man kan inte motarbeta allt detta, folk måste få välja, det måste finnas tillgängligt, att sedan människor missbrukar är ju deras problem men då skall det inte drabba alla andra..

"Omkring 1,3 miljoner människor dödas på världens vägar varje år. Nästan hälften av dem som dödas i trafiken är gångtrafikanter, cyklister eller motorcyklister, enligt världshälsoorganisationen, WHO."

"Man räknar med att minst 6000 människor omkommer varje år i Sverige på grund av drickandet. Det är nästan sjutton människor om dagen. Året runt." http://www.iogt.se

"In the United States, the Centers for Disease Control (CDC) estimates that 300,000 Americans die each year from obesity-related illnesses."

Och steroider är ett hot mot folkhälsan menar ni?

Jag upprepar:

Ett sunt leverne UTAN steroider är alltid bättre ur hälsosynpunkt än ett sunt leverne MED steroider.

Medusa
2009-06-26, 17:46
Jag upprepar:

Ett sunt leverne UTAN steroider är alltid bättre ur hälsosynpunkt än ett sunt leverne MED steroider.

Jaså? För vem? För dig? Ja steroider har negativa effekter på kroppen men kan även ha positiva och för individen kan det mycket väl påverka livet till det bättre, är väl för fan väldigt individuellt vad som är bra och dåligt, jag undviker exempelvis massor med nyttiga saker när jag dietar, ex spenat för jag tycker spenat smakar för jävligt och om jag skulle äta det skulle jag må så dåligt fysiskt och mentalt att det skulle förstöra mig just då, nu är det ett löjligt exempel men du fattar poängen, liksom lönlöst att då säga "spenat är bra för dig"...

FINNS MASSOR med nyttiga saker och onyttiga saker inte fan gör man allting.. Att må BRA är mentalt som fysiskt och vad jag försöker säga är att steroider kan ha positiva effekter för individen beroende på varför personen tar dem, eller vill ta, etc etc..

Tom Warrior
2009-06-26, 17:50
Jag upprepar:

Ett sunt leverne UTAN steroider är alltid bättre ur hälsosynpunkt än ett sunt leverne MED steroider.

Inte för de med störd hormonprofil, vilket kan rättas till med steroider.

Yip_man
2009-06-26, 17:59
Hur ser det ut i England för där är det väl lagligt eller?

Arne Persson
2009-06-26, 18:05
Beror väl på hur stor man vill bli egentligen?.. Har personen tränat i över tio år och ännu inte är nöjd då kanske steroider blir ett alternativ, då får man ju tänka över mentalt välbefinnande med.. Alltså är svårt att diskutera för är ju individuellt.. Eller hur? Under kontrollerade former finns ju biverkningar men för den personen kanske fördelarna av att bli större och starkare väger tyngre.. Precis som någon äventyrare som klättrar berg och hoppar fallskärm trots en risk att skada sig allvarligt etc.. Är väl som med allting är det inte? Allting som kanske inte är hälsosamt men som kan ge personliga belöningar..

Blev lite luddigt där hoppas det gör någon vett...

En av dom vanligaste och "trevligaste" biverkningarna som jag har noterat, speciellt bland sterioidivrarna, är de psykiska förändringarna som dom ofta uppvisar. Givetvis är dom omedvetna eller självförnekande om dessa. Chansen är alldeles för stor att dom får smak för skiten och sedan är det kört. Då är spiralen ett faktum....

Hobbes
2009-06-26, 18:11
"Thiblin poängterar att inte alla steroidmissbrukare gör sig skyldiga till kriminalitet.

- Det är en liten hård kärna som står för de här brotten och de är dubbelt så många som i kontrollgruppen, säger han"

Ja, men den lilla hårda kärnan begår grov brottslighet såsom mord, våldtäkt och misshandel.

Bra att du ännu en gång hjälpte till att förstärka det budskapet!!

saab900
2009-06-26, 18:15
Inte för de med störd hormonprofil, vilket kan rättas till med steroider.

Ja, och här ingår ju säkert många hobbybyggare, och doserna i medicinska sammanhang är säkert lika stora *rolleyes*

Hobbes
2009-06-26, 18:15
Jaså? För vem? För dig? Ja steroider har negativa effekter på kroppen men kan även ha positiva och för individen kan det mycket väl påverka livet till det bättre, är väl för fan väldigt individuellt vad som är bra och dåligt, jag undviker exempelvis massor med nyttiga saker när jag dietar, ex spenat för jag tycker spenat smakar för jävligt och om jag skulle äta det skulle jag må så dåligt fysiskt och mentalt att det skulle förstöra mig just då, nu är det ett löjligt exempel men du fattar poängen, liksom lönlöst att då säga "spenat är bra för dig"...

FINNS MASSOR med nyttiga saker och onyttiga saker inte fan gör man allting.. Att må BRA är mentalt som fysiskt och vad jag försöker säga är att steroider kan ha positiva effekter för individen beroende på varför personen tar dem, eller vill ta, etc etc..

Om det stora svarta hålet inombords är så stort att steorider och en större fysik kropp är det enda sättet att må bra psykiskt då är inte steorider lösningen på den individens problem!

Du inser väl att du talar emot dig i ditt exempel!

Medusa
2009-06-26, 18:17
En av dom vanligaste och "trevligaste" biverkningarna som jag har noterat, speciellt bland sterioidivrarna, är de psykiska förändringarna som dom ofta uppvisar. Givetvis är dom omedvetna eller självförnekande om dessa. Chansen är alldeles för stor att dom får smak för skiten och sedan är det kört. Då är spiralen ett faktum....

Jag instämmer helt och därför måste det ske med läkares överseende och endast under kontrollerande, nej, VÄLDIGT kontrollerade former!

Medusa
2009-06-26, 18:19
Om det stora svarta hålet inombords är så stort att steorider och en större fysik kropp är det enda sättet att må bra psykiskt då är inte steorider lösningen på den individens problem!

Du inser väl att du talar emot dig i ditt exempel!

Ja kanske du har rätt, eller igen kanske inte, är liksom lönlöst att diskutera individers potentiella drivkrafter bakom, för de är just individuella och kan vara negativa eller positiva, eller både och, samtidigt..

Finns väl dem som kissar och bajsar på varandra när de har sex och det är någonting jag förmodligen aldrig kommer förstå vilket "svart hål" det fyller..

Börje H
2009-06-26, 18:20
Jag instämmer helt och därför måste det ske med läkares överseende och endast under kontrollerande, nej, VÄLDIGT kontrollerade former!

Bumpar upp delar av mitt eget inlägg för ett par sidor tebax.

Vem tycker du skall kontrollera dessa former?
Skall den offentliga sjukvården, som redan nu står på ruinens brant och har svårigheter att ge värdig vård, kontrollera utseendefixerade och osäkra människor som inte har tid och ork att träna ordentligt?

Arne Persson
2009-06-26, 18:22
Jag instämmer helt och därför måste det ske med läkares överseende och endast under kontrollerande, nej, VÄLDIGT kontrollerade former!

Jo, men då kanske det inte gör någon nytta.... Jag tror inte att alla våra kära högt kompetenta (he he) "internetdopingexperter" hade godkänt de medicinska "minidoserna" som överhuvudtaget verksamma......

Taisho
2009-06-26, 18:50
jag förespråkar mest steroider i ett medicinskt syfte i olika situationer men främst för män vars egen produktion börjar avta när åren börjar göra sig påminda, det är fan hemskt att skrumpna ihop och se kroppen förtvina när det finns alternativ..

Du menar alltså att man bör legalisera sterioder för att det finns pojkar som inte klarar av att bli vuxna män och åldras...

tp_88
2009-06-26, 18:55
Hur ser det ut i England för där är det väl lagligt eller?
0 dödsfall/år bland 42.000 användare, kan t.ex. jämföras med alkohol: 40.000 dödsfall/år bland 40 miljoner användare eller tobak: 114.000 dödsfall/år bland 10 miljoner användare.

I utredningen som (Brittiska) regeringen beställde, som tog hänsyn till fysiska skadeverkningar, påverkan på samhället och hur beroendeframkallade olika droger var, så hamnade AAS på 16e plats av 20, tobak på 9e och alkohol på 5e.

ceejay
2009-06-26, 19:03
Det känns fel att säga det men jag tycker att AAS är för begränsat i förhållande till vad annat borde vara.

Flamea mig.

stridis
2009-06-26, 19:07
Nu har jag gjort forumdödssynden att inte läsa tråden men någon fråga:

Hormonterapi i "anti-aging" syfte för äldre män, vad finns det för forskning på effekterna? Om det är acceptabelt biverkningsfritt så varför inte?

stridis
2009-06-26, 19:16
Sedan tycker jag alkohol eller typ rohypnol + AAS kan ta en elak vänding. Bara en sådan sak. Summan blir större än delarna (var för sig så kan det ju för vissa fungera hyfsat) och är det lagligt och lätt att få tag i och utan kontroll så då...

agazza
2009-06-26, 19:26
Jag anser också att män över 40~50 bör kunna få recept på lägre doser. Allt annat bör som sagt vara förbjudet.

Hobbes
2009-06-26, 19:37
0 dödsfall/år bland 42.000 användare, kan t.ex. jämföras med alkohol: 40.000 dödsfall/år bland 40 miljoner användare eller tobak: 114.000 dödsfall/år bland 10 miljoner användare.

I utredningen som (Brittiska) regeringen beställde, som tog hänsyn till fysiska skadeverkningar, påverkan på samhället och hur beroendeframkallade olika droger var, så hamnade AAS på 16e plats av 20, tobak på 9e och alkohol på 5e.

Det känns fel att säga det men jag tycker att AAS är för begränsat i förhållande till vad annat borde vara.

Flamea mig.

Känner igen dessa argument, den där brittiska studien verkar gå het i de liberala kretsarna - förbjud alkoholen och cigaretterna men rör inte vårt AAS och knark!

Börjar ni inte tröttna på jämförelsen mellan alkohol och AAS/narkotika? Eller skall vi anta att de som är för redan använder/vill använda och allt i grund och botten handlar om försvarstal och försvarsmekanismer?!

Jag får bumpa mig själv i mitt tidigare inlägg vart jag står i frågan. (i början av tråden).

C.E.J.
2009-06-26, 19:39
Hormonterapi i "anti-aging" syfte för äldre män, vad finns det för forskning på effekterna? Om det är acceptabelt biverkningsfritt så varför inte?

http://www.endotext.org/male/male11/maleframe11.htm

"Potential Beneficial Effects of Testosterone Replacement in Older Men with Low Testosterone Levels" och framåt.

tp_88
2009-06-26, 19:42
Känner igen dessa argument, den där brittiska studien verkar gå het i de liberala kretsarna - förbjud alkoholen och cigaretterna men rör inte vårt AAS och knark!

Börjar ni inte tröttna på jämförelsen mellan alkohol och AAS/narkotika? Eller skall vi anta att de som är för redan använder/vill använda och allt i grund och botten handlar om försvarstal och försvarsmekanismer?!

Jag får bumpa mig själv i mitt tidigare inlägg vart jag står i frågan. (i början av tråden).
Missade du helt att 1-4e platserna gick till olika typer av narkotika? Samt 6-8e (mellan alkohol och tobak), osv.

Försvarstal, pls.. Jag välkomnar dig att tillsammans med RF (jag tränar på RF-anslutet gym) eller Polisen knacka på hos mig med en piss-flaska, så lovar jag att fylla den.

Hobbes
2009-06-26, 19:42
Det finns fortfarande de som vill vinna rena och utan fusk!

http://games2009.crossfit.com/thegames/games-09-steroid-testing.html

Break Records Legally: CrossFit will be conducting on-site steroid testing on all athletes competing at the 2009 CrossFit Games. Every competitor will be required to provide a urine specimen during the Games which will be tested for performance enhancing substances. A positive result on this test will negate any placings, and all awards will be rescinded.

En relativt liten företeelse i sportsammanhang, men CrossFit Games 2009 kommer alla tävlande att testas! Jag känner en stolthet när jag tränar CrossFit när man från organisationens kärna talar om vart man står i frågan!

CVN
2009-06-26, 20:05
Att träna gör att man dör tidigare än vanligt då det sliter på hjärtat

Stämmer verkligen detta? Har alltid fått höra att dem flesta lever längre utav att träna och hålla sig i bra form.

agazza
2009-06-26, 20:15
Stämmer verkligen detta? Har alltid fått höra att dem flesta lever längre utav att träna och hålla sig i bra form.

måttlig träning är bra, speciellt kondition, men att träna kroppen till att växa sig större utöver normaltillstånd kräver ju mer av alla organ.

Det är ju inte direkt en jättegrej, men tex att bara gymma utan konditionsträning gör ju att du får högre vilopuls och ditt hjärta får jobba lite hårdare än vanligt hela tiden.

Rockhard
2009-06-26, 20:30
Stämmer verkligen detta? Har alltid fått höra att dem flesta lever längre utav att träna och hålla sig i bra form.

Nyttigast för att leva länge är väl typ inte mer än 30 min promenad varje dag med bra man men extremt små mängder så man håller sig riktigt smal. Så ser det ju inte ut för de flesta som inte tränar dock. Men träna så man bränner massa energi är inte nyttigt.

Rockhard
2009-06-26, 21:02
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_296752.svd

Det är farligare att missbruka dopingpreparat än både heroin och amfetamin. Det hävdar foskare från Karolinska Universitetssjukhuset och Uppsala universitet som har genomfört två studier på steroidmissbrukare och en jämförelsegrupp av amfetamin- och heroinmissbrukare.
- Risken att dö är högre bland steroidmissbrukarna, och många dör påfallande unga, säger Mats Garle, chef för dopinglaboratoriet vid Karolinska Universitetssjukhuset till SvD.se.

Studien visar att testgruppen av avlidna steroidmissbrukare har en medellivslängd på 24 år medan motsvarande testgrupp av heroin- och amfetaminmissbrukare hade snittåldern 34 år.

Det stora flertalet dopingmissbrukare dör också på ett våldsamt sätt. Nästan hälften (44 %) i en testgrupp på 52 avlidna dopingmissbrukare dog av mord eller självmord. Alla utom en i gruppen avled till följd av skada eller förgiftning.


Någon som fortfarande vill legalisera det under kontrollerade former?

Har du någon aning hur dom har gjort denna undersökning? För givetvis bli steroidmissbrukare äldre än 24 år *rolleyes*

phrack
2009-06-26, 21:08
En relativt liten företeelse i sportsammanhang, men CrossFit Games 2009 kommer alla tävlande att testas! Jag känner en stolthet när jag tränar CrossFit när man från organisationens kärna talar om vart man står i frågan!

Det stora problemet med doping är ju att du kan ta det flera månader innan tävlingen och ändå få en enorm fördel samtidigt som du testar rent vid tävlingstillfället. Men visst, för sponsorer ser det ju förstås jävligt bra ut. Klirr i kassan för Crossfit.

Arne Persson
2009-06-26, 21:09
Jag anser också att män över 40~50 bör kunna få recept på lägre doser. Allt annat bör som sagt vara förbjudet.

Varför skulle man behöva det?

Taisho
2009-06-26, 21:10
Har du någon aning hur dom har gjort denna undersökning? För givetvis bli steroidmissbrukare äldre än 24 år *rolleyes*

Det står i texten att testgruppen bestod av avlidna missbrukare.

agazza
2009-06-26, 21:16
Varför skulle man behöva det?

över 60 då? jag är inte riktigt säker på när egenproduktionen börjar dala, tycker det är Ok att alla oavsett ålder borde iaf kunna ligga på samma nivåer som hormonstinna 19 åringar.

Rockhard
2009-06-26, 21:20
Det står i texten att testgruppen bestod av avlidna missbrukare.

Avlidna missbrukare som dog unga ja. Du måste ju inse att det är en orimlighet annars.

Hobbes
2009-06-26, 22:27
Det stora problemet med doping är ju att du kan ta det flera månader innan tävlingen och ändå få en enorm fördel samtidigt som du testar rent vid tävlingstillfället. Men visst, för sponsorer ser det ju förstås jävligt bra ut. Klirr i kassan för Crossfit.

Det problemet är jag väl medveten om - nu går ju CF games av den 10-12 juli och man annonserade ut detta den 18 juni, i år kanske någon lämnar återbud!

Hobbes
2009-06-26, 22:32
Har du någon aning hur dom har gjort denna undersökning? För givetvis bli steroidmissbrukare äldre än 24 år *rolleyes*

Har inte studien i fulltext, men detta stod det i artikeln jag länkade till:

I den ena studien har forskarna undersökt 1463 personer som tidigare sökt hjälp på olika mottagningar, som Maria Ungdom i Stockholm. Av dem hade 248 personer använt anabola steroider, och denna grupp sökte oftare vård för psykisk sjukdom, missbruk och hjärtbesvär än de övriga. Här noterades också fler dödsfall. Den andra studien omfattar en testgrupp på 52 avlidna steroidmissbrukare och 63 avlidna heroin- och amfetaminmissbrukare.



Man måste verkligen se till baksidorna av användet och dess komplexitet i relation med samhällstillhörighet (kriminella kretsar osv.)

p1r
2009-06-27, 03:37
Håller helt med Börje!
Hur ska det finnas tid för läkare att "ta hand om" byggare och dosera dom bara för att dom inte orkar träna rent? Jag tycker inte dina argument håller på långa vägar Medusa!

J A L
2009-06-27, 12:46
Men valet måste ju människor få göra själva, det är hela min poäng iallafall, allting i livet är skadligt även kärlek i för stora mängder kan vara skadligt men man måste ge människor ett val, jag förespråkar mest steroider i ett medicinskt syfte i olika situationer men främst för män vars egen produktion börjar avta när åren börjar göra sig påminda, det är fan hemskt att skrumpna ihop och se kroppen förtvina när det finns alternativ..

Klart som fan att ungdomar o dylikt inte skall få fri tillgång till steroider och bruka hur de vill men varför skall det vara såpass begränsat.. Om någon person, under begränsade former, för sig egen skull, utan att tävla i någon idrott, med stabila sociala förhållanden och mentala etc som lever ett hälsosamt liv beslutar sig för att börja nyttja steroider utav olika anledningar (se bättre ut, må bättre, mer muskler, anti ageing, etc) skall de inte då få göra det om det anses säkert nog och kräver läkares överseende.. Löjligt om ni säger nej med tanke på tobak alkohol mat etc.. Och nej, man kan inte motarbeta allt detta, folk måste få välja, det måste finnas tillgängligt, att sedan människor missbrukar är ju deras problem men då skall det inte drabba alla andra..

"Omkring 1,3 miljoner människor dödas på världens vägar varje år. Nästan hälften av dem som dödas i trafiken är gångtrafikanter, cyklister eller motorcyklister, enligt världshälsoorganisationen, WHO."

"Man räknar med att minst 6000 människor omkommer varje år i Sverige på grund av drickandet. Det är nästan sjutton människor om dagen. Året runt." http://www.iogt.se

"In the United States, the Centers for Disease Control (CDC) estimates that 300,000 Americans die each year from obesity-related illnesses."

Och steroider är ett hot mot folkhälsan menar ni?

Jag har följt tråden från första sidan och har sett din argumentation förändras i takt med att sidnumren på tråden blir högre. Det är inget som helst påhopp eller smart ass-påpekande, men det brukar underlätta att hålla en enhetlig linje utifrån sin övertygelse, eller överge den till förmån för någonting annat. Bäst att sätta en ;) här.

Som alla andra är jag mycket intresserad av att få höra hur du hade tänkt att ditt semi-legaliserande skulle gå till? Vilka skall få den? "Några få utvalda" säger du. Är det folk med uttalade och dokumenterade Olympiadrömmar, sådana som aldrig lämnar en viss nivå i bänken eller sådana som bara vill bli stora som hus? Eller kanske de som är lite ledsna i ansiktet? Jag vet att jag själv är ganska naiv när det gäller idéer och tankar kring vad som är möjligt, men här backar till och med jag.

Eftersom du har skrivit så mycket som är tvärt emot vad jag tror på, så quotar jag dig, men resten av inlägget är mer allmänt hållet:

Det dras det paralleller mellan steriodmissbruk och exempelvis antal döda i trafiken. Jag är fullkomligt allergisk mot sådana jämförelser. Den som tänker litet längre måste förstå att det är en fullkomligt irrelevant jämförelse. Jag kan tänka mig att resonemanget går någonting i stil med "tusen gånger fler dör i trafiken än i fall relaterade till steroidmissbruk - därför måste steroidmissbruk vara tusen gånger mindre farligt än att köra bil".

Förutom att det saknas perfekt information kring vartenda dödsfall, vilket gör att man inte kan veta orsak och upprinnelse, så kan man, om man skall tala i statistiska termer, konstanthålla för hyfsat många variabler då det gäller trafiken, vilket alldeles garanterat kommer att kasta om ordningen. Jag hejdar mig här. Jämförelsen är så dum att jag inte kan uppbringa mer energi för att argumentera mot den.

Sedan skall man i vissa avseenden skilja på doping och dopning. I en sport där utfallet bestäms av domare, så måste man tävla på lika villkor. Punkt. I exempelvis bilracing har man olika klasser där man är begränsad på olika vis för att det skall bli något slags balans mellan förarprestation och material - och där tävlar man mot konkurrenterna samt klockan. I simhopp och konstskridskoåkning bedöms man av domare, rakt av. Så även i exempelvis bodybuilding. Hur i hela världen skall den sporten då kunna bli rättvis, om man nu vill det, och ens kvarstå som sport om folk dopar sig? Då försvinner ju prestationsmomentet (ja, jag vet att man fortfarande måste slita som ett djur för att bli "stor", även om man går på steroider, men det är inte det som är det viktiga - det måste man även om man är ren) och man kan lika gärna skicka upp en robot på scenen och ge pris till den som har designat det bästa höljet.

När det gäller folk som kurar på gymmet för att bli stora, snygga och kanske lite klämmigt farliga är det kanske till och med ännu mer komplext. Då blir det ju farligt på riktigt för folk som råkar vistas i deras närhet. "De flesta som kurar för att bli stora, snygga och kanske lite klämmigt farliga är ju redan farliga!" säger garanterat någon, enligt ovan. Ja, för fan, så se till att de inte blir ännu farligare då! Om någon ensam kroppsbygare dör för att han skulle springa ikapp bussen på morgonen så är det ju tragiskt, men om någon storsnyggochfarlig flippar på krogen och skadar andra - var hans (hypotetiskt nu) av samhället tillåtna bruk av steroider, som innebar kanske en liten, nu svunnen, höjning av välbefinnandet, värt lidandet för andra?

Just det senare resonemanget är intressant. Allting handlar om trade-off:er. Släpper man på steroider någonstans, så måste man räkna med att någonting annat minskar. Om 10 000 svenskar lagligt börjar kura och en människa på grund av detta blir ihjälslagen - var den personens liv värt en nettoökning av Sveriges muskelmassa på approximativa 100 000 kg (givet att samtliga kurare har gått upp 10 kg ren muskelmassa)? Den som tycker det, skulle nog också gärna ha bakat frukostscones till Pol Pot. Tilläggas bör att muskelmasseresonemanget är pressat, men ändock relevant till sin idé.

Ytterligare en aspekt av det hela är hur vi betraktar världen runt omkring oss. Vad du ser, är vad som finns. Det blir inte mer än så här. Himlen kommer alltid att vara där uppe, marken där nere och däremellan vad vi kallar för Vår Värld. Mycket kan man förändra, men det mesta är hos sig själv. Om man inte kan acceptera att världen är som den är, så får man nog börja med att bearbeta det hos sig själv. Folk sätter på sig ett par 3D-glasögon och går på bio för att duken skall bli så lik världen utanför som möjligt - när man kommer ut från salongen är världen fortfarande likadan. Och det innebär att folk kommer att vara snälla, folk kommer att vara elaka, asfalten är brännhet i solen om sommaren och det råkar vara så att det tar lång tid att bygga muskler och bli tufft stor. Acceptera det, för du kan inte ändra världen. Om du inte kan acceptera det, så kommer du att få problem, för världen lär inte ändra sig bara för att du vill bli stor på en månad. Om du kurar, så har du glömt att ta av dig 3D-glasögonen när du gick ut från biosalongen.

Det var dagens lektion. Ite, missa est.

:banned

Olaaa
2009-06-27, 13:04
över 60 då? jag är inte riktigt säker på när egenproduktionen börjar dala, tycker det är Ok att alla oavsett ålder borde iaf kunna ligga på samma nivåer som hormonstinna 19 åringar.

Håller faktiskt med på den punkten, börjar väl dala redan i sena 20års åldern men 50 plus i USA så mig veterligen kan man få vissa preparat utskrivna för att balansera hormonerna. Nu snackar vi till en normal nivå och då bör man inte få fler biverkningar än om kroppen själv hade producerat, dvs som den gör på mig nu och jag lider inte. ;)

Du som säger att det borde legaliseras, du tror inte att folk ändå hade missbrukat? "Ähh fan det här räcker inte jag behöver mer" men det får du inte då hittar du det på annat håll, precis som idag. Det finns de som missbrukat någon tyngre drog som fått preparat utskrivet för att de ska sluta, många slutar inte utan tar det OCKSÅ.

Hade tobak och alkohol uppfunnits idag hade det med största sannolikhet förbjudits men nu har alkohol funnits i tusentals år och du kan inte bara gå in och göra som de försökte i USA, förbjuda det. Däremot något som alltid varit förbjudet (utanför just det läkemedlet är till för) så är det inga större problem att låta det vara det. Visst kommer ändå vissa att missbruka det och gnälla.

För övrigt håller jag med lite att staten ska inte agera förälder till alla och förbjuda saker hit och dit. Det är individens ansvar MEN om du missbrukar något och blir sjuk så ska du inte komma och gnälla efter hjälp. T.ex. epedra/epedrin, tycker det är tramsigt, det är inte direkt skadligt för en frist ung individ som doserar lågt. Däremot har någon/några överdoserat och kanske redan haft hjärtproblem och då har staten kommit (i många länder) och sagt "NEJ VI MÅSTE FÖRBJUDA DET HÄR FÖR ALLA BARA FÖR ATT NÅGRA INTE KAN TA ANSVAR FÖR SIG SJÄLVA!"

firarjulen
2009-06-27, 16:35
text

bra skrivet! håller med.