handdator

Visa fullständig version : Alternativ till knäböj, marklyft?


Kordit
2009-06-25, 18:46
Hej

Jag har börjat känna av nedre delen av ryggen när jag kör knäböj, marklyft och rakbensmarklyft. Jag har därför tänkt att hålla upp med dom ett tag men undrar om det finns några alternativa övningar jag kan köra i maskin som gör likvärdig nytta.

Mina känningar kommer nog av dålig teknik då vikterna fortfarande är lätta (65-70kg) men så är jag nybörjare också. Tekniken tänkte jag fila på med lättare vikter bara jag inte har känningar av ryggen längre.

vicarious
2009-06-25, 19:26
Vad menar du med känningar?

Finns ju en uppsjö andra övningar, ta gärna en titt i övningsbanken:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

capture
2009-06-25, 19:48
Glöm inte buktrycket, gör stor skillnad.

Kordit
2009-06-25, 19:51
Småont helt enkelt. Efter gårdagens knäböj och rakbensmarklyft var det rätt besvärligt i andra ställningar än liggande. I dag kände jag av ryggen när jag klippte gräset.

Försökte vara noga med buktrycket och höll ner tempot lite för att få till trycket rätt men det blev antagligen fel ändå.

Jo jag känner till övningsbanken men som nybörjare skulle jag vilja ha rek på någon. Ska jag välja fritt blir det nog benpress, chins och lite mera sittande rodd. Men de inriktar sig väl inte på riktigt samma muskler.

Pjotor
2009-06-25, 20:05
Jag inledde marklyft med låg (40 kg) vikt och lyfte medvetet fel, så att ryggen fick jobba ordentligt. När jag sedan vågade lita på att ryggen hängde med började jag öka vikten. Dock började jag inte med marklyft förrän efter drygt två månaders regelbunden träning.

Känner du av marklyft så råder jag dig att fråga någon som vet hur man gör.

vicarious
2009-06-25, 20:28
Småont helt enkelt. Efter gårdagens knäböj och rakbensmarklyft var det rätt besvärligt i andra ställningar än liggande. I dag kände jag av ryggen när jag klippte gräset.

Försökte vara noga med buktrycket och höll ner tempot lite för att få till trycket rätt men det blev antagligen fel ändå.

Jo jag känner till övningsbanken men som nybörjare skulle jag vilja ha rek på någon. Ska jag välja fritt blir det nog benpress, chins och lite mera sittande rodd. Men de inriktar sig väl inte på riktigt samma muskler.

Det viktigaste när du gör marklyft är att du försöker hålla ryggen rak. Ett tips kan vara att ställa dig så du ser dig själv från sidan i en spegel, då är det lätt att kolla hur rak ryggen är.

Benpress är en utmärkt övning. Chins och sittande rodd tränar övre delen av ryggen, marklyft korsryggen främst.

Hyperextensions/ryggresningar kan du göra, om du nu inte ska vila ryggen helt tills det känns bra igen.

Kordit
2009-06-25, 20:53
Hejsan

Jo jag står så jag har sidan mot en spegelvägg. Jag har tränat sedan i mars och är nu inne på 4 veckan med z_bumbis 3 split program. Övningarna har jag gått igenom med PT och fick beröm för min raka rygg :-) Tror det har att göra med att jag ökat vikterna lite för snabbt.

Ryggresningar kör jag vanligtvis också, ska känna hur dom känns på nästa ryggpass.

mattilainen
2009-06-25, 23:04
Hejsan

Jo jag står så jag har sidan mot en spegelvägg. Jag har tränat sedan i mars och är nu inne på 4 veckan med z_bumbis 3 split program. Övningarna har jag gått igenom med PT och fick beröm för min raka rygg :-) Tror det har att göra med att jag ökat vikterna lite för snabbt.

Ryggresningar kör jag vanligtvis också, ska känna hur dom känns på nästa ryggpass.

Kör lite teknik övning med lättare vikter och testa på övningen ett tag. Kör alltid ryggresningar sist på passet och aldrig innan marklyft eller knäböj.

Honken
2009-06-26, 01:11
Bulgariska splitböj.

Mördar framsida/baksida lår, röven samt massa stabilisatorer utan att det tar på ryggen.

z_bumbi
2009-06-26, 08:56
Benpress, bencurl, skivstångsrodd, ryggresningar, situps/crounches.

Kordit
2009-06-26, 09:32
Tackar!

ARMSTARK
2009-06-26, 09:35
Bulgariska splitböj.

Mördar framsida/baksida lår, röven samt massa stabilisatorer utan att det tar på ryggen.


Låter intressant, vad är det för nåt?