handdator

Visa fullständig version : Extra-tugummins effekt


UEIS
2009-06-25, 17:34
Räcker det med att tugga två extra-tugummin efter att man har druckit läsk för att neutralisera syran, som motverkar god tandhygien?

King Grub
2009-06-25, 18:30
Mycket bättre än att inte göra det i alla fall.

-Englund
2009-06-25, 19:12
Eller så sköljer du munnen med lite vatten/dricker det

PS. Det har jag absolut ingen bra källa på, om någon undrar, för att få det överstökat.

Shajjn
2009-06-25, 19:21
Ja, det hjälper iaf. Skölj med vatten och tugga tugga, go go! Ju tidigare efter mat- och dryckintag desto bättre.

Läsning:
Effect of time and duration of sorbitol gum chewing on plaque acidogenicity.
Pediatr Dent. 1993 May-Jun;15(3):197-202. - länk (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8378158?ordinalpos=26&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum)

Effect of gum chewing following food ingestion on the pH of interproximal dental plaque.
Quintessence Int. 1992 Jul;23(7):455-9. - länk (http://bit.ly/SNpyq)

UEIS
2009-06-25, 19:26
Eller så sköljer du munnen med lite vatten/dricker det

PS. Det har jag absolut ingen bra källa på, om någon undrar, för att få det överstökat.

Jag har också hört om det där. Rent kemiskt borde det ju fungera, eftersom syrans vätejoner borde lösa sig i vattnet, som sedan försvinner från munnen.

M0rr
2009-06-25, 20:15
Skölja med vatten är kalas, för som redan sagts sköljer det ju rimligtvis bort en hel del av syran/späder ut det hela. Tuggummit är kalas också, då det stimulerar salivfrisättning och dessutom genom sorbitolet enligt länkarna höjer pH en aning, även om pH 5.5 är lite lågt även det (emalj står emot ner till pH 5.4-5.5, så det är lite gränsfall).
Fluortuggummin är ju också ett alternativ, och en del har ju till och med calcium tillsatt vilket även det är bra. Jag tycker nog fluor- och calciumvarianterna är att föredra.

En skiva ost är också bra att avsluta med, då kaseingproteinerna innehåller fosfatgrupper som buffrar pH, plus att ost innehåller calcium som kan mätta lösningen/remineralisera tanden.

Att tänka på är också att läsk ju är väldigt surt i sig, så oberoende av pH i placket utsätts tänderna för direkt syraangrepp.

Källa på detta lite svamliga inlägg är kort och gott en tandläkarstudent som börjar se ljuset i slutet av tunneln.

schabo-labo
2009-06-26, 14:08
Jag väljer alltid flourtuggumi, tycket det är både gott och det känns fräscht.

Shajjn
2009-06-26, 19:58
En skiva ost är också bra att avsluta med, då kaseingproteinerna innehåller fosfatgrupper som buffrar pH, plus att ost innehåller calcium som kan mätta lösningen/remineralisera tanden.

Jag tänker, kör alltid mjölk om jag vill buffra upp pH:t

Eddie Vedder
2009-06-26, 20:02
Jag tänker, kör alltid mjölk om jag vill buffra upp pH:t

Jag läste en reviewartikel i Scandinavian Journal of Nutrition om just mjölkprodukter och dentalhälsa. Ost konstaterades som gynnsamt och mjölk neutralt. Att mjölk inte ansågs lika givet som ost var pga av den möjlilgt negativa sidan av laktosen.