handdator

Visa fullständig version : Nödigt eller onödigt?


Cilia
2009-06-25, 15:55
Tittade på BBC Lifestyle där Ainsley lagade mat där det ska gå fort och visar upp dom underbara ingredienserna ris på burk och fruset ris. Då slipper man vänta på att riset ska koka.

Spontant kändes det som väldigt onödiga ingredienser. Jag lägger inte alltid ner massor av tid på matlagning men ofta kan ju riset kokar medan man gör det andra. Hur ofta tar en maträtt mindre än 20 min?

Kan ni komma på andra produkter som får en att lyfta på ögonbrynen? Helst inte färdigrätter eftersom det är ett koncept i sig.

Andy.da.wohoo
2009-06-25, 17:44
Äggvita på burk.

Eddie Vedder
2009-06-25, 17:49
Det finns idag köttfärs som redan i paketet är format som hamburgare. Alltså rå nötfärs men rund och tillplattat i hamburgarform.

Jag vet inte hur priset skiljer men lite väl enkel sak att fixa själv utan att betala extra kanske.;)

Civilrätt
2009-06-25, 17:54
Det finns idag köttfärs som redan i paketet är format som hamburgare. Alltså rå nötfärs men rund och tillplattat i hamburgarform.

Jag vet inte hur priset skiljer men lite väl enkel sak att fixa själv utan att betala extra kanske.;)

Jag testade köpa ett sådant paket förra veckan, kostar typ 5kr mer än att själv köpa 400g köttfärs och baka ihop dom till hamburgare. Kommer nog aldrig mer köpa detta, alltså smaken samt lukten som blev när man stekte dem var vidrig, usch!

mikaelj
2009-06-25, 17:54
Frusen smulpajdeg!

Trance
2009-06-25, 18:00
Tittade på BBC Lifestyle där Ainsley lagade mat där det ska gå fort och visar upp dom underbara ingredienserna ris på burk och fruset ris. Då slipper man vänta på att riset ska koka.

Spontant kändes det som väldigt onödiga ingredienser. Jag lägger inte alltid ner massor av tid på matlagning men ofta kan ju riset kokar medan man gör det andra. Hur ofta tar en maträtt mindre än 20 min?

Kan ni komma på andra produkter som får en att lyfta på ögonbrynen? Helst inte färdigrätter eftersom det är ett koncept i sig.

Ett användningsområde jag skulle kunna tycka det vore smidigt vore om man vill göra någon rätt som har stekt ris i sig, skulle vara rätt smidigt att ta fram en påse ur frysen och slänga i.

Det finns idag köttfärs som redan i paketet är format som hamburgare. Alltså rå nötfärs men rund och tillplattat i hamburgarform.

Jag vet inte hur priset skiljer men lite väl enkel sak att fixa själv utan att betala extra kanske.;)

Rätt liten prisskillnad och har varit smidigt om man är ett gäng som skall spontant grilla lite vid stranden eller liknande.


...jag försvarar allt "onödigt" då jag är slö.

Eddie Vedder
2009-06-25, 18:58
...jag försvarar allt "onödigt" då jag är slö.

:D

Jo jag är likadan, och jag har även tänkt köpa produkten framöver. Men jag tycker fortfarande det är en onödig smågrej. Slöheten är vi två om helt klart.;)

LadyG
2009-06-25, 19:10
Kan tänka mig att köpa fryst ris, det låter ju praktiskt om man har ruggigt bråttom och det har man ju ibland.

Steka kycklingstrimlor, vräka i 1 påse fryst ris + 1 påse frysta grönsaker på den heta kycklingen och vips har man färdig kycklingwok på mindre än en kvart, färdig att kryddas åt vilket håll man än vill.

Fast varför man vill köpa omelettsmet på tetra har jag svårt att förstå, men det kanske är bra om man har fobi mot att knäcka ägg eller nått?

mikaelj
2009-06-25, 19:37
Fast varför man vill köpa omelettsmet på tetra har jag svårt att förstå, men det kanske är bra om man har fobi mot att knäcka ägg eller nått?

... eller inte har citronsyra och kaliumsorbat liggandes hemma?

http://www.kostdoktorn.se/arets-onodigaste-produkt

LadyG
2009-06-25, 19:40
... eller inte har citronsyra och kaliumsorbat liggandes hemma?

http://www.kostdoktorn.se/arets-onodigaste-produkt

Citronsyra har jag, men det andra vet jag inte ens vad det är :D

Helfnoskigt hur som helst :)

Cilia
2009-06-25, 20:04
Har ni citronsyra i omeletten?

Själv är jag ute efter äggvitor. Mest för att jag tycker det är synd att kasta gulorna. Vet inte om det blir mer eller mindre ekonomiskt.


Bra förslag ni kommer med. Får mig att fundera på hur lata eller tidspressade vi är. Lite skrämmande nästan.

Trance
2009-06-25, 20:17
Jag blev riktigt sugen pån fruset ris, någon som vet om någon affär har det i Sverige? Denna tråden kan helt klart vara värd guld för mig.

LadyG
2009-06-25, 20:17
Har ni citronsyra i omeletten?

Själv är jag ute efter äggvitor. Mest för att jag tycker det är synd att kasta gulorna. Vet inte om det blir mer eller mindre ekonomiskt.


Bra förslag ni kommer med. Får mig att fundera på hur lata eller tidspressade vi är. Lite skrämmande nästan.

Egentligen har jag citronsyran för att jag försökt lära mig göra bra apelsinmarmelad mer eller mindre framgångsrikt, men jag har det hemma åtminstone till skillnad från det andra vad-det-nu-var :)

Omelett har jag bara mjölk, lök och ev tonfisk i annars, snabbt och smidigt ska det vara :)

Cohen
2009-06-25, 20:29
Liksom färdig omelettsmet så känns pannkakssmet på tetra en smula överflödigt.

Ilahi
2009-06-26, 00:40
fruset ris här väl funnits väldugt länge. http://findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=90&p=30

Cilia
2009-06-26, 08:55
fruset ris här väl funnits väldugt länge. http://findus.se/produkter/djupfryst.asp?w=90&p=30
Det där är som en färdigrätt nästan. Det jag pratar om var en påse med ris som bara var kokt, inga andra tillsatser. Man tog sedan ut den mängd man ville ha.

MyungChul
2009-06-26, 21:05
Färdiggjord smulpajsdeg har jag aldrig provat, lär aldrig göra det heller då det tar mindre än 2 minuter att få ihop en utmärkt deg. Fast det är klart, det finns ju ändå en marknad då det finns så många som inte kan/vill göra saker själva.

Cilia
2009-06-26, 21:16
Färdiggjord smulpajsdeg har jag aldrig provat, lär aldrig göra det heller då det tar mindre än 2 minuter att få ihop en utmärkt deg. Fast det är klart, det finns ju ändå en marknad då det finns så många som inte kan/vill göra saker själva.
Många vet nog inte hur man gör men jag är med dig. Dessutom blir den hemmagjorda säkert godare.

Chrilli
2009-06-26, 21:35
Jag gör egen och fryser in färdiga former ibland, bara ta ut och i med det man vill och in i ugnen. Lätt och smidigt. Dock bör den väl inte vara i frysen i en evighet , men hur stor är chansen när man vet att man kan få god paj :)

capture
2009-06-26, 22:14
Färdiga ostburgare. Då menar jag inte donkens utan de var i kyldisken redo att värmas. Tror jag såg det på Netto. Kommer aldrig att testat iaf.

Cilia
2009-06-30, 15:49
Nu såg jag portionspåsar med cous cous. Påsarna har hål i sig så man kan stoppa påsen direkt i vatten/buljong och koka. Sen tar man upp den. Smart? kanske, onödigt enligt mig.

Trance
2009-06-30, 15:54
Nu såg jag portionspåsar med cous cous. Påsarna har hål i sig så man kan stoppa påsen direkt i vatten/buljong och koka. Sen tar man upp den. Smart? kanske, onödigt enligt mig.

Typ som boil in bag-ris?

Eddie Vedder
2009-06-30, 18:05
Boil-in-bag är grymt tycker jag. Kanske inte någon superprodukt för den miljömedvetne men jag tycker det är sjukt smidigt. En påse innehåller 125 gram ris också så det är en bra mängd för en portion.

Cilia
2009-06-30, 20:38
Jag fattar inte idén, hur svårt är det att bara koka en portion i en kastrull?
Lite vatten, lite ris/couscous och salt och koka.

Eddie Vedder
2009-06-30, 20:41
hur svårt är det att bara koka en portion i en kastrull?

Inte svårt alls.

Men boil-in-bag är ännu lättare. Riset måste man ju hålla någorlunda koll på så att det inte bränner fast. Här är det bara att ta massa vatten och sedan i med påsen.

Cilia
2009-06-30, 20:44
Inte svårt alls.

Men boil-in-bag är ännu lättare. Riset måste man ju hålla någorlunda koll på så att det inte bränner fast. Här är det bara att ta massa vatten och sedan i med påsen.
Men det kan väl bli sönderkokt här med?

Jag brukar koka i 10 min sedan stänger jag av plattan och låter det stå färdigt på eftervärme med locket på.

Trance
2009-06-30, 21:02
Men det kan väl bli sönderkokt här med?

Jag brukar koka i 10 min sedan stänger jag av plattan och låter det stå färdigt på eftervärme med locket på.

Det smidiga med boil in bag är att du inte behöver dosera vattnet utan bara kokar upp massa vatten, slänger i påsen. Väntar rätt antal minuter och sedan tar upp påsen. Klart.

Ja, mormor skulle skära halsen av mig.

Snobbe
2009-06-30, 21:27
Det smidiga med boil in bag är att du inte behöver dosera vattnet utan bara kokar upp massa vatten, slänger i påsen. Väntar rätt antal minuter och sedan tar upp påsen. Klart.

Ja, mormor skulle skära halsen av mig.

Samt att man kan koka andra saker i samma vatten om man skulle vilja det.

tntballe
2009-06-30, 21:37
Sämsta med boil in bag är att man inte kan smaksätta eller steka riset innan kokandet.

Eller det kanske går att öppna & försluta?

jwzrd
2009-06-30, 23:27
Det smidiga med boil in bag är att du inte behöver dosera vattnet utan bara kokar upp massa vatten, slänger i påsen. Väntar rätt antal minuter och sedan tar upp påsen. Klart.

Ja, mormor skulle skära halsen av mig.

Det behöver du inte annars heller. Koka upp vatten, i med ris efter behag, koka tills mjukt efter behag. Häll bort vattnet. Klart.

Det är skrämmande vilka jävla matlagningsanalfabeter Dagens Ungdom(tm) är.

machine gun
2009-07-02, 11:16
Potatisgratäng i påse. Resultatet blir en geggig sörja och det tar precis lika lång tid i ugnen som vanlig potatisgratäng. Tillredningstiden för vanlig potatisgratäng är inte ens speciellt lång och det blir sjukt mkt godare.

Pepz
2009-07-02, 17:18
de mest onödiga måste ju vara precis som sagts
äggvita på burk/omelettsmet
smuldeg

tycker även att bechamelsås på tetra(27kr/500ml) är sjuuukt onödigt då en god bechamelsås görs på noll och ingenting och är väldigt billig

Floddan
2009-07-02, 18:05
Det finns idag köttfärs som redan i paketet är format som hamburgare. Alltså rå nötfärs men rund och tillplattat i hamburgarform.

Jag vet inte hur priset skiljer men lite väl enkel sak att fixa själv utan att betala extra kanske.;)

Jag vet inte om vi tänker på samma, men den jag tänker på är en skitbra produkt. Finns på ica, bra kryddade, håller ihop bra när man steker eller grillar och mycket godare än de frysta varianterna jag provat. (det är ju inte precis ren köttfärs bara...)

Floddan
2009-07-02, 18:11
Vissa kryddblandningar tycker jag är onödiga, särskilt det med så jävla mycket salt att man knappt kan använda dem utan att maten blir för salt. Vitlökspulver är onödigt.

Buckethead
2009-07-02, 19:24
Snabbmakaroner har jag aldrig förstått mig på, tror ingen lever under sådan tidspress att skillnaden mellan 3 och 8-9 minuter gör snabbmakaroner nödvändiga.

Chrilli
2009-07-02, 19:58
Har man tidsnöd köp färsk pasta :)

Nån
2009-07-02, 22:44
För att få lite perspektiv på det så kan jag berätta vad jag köpte idag, lite OT men vad fan det bjuder jag på...

Om min/sec gäller så gå ner på hundradelar/tusendelar :)

Köpte Quickdraws som väger 57 gram bara för att få ner vikten och klippa in mig snabbare när jag klättrar.

Nu tjänar jag en eller ett par tusendelar på att klippa in mig sen så blir mitt rack betydligt lättare.

Det är en sjuk värld vi lever i...

/Nån

shut teh face
2009-07-03, 05:16
Det gör jäkligt stor skillnad på 3 minuter och 8-9 minuter. När jag går in i köket då ska jag laga mat och jag måste underhållas hela tiden och jag vägrar gå ut ur köket innan det är klart. Så snabbmakaroner som kokas medan man värmer upp gårdagens köttfärs t.ex, är super. Om jag ska koka pasta på 8-9 minuter vad ska jag göra då när köttfärsen är klar?

Ja jag är seriös :naughty:

machine gun
2009-07-03, 10:13
Det gör jäkligt stor skillnad på 3 minuter och 8-9 minuter. När jag går in i köket då ska jag laga mat och jag måste underhållas hela tiden och jag vägrar gå ut ur köket innan det är klart. Så snabbmakaroner som kokas medan man värmer upp gårdagens köttfärs t.ex, är super. Om jag ska koka pasta på 8-9 minuter vad ska jag göra då när köttfärsen är klar?

Ja jag är seriös :naughty:

Riv några morötter.

Eddie Vedder
2009-07-03, 12:10
Jag vet inte om vi tänker på samma, men den jag tänker på är en skitbra produkt. Finns på ica, bra kryddade, håller ihop bra när man steker eller grillar och mycket godare än de frysta varianterna jag provat. (det är ju inte precis ren köttfärs bara...)

Den jag tänker på är ren köttfärs. Jag har sett den färdigkryddade också. Och jag har aldrig sagt något negativt om produkten, jag tycker den är bra.

Men principen är ju fortfarande densamma, d.v.s. man betalar extra för något som faktiskt är oerhört enkelt att göra själv.;) Samma princip som alla produkter i tråden.