handdator

Visa fullständig version : Kaloriförbrukning vid landsvägscykling?


Morty
2009-06-25, 12:57
Jag ska cykla till dalarna och tillbaka med en polare, med start imorgon. Mellan 5 och 10 dagar kommer vi att vara borta. Relevant för mig är såklart energiförbrukningen! Räknar jag tokigt med 250 kalorier per timma? Vi kommer att hålla en hastighet av cirka 15 km/h och jag väger 70 kilo, med packning och allt kommer jag och cykel att väga kanske 85-90 kilo. Cykeln är på tok för gammal och dålig får något sånt här egentligen dessutom :P

Pallade du inte läsa? Frågan: Kan det vara rimligt med 250 kalorier/h vid landvägscykling.

Olsson
2009-06-25, 13:46
Jag ska cykla till dalarna och tillbaka med en polare, med start imorgon. Mellan 5 och 10 dagar kommer vi att vara borta. Relevant för mig är såklart energiförbrukningen! Räknar jag tokigt med 250 kalorier per timma? Vi kommer att hålla en hastighet av cirka 15 km/h och jag väger 70 kilo, med packning och allt kommer jag och cykel att väga kanske 85-90 kilo. Cykeln är på tok för gammal och dålig får något sånt här egentligen dessutom :P

Pallade du inte läsa? Frågan: Kan det vara rimligt med 250 kalorier/h vid landvägscykling.

Med tanke på skick på cykel, packning och ointränat rörelsemönster så kan det nog vara rimmligt. Skulle det vara frågan om en van landsvägscyklist på en ny bra racer utan packning hade man nog inte gjort av med mer än 100-150kcal / h :)

Eddie Vedder
2009-06-25, 13:51
Just din vikt är en mindre påverkande variabel på cykel än vid löpning t.ex. Det som avgör mest är ju hur mycket du trycker ur benen på pedalerna och inte hur mycket du transporterar din egen kropp.

Men med packning på ryggen lär det ju kanske påverka en del. Men om du tar en 80-kiloskiller jämfört med mig t.ex. och vi löper bredvid varandra samma runda kommer hans förbrukning överstiga min ganska rejält, om vi båda cyklar bredvid varandra och får ut lika mycket watt ur cyklarna, samma hastighet o.s.v. kommer skillnaden vara mindre.

Med det sagt ska du även få ett svar på din fråga, där tror jag att 250 kcal helt klart kan vara en rimlig siffra.

Morty
2012-05-23, 09:27
Bump. Nu när jag cyklar lite mer seriöst, på en snabbare cykel och längre sträckor är det återigen intressant att få reda på vad man bränner egentligen. Hade jag haft en wattmätare så hade det säkert gått att räkna ut ganska bra, men nu har jag tyvärr inte det. Jag är helt säker på att min Garmin överberäknar rejält (det gör den inte vid löpning, där tar den strax under 1kcal/kgKV/km). Här får jag exempelvis nästan 800 kalorier på strax över en timma cykling. Visst, desto bättre kondition desto lättare att bränna mer, men 800 är en fantasisiffra. Vad kan vara mer korrekt? 500, 600?
http://i.imgur.com/JVyei.png

Forqie
2012-05-23, 10:56
Jag brukade räkna med 250kcal/mil när jag vägde 80 cyklade och det brukade fungera bra. Nu väger jag 91 och räknar med 275kcal/mil, och hittills verkar det stämma bra.

begt
2012-05-23, 11:07
Variabler som cykelns prestanda, lutning, asfalt, trafik, regn, och inte minst vindstyrka och vindriktning påverkar mycket.

Det är en helt annan sak att cykla på plan mark då det är vindstilla jämfört med i griniga förhållanden.

500-600 kcal för 67 minuters cykling låter väldigt lite för mig som konditionsidrottare, även om det vore mängdträning. Då är nog 800 kcal närmre sanningen. Säg 750-1000 kcal beroende på förhållandena (och mer än 1000 kcal om det är mycket motvind).

Edit: som svar på #4.

Springer
2012-05-23, 11:08
Caloriesperhour ger 425 kcal i timmen för en person på 70kg om du cyklar 17,7 km/h, vilket ger 7 kcal/min och 250 kcal/mil.

Jag brukar ligga på 25 km/h när jag cyklar, och räknar med 11,5 kcal/min, vilket blir 690 kcal/h och 276 kcal/mil.

Väger 71 kg, och kör på en hybrid utan speciella skor eller kläder. ;)

Morty
2012-05-23, 11:49
Kanske räknar min Garmin ganska rätt då ändå... Hmm. Nåväl, mer mat!

begt
2012-05-23, 13:39
Kanske räknar min Garmin ganska rätt då ändå... Hmm. Nåväl, mer mat!

Du får gå lite på magkänsla också bokstavligt talat.

Quben76
2014-05-20, 20:47
Drar upp en gammel tråd.
Cyklade idag 5 timmar, 24 km/h i snitt. Enligt endomondo förbrukade jag 4000 kcal. Enligt Lifesum 2428 kcal

Antar att sanningen ligger mellan där nånstans efter att ha läst tråden.
Väger 75 kg.
Försöker äta som bara den för att inte få i mig förlite.

VoDaresVins
2014-05-21, 07:38
Drar upp en gammel tråd.
Cyklade idag 5 timmar, 24 km/h i snitt. Enligt endomondo förbrukade jag 4000 kcal. Enligt Lifesum 2428 kcal

Antar att sanningen ligger mellan där nånstans efter att ha läst tråden.
Väger 75 kg.
Försöker äta som bara den för att inte få i mig förlite.

Jag brukar ha igång Sports Tracker när jag cyklar till jobbet. Inte kopplad till nån pulsmätare utan endast baserat på motionsform och hastighet. Den verkar räkna ungefär 600 kcal/h när jag legat på snitt ca. 23km/h. Hade även kvar 75kg i inställningarna. Tycker själv att det låter lite högt. Som sagt är det ju i praktiken många variabler som inverkar och man märker ju själv när man cyklar hur mycket vinden inverkar. Upp och nerförsbackar borde väl ta ut varandra gällande förbränningen på längre sträcka.

Morty
2014-05-21, 12:08
Drar upp en gammel tråd.
Cyklade idag 5 timmar, 24 km/h i snitt. Enligt endomondo förbrukade jag 4000 kcal. Enligt Lifesum 2428 kcal

Antar att sanningen ligger mellan där nånstans efter att ha läst tråden.
Väger 75 kg.
Försöker äta som bara den för att inte få i mig förlite.

Runt 2500 låter rimligt för detta. Det beror ofc på cykelns motstånd och om du trampar hela tiden.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

shoulder87
2014-05-21, 18:26
Jag körde ca 3 timmar @ 34km/h (vilket är lite ointressant), min snittpuls låg på 78% av max och jag får enligt min klocka ett kaloriresultat på runt 750kcal / h, jag brukar räkna bort ca 25-30% av kaloriförbrukningen vid cykling då man använder färre muskelgrupper än vid tex löpning men benen är ju å andra sidan de största (iaf på min kropp).

Detta är inget jag följer slaviskt men brukar bli rätt bra på när jag räknar på vilken mängd energi jag ska stoppa i mig under lopp/längre träningspass.

1x0
2016-05-13, 15:09
Har alltid gillat att cykla och fått upp ögonen för det.
Är sugen på införskaffa en landsvägscykel, mest för kaloriförbränningen (kunna äta mer).


Väldigt flummig fråga; vad för spann kan jag räkna mig förbränna per timme? Är ganska stor; 197cm och 90-100kg.

Har cyklat på en medelbra (fan säger man, non-racer) cykel senaste veckan. Håller ~20km/h. Enligt http://www.bicycling.com/training/weight-loss/cycling-calories-burned-calculator förbränner jag 700-800kcal på en timme (anger 12-14mph vilket motsvarar ~20km/h).
Cyklat lite överallt, både lutning och plant, mot/medvind. Min kondition skulle jag säga är bra.


Helt klart värt att börja cykla för mig. Om jag förbränner 1400-1600kcal på en 2 timmars-tur.

1x0
2016-05-24, 18:24
Har alltid gillat att cykla och fått upp ögonen för det.
Är sugen på införskaffa en landsvägscykel, mest för kaloriförbränningen (kunna äta mer).


Väldigt flummig fråga; vad för spann kan jag räkna mig förbränna per timme? Är ganska stor; 197cm och 90-100kg.

Har cyklat på en medelbra (fan säger man, non-racer) cykel senaste veckan. Håller ~20km/h. Enligt http://www.bicycling.com/training/weight-loss/cycling-calories-burned-calculator förbränner jag 700-800kcal på en timme (anger 12-14mph vilket motsvarar ~20km/h).
Cyklat lite överallt, både lutning och plant, mot/medvind. Min kondition skulle jag säga är bra.


Helt klart värt att börja cykla för mig. Om jag förbränner 1400-1600kcal på en 2 timmars-tur.
(bump)
Köpte en cykel i helgen. Hunnit cykla några turer.

Ser detta någorlunda rimligt ut?

http://i.imgur.com/1GhzArf.jpg

Har satt min vikt som 80kg i appen (-10kg), endomondo kör jag med.

Tycker siffrorna känns rimligt med tanke på min vikt och längd. Jobbighetsmässigt ligger det nästan i nivå med löpning för mig. x1000 ggr roligare dock!:P

Morty
2016-05-25, 08:07
Jag har ju effektmätare nu och kan säga att de flesta någorlunda aerobt vältränade herrar på +80kg (typ motsvarande du fixar milen på ~50 min) trampar cirka 190-210 watt på vanliga distansturer. Då bränner man strax över 700 kalorier per timma.

90 minuter halvhård cykling bränner alltså strax över 1000 kalorier. Förutsatt att du trampar hela tiden och inte passar på att rulla varje nerförsbacke dvs.

svenbanan
2016-05-25, 08:38
Så, du är tillbaka från Dalarna nu? ;)

Det låter väldigt likt de siffror man skulle kunna förvänta sig av ett distanspass löpning. Det låter också som ungefär samma intensitet, typ pratfart. Jag trodde energiförbrukningen vid cykling var lägre vid motsvarande intesitet jämfört med löpning?

Tarahumara
2016-05-25, 10:25
Så, du är tillbaka från Dalarna nu? ;)

Det låter väldigt likt de siffror man skulle kunna förvänta sig av ett distanspass löpning. Det låter också som ungefär samma intensitet, typ pratfart. Jag trodde energiförbrukningen vid cykling var lägre vid motsvarande intesitet jämfört med löpning?

Ska börja cykla nu också, lite variation från löpningen. Kommer bli kul att köra riktigt långt och sen springa dagen efter för att se hur det känns. Funkar inte cykling för ditt knä ?

svenbanan
2016-05-25, 10:53
Ska börja cykla nu också, lite variation från löpningen. Kommer bli kul att köra riktigt långt och sen springa dagen efter för att se hur det känns. Funkar inte cykling för ditt knä ?

Ingen aning. Crosstraing funkade dock hyfsat i december innan det också gjorde ont. Skulle tro att cykling funkar bättre än crosstrainer. Jag är dock måttligt sugen på att skaffa en cykel att ge mig ut på, och har inte tillgång till stationär.

joyride
2016-05-25, 11:48
(bump)
Köpte en cykel i helgen. Hunnit cykla några turer.

Ser detta någorlunda rimligt ut?

http://i.imgur.com/1GhzArf.jpg

Har satt min vikt som 80kg i appen (-10kg), endomondo kör jag med.

Tycker siffrorna känns rimligt med tanke på min vikt och längd. Jobbighetsmässigt ligger det nästan i nivå med löpning för mig. x1000 ggr roligare dock!:P

Vad köpte du för cykel? Är vi valet och kvalet om vad jag skall köpa för något, det lutar åt en hybrid nu. Har ca 6-7km till jobbet och lika mycket till gymmet. Tänkte jag skulle börja cykla det istället för att ta bilen.

Är som sagt osäker på vad man skall köpa för cykel, gillar ju att cykla lite överallt annars så en ren landsvägscykel går nog bort.

1x0
2016-05-25, 16:28
Jag har ju effektmätare nu och kan säga att de flesta någorlunda aerobt vältränade herrar på +80kg (typ motsvarande du fixar milen på ~50 min) trampar cirka 190-210 watt på vanliga distansturer. Då bränner man strax över 700 kalorier per timma.
Då låter 850-900kcal per timme inte helt åt helvete för mig. Kanske 5-10% för överskattat. Det som talar för, att jag skulle bränna mer än svensson, är min längd (197cm) och vikt (90kg) samt har stora lår (nästan 70cm).
Vad köpte du för cykel? Är vi valet och kvalet om vad jag skall köpa för något, det lutar åt en hybrid nu. Har ca 6-7km till jobbet och lika mycket till gymmet. Tänkte jag skulle börja cykla det istället för att ta bilen.

Är som sagt osäker på vad man skall köpa för cykel, gillar ju att cykla lite överallt annars så en ren landsvägscykel går nog bort.
Jag köpte en specialized racer (landsvägscykel) begagnad till ett bra pris. Den är nästintill nyskick (gått 15 mil) och kostade 14k ny.

Kolla upp cyclocross. Hade jag använt min cykel för pendling hade jag lätt köpt en cyclocross. Sedan slängt på slicks på sommaren/semester och använt för träning. Min nya cykel kommer användas 99% till träning, tar hellre min äldre cykel för transport.
Jag har cyklat 5-6 mil hittills varav 1.5-2 mil på cykelbana med mycket småpinnar och sten. Känns som rätt stor chans att få punktering på dem. :e

Trodde också att jag skulle få brutalt ont i ryggen och röven. Jag har haft 2 problem hittills; kramp i vaderna och tårna domnar bort. Jag läste att det kan bero på klossarnas (sitter under cykelskorna) position, att jag trampade för mycket med tårna. Så flyttat tillbaka dem men tårna domnar fortfarande. :P

phattrance
2016-05-26, 08:40
Då låter 850-900kcal per timme inte helt åt helvete för mig. Kanske 5-10% för överskattat. Det som talar för, att jag skulle bränna mer än svensson, är min längd (197cm) och vikt (90kg) samt har stora lår (nästan 70cm).

Jag köpte en specialized racer (landsvägscykel) begagnad till ett bra pris. Den är nästintill nyskick (gått 15 mil) och kostade 14k ny.

Kolla upp cyclocross. Hade jag använt min cykel för pendling hade jag lätt köpt en cyclocross. Sedan slängt på slicks på sommaren/semester och använt för träning. Min nya cykel kommer användas 99% till träning, tar hellre min äldre cykel för transport.
Jag har cyklat 5-6 mil hittills varav 1.5-2 mil på cykelbana med mycket småpinnar och sten. Känns som rätt stor chans att få punktering på dem. :e

Trodde också att jag skulle få brutalt ont i ryggen och röven. Jag har haft 2 problem hittills; kramp i vaderna och tårna domnar bort. Jag läste att det kan bero på klossarnas (sitter under cykelskorna) position, att jag trampade för mycket med tårna. Så flyttat tillbaka dem men tårna domnar fortfarande. :P


Om du är ovan med cykling så borde du göra en Bikefit!

Illustrerade mannen
2016-05-26, 09:04
Vad köpte du för cykel? Är vi valet och kvalet om vad jag skall köpa för något, det lutar åt en hybrid nu. Har ca 6-7km till jobbet och lika mycket till gymmet. Tänkte jag skulle börja cykla det istället för att ta bilen.

Är som sagt osäker på vad man skall köpa för cykel, gillar ju att cykla lite överallt annars så en ren landsvägscykel går nog bort.

Cycklocross! Kona Jake The Snake exempelvis. Mycket cykel för pengarna!

Tomas Tryffel
2016-05-26, 11:17
...och inte passar på att rulla varje nerförsbacke dvs.

Vem rullar i nedförsbacke? Det är ju där det finns potential att gå riktigt snabbt :cool:

1x0
2016-06-13, 21:26
Update några veckor senare:
Börjat få upp cykelkonditionen nu. Gått från 26 km/h till 29-30 km/h. På 60 minutersrundor.


Endomondo sport visade 1048kcal idag för en 60 minutersrunda. Låter högt. Ställt in på cycling sport och 80kg.
Sänker jag till 70kg visar den dagens tur som 862kcal. Låter mer rimligt (?).
Väger 90kg, 197cm lång och ~66cm lår.

Tomas Tryffel
2016-06-14, 10:05
Update några veckor senare:
Börjat få upp cykelkonditionen nu. Gått från 26 km/h till 29-30 km/h. På 60 minutersrundor.


Endomondo sport visade 1048kcal idag för en 60 minutersrunda. Låter högt. Ställt in på cycling sport och 80kg.
Sänker jag till 70kg visar den dagens tur som 862kcal. Låter mer rimligt (?).
Väger 90kg, 197cm lång och ~66cm lår.

För att ha så lite huvudbry brukar jag räkna 700-750/h. Dvs lite lågt. Väger runt 88 kg, i en inte helt klockren kroppskomposition, även om jag inte är tjock eller så.
Kör i princip aldrig "glidarrundor", utan försöker alltid förbättra tider osv. Detta på rundor uppåt 4h.

Tobbey
2016-06-14, 11:39
Jag räknar i snitt 300 kcal per mil. Väger 88kg och brukar ha packning på ca 2kg på ryggen. Mäter sträckorna med Strava.

Tar inte in hastighet i beräkningen. Snittar väl 22-23km/h oftast. Cyklar alltid lugnt på längre sträckor med minimal pulshöjning men konstant. Rejsar alltid hem från jobbet, brukar ta 10min hem på 5km :d Jobbar mig neråt mot 8min.